Expansiunea francizei Used Products în regiuni noi este o prioritate pentru antreprenorul Alexandru Sasarman

Senica Micu 12/12/2023 | 10:30 Oameni
Expansiunea francizei Used Products în regiuni noi este o prioritate pentru antreprenorul Alexandru Sasarman

Asumarea rolului de chief operating officer pentru expansiunea francizei Used Products în mai multe țări este astăzi un pas major în strategia de dezvoltare a antreprenorului Alexandru Sa­sarman. Primele țări vizate sunt Un­ga­­ria, Polonia, Italia și Emiratele Arabe.

Pentru Alexandru Sasarman, francizorul din România al retailerului olandez Used Products, specializat în vânzarea de produse electronice și gadgeturi noi și se­cond­hand, extinderea francizei nu se mai limi­tează la piața locală, îndreptându-se de acum și înspre cea internațională. „Noi, filiala din România, am făcut anul acesta un parteneriat cu francizorii mari din Olanda și, de curând, am primit rolul de COO (chief operating officer) pentru expansiunea francizei noastre în regiuni noi“, punctează antreprenorul.

Acesta consideră că domeniul comer­țului cu bunuri electronice secondhand are un potențial semnificativ, mai ales în contextul actual al consumului responsabil și al sustenabilității. În plus, crește­rea conștientizării privind impactul ecologic al produselor electronice a condus în ultimul timp la o cerere mai mare pentru opțiuni sustenabile.

Luna aceasta, Used Pro­ducts va deschide alte două noi maga­zine, în Oradea, respectiv Arad, care se alătură celor deja existente în Cluj-Na­poca, Sibiu și Timi­șoara. Pentru a deschide pe plan local un magazin Used Products în sistem de franciză, costurile investiției de început pot varia între 50.000 și 200.000 de euro, în funcție de suprafață (cu aport propriu de capital de minimum 25.000).

În ceea ce privește acest capitol, Used Products și-a calculat atent expansiunea francizei, în mai multe etape în următorii ani, cu scopul să devină un jucător major în industrie, nu doar la nivel național, ci și regional.

„Extinderea în mai multe orașe (din Ro­mânia, n.r.) și țări ne va consolida poziția pe piață și va contribui la o mai bună stabilizare a afacerii prin diversificare. În plus, aceasta ne oferă un teren so­lid pentru a ex­plora și alte oportunități de creș­tere și ino­vație în viitor. Pentru anul ur­mător, pla­ni­ficăm să ne extindem franciza în mai multe orașe-cheie, urmărind atent tendin­țele de piață și cererea. Ne con­centrăm pe orașele cu potențial ridicat de creștere și pe cele care au demonstrat un interes pu­ter­nic pentru conceptul nostru de business“, detaliază Alexandru Sasarman.

În cazul extinderii pe piața internațio­nală, aceasta va debuta cu un magazin în Ungaria, la Budapesta, lansarea acestuia fiind estimată să aibă loc la începutul anului viitor, în luna februarie sau martie. Prac­tic, în momentul de față se află la stadiul de finalizare a amenajărilor interioare, contractul de franciză fiind semnat în octombrie anul acesta.

După Ungaria, țările vizate sunt Polonia, Italia și Emiratele Arabe, piețe despre care Alexandru Sasarman spune că au arătat un potențial semnificativ pentru această nișă de business. „În 2024 avem ca țintă deschiderea a cel puțin zece noi magazine, distribuite strategic între toate țările mențio­nate. Acest număr este o estimare conservatoare, pe măsură ce ne asigurăm că fie­care nouă locație îndeplinește standardele noastre și se integrează armonios în piața locală. În prezent avem discuții avansate în Polonia, suntem în etapele de negociere cu potențiali francizați (…). De asemenea, există discuții cu potențiali francizați din Emi­ratele Arabe. Pe măsură ce avansăm, ne vom concentra pe adaptarea strategiei noastre la specificul fiecărei piețe“, adaugă antreprenorul.

Sasarman se așteaptă ca veniturile să crească anul acesta cu aproximativ 10-15% comparativ cu 2022, depășind 1,1 milioane de euro. Sunt luate în calcul atât vânzările din magazinele fizice, cât și cele generate de propria platformă online. În ceea ce pri­vește marja de profit, aceasta tinde să se încadreze între 30 și 37%, interval care ține cont de costurile variabile și fixe, de inves­tițiile în marketing și în expansiune, precum și de fluctuațiile pieței.

„Aceste cifre sunt estimări bazate pe per­formanțele curente și pot fi influențate de factori de piață externi, inclusiv de schim­bările în comportamentul consumatorilor și de evo­luția economică globală și locală. Echipa noastră continuă să monito­rizeze îndeaproape acești factori și să ajus­teze strategiile pentru a maximiza atât creș­te­rea cifrei de afaceri, cât și eficiența ope­ra­țională“, subliniază Sasarman.

Eficientizare

În contextul inflației și al provocărilor economice din 2023, compania a adoptat mai multe măsuri strategice pentru a menține un echilibru sănătos între venituri și cheltuieli și pentru a asigura sustenabilitatea afacerii într-un mediu economic volatil.

În primul rând, a revizuit și a optimizat lanțul de aprovizionare, pentru a reduce cos­turile logistice și a îmbunătăți eficiența, ceea ce a presupus negocierea de noi contracte cu furnizorii și explorarea de alternative mai eficiente pentru transport și stocare. Apoi, a îmbunătățit gestio­narea stocurilor pentru a minimiza suprastocarea și a reduce costurile asociate cu stocurile ne­vândute sau depășite. Iar prin analize pre­dictive și un management mai precis al inventarului, a redus pierderile și a îmbu­nă­tățit fluxul de numerar.

„În fața inflației, am ajustat strategia de pre­țuri, pentru a reflecta creșterea costurilor, dar am făcut-o într-un mod care să rămână acceptabil pentru clienții noștri. De asemenea, am analizat marjele de profit, pentru a identifica unde putem face ajus­tări fără a afecta cererea. Totodată, am accelerat investițiile în tehnologie, pentru a crește eficiența operațională, și am intensi­ficat eforturile de marketing digital, pentru a crește vânzările online, care tind să aibă costuri mai reduse de operare comparativ cu vânzările fizice“, explică Alexandru Sasarman.

Acesta este de părere că, într-un business de comercializare a produselor electronice secondhand, segmentul online joacă „un rol crucial“, oferind accesibilitate, comoditate și o gamă largă de produse pentru clienți, segmentul de vânzări online reprezentând între 20% și 30% din cifra lunară de afaceri a companiei, cu o me­die de 300 de comenzi unice pe lună și un bon mediu de cumpărături de circa 400 de lei. Cele mai cumpărate categorii de produse includ smartphone-urile, laptopurile, tabletele și gadgeturile inteligente, urmate de jucăriile și jocurile electronice și video, atât pentru copii, cât și pentru adulți.

Oricum ar evolua businessul Used Pro­ducts de acum înainte, este cert că acest domeniu oferă un model de afaceri flexibil, cât și posibilitatea de a cum­păra, vinde și face schimb de produse, atră­gând astfel diferite tipuri de clienți. Electronicele se­condhand sunt, în general, mai accesibile decât cele noi, ceea ce le face atractive pentru un segment larg de consumatori, inclusiv studenți, persoane cu buget limitat sau cei care doresc să testeze un produs înainte de a investi într-unul nou.

Fondată în urmă cu 25 de ani în Olanda, în orașul Alkmaar, compania Used Pro­ducts a avut o traiectorie ascendentă în ultimii zece ani, dezvoltându-se cu o rețea de peste 60 de magazine, deschise în mai multe țări europene.

Acest articol a apărut în numărul 177 al revistei NewMoney

Ilustrație: Vali Ivan

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.