Expansiunea francizei Used Products în regiuni noi este o prioritate pentru antreprenorul Alexandru Sasarman
Asumarea rolului de chief operating officer pentru expansiunea francizei Used Products în mai multe țări este astăzi un pas major în strategia de dezvoltare a antreprenorului Alexandru Sasarman. Primele țări vizate sunt Ungaria, Polonia, Italia și Emiratele Arabe.
Pentru Alexandru Sasarman, francizorul din România al retailerului olandez Used Products, specializat în vânzarea de produse electronice și gadgeturi noi și secondhand, extinderea francizei nu se mai limitează la piața locală, îndreptându-se de acum și înspre cea internațională. „Noi, filiala din România, am făcut anul acesta un parteneriat cu francizorii mari din Olanda și, de curând, am primit rolul de COO (chief operating officer) pentru expansiunea francizei noastre în regiuni noi“, punctează antreprenorul.
Acesta consideră că domeniul comerțului cu bunuri electronice secondhand are un potențial semnificativ, mai ales în contextul actual al consumului responsabil și al sustenabilității. În plus, creșterea conștientizării privind impactul ecologic al produselor electronice a condus în ultimul timp la o cerere mai mare pentru opțiuni sustenabile.
Luna aceasta, Used Products va deschide alte două noi magazine, în Oradea, respectiv Arad, care se alătură celor deja existente în Cluj-Napoca, Sibiu și Timișoara. Pentru a deschide pe plan local un magazin Used Products în sistem de franciză, costurile investiției de început pot varia între 50.000 și 200.000 de euro, în funcție de suprafață (cu aport propriu de capital de minimum 25.000).
În ceea ce privește acest capitol, Used Products și-a calculat atent expansiunea francizei, în mai multe etape în următorii ani, cu scopul să devină un jucător major în industrie, nu doar la nivel național, ci și regional.
„Extinderea în mai multe orașe (din România, n.r.) și țări ne va consolida poziția pe piață și va contribui la o mai bună stabilizare a afacerii prin diversificare. În plus, aceasta ne oferă un teren solid pentru a explora și alte oportunități de creștere și inovație în viitor. Pentru anul următor, planificăm să ne extindem franciza în mai multe orașe-cheie, urmărind atent tendințele de piață și cererea. Ne concentrăm pe orașele cu potențial ridicat de creștere și pe cele care au demonstrat un interes puternic pentru conceptul nostru de business“, detaliază Alexandru Sasarman.
În cazul extinderii pe piața internațională, aceasta va debuta cu un magazin în Ungaria, la Budapesta, lansarea acestuia fiind estimată să aibă loc la începutul anului viitor, în luna februarie sau martie. Practic, în momentul de față se află la stadiul de finalizare a amenajărilor interioare, contractul de franciză fiind semnat în octombrie anul acesta.
După Ungaria, țările vizate sunt Polonia, Italia și Emiratele Arabe, piețe despre care Alexandru Sasarman spune că au arătat un potențial semnificativ pentru această nișă de business. „În 2024 avem ca țintă deschiderea a cel puțin zece noi magazine, distribuite strategic între toate țările menționate. Acest număr este o estimare conservatoare, pe măsură ce ne asigurăm că fiecare nouă locație îndeplinește standardele noastre și se integrează armonios în piața locală. În prezent avem discuții avansate în Polonia, suntem în etapele de negociere cu potențiali francizați (…). De asemenea, există discuții cu potențiali francizați din Emiratele Arabe. Pe măsură ce avansăm, ne vom concentra pe adaptarea strategiei noastre la specificul fiecărei piețe“, adaugă antreprenorul.
Sasarman se așteaptă ca veniturile să crească anul acesta cu aproximativ 10-15% comparativ cu 2022, depășind 1,1 milioane de euro. Sunt luate în calcul atât vânzările din magazinele fizice, cât și cele generate de propria platformă online. În ceea ce privește marja de profit, aceasta tinde să se încadreze între 30 și 37%, interval care ține cont de costurile variabile și fixe, de investițiile în marketing și în expansiune, precum și de fluctuațiile pieței.
„Aceste cifre sunt estimări bazate pe performanțele curente și pot fi influențate de factori de piață externi, inclusiv de schimbările în comportamentul consumatorilor și de evoluția economică globală și locală. Echipa noastră continuă să monitorizeze îndeaproape acești factori și să ajusteze strategiile pentru a maximiza atât creșterea cifrei de afaceri, cât și eficiența operațională“, subliniază Sasarman.
Eficientizare
În contextul inflației și al provocărilor economice din 2023, compania a adoptat mai multe măsuri strategice pentru a menține un echilibru sănătos între venituri și cheltuieli și pentru a asigura sustenabilitatea afacerii într-un mediu economic volatil.
În primul rând, a revizuit și a optimizat lanțul de aprovizionare, pentru a reduce costurile logistice și a îmbunătăți eficiența, ceea ce a presupus negocierea de noi contracte cu furnizorii și explorarea de alternative mai eficiente pentru transport și stocare. Apoi, a îmbunătățit gestionarea stocurilor pentru a minimiza suprastocarea și a reduce costurile asociate cu stocurile nevândute sau depășite. Iar prin analize predictive și un management mai precis al inventarului, a redus pierderile și a îmbunătățit fluxul de numerar.
„În fața inflației, am ajustat strategia de prețuri, pentru a reflecta creșterea costurilor, dar am făcut-o într-un mod care să rămână acceptabil pentru clienții noștri. De asemenea, am analizat marjele de profit, pentru a identifica unde putem face ajustări fără a afecta cererea. Totodată, am accelerat investițiile în tehnologie, pentru a crește eficiența operațională, și am intensificat eforturile de marketing digital, pentru a crește vânzările online, care tind să aibă costuri mai reduse de operare comparativ cu vânzările fizice“, explică Alexandru Sasarman.
Acesta este de părere că, într-un business de comercializare a produselor electronice secondhand, segmentul online joacă „un rol crucial“, oferind accesibilitate, comoditate și o gamă largă de produse pentru clienți, segmentul de vânzări online reprezentând între 20% și 30% din cifra lunară de afaceri a companiei, cu o medie de 300 de comenzi unice pe lună și un bon mediu de cumpărături de circa 400 de lei. Cele mai cumpărate categorii de produse includ smartphone-urile, laptopurile, tabletele și gadgeturile inteligente, urmate de jucăriile și jocurile electronice și video, atât pentru copii, cât și pentru adulți.
Oricum ar evolua businessul Used Products de acum înainte, este cert că acest domeniu oferă un model de afaceri flexibil, cât și posibilitatea de a cumpăra, vinde și face schimb de produse, atrăgând astfel diferite tipuri de clienți. Electronicele secondhand sunt, în general, mai accesibile decât cele noi, ceea ce le face atractive pentru un segment larg de consumatori, inclusiv studenți, persoane cu buget limitat sau cei care doresc să testeze un produs înainte de a investi într-unul nou.
Fondată în urmă cu 25 de ani în Olanda, în orașul Alkmaar, compania Used Products a avut o traiectorie ascendentă în ultimii zece ani, dezvoltându-se cu o rețea de peste 60 de magazine, deschise în mai multe țări europene.
Acest articol a apărut în numărul 177 al revistei NewMoney
Ilustrație: Vali Ivan