Cum a transformat un tânăr antreprenor un popas construit la jumătatea anilor `60 într-un complex cu spații de cazare și mai multe săli de evenimente

Florel Manu 07/02/2024 | 10:16 Oameni
Cum a transformat un tânăr antreprenor un popas construit la jumătatea anilor `60 într-un complex cu spații de cazare și mai multe săli de evenimente

Pandemia de COVID-19 a lovit puternic HoReCa și organizatorii de evenimente private. Încă din perioada restricțiilor sanitare, proprietarii de restaurante și de saloane de ceremonii s-au repliat și și-au adaptat businessurile noilor condiții din piață. Dacă anul trecut lucrurile păreau să revină la normal, în viitor sunt încă semne de întrebare.

La aproximativ cinci kilometri de Aeroportul Henri Coandă din Otopeni, pe o supra­față de 30.000 de metri pătrați, se întind Do­meniile Săftica, brand sub care funcțio­nează un complex cu hotel, restaurant, te­rasă, piscine și săli de evenimente.

Ma­na­geriat de antreprenorul Florin Marin (41 de ani), este un business de familie care a ajuns anul trecut la venituri de circa 2,3 mi­lioane de euro, iar pentru acest an sunt esti­mate rezultate financiare similare cu cele din 2022 – an considerat cel mai bun din istoria afacerii, mai bun chiar și decât 2019, anul de grație al afacerilor locale din HoReCa. Însă aceste performanțe nu au fost atinse fără emoții.

Investiții și pandemie

Momentul martie 2020 l-a găsit pe Florin Marin pe finalul unei investiții majore. Terminase 16 camere din hotelul care are 24 de spații de cazare.

„Pandemia ne-a prins cu liniile de credit descoperite“, își amintește acesta. Timp de două săptămâni a stat și a căutat soluții de repliere a businessului. Încă era peri­oada de post, iar evenimentele private de genul nunților, care înainte de pandemie repre­zentau peste 80% din business, nu se organizau oricum. Așa că avea emoții în ceea ce privește acoperirea creditelor. Și asta, cu atât mai mult cu cât numeroși clienți care rezervaseră spații pentru organizarea de evenimente private au cerut amânarea rezervărilor.

Norocul a venit însă după luna mai, când restricțiile au început să se relaxeze ușor. „Noi am avut noroc că am avut și o pis­cină descoperită și în perioada aceea am avut un cashflow care ne-a permis să aco­perim din cheltuielile cu personalul, care erau cele mai mari“, mărturisește Marin. În vară însă, au început să apară ce­reri și pentru cazarea la hotel, în special de la persoane din zona de business, care în­cepuseră să se deplaseze. Hotelul are 14 din 24 de camere cu acces direct din exterior, lucru care a fost un avantaj pentru business în acea perioadă.

Un alt factor care a contribuit la relansarea afacerilor lui Florin Marin a fost replierea unor proprietari de spații de cazare din zonă, care au schimbat domeniul de acti­vitate al pensiunilor sau hotelurilor, tran­sformându-le în spații pentru îngrijirea bătrânilor. Odată cu ridicarea restricțiilor sanitare, cererea de cazare din zonă a crescut atât din partea celor care veneau la com­plexul Therme, care se află la doar câteva minute depărtare, cât și din partea turiștilor aflați în tranzit spre Aeroportul Henri Coandă.

Iar investițiile au continuat. La sfârșitul anului trecut, Florin Marin a inaugurat o te­rasă încălzită sub conceptul de „trattoria“. „Cu terasa am încercat să diminuăm riscurile în cazul unei noi pandemii, dacă se repetă scenariul din 2020-2021“, explică antreprenorul. În momentul declanșării crizei, Domeniile Săftica aveau 35 de anga­jați, iar acum, după deschiderea în criză a celor 16 camere ale hotelului și inaugurarea terasei, numărul salariaților a crescut la 50, o parte dintre ei fiind aduși inclusiv din țări din afara Uniunii Europene.

Pas cu pas

Florin Marin spune că, încă de la înființare, businessul său a fost în con­tinuă transformare și consolidare. Domeniile Săftica au apărut în 1965, sub denumirea de Popasul Săftica. În 1994, tatăl său a reușit în primă fază să ia în chirie mo­telul din incinta popasului, unde lucra ca recepționer din 1988. În 2002 a început să achiziționeze clădiri și terenuri ale Popasului Săftica.

„Eu am început să-mi ajut tatăl încă de când aveam 16 ani“, spune Flo­rin Marin. În 2005, când a terminat Fa­cultatea de Management la Academia de Studii Economice din București (ASE), s-a implicat activ în afacere alături de tatăl său, iar după puțin timp i s-a alăturat și sora sa.

Prima măsură luată după achiziția acti­velor fostului Popas Săftica a fost renovarea clădirilor, care a fost finalizată în 2006. Din acel moment, afacerea a început să crească, însă nu pentru mult timp. În 2008 a venit criza economică, iar interesul pentru organizarea de evenimente a început să scadă. „Noi am simțit efectele crizei abia după un an. Pentru 2008 aveam făcute deja rezervări cu un an înainte și erau semnate și contracte“, detaliază Marin.

O nouă provocare a apărut înainte de 2010, când antreprenorul își programase pro­pria nuntă. A decis să ridice un nou sa­lon de evenimente, apelând la credite și la aju­torul apropiaților. La jumătatea anului, salonul a fost gata. Pentru a acoperi cât mai repede din datorii, Florin Marin începuse să promoveze noul salon înainte de a finaliza lucrarea. Încheiase chiar și contracte, iar afacerile și-au revenit din nou.

Acum se află în fața unor noi provocări. Dacă anul trecut a fost unul în care aface­ri­le din HoReCa și-au revenit vizibil, în 2023 au început să apară noi semne de în­trebare în industrie, pe fondul problemelor econo­mice și al inflației. „Nunțile sunt afec­tate și ele de problemele economice. Dacă, teoretic, nu­mă­rul de evenimente pare destul de mare, numărul invitaților care ac­ceptă să vină la nunți scade“, constată Flo­rin Marin. Iar acest trend este vizibil încă de anul trecut.

În aceste condiții crește și concurența pe zona organizării de evenimente private. Florin Marin a observat că, după pandemie, nu­mărul locațiilor în care se desfă­șoară evenimente private s-a dublat. Și asta, după ce mai mulți investitori care lu­crau în cu totul în alte domenii au decis să in­vestească în săli de evenimente, în ideea că, după pan­demie, cererea de astfel de ac­­ti­vități va crește.

Pentru a-și consolida prezența în piață, antreprenorul spune că va continua inves­ti­țiile. În 2022, compania a trecut printr-un rebranding, reunind sub numele de Domeniile Săftica brandurile Salon du Mariage, Trattoria Arte Pasta, Piscina Aqua del Mar și Hotel Săftica. Acum, Florin Marin se gân­dește la extinderea spațiului în care își des­fășoară activitatea, inclusiv prin construi­rea unei crame și plantarea unei vii, pentru a întări astfel conceptul sub care funcționează businessul.

Ce, cât, unde

În 2022, cheltuielile românilor la restaurant, cafenea, pub sau fast-food au fost de peste 7,5 miliarde de euro, cu 30% mai mari față de anul precedent, potrivit unui studiu Hospita­lity Culture Institute.

  • COMPORTAMENT. ­­Dacă în 2019 doar 2% dintre români cheltuiau mai mult de 100 de lei pentru masa în oraș, în 2022 acest procent a fost estimat la 9%.
  • EFECTE. ­­În 2020, domeniul HoReCa a fost puternic afectat de criza sanitară, cifra de afaceri din această industrie scăzând la 3,7 miliarde de euro, potrivit unei analize făcute de platforma Termene.ro, pe baza situațiilor financiare raportate de companii.

Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.