Cum a transformat un tânăr antreprenor un popas construit la jumătatea anilor `60 într-un complex cu spații de cazare și mai multe săli de evenimente
Pandemia de COVID-19 a lovit puternic HoReCa și organizatorii de evenimente private. Încă din perioada restricțiilor sanitare, proprietarii de restaurante și de saloane de ceremonii s-au repliat și și-au adaptat businessurile noilor condiții din piață. Dacă anul trecut lucrurile păreau să revină la normal, în viitor sunt încă semne de întrebare.
La aproximativ cinci kilometri de Aeroportul Henri Coandă din Otopeni, pe o suprafață de 30.000 de metri pătrați, se întind Domeniile Săftica, brand sub care funcționează un complex cu hotel, restaurant, terasă, piscine și săli de evenimente.
Manageriat de antreprenorul Florin Marin (41 de ani), este un business de familie care a ajuns anul trecut la venituri de circa 2,3 milioane de euro, iar pentru acest an sunt estimate rezultate financiare similare cu cele din 2022 – an considerat cel mai bun din istoria afacerii, mai bun chiar și decât 2019, anul de grație al afacerilor locale din HoReCa. Însă aceste performanțe nu au fost atinse fără emoții.
Investiții și pandemie
Momentul martie 2020 l-a găsit pe Florin Marin pe finalul unei investiții majore. Terminase 16 camere din hotelul care are 24 de spații de cazare.
„Pandemia ne-a prins cu liniile de credit descoperite“, își amintește acesta. Timp de două săptămâni a stat și a căutat soluții de repliere a businessului. Încă era perioada de post, iar evenimentele private de genul nunților, care înainte de pandemie reprezentau peste 80% din business, nu se organizau oricum. Așa că avea emoții în ceea ce privește acoperirea creditelor. Și asta, cu atât mai mult cu cât numeroși clienți care rezervaseră spații pentru organizarea de evenimente private au cerut amânarea rezervărilor.
Norocul a venit însă după luna mai, când restricțiile au început să se relaxeze ușor. „Noi am avut noroc că am avut și o piscină descoperită și în perioada aceea am avut un cashflow care ne-a permis să acoperim din cheltuielile cu personalul, care erau cele mai mari“, mărturisește Marin. În vară însă, au început să apară cereri și pentru cazarea la hotel, în special de la persoane din zona de business, care începuseră să se deplaseze. Hotelul are 14 din 24 de camere cu acces direct din exterior, lucru care a fost un avantaj pentru business în acea perioadă.
Un alt factor care a contribuit la relansarea afacerilor lui Florin Marin a fost replierea unor proprietari de spații de cazare din zonă, care au schimbat domeniul de activitate al pensiunilor sau hotelurilor, transformându-le în spații pentru îngrijirea bătrânilor. Odată cu ridicarea restricțiilor sanitare, cererea de cazare din zonă a crescut atât din partea celor care veneau la complexul Therme, care se află la doar câteva minute depărtare, cât și din partea turiștilor aflați în tranzit spre Aeroportul Henri Coandă.
Iar investițiile au continuat. La sfârșitul anului trecut, Florin Marin a inaugurat o terasă încălzită sub conceptul de „trattoria“. „Cu terasa am încercat să diminuăm riscurile în cazul unei noi pandemii, dacă se repetă scenariul din 2020-2021“, explică antreprenorul. În momentul declanșării crizei, Domeniile Săftica aveau 35 de angajați, iar acum, după deschiderea în criză a celor 16 camere ale hotelului și inaugurarea terasei, numărul salariaților a crescut la 50, o parte dintre ei fiind aduși inclusiv din țări din afara Uniunii Europene.
Pas cu pas
Florin Marin spune că, încă de la înființare, businessul său a fost în continuă transformare și consolidare. Domeniile Săftica au apărut în 1965, sub denumirea de Popasul Săftica. În 1994, tatăl său a reușit în primă fază să ia în chirie motelul din incinta popasului, unde lucra ca recepționer din 1988. În 2002 a început să achiziționeze clădiri și terenuri ale Popasului Săftica.
„Eu am început să-mi ajut tatăl încă de când aveam 16 ani“, spune Florin Marin. În 2005, când a terminat Facultatea de Management la Academia de Studii Economice din București (ASE), s-a implicat activ în afacere alături de tatăl său, iar după puțin timp i s-a alăturat și sora sa.
Prima măsură luată după achiziția activelor fostului Popas Săftica a fost renovarea clădirilor, care a fost finalizată în 2006. Din acel moment, afacerea a început să crească, însă nu pentru mult timp. În 2008 a venit criza economică, iar interesul pentru organizarea de evenimente a început să scadă. „Noi am simțit efectele crizei abia după un an. Pentru 2008 aveam făcute deja rezervări cu un an înainte și erau semnate și contracte“, detaliază Marin.
O nouă provocare a apărut înainte de 2010, când antreprenorul își programase propria nuntă. A decis să ridice un nou salon de evenimente, apelând la credite și la ajutorul apropiaților. La jumătatea anului, salonul a fost gata. Pentru a acoperi cât mai repede din datorii, Florin Marin începuse să promoveze noul salon înainte de a finaliza lucrarea. Încheiase chiar și contracte, iar afacerile și-au revenit din nou.
Acum se află în fața unor noi provocări. Dacă anul trecut a fost unul în care afacerile din HoReCa și-au revenit vizibil, în 2023 au început să apară noi semne de întrebare în industrie, pe fondul problemelor economice și al inflației. „Nunțile sunt afectate și ele de problemele economice. Dacă, teoretic, numărul de evenimente pare destul de mare, numărul invitaților care acceptă să vină la nunți scade“, constată Florin Marin. Iar acest trend este vizibil încă de anul trecut.
În aceste condiții crește și concurența pe zona organizării de evenimente private. Florin Marin a observat că, după pandemie, numărul locațiilor în care se desfășoară evenimente private s-a dublat. Și asta, după ce mai mulți investitori care lucrau în cu totul în alte domenii au decis să investească în săli de evenimente, în ideea că, după pandemie, cererea de astfel de activități va crește.
Pentru a-și consolida prezența în piață, antreprenorul spune că va continua investițiile. În 2022, compania a trecut printr-un rebranding, reunind sub numele de Domeniile Săftica brandurile Salon du Mariage, Trattoria Arte Pasta, Piscina Aqua del Mar și Hotel Săftica. Acum, Florin Marin se gândește la extinderea spațiului în care își desfășoară activitatea, inclusiv prin construirea unei crame și plantarea unei vii, pentru a întări astfel conceptul sub care funcționează businessul.
Ce, cât, unde
În 2022, cheltuielile românilor la restaurant, cafenea, pub sau fast-food au fost de peste 7,5 miliarde de euro, cu 30% mai mari față de anul precedent, potrivit unui studiu Hospitality Culture Institute.
- COMPORTAMENT. Dacă în 2019 doar 2% dintre români cheltuiau mai mult de 100 de lei pentru masa în oraș, în 2022 acest procent a fost estimat la 9%.
- EFECTE. În 2020, domeniul HoReCa a fost puternic afectat de criza sanitară, cifra de afaceri din această industrie scăzând la 3,7 miliarde de euro, potrivit unei analize făcute de platforma Termene.ro, pe baza situațiilor financiare raportate de companii.
Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly