Povestea antreprenorului care în businessul său de arhitectură se inspiră din natură și din poveștile științifico-fantastice
Pasionat de povești științifico-fantastice și de natură, antreprenorul Dragoș Epure vrea să demonstreze mediului de afaceri că și arhitectura poate fi un business profitabil, chiar și atunci când piața construcțiilor stagnează.
Dragoș Epure (47 de ani) își conduce afacerea dintr-un birou de la etajul al treilea al Palatului Bursei din București, o clădire istorică inaugurată în 1911 și situată în vecinătatea Băncii Naționale a României. Până să ajungi la Metropolis Architecture, străbați un hol generos care te conduce într-o încăpere înaltă cu coloane de marmură, în capătul căreia se găsește biroul în care își desfășoară activitatea Dragoș Epure. Interiorul biroului iese în evidență prin spațiile largi, mobilierul din lemn și plantele înalte prezente în toate colțurile încăperii.
Prin ferestrele generoase se pot zări clădiri ale vechiului București, mai mult sau mai puțin renovate. Iar aerul retro al încăperii este împrospătat cu elemente decorative moderne. Pe scurt, e un birou în care să tot stai și să lucrezi. Cel puțin cât timp îți permite piața.
Nevoia de repoziționare
„Proiecte sunt în piață, însă eliberarea de autorizații de construire este blocată, cel puțin în București“, descrie succint antreprenorul contextul în care birourile de arhitectură își desfășoară în momentul de față activitatea în Capitală. Blocajul a început în urmă cu mai bine de trei ani, însă efectele acestuia sunt resimțite acum la maximum. Și asta, pentru că, în timp, s-au acumulat mai mulți factori care au avut ca rezultat stagnarea pieței construcțiilor.
„A fost un val de situații nefavorabile începând cu 2020. Pandemia și războiul au avut efecte în timp real în 2020, 2021 și 2022. Dar din spate venea și schimbarea din administrație după alegerile locale din 2020, care a adus o scădere bruscă a emiterii de autorizații de construcții“, detaliază Ștefan Sava (35 de ani), fondator al biroului de arhitectură SSAT. Până în urmă cu un an, explică acesta, proiectele aflate în lucru s-au derulat în baza autorizațiilor eliberate înainte de 2020, iar în opinia sa, blocajul din dezvoltările imobiliare/renovările majore ale clădirilor istorice va continua.
Întrebarea care se pune este cum vor rezista în piață atât constructorii, cât și arhitecții, care simt destul de puternic lipsa proiectelor. Răspunsuri, dar și posibile soluții vin de la Dragoș Epure. „Noi, ca birou de arhitectură, ne-am diversificat portofoliul, avem și câteva proiecte internaționale și probabil că pe viitor asta o să fie direcția. Vrem să compensăm lipsa de proiecte de aici“, explică Dragoș Epure. El spune însă că o astfel de mișcare poate veni cu avantaje, însă și cu mai mult timp consumat în deplasări, și cu costuri mai mari.
O altă direcție care ar putea susține consolidarea businessului ar fi dezvoltarea de proiecte imobiliare proprii. Evident, în zone în care eliberarea de autorizații de construire nu este blocată. Dragoș Epure vorbește despre un proiect pe care va urma să-l dezvolte în zona de nord a Capitalei, în Balotești, în apropierea complexului Therme. „Am găsit o zonă înconjurată de pădure. Este vorba de construcția a 50 de case. Va fi o comunitate închisă, cu idei de o calitate a vieții mai bună“, spune antreprenorul.
Un nou brand
Nu în ultimul rând, Dragoș Epure se gândește și la o pivotare în afara domeniului construcțiilor. Chiar în cursul acestui an va investi într-o nouă linie de business. „Vrem să mai dezvoltăm un brand, Mr. Rabbit, care este oarecum derivat din numele meu. O să fie un proiect de design, încercăm să facem un site, unde o să promovăm produsele desenate de noi“, detaliază el. Produsele astfel promovate vor fi atât de design interior, cât și de fashion, cum ar fi rucsacuri, șepci, tricouri sau hanorace.
Dragoș Epure spune că toată viața a fost urmărit de Mr. Rabbit. „Mie din școală mi se spunea Mr. Rabbit. Și m-am gândit că Mr. Rabbit poate fi un brand în sine, care să poată defini pasiunea mea pentru design“, adaugă el. Despre ideea de a crea lucruri-unicat pe care să le transforme într-un business conex spune că i-a venit atunci când a văzut problemele care apar în piața de arhitectură și care l-au făcut să se gândească la un domeniu din afara zonei construcțiilor, fără reglementări și fără autorizări.
Metropolis Architecture a reușit ca în 2021 și 2022 să-și mențină cifra de afaceri în jurul valorii de un milion de euro, însă crede că, după ce va trage linie și pentru 2023, veniturile ar putea fi puțin sub milionul de euro. „Acum ne focusăm pe diversificarea portofoliului de business, chiar dacă riscăm o scădere, însă în anii viitori această decizie ne va aduce venituri suplimentare“, estimează Dragoș Epure.
Pandemia și arhitectura
Businessul din zona de arhitectură a avut însă și zile mai bune, mai ales în perioada pandemiei, când oamenii au fost blocați în case de măsurile sanitare impuse de autorități. Atunci, spune antreprenorul, mulți oameni și-au dat seama că spațiul în care locuiesc nu le oferă confortul pe care și l-ar dori. „În pandemie au constatat că lucrurile nu sunt funcționale, iar când stai acasă, observi că ai nevoie de niște lucruri“, continuă el. Cei care locuiau în apartamente fără balcon, dă el un exemplu, au început să simtă mai acut nevoia unor ferestre mai mari. La rândul lor, cei cu balcon și-au dorit să-și amenajeze mici colțuri de grădină. Totodată, oamenii cu resurse financiare mai mari au migrat de la apartamente de bloc la case la curte.
Iar în toate aceste cazuri, spune antreprenorul, mulți oameni s-au sfătuit cu un arhitect în ceea ce privește organizarea spațiului. „Arhitectura și designul s-au ridicat mai mult în ultimii ani și lumea a înțeles ce înseamnă un produs de design“, menționează Dragoș Epure. Dar chiar și așa, crede el, arhitectura încă este un domeniu aflat la început în România, iar piața trebuie construită.
Cele mai noi date financiare, raportate la nivelul lui 2022, arată că piața de arhitectură din România este de 337,6 milioane de euro. Creșterea este destul de rapidă față de 2020, primul an al pandemiei, când era estimată la 182,2 milioane de euro.
Mai mult spațiu
Dragoș Epure crede că piața ar putea să înceapă să se miște și în zona reamenajării clădirilor de birouri. Însă acest lucru este strâns legat și de comportamentul angajaților, care în număr destul mare sunt adepții muncii la domiciliu. Iar în opinia sa, cei care se vor decide să-și reamenajeze spațiile de lucru vor trebui să o facă în așa fel încât să le ofere angajaților noi experiențe.
„Contează mult și cum comunici și trebuie văzute lucrurile din mai multe unghiuri, pentru că un spațiu amenajat vine și cu o poveste. Venim cu un nou design, cu mai multe plante, zone comune, elemente noi care să-i facă pe angajați să spună că e mai bine ca acasă“, consideră antreprenorul.
Epure a început deja un astfel de proiect în nordul Capitalei, în zona Pipera. Este vorba de Yunity Park, fostul Novo Park, un proiect pe care Metropolis îl dezvoltă alături de antreprenorul Liviu Tudor, care a bugetat încă din 2022 reconfigurarea spațiilor cu aproximativ 50 de milioane de euro. În acest caz, una dintre marile modificări este reprezentată de transformarea unei parcări dintre două clădiri ale complexului de birouri în spațiu de relaxare.
„Am plantat copaci, am venit cu apă, am adus tot felul de elemente naturale care să îmbogățească experiența. E o zonă în care te plimbi“, detaliază Dragoș Epure. Intervenții majore au avut loc și în subsolul clădirilor, mai multe spații fiind transformate în food marketuri și în restaurante.
În plus, complexul de birouri beneficiază și de zone în care poate fi monitorizată starea de sănătate a persoanelor care lucrează în clădire, așa încât să fie evitate situații în care un angajat bolnav să pună în pericol și sănătatea altora. Antreprenorul mai spune că astfel de reconfigurări au fost făcute în mai multe țări, iar această decizie a făcut ca numărul persoanelor care se întorc să lucreze la birou să crească.
Accentul pe HoReCa
Cu toate acestea, antreprenorul mai crede că munca de la birou nu va mai fi la fel ca înainte, accentul fiind pus pe spații de tip coworking.
Dragoș Epure mai spune că în perioada de după pandemie a dat mai multă atenție și proiectelor din zona HoReCa. Așa cum în cazul birourilor a fost simțită nevoia de mai mult spațiu, așa și proprietarii de restaurante au dorit să vină cu noi experiențe. Și asta, în condițiile în care, în primul an al restricțiilor sanitare, businessurile din industria ospitalității au fost mai mult închise. Încă din pandemie, mai mulți proprietari de restaurante au luat în calcul reconfigurarea spațiilor.
Astfel de proiecte au ajuns și în portofoliul biroului de arhitectură Metropolis. În toamna lui 2022, două proiecte de amenajare a unor restaurante de lux derulate de compania lui Dragoș Epure au fost nominalizate în competiția internațională Restaurant & Bar Design Awards, care a avut loc la Londra.
Este vorba despre amenajarea restaurantului Hiro Bay, din zona Herăstrău, care a și câștigat premiul cel mare la categoria Biophilic Design, și despre localul Tuya, din aceeași zonă, care a obținut o nominalizare la secțiunea Luxury, alături de restaurante emblematice precum Sexy Fish din Miami, ARGO din Hong Kong, Langan’s din Londra și Buddha Bar din New York. La această categorie, premiul a ajuns în posesia arhitecților care au amenajat restaurantul ARGO.
În ceea ce privește proiectul Hiro Bay, acesta este un concept pe care echipa Metropolis l-a creat de la zero. „Hiro Bay e o poveste pe care noi am creat-o. Legenda spune că Hiro, creatura născută în apele adânci ale oceanului, a fost aducătorul de noroc și speranță pentru marinarii naufragiați pe mare“, descrie antreprenorul în câteva cuvinte ideea care a contribuit la crearea conceptului. Epure spune că în amenajarea restaurantului s-a inspirat din mai multe elemente din cărțile scrise de Jules Verne, creând inclusiv o structură din lemn care trimite cu gândul la o navă naufragiată.
Energia spațiului
Dragoș Epure spune că în proiectele sale pune accentul atât pe natură, cât și pe elemente din povestirile cu caracter științifico-fantastic. Născut la Iași, a fost fascinat încă de mic de universul scrierilor SF.
S-a înscris la Cenaclul Quasar, un loc unde interacționa cu mai multe persoane fascinate de universul științifico-fantastic. Iar în timp ce unii dintre colegii săi trimiteau diverse texte cu povești SF, el crea desene. „Îmi plăcea foarte mult să desenez, mergeam la cenaclul Quasar și aveam de mic o imaginație foarte bogată“, povestește antreprenorul. I-a plăcut tot timpul să asocieze elementelor SF și natura, despre care spune că dă o energie aparte spațiului amenajat.
În 1996 a intrat la Facultatea de Arhitectură a Universității Tehnice din Iași, iar după doar doi ani a reușit să obțină o bursă la Universitatea Tehnică din Karlsruhe (Germania). În 2001 a terminat facultatea și a revenit la Iași, cu gândul de a-și deschide un birou de arhitectură. „Dar în România, arhitectura nu era privită ca acum, nu avea niciun fel de valoare. Era complet ignorată în toată societatea“, mărturisește antreprenorul.
După doar un an, în 2002, decidea să renunțe la arhitectură și să se înscrie la un master la Facultatea de Construcții, cu specializarea Tehnologii moderne de construcții. Apoi avea să intre la Academia de Film și Televiziune din München, secția Scenografie, de unde avea să obțină o diplomă de Film Arhitect. În 2004, întors în țară în vacanță, înființează Metropolis Architecture, un nume inspirat, la rândul lui, de un reper al culturii science-fiction, filmul „Metropolis“ (1927), al regizorului german Fritz Lang.
Din nou în arhitectură
Un an mai târziu, Dragoș Epure a început să lucreze pentru câteva proiecte video în televiziune și în producții cinematografice și publicitare. Însă nu a renunțat la ideea de a practica și arhitectura. În scenografie i-a plăcut să lucreze mult cu luminile și cu umbrele, dar și cu emoțiile, și s-a gândit să recurgă la ele și în arhitectură.
Până să ajungă însă acolo, prin 2010 și-a deschis și o cafenea, Peace of Cake, în complexul comercial Cocor, din centrul Bucureștiului. Numai că businessul din HoReCa nu l-a impresionat. În paralel, Epure a acceptat mici proiecte de arhitectură, iar în 2016 a câștigat un concurs de arhitectură pentru amenajarea Cavalaire-sur-Mer, o extensie a portului din Saint-Tropez (Franța).
Lucrările au început în 2018, iar Dragoș Epure a dezvoltat o relație foarte bună cu autoritățile din Saint-Tropez, pe care le-a adus și în România să-i cunoască echipa. Ghinionul a făcut însă ca, odată cu debutul pandemiei, lucrările să fie suspendate. A început atunci să se concentreze pe proiecte de arhitectură din România și să lucreze foarte mult cu lemnul, ceea ce l-a diferențiat de alți concurenți din piață. „Afară se lucrează foarte mult în lemn, iar noi suntem printre puținele birouri de arhitectură din România care pun accent pe lemn“, spune el. Și a folosit tehnica amenajărilor bazate pe lemn și în domeniul HoReCa, și în puținele proiecte rezidențiale pe care le-a făcut.
Acum lucrează la repoziționarea businessului, cu accent pe produse de design, și vrea ca în scurt timp să găsească și formula optimă pentru noua linie de business, Mr. Rabbit. Nu de alta, dar, spune el, există multă arhitectură și în afara domeniului construcțiilor. Și de ce să nu fie el cel care să fructifice acest lucru?
Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly