Cum și-au consolidat businessul pe timp de criză platformele destinate cursurilor online

Florel Manu 12/06/2020 | 10:29 Digital
Cum și-au consolidat businessul pe timp de criză platformele destinate cursurilor online

Criza sanitară generată de pandemie a mutat în online majoritatea activităților. Pentru unii a fost o gură de oxigen pentru a nu da faliment. Alții și-au crescut vânzările. Iar pentru unii a reprezentat redefinirea totală a businessului.

Nu aduc șapte ani de business ceea ce aduce o perioadă de două luni de izolare. A constatat-o în propriul business Alexandru Șelaru (33 de ani), fondator al platformei educaționale online Edus.ro. „Timp de șapte ani am adunat circa 50 de clienți. În ultimele două luni am ajuns la 600 de utilizatori“, spune antreprenorul. Dacă în anul înființării sale, 2013, compania era „prea vizionară pentru vre­­mu­rile pe care le trăiam atunci“, adaugă el, odată cu schimbările impuse de noul context a început să funcționeze foarte bine.

Propunându-și să faciliteze adopția sistemului de digitalizare în unitățile de învățământ preșcolar și preuniversitar într-un mod cât mai simplu și natural, oferind soluții personalizate în funcție de abordarea individuală a fiecărei școli, plat­forma Edus.ro este împărțită în două module: digital organizațional, care aco­peră partea procedurală a managemen­tului educațional, și digital educațio­nal, adică lecții online, rețea socială, catalog electronic și un magazin care oferă posibilitatea de a achiziționa online de la ma­nuale și rechizite până la excursii și alte activități extracurriculare.

Alexandru Șelaru a început investițiile in platforma pentru educație online în urmă cu șapte ani. FOTO: Laszlo Raduly

Lecțiile de online

Platforma se adre­sează atât unităților din învățământul privat, cât și din cel de stat, iar instrumentele reunite în modulul digital educațional pot fi accesate în momentul de față în mod gratuit. „Dacă nu dădeam noi gratuit, dă­deau alții“, spune antreprenorul, adăugând că, deocamdată, nu poate să ceară bani de la clienții din sectorul public, pentru că șco­lile nu au avut în bugete cuprinse sume pentru învățământul online. „Aveam produsul și nu avea niciun sens să renunțăm la clienți că nu plătesc“, detaliază Alexandru Șelaru.

În ceea ce privește modulul ad­minis­trativ, care asigură servicii precum dezvoltarea proceselor specifice, fluidizarea proceselor de achiziție publică sau gestionarea datelor cu caracter personal, acesta poate fi accesat doar contra cost.

Potrivit antreprenorului, dacă în acest moment ar valorifica activitatea întregii platforme, ar putea obține venituri totale de peste un milion de euro. Însă o valorificare completă va fi posibilă abia de anul viitor, când utilizatorii vor avea deja expe­riență în folosirea serviciilor de învățământ online, iar mulți vor continua să fie inte­resați de astfel de instrumente de lucru. Șelaru consideră că implementarea noilor metode de predare a fost puțin mai dificilă în cazul sistemului educațional de stat. „Niciun profesor nu se aștepta ca, brusc, modelul după care predai de 30 de ani să fie dat peste cap și de săptămâna viitoare să fii nevoit să îți regândești toată strategia după care îți desfășori activitatea“, spune Șelaru.

Nici la privat, lucrurile nu sunt foarte clare în ceea ce privește accesarea pe bani a unor platforme educaționale online. Și asta pentru că sistemul privat funcționează grație taxelor plătite de părinți. În plus, „la privat este posibil ca o parte din profesori să fi fost trimiși în șomaj tehnic“, adaugă fondatorul platformei Edus.

Pariul pe meditații

Alexandru Șelaru crede că noul trend în învățământ este migrarea către zona online. Și asta pentru că o criză de genul celei din această primă­vară s-ar putea repeta și la toamnă, în octombrie-noiembrie. El crede că mai multe unități de învățământ, atât din mediul de stat, cât și din cel privat, vor fi interesate de soluțiile de educație prin intermediul internetului. „Cred că sistemul de învăță­mânt online va avea impact și în zona meditațiilor“, menționează antreprenorul.

El spune că mulți părinți vor căuta să apeleze la astfel de variante pe motiv că, în cea mai mare parte, la o oră de meditații sunt aduși simultan mai mulți copii. Și asta cu atât mai mult, cu cât impactul emoțional creat de răspândirea coronavirusului per­sistă în mai multe medii. „În plus, e și mult mai comod decât să te deplasezi o oră cu copilul la meditații“, completează Șelaru, care își propune să continue dezvoltarea platformei în care a investit în cei șapte ani de funcționare peste 450.000 de euro, bani asigurați din fonduri proprii.

Recunoaște că nu toate afacerile pe care le-a încercat au fost un succes. În 2017 a lansat proiectul Sharefidence, o platformă de crowdfounding pentru criptomonede destinată finanțării startupurilor. Proiectul a înghițit circa 70.000 de euro și nu a func­ționat din cauza unor probleme legate de legislație. Și nu a fost singurul eșec în business al lui Alexandru Șelaru, care a început să lucreze de la vârsta de 14 ani, la o firmă de calculatoare. De loc din Roman, a înce­put ceva afaceri și la Iași, unde a avut o firmă de construcții prin care prelua contracte în subantrepriză, însă lucrurile nu au mers cum și-ar fi dorit. În urmă cu 15 ani a ajuns în București și a încercat să facă leasing de personal, dar și de această dată fără succes.

În 2010 a înființat însă o companie de con­sultanță și training care i-a adus anul trecut venituri de circa 1,2 milioane de euro. Compania oferă consultanță pentru zona de achiziții publice, iar clienții sunt atât din mediul privat, cât și din cel de stat. În general, explică acesta, segmentul de stat are o acoperire de 70%, cu men­țiunea că, anul trecut, numărul companiilor private interesate să intre în zona de achiziții publice a fost în ușoară creștere.

Treptat a decis să se orienteze către cursuri de antreprenoriat și a intrat în mai multe programe de mentorat prin intermediul organizației Romanian Business Lea­ders. Astfel, cu mentori ca Dragoș Dinu și Sergiu Neguț, a început să învețe mecanis­mele de business. Crede că activitatea din zona de consultanță nu va mai avea ace­lași succes ca acum pe termen lung. Din acest motiv este convins că investițiile pe care le va face în platforma Edus îi vor asi­gura viitorul în business.

#PariemPeAntreprenori

De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este sus­ținută de grupul de pariuri sportive Superbet.

  • Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antrepre­noriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
  • Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
  • Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
  • Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card, sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.

Acest articol a apărut în numărul 92 al revistei NewMoney. FOTO: Mediafax

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.