Povestea businessului inspirat din vacanțele studențești la Costinești

Florel Manu 23/11/2020 | 10:39 Oameni
Povestea businessului inspirat din vacanțele studențești la Costinești

Proiectele mai mari sau mai mici din domeniul construcțiilor au funcționat destul de bine în perioada de blocaj cauzată de pandemie. Și dacă tot a fost de lucru, producătorii de ferestre cu geamuri termopane au avut și ei activitate.

Ce poate să facă pe timp de criză sanitară un business din zona tâmplăriei din PVC? Rezistă și chiar și crește puțin, ar spune an­treprenorul Octavian Iutiș (41 de ani), pro­prietar al companiei Dako din Buzău. Dacă în 2019 firma încheia anul cu o cifră de afaceri de circa 1,43 milioane de euro, în 2020 veniturile companiei se situau la 1,47 milioane de euro la final de octombrie.

Potrivit lui Iutiș, creșterea de anul acesta este pusă pe seama strategiilor implementate în timp. Dako produce atât tâmplărie cu profiluri din PVC, cât și cu profiluri din aluminiu, iar acestea din urmă au fost principalul motor al creșterii de peste an.

Un an atipic

„Până în 2018, zona de aluminiu era la 15%-20%, în 2019 a fost 50%, iar în 2020 cred că avem 70% pe partea de aluminiu și 30% la PVC“, detaliază Iutiș, explicând că 2020 a fost un an complet ati­pic pentru businessul său. Contractele mari din zona construcțiilor aflate în desfă­șu­rare au continuat, în timp ce micile proiecte de renovare au scăzut în intensitate. În perioada stării de urgență, traficul din showroom a dispărut, iar interacțiunea directă cu clientul final a fost aproape de zero. „Lumea a fost destul de speriată în perioada respectivă, a trebuit să rămână în case“, spune antreprenorul.

Debutul crizei sanitare a perturbat puțin și relațiile cu o parte din companiile care au contracte cu Dako. Din câte spune Iutiș, au existat clienți care au anunțat că din di­verse motive nu pot plăti facturile la timp. În aceste condiții, plățile din prima jumătate a anului s-au mutat către sfârșitul trimestrului al treilea. „Am facturat la înce­put de an și trebuia să încasăm în martie, aprilie, și plățile s-au amânat“, detaliază Iutiș. Mai mult, o parte din contracte au fost semnate cu avansuri mici, iar plata urma să se facă la final. Pe de altă parte, sub emoția situației din primăvară, o parte din furnizorii săi au livrat marfa numai cu plățile în avans.

În tot acest timp, contractele Dako au continuat, compania fiind implicată într-un proiect mare la Timișoara, unde livrează materialele pentru pereții-cortină ai unui hotel, dar și în construcția Școlii Germane de la București. În plus, se pregătește de o nouă colaborare cu compania Köber, pentru un proiect pe care urmează să-l deru­leze la Piatra Neamț. Dako a mai colaborat cu pro­ducătorul de vopsele și la alte pro­iecte de construcții din Sibiu și din Timișoara.

În ultima perioadă, spune antrepreno­rul, s-a orientat și către noi furnizori, cum ar fi cel de profiluri din aluminiu AluProf Romania, o companie cu sediul central în Polonia. Către materiale premium s-a orientat și în cazul profilurilor din PVC, care îi sunt furnizate de companiile germane VEKA și Profine. Spune că vrea să mențină produsele în zona mediu-premium, chiar dacă produsele din gama low-cost i-ar pu­tea genera marje de profit mai bune.

Octavian Iutiș a reușit să men­țină businessul pe linia de plutire și pentru că a pus în practică o serie de reguli pe care le-a învățat în 2017, când a participat la cursurile de mentorat ale proiectului Antrepre­noria, derulat de Romanian Business Lea­ders (RBL). Mărturisește că a înce­put să aplice din sfaturile primite de la men­torii săi imediat după terminarea cursu­rilor, re­nunțând treptat la contrac­tele ne­pro­fita­bile sau la cele cu profitabilitate mică.

Iutiș mai spune că, grație aceluiași program, a reușit și să-și coordoneze de la dis­tanță afacerile, bazându-se pe managerii pe care îi are în companie. Anul acesta, urma să îi înscrie și pe ei la cursurile Antreprenoria, numai că acestea au fost suspendate din cauza crizei sanitare. „Voiam să învețe partea de conducere a echipelor și să înțeleagă să se comporte ca niște antreprenori“, mărturisește Iutiș.

Profil de antreprenor

Vorbind despre antreprenori, Iutiș recunoaște că a vrut tot timpul să devină un om de afaceri. „Am vrut asta pentru a fi independent“, spune el. Primul pas spre independență l-a făcut la 14 ani, când a decis să plece de la Bicaz, orașul său natal, la Iași, pentru a ab­solvi liceul de căi ferate. După bacalaureat, s-a mutat la Brașov, unde a urmat cursurile Facultății de Inginerie a Lemnului. După absolvire, a lucrat timp de trei luni la o firmă din industria lemnului din Sovata. Nu i-a plăcut. A ajuns apoi la Buzău, unde – cu doi asociați – a des­chis în 2003 o firmă specializată în tâm­plă­rie din PVC. Ideea de a se orienta către acest gen de acti­vitate i-a venit în vacan­țele din peri­oada facultății. Student fiind, mergea vara în vacanță la Costinești, iar gazda la care se caza făcea tâmplărie din aluminiu.

Din 2005 a renunțat la asociați, deschi­zân­du-și propria firmă de tâmplărie din PVC, Dako. „Am început cu 9.000 de euro, pe care i-am strâns în perioada în care eram asociat“, spune Octavian Iutiș. Tot ce câș­tiga reinvestea în business. La început, s-a axat pe produsele realizate cu profiluri din PVC, iar mai târziu s-a orientat și către profilurile din aluminiu. Și asta, pen­tru că atunci cererea de ferestre din PVC era enormă. Între timp, businessul s-a con­so­lidat și s-a orientat către proiecte mari, în care lucrările se bazau pe profiluri din aluminiu. Acum, fabrica sa are două hale, una destinată tâmplăriei cu materiale din PVC, iar alta, celei cu profiluri din aluminiu.

Iutiș spune că mentoratul de la Antreprenoria i-a schimbat percepția și în ceea ce privește abordarea propriei afaceri. Dacă până în 2017 credea că el personal trebuie să fie în centrul dezvoltării businessului, acum spune că nu ar refuza o dis­cuție cu un posibil investitor. De anul trecut, implementează unele softuri de automatizare a proceselor de business, atât pe zona de producție, cât și pe cea de gestionare a stocurilor și clienților.

Dako face și export, în principal de produse bazate pe profiluri din PVC, în Belgia, Italia, Franța, iar recent a început discuțiile și cu Marea Britanie. Este îngrijorat de creș­terea numărului de cazuri de COVID-19 în UE și se teme de repetarea scenariului din primăvară, când exporturile au fost grav afectate. Acum așteaptă ca piața construc­țiilor să înceapă să genereze noi contracte, astfel încât busi­nessul să-și urmeze trendul crescător din ultimii ani.

Acest material a fost documentat la Buzău.

#PariemPeAntreprenori

De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este sus­ținută de grupul de pariuri sportive Superbet.

  • Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antrepre­noriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
  • Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
  • Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
  • Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card, sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.

Acest articol a aparut în numărul 103 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.