Cum a reușit un antreprenor de origine irakiană să consolideze în România un business de peste 37 de milioane de euro în domeniul accesoriilor pentru mobilă

Florel Manu 08/04/2024 | 10:06 Oameni
Cum a reușit un antreprenor de origine irakiană să consolideze în România un business de peste 37 de milioane de euro în domeniul accesoriilor pentru mobilă

În perioada restricțiilor sanitare, românii și-au găsit timp să mai și „meșterească“ prin casă. Mulți dintre ei și-au schimbat diverse obiecte de mobilier, impulsio­nând astfel și creșterea afacerilor din zona accesoriilor pentru mobilă. Studiu de caz: Regency Company.

Estimările din piață arată că afacerile din zona de bricolaj din România au ajuns în 2022 la aproape patru miliarde de euro. Începând cu vara lui 2020, afacerile antreprenorilor care produc ori distribuie diverse accesorii pentru fabricarea mobilei au crescut, chiar dacă multe magazine fizice erau închise. Pentru că au stat mai mult acasă, oamenii și-au redecorat spațiile în care locuiesc și au schimbat tot ce li se părea de­modat ori inutil. Mulți au apelat la mese­riași ori și-au cumpărat singuri accesoriile pentru mobilă de care aveau nevoie.

Afacere de familie

Pe această nișă a accesoriilor de mobilă este prezentă și Regency Company, o companie cu o vechime de 23 de ani, fondată și condusă de Kais Shawu (56 de ani), secondat de cei doi fii ai săi, David Shawu (33 de ani) și Dani Shawu (30 de ani). „Este un business de familie. Noi avem clienți mici, medii și mari, care sunt producători de mobilă“, spune Kais Shawu. Compania este specializată în dis­tri­buția de pal melaminat și accesorii pentru mobilă. În urmă cu patru ani, antreprenorul a deschis și o fabrică unde produce fronturi din MDF folosite pentru realizarea pieselor de mobilier.

Businessul se bazează pe trei firme. Cea mai veche este Regency Company, specia­li­zată în distribuția de pal melaminat și accesorii de mobilier. Regency Front este responsabilă de producția de fronturi din MDF. Oscar Deko este un format de retail pentru comercializarea accesoriilor de mo­bilier. Potrivit lui Kais Shawu, toate cele trei linii de business au generat anul trecut aproximativ 40 de milioane de euro. „Pri­mele luni din 2024 au început cu o creștere de 10% față de aceeași perioadă din 2023“, menționează Kais Shawu. El spune că în pre­zent toate companiile din grup numără peste 450 de angajați.

Chiar și așa, una dintre problemele grupului Regency este forța de muncă. Kais Shawu spune că mare parte a salariaților sunt români, însă a fost nevoit să aducă și el forță de muncă din țările asiatice. „La noi, muncitorii străini reprezintă undeva la 15% din totalul forței de muncă“, spune David Shawu, fiul cel mare al fondatorului. Kais Sawu spune că preferă muncitori străini care înțeleg limba engleză, pentru a putea să-i integreze mult mai repede în echipele a căror structură este formată din forță de muncă locală.

Către meseriași

Kais Shawu are pregă­tire de inginer mecanic, studiile terminân­du-le în țara din care provine, Irak. A venit pentru prima dată în România în 1996, după ce un frate mai mic al său era deja de patru ani aici. Nu a practicat ingineria, ci a hotărât să intre în business, după ce s-a in­format despre oportunitățile economiei locale.

„De la mecanică la mobilă e diferență mare. În urma discuțiilor cu mai mulți oameni am aflat că domeniul accesoriilor pen­tru mobilă are potențial de dezvoltare. Încă era o piață tânără“, povestește Kais Shawu. A fondat compania în 1999, iar în no­iembrie 2001 și-a început activitatea. Pri­mul magazin l-a deschis în zona Mora­rilor, din partea de est a Capitalei, cu un spa­țiu de 400 de metri pătrați. A început cu cinci oameni și s-a axat pe distribuție de pal melaminat și accesorii pentru mo­bilă.

Când a pornit businessul, s-a orientat în special către meseriași, tâmplari care reali­zau anumite obiecte de mobilier și aveau nevoie de materiale pe care compania sa le tăia la dimensiunile cerute de clienți. La începutul businessului său, concurența nu era foarte mare. Piața avea un potențial imens, iar orientarea către meseriași a făcut ca firma să treacă fără pierderi peste criza financiară din 2008.

„Cei mici erau mai mulți, aveau o plajă mai mare de clienți. Nu stai în zece clienți mari, care nu știi ce probleme au. Așa, riscul este mai dispersat“, adaugă David Shawu. Acesta, alături de fratele său mai mic, Dani, a intrat în businessul de familie încă de la vârsta de 14-15 ani. Născut în Irak, David Shawu a studiat Administrarea Afacerilor la Academia de Studii Economice (ASE) din București. Fratele său, Dani Shawu, este născut în Iordania și a terminat Facultatea de Stomatologie la Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din București. În timp ce David este responsa­bil cu dezvoltarea businessului, fratele său mai mic se ocupă de zona de producție și procese operaționale.

David Shawu spune că, în perioada ce ur­mează, în același timp cu liniile clasice de business bazate pe distribuția de pal me­laminat și accesorii de mobilier, Regency se va axa și pe vânzările online pentru a aco­peri mai multe segmente ale pieței. Și tot pentru atragerea clienților, în unele ma­gazine fizice a introdus sistemul de autoservire pentru accesoriile care nu necesită prelucrare. Iar focusul rămâne pe breasla tâmplarilor, care au tot timpul proiecte pentru diverse obiecte de mobilier, mai mici sau mai mari.

Ce, cât, unde

Specialiștii se așteaptă ca în 2023 creșterile de pe piața de bricolaj din România să fie mai mici față de cele din 2022.

  • RECORD. Din cele aproape 4 miliarde de euro generate de piața de bricolaj în 2022, venituri-record pentru acest domeniu, 2,23 miliarde de euro au fost încasate de liderul pieței, Dedeman, care în ultimii ani și-a crescut permanent veniturile, consoli­dân­du-și primul loc în piață.
  •  PREȚ MIC. Potrivit unor studii de la jumătatea anului trecut conduse de compania de cercetare de piață GfK, mai mult de 50% dintre clienții pieței de bricolaj și accesorii iau decizia de cum­părare în funcție de preț, nu neapărat de calitate.
  • E-COMMERCE. În domeniul bricolajului, comerțul online, care a crescut constant, a ajuns să genereze la nivelul anului trecut aproximativ 5% din valoarea totală a pieței.
  • FORȚĂ DE MUNCĂ. În cele peste 2.500 de companii care activează în domeniul bricolajului lucrează circa 24.000 de angajați. Cea mai mare concentrare de firme de pe acest segment se găsește în Bucu­rești-Ilfov, unde funcționează aproape 400 de companii.

Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.