NewMoney 2.0

După șapte ani și jumătate de la publicarea primului număr, proiectul NewMoney intră într-o nouă etapă. Sau, altfel spus, evoluează către noi formate. Ediția curentă este ultima din seria aparițiilor bilunare, urmând ca, de la începutul lui iunie, revista să fie publicată cu o cadență trimestrială, în 148 de pagini. De asemenea, poziția online a NewMoney.ro va fi consolidată, iar din toamnă va fi reluată seria de evenimente marca NewMoney.

Ca să fim sinceri până la capăt, nu ne-am găsit di­recția neapărat din clipa în care primul număr al revistei vedea lumina tiparului, pe 24 octombrie 2016. La început ne doream un proiect tipărit – da, era un demers curajos chiar și pentru acea perioadă –, axat pe povești antreprenoriale, ca o formă de evadare din tumultul știrilor și comunicatelor de zi cu zi. „Antreprenor“ e un cuvânt uzitat la maximum (era și în 2016) care aproape că nu mai spune nimănui nimic. Cu toate acestea, nici nu-l putem pune într-un sertar, pentru că altul mai nimerit încă nu s-a inventat.

„LISTA LUI SAVOPOL“. Inițial ne-am imaginat că ai noștri cititori își doresc să afle cât mai multe despre „monștrii sacri“ care au conturat mediul de business al anilor ’90 – pionierii capitalismului românesc, dacă ne este îngăduit să spunem așa. Lista e lungă și o știți și voi, prea bine: Ion Țiriac, George Copos, Viorel Ca­ta­ramă, familia Păunescu, frații Micula, Ioan Nicolae, Dan Adamescu etc. Destul de repede am înțeles însă că se instalase deja o oarecare indiferență față de aceste personaje, interesul mutându-se într-o cu totul altă parte.

Am început să le acordăm din ce în ce mai multă atenție antreprenorilor de talie mică – mulți dintre ei total necunoscuți cu ani în urmă. În multe situații, „descoperirile“ noastre s-au dovedit mai mult decât inspirate. Un exemplu la îndemână este Radu Savopol, care în 2017 avea câteva zeci de francize de 5 To Go, iar conceptul său nu părea capabil, cel puțin la acel moment, să treacă proba timpului.

„Ce facem, îl punem pe copertă pe Radu? – Categoric!“, a votat întreaga redacție, după ce am făcut primul interviu cu el. Azi, 5 To Go e un lanț de cafenele cu sute de locații, a cărui amprentă a depășit granițele țării, deținând francize în Marea Britanie, Franța, Belgia sau Ungaria.

După cum inspirat remarca un om de afaceri care a fost alături de proiect încă din prima zi, am avut curajul să tratăm niște personaje cu o notorietate redusă la momentul respectiv ca pe niște veritabile staruri (faceți abstracție de conotația negativă a termenului). Și pariul s-a dovedit corect. Generația lui Radu Savopol e cea care trage mediul antreprenorial înainte și inspiră „cohortele“ viitoare de întreprin­zători.

Pe „lista lui Savopol“ se află multe alte nume – amintim doar câteva dintre ele: Radu Dumitrescu (proprietarul restaurantului Nor, de la ultimul etaj al Sky Tower), Mariana Constantinescu-Brădescu (Piatraonline), soții Alina și Daniel Donici (Artesana), soții Mădălina și Adrian Ciocan (Lăptăria cu Caimac), Teodor Blidăruș (FintechOS), Mihai Pohonțu (Amber Studio), Emil Munteanu (Atra) sau Daniel Munteanu și Alexandru Iancu (RodBun). O bună parte dintre acești antreprenori au fost validați, între timp, prin investițiile unor business angels și ale fondurilor de private equity sau chiar prin listarea pe bursă.

Mai în glumă, mai în serios, investitorii s-au bucurat, totodată, de un tratament cu totul special. Mai ales atunci când am descoperit oameni cărora le displace lumina reflectoarelor – unul dintre ei este Dan Lupu, manager în cadrul familiei de fonduri Earlybird, „clarvăzătorul“ care a intuit primul potențialul întâiului unicorn cu origini românești, UiPath, listat în 2021 pe New York Stock Exchange.

ÎN PERSPECTIVĂ. ADN-ul NewMoney va rămâne același. Vocea sa se va auzi însă în moduri noi. Revista trimestrială va conține, în continuare, povești antreprenoriale, de fapt, povești de viață, pentru că, dincolo de logica numerelor, expe­riențele personale (a se citi capacitatea de a ieși cu bine din situații-limită) reprezintă una dintre cele mai eficiente lecții de business pe care un student sau un angajat care vrea să-și încerce norocul de unul singur le poate învăța.

Poveștile ca poveștile, dar NewMoney va continua să apeleze și la experții din banking, piața financiară, real estate, energie, tehnologie sau fiscalitate, care nu vor face decât să amplifice procesul de învățare (scuze dacă tonul e un pic cam didactic). NewMoney.ro va avea, peste ceva vreme, straie noi, în sensul că navigarea în site va deveni mult mai prietenoasă decât în momentul de față.

Iar evenimentele NewMoney vor avea rolul de liant între personajele pe care le regăsiți în format tipărit sau online și voi, cititorii. Mai ales într-un context în care lucrul de acasă (work from anywhere is here to stay) și interacțiunea aproape continuă cu ecranele devin, pe alocuri, norma vieții de zi cu zi, puțină interacțiune nu strică.

Așadar, ne vom reîntâlni în format tipărit la înce­put de iunie, pe site secundă de secundă, iar seria evenimentelor va demara la mijlocul lunii octombrie. O săptămână bună să avem!

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.