Cum pregătește consolidarea businessului singurul spital de oftalmologie pediatrică din România

Florel Manu 19/02/2024 | 10:29 Oameni
Cum pregătește consolidarea businessului singurul spital de oftalmologie pediatrică din România

Într-un mediu sanitar de stat aflat în dificultate, sistemul privat de sănătate ca­pătă multă încredere din partea popula­ției. Din acest sistem nu lipsesc nici servi­ciile oftalmologice private pentru copii. Studiu de caz, spitalul de oftalmologie pediatrică Infosan, din București.

În perioada pandemiei, pe fondul bloca­jelor din spitalele de stat, unde cea mai mare parte a paturilor erau ocupate de pacienți infectați cu COVID-19, cererea de servicii medicale din mediul privat a înre­gis­trat o creștere fără precedent. Potrivit unui studiu KeysFin, cifra de afaceri a pie­ței serviciilor medicale private a ajuns în 2021 la 3,4 miliarde de euro, de la 3,1 miliarde de euro în 2020, când a înregistrat un avans de 11% față de 2019.

În toată această perioadă, cea mai mare parte a companiilor din zona serviciilor sanitare private au ales să continue inves­ti­țiile și să-și consolideze businessurile, crescând și numărul de consultații, și cel de spitalizări.

Nișa cea mică

Pariul pe consolidare și extindere l-a pus și Infosan, singurul spital de oftalmologie pediatrică din România. Unitatea medicală și-a continuat activitatea în pandemie, chiar dacă în primele luni ale restricțiilor sanitare a mers în pierdere. „Noi nu am renunțat să vedem urgențele, dar, fiind blocajul acela, atunci au fost două sau trei luni extrem de dificile. Un spital întreg l-am ținut pentru 3-5 consultații pe zi, ca apoi să crească la 10-15 consultații zilnic“, spune doctorul Călin Ciubotaru (50 de ani), cofondator al spitalului Infosan.

Medicul precizează că, în plină criză sa­ni­tară, activitatea medicală a scăzut cu circa 90%. După ridicarea restricțiilor, businessul și-a revenit. Infosan este un spital cu internări de zi, nișat pe zona de oftalmologie, cu accent pe cea pedia­trică. Spitalul dispune de o capacitate de 20 de paturi și un bloc operator pentru in­ter­venții chirurgicale pentru diferite afec­țiuni oftalmologice. „Spitalizarea de zi în­seamnă că pacientul se internează, se fac in­vesti­gații, dacă nu s-au făcut anterior, și se ope­rează. E urmărit postoperator și se exter­nează în 12 ore“, precizează Călin Ciubo­taru.

El spune că o intervenție rapidă în cazul problemelor oftalmologice apărute la copii salvează ochiul și chiar viața celor mici. Dă drept exemplu un caz foarte grav diagnosticat chiar în perioada restricțiilor sanitare impuse de pandemia de COVID-19, la care s-a intervenit foarte repede și copilul a fost salvat. „Atunci am avut diagnosticat un co­pil cu retinoblastom, care e cea mai gravă tumoră malignă oculară. Dacă e diagnos­ti­cată la timp, poate fi păstrat ochiul. Cu cât întârzie intervenția, cu atât devine mai pe­riculos“, detaliază Călin Ciubotaru.

Antreprenorul spune că mulți copii ajung în clinicile private de oftalmologie și la Infosan pentru că, la nivel național, sec­țiile pentru tratarea bolilor oculare sunt slab reprezentate în spitalele de stat. Pe acest fond, Călin Ciubotaru a luat în calcul extinderea businessului cu o nouă clinică. Aceasta este amenajată pe un amplasament aflat în București, în zona Mihai Bravu, Iancului, Vatra Luminoasă. Inves­tiția, care se va derula în decursul acestui an, este estimată la circa un milion de euro. „Va fi doar clinică de oftalmologie, cu oftalmopediatrie preponderent, unde vor exista ca­bi­nete de consultații și săli de explorări func­țio­nale, practic tot ce în­seamnă ambulatoriu“, menționează Călin Ciubotaru, cu pre­ci­zarea că inter­ven­țiile chi­rurgicale vor fi făcute în actualul spital.

Cu pași mărunți

Businessul Infosan a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de circa 4,5 milioane de euro, în creștere cu aproximativ 10% față de anul precedent. Businessul are o vechime de 22 de ani și este practic o afacere de familie. Călin Ciu­bo­taru conduce afacerea, soția sa, Andreea Ciubotaru (50 de ani), este director medical, în timp ce fiul lor, Rareș Ciubotaru (25 de ani), este director executiv.

Businessul a pornit în 2002, când Călin și Andreea Ciubotaru deschideau un cabinet medical într-un apartament de bloc. El avea specializarea de medic de familie, iar ea este medic oftalmolog. Călin Ciubotaru spune că, la începutul businessului, a făcut în paralel cu partea medicală inclusiv pe cea administrativă. „Am făcut de toate, inclusiv contabilitate. Atunci nu puteai de­pune nimic online și trebuia să mă deplasez peste tot. Asta îmi ocupa destul de mult din timp“, își amintește antreprenorul.

Între timp însă, zona de oftalmologie a în­ceput să se dezvolte. În jurul anilor 2005-2006, soții Ciubotaru au deschis o clinică de­di­cată total oftalmologiei. „Era o clinică relativ micuță, cu trei cabinete, o re­zervă cu paturi, o sală de explorări și una de ope­rații“, povestește Călin Ciu­bo­taru. În paralel a păstrat și cabinetul de me­dic de fa­mi­lie, unde a continuat să lucreze. A practicat medicina timp de 15 ani, după care s-a dedicat problemelor admi­nis­trative și de conducere a businessului.

În 2015, afacerea a început să se conso­lideze și a fost deschis actualul spital de of­talmologie, cu focusul pe oftalmologia pediatrică. La scurt timp, Călin Ciubotaru a renunțat la calitatea de medic de familie. Soția sa a continuat pe zona de oftalmologie, unde și-a aprofundat studiile în Austria și în Germania. Între timp, în spitalul Infosan au ajuns să lucreze 15 medici oftalmo­logi, întregul personal fiind de aproximativ 50 de persoane. Andreea Ciubotaru a pus accent pe oftalmologia pediatrică, iar în pre­­zent, pentru consultațiile sale, sunt pa­ci­enți care așteaptă și șase luni.

Călin Ciubotaru continuă să conducă bu­­sinessul alături de fiul său, Rareș, care este absolvent al Facultății de Automatică și care s-a implicat în dezvoltarea laturii in­formatice a afacerii. Ciubotaru spune că va pune accent pe consolidarea businessului, însă va face acest lucru cu pași mici, ape­lând la resursele financiare proprii, și va da dovadă de prudență în gestionarea afacerilor.

O piață sănătoasă

În 2022, pe piața serviciilor private de sănătate au avut loc mai multe investiții, dar și tranzacții, marii jucători fiind interesați să-și conso­lideze cât mai mult businessurile.

  • MEDLIFE. Liderul pieței de servicii medicale private din România a mizat în 2022 pe cartea expansiunii și a înregistrat nu mai puțin de 13 tranzacții în care a cumpărat diverși jucători din piață.
  • MEMORIAL HEALTHCARE. Compania care deține 11 spitale în Turcia a intrat în a doua jumătate a lui 2022 și pe piața românească de me­dicină privată după achiziția spitalului de oncologie Monza din cadrul Enayati Medical City.
  • REGINA MARIA. Al doilea jucător de pe piața locală de medicină privată a continuat și el extinderea și a adăugat în portofoliul său nouă companii, pe care le-a cumpărat în 2022.
  • MEDICOVER. Grupul suedez care activează pe piața serviciilor locale de sănătate a fost și el în expansiune, cumpărând rețeaua de clinici Laurus Medical, spitalul Polaris Medical, de lângă Cluj-Napoca, și MediPlus.

Acest articol a apărut în numărul 181 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.