Cum au crescut pe bursele de la New York companiile din industria de apărare, în cei doi ani de la începutul războiului din Ucraina

Constantin Rudnițchi 14/03/2024 | 10:20 Financiar
Cum au crescut pe bursele de la New York companiile din industria de apărare, în cei doi ani de la începutul războiului din Ucraina

Când încep să „vorbească“ armele, com­­paniile din industria de apărare se pre­gătesc să facă profit. Așa stau lucrurile și cu războiul din Ucraina. Cea mai bună dovadă în acest sens este că ac­ți­u­nile celor mai mari companii din do­me­­niu, cotate pe bursele de la New York, au depășit în ultimii doi ani creș­terea indicelui S&P 500 și este de aș­tep­tat să obțină și anul acesta același rezultat.

Analiști financiari au declarat pentru agenția Reuters că acțiunile ma­rilor companii din industria de apă­rare vor crește anul acesta cu procentaje între 5% și 7%, ceea ce nu pare spectaculos, dar poate fi suficient pentru un an în care aș­tep­tările sunt ca rata inflației în economiile mari să atingă valori reduse: nu atât de puțin, cât să ajungă la 2%, dar nici atât de mult, încât să urce la 7%.

Lockheed Martin, General Dynamics și Northrop Grumman sunt companiile lis­tate pe piață de la care se așteaptă creș­te­rea prețului acțiunilor. Directorul exe­cutiv al Asociației Industriilor Aerospa­țiale din SUA, Eric Fanning, declara la sfâr­șitul anului trecut că declanșarea răz­bo­iu­lui din Ucraina a găsit companiile ameri­cane din industria aerospațială cu stocuri reduse. În acest moment, cererea în domeniu este dictată de atenția acor­dată Chinei, de agresiunea rusă și de spri­jinul acordat aliaților din Orientul Mijlociu.

Producția sistemelor Patriot poate fi un bun exemplu despre cum func­țio­nează industria de apărare. Astfel, RTX Corporation produce radarele și sistemele de sol, Lockheed Martin fabrică rachete de interceptare de ultimă generație, iar Boeing participă cu producția de senzori care sunt utilizați pentru ghidarea rachetelor Patriot. Oficiali ai companiei Boeing au decla­rat că, datorită comenzilor noi, firma va crește cu 30% producția de senzori pentru rachete.

Crește producția în SUA

De la începerea răz­boiului din Ucraina a crescut mult cererea pentru motoare de rachete utilizate la o gamă largă de arme folosite în invazia rusă din Ucraina. În SUA există doi producători de motoare pentru rachete, com­­paniile Northrop Grumman și L3Harris Technologies, ambele firme confirmând că au înregistrat o creștere a cererii de pro­­­ducție. Oficialii companiei Northrop Grumman au declarat că au crescut comenzile la motoare pentru sisteme de ra­chete cu lansare ghi­dată, care sunt utilizate intens în Ucraina.

Lockheed Martin produce 10.000 de ra­chete ghidate prin GPS pe an, urmând să crească producția la 14.000 de rachete, la un cost de 148.000 de dolari pe bucată, con­form datelor obținute de Reuters. Până acum, analiștii agenției Reuters au calculat că au fost trimise în Ucraina aproximativ 6.100 de astfel de rachete.

Fiecare zi în care luptele continuă în Ucraina sau în Orientul Mijlociu înseamnă o nevoie de producție mai mare pentru in­dustria de armament, fie că vorbim de mu­niție sau de sisteme sofisticate de rachete.

Cu toate acestea, evoluțiile prețurilor ac­țiunilor pe piața americană au fost destul de diferite. Astfel, anul acesta, prețul ac­țiunii Lockheed Martin a scăzut de la 456 de dolari, la începutul anului, la 431 de dolari, la sfârșitul lunii februarie. General Dynamics a urcat spectaculos, de la 258 de dolari, în 2 ianuarie, la 273 de dolari, în fe­bruarie, ceea ce înseamnă o creștere cu 5,8%. Acțiunile Northrop Grumman au avut o scădere de la 470 la 461 de dolari, cele Boeing aproape că s-au prăbușit, de la 251 la 200 de dolari, la sfârșitul lunii februarie, iar titlurile RTX Corporation au urcat de la 85 la 90 de dolari.

După cum se poate vedea, companiile din industria de apărare americană cotate la bursă nu au oferit, în primele două luni ale anului, garanția creșterii prețului ac­ți­u­nilor, chiar dacă firmele au avut comenzi mai mari, deci vor avea încasări crescute în următoarea perioadă. Desigur însă, pri­mele două luni ale anului nu cuprind toate situațiile elocvente pentru evoluția vii­toare din acest an.

Comenzi mai mari și în Germania

În Europa, Hensoldt, producătorul german de aplicații electronice pentru industria mi­litară, a prognozat la sfârșitul lunii fe­bruarie că va avea anul acesta comenzi și vân­zări mai mari decât în 2023. Anul trecut, acțiunile companiei germane au scă­zut cu 6%, pentru că investitorii au fost deza­mă­giți de nivelul comenzilor și impli­cit de profitul obținut. Dar comenzile care nu au venit anul trecut vor apărea anul acesta. Problema a fost întârzierea unei comenzi guvernamentale pentru radare în valoare de circa 300 de milioane de euro. În cazul achizițiilor de stat apar destul de des întârzieri de acest tip, pentru că guvernul are nevoie de mult timp pentru a aproba contracte de sute de milioane de euro.

Drept urmare, acțiunile companiei Hensoldt au crescut anul acesta cu un neverosimil 40%. Nu este singurul caz: acțiunile companiilor din industria de apărare precum Rheinmetall sau Thales se tranzac­țio­nau la sfârșitul lunii februarie 2024 la ma­xime istorice. Firma Hensoldt a raportat o creștere cu 5% a comenzilor anuale, până la aproximativ 2,1 miliarde de euro.

Cheltuielile nu vor scădea

Într-o analiză de la sfârșitul anului trecut, agenția de rating Fitch arăta că în SUA cheltuielile pentru apărare vor rămâne cel puțin la ni­velul din anul 2023 sau chiar vor crește, ceea ce va fi un imbold și pentru creșterea performanțelor companiilor și implicit a va­lorii acțiunilor. În Europa, arată analiza Fitch, statele membre își consolidează apă­rarea națională și măresc bugetele pentru acest sector. De altfel, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a decla­rat că Uniunea Europeană ar trebui să sti­muleze industria de apărare europeană și să crească producția.

Publicația Defense News a realizat, pentru anul 2023, un top 100 al companiilor din sectorul aeronautic, naval și de apă­rare, în funcție de cifra de afaceri realizată în domeniul militar. Prima companie eu­ro­peană, după cele americane și chinezești, este Leonardo (poziția a 11-a), urmată de Airbus (12) și Thales (14). La începutul anu­lui, CEO-ul companiei ita­liene Leo­nardo, Roberto Cingolani, pleda pentru o stra­te­gie comună la nivel european în privința industriei de apărare. Leonardo și con­sor­țiul franco-german KNDS au anunțat în de­cembrie 2023 că au lansat împreună un pro­iect pentru a construi o nouă gene­rație de tancuri care să în­locuiască Leo­pard 2 și Leclerc.

Colaborare în trei

La sfârșitul anului trecut, Italia, Japonia și Marea Britanie au semnat un tratat pentru dezvoltarea unui program de luptă aeriană. Colaborarea își propune să producă până în anul 2035 un avion de luptă care să fie mai rapid, dar și mai ieftin decât ce s-a produs în programul anterior, respectiv Eurofighter. BAE Systems și Mitsubishi Industries vor fi principalii parteneri industriali ai programului. De altfel, anul acesta, acțiunile Leonardo au crescut de la 15 la 19 euro pe piața Euronext.

Companiile americane sau europene din industria de apărare vor juca în continuare un rol important pentru statele care sunt susținute militar de aliații occidentali. Ceea ce înseamnă că investitorii vor fi cu ochii și banii pe aceste firme.

Acest articol a apărut în numărul 183 al revistei NewMoney

FOTO: Getty

Constantin Rudnițchi, realizator de emisiuni la Radio RFI România și la televiziunea Profit.ro. De asemenea, a fost redactor-șef adjunct al revistei economice Capital.