Oana Pascu, fondatoarea site-ului Complice.ro, vrea să facă primul milion de euro în 2024

Senica Micu 18/01/2024 | 10:34 Oameni
Oana Pascu, fondatoarea site-ului Complice.ro, vrea să facă primul milion de euro în 2024

După un 2023 în care și-a crescut afacerea de aproape două ori, Oana Pascu, fondatoarea site-ului Complice.ro, mi­zează pe strategii care să-i aducă anul acesta pri­mul milion de euro.

Cu peste 1.000 de clienți în anul care tocmai s-a încheiat, Complice.ro își va continua investițiile în digitalizare, dezvoltând o nișă de business extrem de dinamică în plan local, definită prin oferirea de experiențe în loc de lucruri materiale.

„Pornit inițial ca magazin de cadouri experiențiale, Complice.ro este astăzi curator de experiențe care creează contexte pentru ca fiecare dintre noi să ne bucurăm de viață experimentând activități inedite sau aprofundând pasiuni mai vechi. Creăm, totodată, concepte de experiențe din categorii cât mai variate, de la adrenalină la relaxare, gourmet sau dezvoltare personală“, face Oana Pascu o scurtă caracterizare a businessului său.

Compania a avut o creștere de 96% a cifrei de afaceri în 2023, prin comparație cu anul precedent, până la 844.000 de euro, motorul fiind reprezentat de segmentul corporate. Care sunt estimările pentru 2024? Antreprenoarea crede că „este puțin probabil“ să se mențină același ritm de creștere, având în vedere situația din economia locală, însă previzionează un avans de cel puțin 20%, urmând să sară pragul de un milion de euro.

Cu 5.000 de euro

Călătorii reale sau virtuale, cursuri private de muzică, mesaje personalizate de la nume celebre din lumea sportului sau de la artiști consacrați, degus­tări de vin și multe alte experiențe care au legătură cu diverse domenii pot fi descope­rite printr-o simplă răsfoire a ofertei Complice.ro, în căutarea unui cadou care să înlocuiască obiectele cu amintiri.

Compania a fost lansată în 2015, când această nișă era foarte puțin exploatată în România. „Businessul nostru reprezenta o ino­vație, iar principala provocare a constat în a face cunoscut conceptul. Investiția ini­țială a fost de 5.000 de euro și mă refer aici la cheltuielile de dinainte de lansare, la dezvoltarea site-ului, identitatea vizuală și echiparea biroului. Ulterior, de-a lungul celor opt ani, am investit constant, mai ales în pro­movare și în upgradarea și eficientizarea site-ului, mărirea numărului de colaboratori și angajați“, povestește Oana Pascu.

Până la momentul de față spune că s-au livrat mai mult de 4.000 de experiențe clien­ți­lor pe segmentele business-to-business (B2B) și business-to-consumer (B2C), dintr-un portofoliu care include aproximativ 300 de experiențe predefinite pe site, online și off­line, construite cu ajutorul a peste 200 de par­teneri din București, dar și din restul țării și chiar de peste hotare.

Înainte de intra în business, antreprenoa­rea s-a angajat încă din timpul facultății într-o multinațională, Connex, cumpărată în 2005 de Vodafone, unde a și rămas pentru 15 ani, timp în care a ocupat mai multe poziții și a con­dus echipe, atât de specialiști de vân­zări prin telefon, cât și de marketing. De altfel, toate lecțiile învățate în perioada în care a fost angajată au ajutat-o mai departe în eficientizarea propriului business.

„Dezvoltarea portofoliului de opțiuni în regiune și la nivel de țară rămâne unul dintre obiectivele noastre constante. (…) Expe­ri­ențele internaționale vor deveni din ce în ce mai accesate de clienți, care nu mai do­resc doar să viziteze o destinație externă, ci să lege vizita de niște experiențe inedite. De asemenea, ne așteptăm să crească și experien­țele cât mai remote, back 2 nature și cele de relaxare“, detaliază Oana Pascu.

În segmentul corporate, potrivit spuselor sale, experiențele vor cunoaște o dezvol­tare continuă, cultura organizațională fiind o zonă din ce în ce mai importantă pentru companii. Studiile chiar arată că este prio­ritatea numărul unu pentru departamentele de resurse umane în 2024. „De asemenea, partea de back to office este susținută de experiențele la birou, de tot ce se întâmplă în spațiul de companie dincolo de muncă și pauza de cafea pe care angajații o petrec împreună“, completează antreprenoarea.

Un city-break

Referitor la cea mai mare valoare a unui cadou înregistrat în 2023 pe segmentul B2C, aceasta a fost de 1.600 de euro și a constat într-un city-break la ale­gere dintre marile capitale europene, pentru două persoane, care au bifat și expe­riențe din categoria degustări locale de vin, alături de un somelier. Complice.ro a făcut și un bilanț al tuturor cadourilor-experiență la finalul anului trecut, în luna cadourilor (de­cembrie) fiind înregistrată o creștere a cererii de experiențe de circa 75% față de o lună normală.

În 2023, femeile au cheltuit în medie 115 euro pe un cadou-experiență, în timp ce băr­bații au alocat 133 de euro. Ambele va­lori se situează cu cel puțin 15% peste sumele alocate în 2022. În topul experien­țelor alese s-au remarcat cele care implică adre­nalină, precum pilotarea unui avion, zborul cu parapanta ori cu elicopterul, dar și cele de tip gourmet sau de relaxare, cum ar fi ma­saje sau terapia prin plutire.

În privința pachetelor de experiențe alese de companii în 2023, valoarea medie – fie la nivel de echipă, fie pentru premii și cadouri individuale cu diverse ocazii, inclusiv Crăciun – s-a situat în jurul a 2.000 de euro, iar cele mai multe solicitări au venit de la companii din domeniile IT, retail, ban­king și industrii creative. „În ultimii ani a crescut nevoia de a oferi experiențe deosebite angajaților, atât ca premii, cât și ca mod de recunoaștere a meritelor sau motivare, precum și pentru sudarea echipelor. De aceea, zona corporate înclină ușor ba­lanța, mai ales că pe acest segment valorile medii sunt mult ridicate comparativ cu seg­mentul rezidențial. Strategia noastră în acest context este să dezvoltăm continuu portofoliul de experiențe, pentru a avea soluții potrivite pentru ocazii foarte speciale, dar și pentru nevoile de cadouri ce apar peste an“, mai spune Oana Pascu.

Referindu-se la comportamentul clienți­lor care apelează la acest tip de cadouri, a­n­treprenoarea crede că, deși apetitul ro­mâ­ni­lor pentru experiențe este în creștere, to­tuși vom asista la două tendințe care vor in­fluența dinamica acestui domeniu. Pe de o parte, prețurile experiențelor vor crește din cauza măsurilor legislative care îi afec­tează pe furnizorii de experiențe și, implicit, și pe cei care au afaceri în domeniu, iar pe de altă parte, bugetele clienților pentru cheltuieli „nice2have“, cum sunt experien­țele, se vor diminua din cauza creșterii generalizate a prețurilor bunurilor ce acoperă nevoile de bază. „Este puțin probabil să vedem, la nivel de piață, creșteri salariale generalizate care să acopere inflația și să mențină puterea de cumpărare“, punctează Pascu.

Pentru dezvoltarea afacerii, antreprenoa­rea nu exclude varianta unei infuzii de ca­pital din partea unui investitor strategic, mai ales că a mai avut discuții și chiar oferte pentru diverse pachete de acțiuni, de-a lungul timpului. „Ba chiar vom continua să avem discuții pe aceste direcții“, subliniază ea, însă este important ca „viziunile să se alinieze“.

Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.