Povestea antreprenorului care în businessul său de arhitectură se inspiră din natură și din poveștile științifico-fantastice

Florel Manu 25/03/2024 | 10:08 Oameni
Povestea antreprenorului care în businessul său de arhitectură se inspiră din natură și din poveștile științifico-fantastice

Pasionat de povești științifico-fantastice și de natură, antreprenorul Dragoș Epure vrea să demonstreze mediului de afaceri că și arhitectura poate fi un business profitabil, chiar și atunci când piața construcțiilor stagnează.

Dragoș Epure (47 de ani) își conduce afacerea dintr-un birou de la etajul al treilea al Palatului Bursei din Bu­cu­rești, o clădire istorică inaugurată în 1911 și si­tu­ată în vecinătatea Băncii Naționale a României. Până să ajungi la Metropolis Architecture, străbați un hol ge­neros care te conduce într-o încăpere înaltă cu co­loane de marmură, în capătul căreia se găsește bi­roul în care își desfășoară activitatea Dragoș Epure. Inte­rio­rul biroului iese în evidență prin spațiile largi, mobilierul din lemn și plantele înalte prezente în toate colțurile încăperii.

Prin ferestrele generoase se pot zări clădiri ale vechiului București, mai mult sau mai puțin renovate. Iar aerul retro al încăperii este împrospătat cu elemente decorative moderne. Pe scurt, e un birou în care să tot stai și să lucrezi. Cel puțin cât timp îți permite piața.

Nevoia de repoziționare

„Proiecte sunt în piață, însă eliberarea de auto­ri­zații de construire este blo­cată, cel puțin în București“, de­scrie succint antreprenorul contextul în care birourile de arhitectură își desfășoară în momentul de față activitatea în Capitală. Blocajul a început în urmă cu mai bine de trei ani, însă efectele acestuia sunt re­sim­țite acum la maximum. Și asta, pentru că, în timp, s-au acu­mulat mai mulți factori care au avut ca rezultat stagnarea pieței construcțiilor.

„A fost un val de situații nefavorabile începând cu 2020. Pandemia și războiul au avut efecte în timp real în 2020, 2021 și 2022. Dar din spate venea și schimbarea din administrație după alegerile locale din 2020, care a adus o scădere bruscă a emiterii de autorizații de con­strucții“, detaliază Ștefan Sava (35 de ani), fondator al biroului de arhitectură SSAT. Până în urmă cu un an, explică acesta, proiectele aflate în lucru s-au derulat în baza autorizațiilor eliberate înainte de 2020, iar în opinia sa, blocajul din dezvoltările imobiliare/renovările majore ale clădirilor istorice va continua.

Întrebarea care se pune este cum vor rezista în piață atât constructorii, cât și arhitecții, care simt destul de puternic lipsa proiectelor. Răspunsuri, dar și posibile soluții vin de la Dragoș Epure. „Noi, ca birou de arhitectură, ne-am diversificat portofoliul, avem și câteva proiecte internaționale și probabil că pe viitor asta o să fie direcția. Vrem să compensăm lipsa de pro­iecte de aici“, explică Dragoș Epure. El spune însă că o astfel de mișcare poate veni cu avantaje, însă și cu mai mult timp consumat în de­pla­sări, și cu costuri mai mari.

O altă direcție care ar putea susține consolidarea businessului ar fi dezvoltarea de pro­iecte imobiliare proprii. Evident, în zone în care eliberarea de autorizații de construire nu este blocată. Dragoș Epure vorbește despre un proiect pe care va urma să-l dezvolte în zona de nord a Capitalei, în Ba­lo­tești, în apropierea comple­xu­­lui Therme. „Am găsit o zonă înconjurată de pădure. Este vorba de construcția a 50 de case. Va fi o comunitate închisă, cu idei de o calitate a vieții mai bună“, spune antreprenorul.

Un nou brand

Nu în ultimul rând, Dragoș Epure se gândește și la o pivotare în afara domeniului con­s­truc­țiilor. Chiar în cursul acestui an va investi într-o nouă linie de business. „Vrem să mai dezvoltăm un brand, Mr. Rabbit, care este oarecum derivat din numele meu. O să fie un proiect de design, încercăm să facem un site, unde o să promovăm produsele desenate de noi“, detaliază el. Produsele astfel promovate vor fi atât de design interior, cât și de fashion, cum ar fi rucsacuri, șepci, tricouri sau hanorace.

Dra­goș Epure spune că toată viața a fost urmărit de Mr. Rabbit. „Mie din școală mi se spunea Mr. Rabbit. Și m-am gândit că Mr. Rabbit poate fi un brand în sine, care să poată defini pasiunea mea pentru design“, adaugă el. Despre ideea de a crea lucruri-unicat pe care să le transforme într-un business conex spune că i-a venit atunci când a văzut problemele care apar în piața de arhitectură și care l-au făcut să se gândească la un domeniu din afara zonei cons­truc­țiilor, fără reglementări și fără autorizări.

Metropolis Architecture a reușit ca în 2021 și 2022 să-și mențină cifra de afaceri în jurul valorii de un mi­lion de euro, însă crede că, după ce va trage linie și pentru 2023, veniturile ar putea fi puțin sub mili­onul de euro. „Acum ne focusăm pe diversificarea por­tofoliului de business, chiar dacă riscăm o scă­dere, însă în anii viitori această decizie ne va aduce ve­nituri suplimentare“, estimează Dragoș Epure.

Pandemia și arhitectura

Businessul din zona de arhitectură a avut însă și zile mai bune, mai ales în perioada pandemiei, când oamenii au fost blocați în case de măsurile sanitare impuse de autorități. Atunci, spune antreprenorul, mulți oameni și-au dat seama că spațiul în care locuiesc nu le oferă confortul pe care și l-ar dori. „În pandemie au constatat că lucrurile nu sunt funcționale, iar când stai acasă, ob­servi că ai nevoie de niște lucruri“, continuă el. Cei care locuiau în apartamente fără balcon, dă el un exemplu, au început să simtă mai acut nevoia unor ferestre mai mari. La rândul lor, cei cu balcon și-au dorit să-și amenajeze mici colțuri de grădină. Toto­dată, oamenii cu resurse financiare mai mari au migrat de la apartamente de bloc la case la curte.

Iar în toate aceste cazuri, spune antreprenorul, mulți oameni s-au sfătuit cu un arhitect în ceea ce pri­vește organizarea spațiului. „Arhitectura și desig­nul s-au ridicat mai mult în ultimii ani și lumea a în­țe­les ce înseamnă un produs de design“, mențio­nează Dragoș Epure. Dar chiar și așa, crede el, arhitectura încă este un domeniu aflat la început în România, iar piața trebuie construită.

Cele mai noi date financiare, raportate la nivelul lui 2022, arată că piața de arhi­tec­tură din România este de 337,6 milioane de euro. Creșterea este destul de rapidă față de 2020, primul an al pandemiei, când era estimată la 182,2 milioane de euro.

Mai mult spațiu

Dragoș Epure crede că piața ar putea să înceapă să se miște și în zona reamenajării clădirilor de birouri. Însă acest lucru este strâns legat și de comportamentul angajaților, care în număr destul mare sunt adepții muncii la domiciliu. Iar în opinia sa, cei care se vor decide să-și reamenajeze spațiile de lucru vor trebui să o facă în așa fel încât să le ofere angajaților noi experiențe.

„Contează mult și cum comunici și trebuie văzute lucrurile din mai multe unghiuri, pentru că un spațiu amenajat vine și cu o poveste. Venim cu un nou design, cu mai multe plante, zone comune, elemente noi care să-i facă pe angajați să spună că e mai bine ca acasă“, consideră an­treprenorul.

Epure a început deja un astfel de proiect în nordul Ca­pitalei, în zona Pipera. Este vorba de Yunity Park, fostul Novo Park, un proiect pe care Metropolis îl dezvoltă alături de antreprenorul Liviu Tudor, care a bugetat încă din 2022 reconfigurarea spațiilor cu aproximativ 50 de milioane de euro. În acest caz, una dintre marile modificări este reprezentată de transformarea unei parcări dintre două clădiri ale comple­xului de birouri în spațiu de relaxare.

„Am plantat copaci, am venit cu apă, am adus tot felul de elemente naturale care să îmbogățească experiența. E o zonă în care te plimbi“, detaliază Dra­goș Epure. Intervenții majore au avut loc și în subsolul clădirilor, mai multe spații fiind transformate în food marketuri și în restaurante.

În plus, complexul de birouri beneficiază și de zone în care poate fi mo­ni­torizată starea de sănătate a persoanelor care lucrează în clădire, așa încât să fie evitate situații în care un angajat bolnav să pună în pericol și sănă­ta­tea altora. Antreprenorul mai spune că astfel de re­con­figurări au fost făcute în mai multe țări, iar această decizie a făcut ca numărul persoanelor care se întorc să lucreze la birou să crească.

Accentul pe HoReCa

Cu toate acestea, antreprenorul mai crede că munca de la birou nu va mai fi la fel ca înainte, accentul fiind pus pe spații de tip coworking.

Dragoș Epure mai spune că în perioada de după pandemie a dat mai multă atenție și proiectelor din zona HoReCa. Așa cum în ca­zul birourilor a fost simțită nevoia de mai mult spațiu, așa și proprietarii de restaurante au dorit să vină cu noi experiențe. Și asta, în condițiile în care, în primul an al restricțiilor sanitare, businessurile din industria ospitalității au fost mai mult închise. Încă din pandemie, mai mulți proprietari de restaurante au luat în calcul reconfigurarea spațiilor.

Astfel de proiecte au ajuns și în portofoliul biroului de arhitectură Metropolis. În toamna lui 2022, două proiecte de amenajare a unor restaurante de lux derulate de compania lui Dragoș Epure au fost nominalizate în competiția internațională Restaurant & Bar Design Awards, care a avut loc la Londra.

Este vorba despre amenajarea restaurantului Hiro Bay, din zona Herăstrău, care a și câștigat premiul cel mare la categoria Biophilic Design, și despre localul Tuya, din aceeași zonă, care a obținut o nominalizare la secțiunea Luxury, alături de restaurante emblema­tice precum Sexy Fish din Miami, ARGO din Hong Kong, Langan’s din Londra și Buddha Bar din New York. La această categorie, premiul a ajuns în posesia arhitecților care au amenajat restaurantul ARGO.

În ceea ce privește proiectul Hiro Bay, acesta este un concept pe care echipa Metropolis l-a creat de la zero. „Hiro Bay e o poveste pe care noi am creat-o. Le­genda spune că Hiro, creatura născută în apele adânci ale oceanului, a fost aducătorul de noroc și speranță pentru marinarii naufragiați pe mare“, descrie antreprenorul în câteva cuvinte ideea care a con­tribuit la crearea conceptului. Epure spune că în amenajarea restaurantului s-a inspirat din mai multe elemente din cărțile scrise de Jules Verne, creând inclusiv o structură din lemn care trimite cu gândul la o navă naufragiată.

Energia  spațiului

Dragoș Epure spune că în pro­iec­tele sale pune accentul atât pe natură, cât și pe ele­mente din povestirile cu caracter științifico-fan­tastic. Născut la Iași, a fost fascinat încă de mic de universul scrierilor SF.

S-a înscris la Cenaclul Quasar, un loc unde interacționa cu mai multe persoane fascinate de universul științifico-fantastic. Iar în timp ce unii dintre colegii săi trimiteau diverse texte cu po­vești SF, el crea desene. „Îmi plăcea foarte mult să de­senez, mergeam la cenaclul Quasar și aveam de mic o imaginație foarte bogată“, povestește antreprenorul. I-a plăcut tot timpul să asocieze elementelor SF și natura, despre care spune că dă o energie aparte spațiului amenajat.

În 1996 a intrat la Facultatea de Arhitectură a Uni­ver­sității Tehnice din Iași, iar după doar doi ani a reușit să obțină o bursă la Universitatea Tehnică din Karlsruhe (Germania). În 2001 a terminat facultatea și a revenit la Iași, cu gândul de a-și deschide un birou de arhitectură. „Dar în România, arhitectura nu era privită ca acum, nu avea niciun fel de valoare. Era complet ignorată în toată societatea“, mărturisește antreprenorul.

După doar un an, în 2002, decidea să renunțe la arhitectură și să se înscrie la un master la Facultatea de Construcții, cu specializarea Tehnologii moderne de construcții. Apoi avea să intre la Academia de Film și Televiziune din München, secția Scenografie, de unde avea să obțină o diplomă de Film Arhitect. În 2004, întors în țară în vacanță, înființează Metro­polis Architecture, un nume inspirat, la rândul lui, de un reper al culturii science-fiction, filmul „Metropolis“ (1927), al regizorului german Fritz Lang.

Din nou în arhitectură

Un an mai târziu, Dra­goș Epure a început să lucreze pentru câteva pro­iecte video în televiziune și în producții cinematografice și publicitare. Însă nu a renunțat la ideea de a prac­tica și arhitectura. În scenografie i-a plăcut să lu­creze mult cu luminile și cu umbrele, dar și cu emo­țiile, și s-a gândit să recurgă la ele și în arhitectură.

Până să ajungă însă acolo, prin 2010 și-a deschis și o cafenea, Peace of Cake, în complexul comercial Cocor, din centrul Bucureștiului. Numai că businessul din HoReCa nu l-a impresionat. În paralel, Epure a acceptat mici proiecte de arhitectură, iar în 2016 a câș­tigat un concurs de arhitectură pentru amenajarea Cavalaire-sur-Mer, o extensie a portului din Saint-Tropez (Franța).

Lucrările au început în 2018, iar Dragoș Epure a dez­voltat o relație foarte bună cu autoritățile din Saint-Tropez, pe care le-a adus și în România să-i cu­noască echipa. Ghinionul a făcut însă ca, odată cu de­butul pandemiei, lucrările să fie suspendate. A în­ceput atunci să se concentreze pe proiecte de arhi­tec­tură din România și să lucreze foarte mult cu lem­nul, ceea ce l-a diferențiat de alți concurenți din piață. „Afară se lucrează foarte mult în lemn, iar noi suntem printre puținele birouri de arhitectură din România care pun accent pe lemn“, spune el. Și a folosit tehnica amenajărilor bazate pe lemn și în domeniul HoReCa, și în puținele proiecte rezidențiale pe care le-a făcut.

Acum lucrează la repoziționarea businessului, cu accent pe produse de design, și vrea ca în scurt timp să găsească și formula optimă pentru noua linie de business, Mr. Rabbit. Nu de alta, dar, spune el, există multă arhitectură și în afara domeniului construc­țiilor. Și de ce să nu fie el cel care să fructifice acest lucru?

Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.