România, în topul celor mai performante piețe din portofoliul Answear

Senica Micu 04/04/2024 | 10:19 Companii
România, în topul celor mai performante piețe din portofoliul Answear

Aflată în topul celor mai performante piețe din portofoliul Answear, România este astăzi un punct-reper pentru dez­voltarea polonezilor în regiune. Pla­nurile companiei pleacă de la pre­misa că, în următorii cinci ani, 50% din cumpărăturile de fashion de la noi ar putea fi făcute online.

Românii și-au redus achizițiile în materie de vestimentație cu 48% în 2023, iar unul din trei români a cumpărat de pe site-u­rile de fast fashion Shein, Temu sau Boo­hoo, fapt ce a pus o presiune din ce în ce mai mare pe prețuri, arată cel mai recent studiu realizat de Glami despre industria de fashion. „Piața de modă din România a avut un an provocator în 2023 și este pro­babil ca tendințele să se păstreze și în 2024“, nuan­țează contextul Raluca Radu, country ma­nager Answear România. Aceasta ia în considerare patru factori prin­cipali: un focus tot mai mare pe calitate (de la materiale până la croieli și brand), o mărire a prețurilor produselor (prin creșterea pre­țurilor materiilor prime și a mâinii de lucru), o scădere a bu­getelor alocate modei de către consu­mator și, nu în ultimul rând, o creștere a concurenței în acest do­meniu prin intrarea mai multor jucă­tori pe piață.

Spus direct, atât în online, cât și în offline, concurența pe preț este din ce în ce mai acerbă pentru segmentul mass-market. „Se va ajunge încet-încet la o polarizare a pieței de modă – vom avea segmentul fast fashion, unde presiunea pe preț va fi tot mai mare, și cel premium, unde focusul va avansa către calitate și sus­tenabilitate“, explică Raluca Radu.

În momentul de față, piața de fashion din România este evaluată la peste trei mi­liarde de euro, iar segmentul de modă online – la aproximativ un miliard de euro. Raluca Radu spune că se așteaptă ca peste cinci ani 50% din cumpărăturile de fashion să fie făcute online. De altfel, în jurul ideii de creștere a achizițiilor online pe termen mediu și lung sunt conturate și pla­nurile companiei.

On/Off

Fondat în 2011, magazinul online Answear.com a avut o expansiune rapidă, ajungând să fie prezent în 11 piețe europene. În 2021, compania s-a listat la Bursa de Valori din Varșovia. Deși Answear și-a creat un nume în online, lucrurile ar putea să evolueze și înspre offline, după ce, anul trecut, grupul a cumpărat brandurile de modă PRM și Sneakerstudio din Polonia, care au venit la pachet și cu magazine fi­zice, nu doar cu prezență online. De altfel, în piața poloneză au fost lansate deja ma­ga­zine fizice Answear. După cum declarau anul trecut reprezentanții companiei, puncte fizice ar putea fi des­chise și în Ro­mânia, ca parte a unei strategii de dezvol­tare pe termen lung.

La nivel local, Answear a intrat în .ro în noiembrie 2015, iar vânzările sale au crescut anual, până la aproape 40 milioane de euro în 2022. Referitor la anul trecut, a fost estimată o creștere de aproximativ 20%. „Pentru 2024 nu avem un focus pe creș­tere, cât pe întărirea portofoliului de branduri, pe întărirea prezenței pe anumite piețe din portofoliu și pe dezvoltarea An­swear.LAB (brandul propriu al companiei, n.r.)“, detaliază Raluca Radu. „Suntem în top cele mai performante piețe din portofoliul Answear.“ În 2023, în România, bonul me­diu de cum­pă­rături al Answear a crescut cu 15%, ten­dința fiind de creștere și anul acesta, odată cu aducerea a tot mai multe branduri premium în portofoliu. „În conti­nuare ne do­rim să fim competitivi pe brandurile care ne-au consacrat, de la Tommy Hilfi­ger, Guess, Dr. Martens și Calvin Klein până la Michael Kors, Victoria Beckham, Tory Burch, Coach și Patrizia Pepe, dar avem și pla­nuri de dezvoltare pentru An­swear.LAB“, adaugă Raluca Radu.

Prețul dictează

Referindu-se la trendurile pieței de modă din acest an, Raluca Radu este de părere că vom constata ace­lași focus pe preț, atât din partea clientului, cât și a retailerului. În consecință, mulți retaileri vor avea de ales între a eficientiza producția sau distribuția pentru a se men­ține în această bătălie a prețurilor și a găsi o potențială nișă pe un segment de public pe care să se concentreze.

Același studiu Glami a mai arătat că tot mai mulți români vor să adopte comportamente responsabile de achiziție, chiar dacă au parte de diverse obstacole. De pildă, 34% dintre re­spondenți încearcă să practice sustenabilitatea, însă recunosc că bu­ge­tul joacă un rol decisiv, 32% dintre ei pre­feră brandurile eco-friendly (prietenoase cu mediul) în ge­ne­ral, iar 18% au dimi­nuat numărul articolelor cum­părate, ca o bună prac­tică asociată.

În paralel, pentru 11%, sustenabilitatea nu con­stituie un factor decisiv. Dintre cei care au ales să achiziționeze mai puțin, 48% au afirmat că ar cumpăra cu siguranță mai multe articole de îmbrăcăminte dacă ar avea mai multe resurse financiare, 33% con­sideră că, probabil, ar face același lucru, 9% nu au idee cum ar proceda, 8% spun că nu ar cum­păra mai mult și doar 2% declară că sigur nu ar opta pentru achiziții mai dese.

În același timp, platformele interna­țio­nale de shopping, cu precădere cele din Asia, dispun de multă atenție din partea pu­blicului global, prin prisma prețurilor mici. În cazul românilor, 33% spun că au cumpărat articole vestimentare prin intermediul lor anul trecut.

Deși în 2024 și 2025 s-ar putea constata o tendință de scădere a bugetului alocat cumpărării de haine, Raluca Radu consi­deră că segmentul e-commerce va avea o ușoară creștere, de sub 10%.

„În România se observă că în 2023 a avut loc o scădere a consumului de online în general. Rapoar­tele Data Reportal 2024 arată că românii au petrecut cu aproape 30 de minute în minus atât conectați online, cât și în social media. Totodată, se observă o creștere a re­țelei TikTok (9 milioane de utilizatori), aceasta apropiindu-se ca număr de utilizatori de Facebook (10 milioane), iar Instagram (5,3 milioane) a cunoscut un ușor re­cul. YouTube rămâne pe primul loc, cu 13 milioane de vizitatori pe lună“, continuă Raluca Radu. „Ca urmare, a înțelege locul unde ne putem conecta cu clientul și cum se modifică acesta în timp este la fel de im­por­tant ca și a înțelege ce tip de conți­nut consumă el – video, foto, text.“

La nivel local, cel mai mare retailer de modă este Fashion Days, parte din grupul eMag. Spre finele anului trecut, compania a anunțat că își reconfigurează planul de bu­siness, lucrând la dezvoltarea unui marketplace pe care să-l lanseze în această primăvară. Totodată, se poziționează pe ca­te­gorii noi, precum beauty și home. În cifre, pentru Fashion Days, în anul fiscal 1 aprilie 2023–31 martie 2024, estimarea veniturilor este de circa 820-850 de milioane de lei pen­tru piața românească. Ceea ce în­seam­nă o creștere de 20% față de 2020.

De curând a fost anunțată o schimbare la conducerea companiei, prin retra­gerea lui Robert Berza din funcția de gene­ral mana­ger, care predă acest rol Cristinei Pîrjol, com­mercial director selection. „Colegii mei sunt conștienți de mai bine de un an de in­tenția mea de a îmi lua al doilea an sabatic înce­pând cu această primăvară, pentru a mă bucura de timp de calitate alături de familie și prieteni. Acest demers face parte dintr-un proces amplu care a inclus delega­rea res­pon­­sabilităților, restructurarea or­ga­niza­țio­nală și împuternicirea colegilor în roluri cu mai multe responsabilități“, a explicat Robert Berza.

Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.