Turiștii nu se grăbesc să-și cumpere vacanțe pentru anul viitor

Florel Manu 08/12/2023 | 10:54 Financiar
Turiștii nu se grăbesc să-și cumpere vacanțe pentru anul viitor

Ofertele de vacanță de anul viitor sunt pe piață de la jumătatea lui septembrie. Agențiile de turism se promovează pe toate canalele și așteaptă turiștii. Aceștia însă nu se grăbesc.

La târgul de turism din această toamnă de la Romexpo, tur-operatorii locali nu prea s-au înghesuit. Ofertele au venit de la câ­teva agenții de turism locale și de la unii operatori străini. Cea mai mare parte a ju­cătorilor din turism așteaptă târgul de profil din februarie.

Lui Marian Sandu (29 de ani) nu-i scapă nicio ediție a acestor târguri. „Am adunat câteva oferte, însă mai aștept. Sunt prețuri mai mari ca anul trecut. O să intru și pe site-urile agențiilor care nu sunt prezente la târg sau vin la ediția din iarnă. Atunci sunt mai multe oferte“, spune el. Este interesat de ofertele stațiunilor de la Marea Egee sau Marea Mediterană și spune că de mai bine de patru ani nu mai este tentat de ofertele de vacanțe pe litoralul românesc, pentru că „cele mai accesibile ca preț nu oferă condiții decente, iar cu banii pe care îi dai la un all-inclusive în România ai variante mult mai civilizate în Grecia sau Turcia“.

Reprezentanții agențiilor de turism spun că participarea la târgul de toamnă este prea costisitoare, în condițiile în care re­zer­vările nu sunt spectaculoase acum. „Pan­demia a schimbat obiceiul turistului de a cumpăra în early booking din septembrie, octombrie, noiembrie. Cererile de early booking sunt mai mari spre începutul pri­mă­verii“, spune Aurelian Marin, proprietar al agenției de turism Paradis Vacanțe de Vis.

Fiecare agenție, cu târgul ei

Pentru a fi vizibili din această toamnă, chiar dacă nu au participat fizic la târgul de tu­rism, tur-operatorii și-au organizat propriile evenimente online, începând din pe­ri­oada promoțiilor de Black Friday.

Unul dintre principalii jucători din piață, Paralela 45, și-a făcut cunoscute ofertele la propriul târg de turism, pe care l-a organizat online. Potrivit reprezentanților companiei, tur-operatorul prezintă pentru anul viitor noi destinații pentru a compensa eventuale scăderi pentru Antalya, în cazul căreia prețurile vor crește față de anul acesta.

Noutățile verii 2024 sunt zborurile charter spre Algarve, Grand Canaria și Tunisia. Zborul spre Algarve de la București va fi disponibil în perioada 8 iunie – 21 septembrie, iar sejurul de șapte nopți va costa de la 735 de euro/persoană. În Grand Canaria, costurile pornesc de la 746 de euro/per­soană, pentru pachetul de șapte nopți. Cursele charter de la București sunt programate pentru intervalul 12 iunie – 25 sep­tembrie.

În schimb, spre Tunisia se va zbura în vara anului viitor din șapte orașe, Bu­cu­rești, Iași, Suceava, Cluj-Napoca, Baia Mare, Craiova, Timișoara, iar un sejur de șapte nopți va costa de la 475 de euro/persoană. Tunisia este văzută ca o alternativă pentru familiile care preferau până acum Antalya, unde anul trecut s-a înregistrat un record de turiști români. „E greu să mai crești vânzarea de vacanțe pe Antalya, de la 430.000 de turiști români, cât au fost anul acesta, po­trivit cifrelor furnizate de aeroportul din Antalya“, constată Alin Burcea, proprietar al agenției de turism Paralela 45.

Online, dar și cu oferte în propriile agenții s-a promovat și Hello Holidays, tur-operator specializat în circuite turistice. Pentru anul viitor, agenția va miza pe circuite premium în destinații ca Malta, Azerbaidjan, Nisa, Cipru, Emiratele Arabe Unite, Statele Unite (inclusiv Hawaii). „Pentru ca expe­ri­ența de călătorie să fie unică, fiecare program propus turiștilor include locurile em­blematice din fiecare zonă, pe care le vizitează pe în­delete“, spune Cosmin Vasile, managerul de­partamentului circuite al tur-operatorului Hello Holidays.

Oferte în spațiul virtual vin și de la Exact Travel, agenție de turism care promovează în perioada de early booking destinații ca Vietnam, Cambodgia, Japonia, China, Norvegia, SUA, Cuba, India, Filipine sau Africa de Sud. Rezervările timpurii ale acestor destinații le pot aduce turiștilor economii de până la 300 de euro, potrivit reprezentan­ților agenției.

Ce facem cu România?

De promovare se bucură și destinațiile din România. După un an ceva mai bun decât 2022, agen­țiile care vând litoralul românesc au ieșit și ele cu oferte timpurii. Specialiștii în turism spun că în stațiunile noastre de la Marea Neagră au venit anul acesta aproape 1,4 mi­lioane de turiști români, față de peste 1,3 milioane în 2022. Pentru comparație, în 2023, doar în Antalya au fost 430.000 de turiști români, iar în Grecia, 1,3 milioane.

„Partea de sud a litoralului a mers bine anul acesta. Este în revenire și Mamaia, care a scăzut vizibil anul trecut“, spune Au­relian Marin. El a remarcat că majoritatea hotelierilor se confruntă cu costuri de ope­rare destul de ridicate, iar anul acesta, pre­țurile au fost mai mari cu până la 8% față de 2022, pentru 2024 așteptându-se alte creșteri, de până la 7% față de 2023.

Mulți hotelieri au început să caute so­luții pentru a reduce din costuri. „Mulți și-au pus instalații fotovoltaice, au înlocuit becurile clasice cu becuri led, iar acum caută și soluții de optimizare a politicii de personal“, detaliază Aurelian Marin. Antreprenorul mai spune că, pentru a crește nu­mă­rul turiștilor de pe litoralul românesc, des­ti­­nația trebuie promovată pentru turiștii străini. Și asta, pentru că, a constatat el, în ultimii 20-25 de ani, numărul de turiști stră­ini a fost relativ constant, 1,2-1,4 milioane anual.

Încercări de promovare sunt, însă tu­riștii străini încă nu apar. De exemplu, în prima parte a lui noiembrie, România a participat la Târgul Internațional de Turism de la Londra, cel mai mare din lume, cu peste 40 de companii de profil. Bugetul alocat de auto­rități evenimentului a fost de peste 2,5 mili­oane de lei (500.000 de euro), în condițiile în care bugetul pentru ediția din 2022 a fost de puțin sub 1 milion de lei (200.000 de euro). Numai că, raportat la aceste bugete, efectele unor astfel de evenimente nu sunt altceva decât un foc de paie.

Ce, cât, unde

După ce călătoriile au fost restricționate în urma normelor sanitare impuse de pandemia de COVID-19, turismul european și-a revenit, iar unele țări au reînceput să-și crească înca­sările de pe urma vizitatorilor străini.

  • Turcia. ­­În primele opt luni din acest an a fost vizitată de 33,4 milioane de turiști străini, în creștere cu 14% față de perioada similară din 2022.
  • Grecia. ­­În perioada ianuarie-august 2023 a înregistrat 22,6 milioane de turiști, în creș­tere cu 18,4% față de același interval de anul trecut. Dintre aceștia, 1,3 milioane de turiști au venit din România.

Acest articol a apărut în numărul 176 al revistei NewMoney

FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.