Vremea celor mici

 

Acum zece ani, cuvântul antreprenor era sinonim cu proprietarul unei mari companii cu sute sau mii de angajați și venituri de zeci sau sute de milioane de euro și, fără îndoială, ocupant al unui loc fruntaș în toate topurile bogăției. Un concurs de popularitate organizat înaintea recentei Gale NewMoney (unde, alături de peste o sută de oameni relevanți din businessul românesc, am aniversat un an de la apariția pe piață) ne-a arătat concret cât de mult s-a schimbat percepția publică în tot acest răstimp. Antreprenor înseamnă azi mic între­prin­zător cu care oricine dintre noi se poate identifica.

PRIND PEȘTE. Concursul desfășurat pe newmoney.ro le-a dat cititorilor noștri ocazia să voteze antreprenorul preferat, din rândul celor despre care a scris revista noastră, pe mai multe categorii. Numele mari au fost surclasate net de cei mai puțin cunoscuți, însă cu afaceri pe care oricine simte că le poate începe, la rându-i, mâine dimineață. Evident, rezultatul niciunui concurs – fie el și 100% democratic, așa cum a fost cel pe care l-am descris – nu poate fi conside­rat totalmente obiectiv. Popularitatea în social media a unui nominalizat influen­țează decisiv numărul de voturi în detrimentul altuia cu o pagină de Facebook mai „săracă“.

Culmea, antreprenorul care a capitalizat de departe cel mai mare număr de voturi din tot con­cursul nu se pricepe aproape deloc la computere sau telefoane inteligente și – aveam să aflăm dintr-un interviu ulterior – cu atât mai puțin la social media. Este vorba despre Matei Datcu, proprietarul restaurantului Pescăria lui Matei din Agigea. O fire deloc sofisticată, Matei știe un singur lucru: un serviciu cu o calitate constantă în timp nu are cum să nu se impună pe piață. „Eu fac ceva simplu – sper că și corect. Prind pește, îl curăț – eu cu băieții, cu angajații –, îl punem pe plită și îl servim celor care ne calcă pragul“, erau cuvintele pe care Matei Datcu le rostea în momentul în care i se înmâna unul dintre premiile decernate în timpul galei. Matei a fost câștigătorul categoriei Challenger, care a inclus antreprenori cu afaceri între unu și zece mili­oane de euro. Nota bene, antreprenorul din Agigea face aproape două milioane de euro pe an cu o pes­cărie și un singur restaurant.

Tocmai pentru că este un antreprenor în stare pură și reprezintă un model de cum se poate face business pe principii foarte simple, revista NewMoney îl consideră pe Matei Datcu „omul anului“ – puteți să-i citiți povestea detaliată în cover story-ul din numărul curent.

Tot antreprenori pursânge sunt și fondatorii producătorului autohton de bere artizanală Ză­ga­nu, Alexandru Geamănu și Laurențiu Bănescu. Cei doi – ce-i drept, nu la fel de populari ca Matei Datcu – au strâns cele mai multe voturi pentru ca­tegoria Rising Star, care reunește afaceri cu venituri sub un milion de euro. După ce, în urmă cu patru ani, antreprenorii inaugurau la Măneciu o fabrică de bere, relativ recent, Geamănu și Bănescu au des­chis o berărie în centrul Bucureștiului. Chiar dacă investiția inițială (250.000 de euro) poate părea inaccesibilă omului obișnuit, naturalețea celor doi face din Zăganu un business cu care mulți se pot identifica.

Proprietara unui business mic – de data aceasta, chiar accesibil oricui – a fost câștigătoarea catego­riei Businesswoman. Este vorba de Nicoleta Chi­rica, fondatoarea producătorului de genți și pantofi din piele Iutta, care a pornit la drum cu doar câteva mii de euro, bani pe care i-a ob­ținut din vânzarea mașinii personale. După ce a început cu vânzări în mediul online (logic, cu costuri mai mici), Nicoleta Chirica face și primii pași în offline.

SE ȘTIE. Economia digitală este, de altfel, principalul catalizator al micilor întreprinzători, pentru că impredictibilitatea fiscală, nivelul ridicat al biro­crației și corupția sunt factorii care îi țin pe loc. Că întreprinderile mici și mijlocii (IMM) ar trebui să fie un motor al creșterii economice a devenit un clișeu aproape obositor. Că multe dintre IMM-urile înre­gistrate în România nu au activitate (peste 40% din toate companiile românești nu au niciun angajat) e, de asemenea, un lucru arhicunoscut. Că soluțiile de stimulare reală a sectorului țin de teritoriul utopiei, da, se știe și asta.

Totuși, priza pe care o au micii antreprenori, în detrimentul numelor mari și consacrate, la publicul larg e un semn mai mult decât încurajator. Fanii acestor întreprinzători sunt tot atâția aspiranți cu șanse reale la statutul de antreprenor. Iar poate statut nu e cel mai potrivit cuvânt, pentru că antreprenoriatul e, mai degrabă, o stare de spirit.

Să nu ne imaginăm că businessurile mari vor dispărea. Și-au găsit și ele un loc binemeritat în con­cursul nostru: Horațiu Țepeș, proprietarul pro­du­că­torului de țiglă Bilka, a câștigat la categoria Leader (afaceri de peste zece milioane de euro), iar Depaco (Wetterbest) a fost cea mai admirată afacere de familie. E suficient loc pentru toată lumea, doar că topurile popularității s-au inversat un pic în ultimul deceniu.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.