Tendința de achiziție a produselor folosite, în special electronice și electrocasnice, dezvoltă afacerile companiilor care au acest model de business

Senica Micu 23/01/2023 | 10:17 Companii
Tendința de achiziție a produselor folosite, în special electronice și electrocasnice, dezvoltă afacerile companiilor care au acest model de business

Extinderea la nivel de regiune cu magazine în sistem de franciză este un alt pas pe care Used Products vrea să îl bifeze în 2023.

Tendința de a cumpăra produse folosite din categoria „electronice și electrocasnice“, la un preț de multe ori chiar și cu 50% mai mic față de cel inițial, devine tot mai evidentă în plan local și dictează stra­tegiile de business ale companiilor din do­meniu. În cazul retailerului olandez Used Products, prezent în România cu magazine în sistem de franciză, aceasta se traduce prin extinderea către zonele metropolitane ale țării, cum ar fi București, Constanța, Iași, Brașov, Oradea, Satu Mare, Arad sau Craiova. „Totodată, suntem deschiși să sem­năm contracte pentru orașele cu peste 40.000 de locuitori. Căutăm parteneri de business – candidați la franciza Used Pro­ducts – și în Ungaria“, spune Kun Norbert, director de franciză.

Algoritmul olandez

Franciza Used Products a fost lansată în Olanda în anul 1997, iar de atunci s-au deschis peste 50 de magazine la nivelul pieței de acolo, cu pro­duse secondhand, dar și noi. În paralel, tot în regim de franciză, compania s-a extins în mai multe țări europene, precum România, Germania, Belgia, Slovenia, dar și în India. „Suntem în discuții pentru deschiderea primului magazin în Ungaria. Iar obiectivul nostru este să ajungem, de asemenea, la 50 de magazine, atât în România, cât și în Ungaria, dar într-un timp semnificativ mai scurt, având în vedere că brandul este cunoscut deja la nivel internațio­nal“, detaliază Kun Norbert.

Pentru deschiderea unui magazin, in­ves­tiția ar putea ajunge la 85.000 de euro, sumă în care sunt incluse licența de fran­ciză, stocul inițial și ame­najarea magazinului conform manua­lu­lui de brand. În pri­mele trei luni de activitate, o parte a acestor bani va fi alocată și pentru costuri ope­­raționale. Valoarea de in­vestiție se poate ajusta în funcție de par­ticularitățile candidatului la franciză și de orașul vizat.

Este o oportunitate pentru oricine do­rește să devină antreprenor prin lansarea unui magazin în franciză, generând venituri substanțiale chiar din primul an și, toto­dată, promovând un mod de viață sustenabil și eco-friendly. Toți francizații bene­fi­­­­ciază de acces la website-ul UsedPro­ducts.ro“, adaugă Kun Norbert, explicând că, pe termen scurt, compania și-a propus să semneze zece contracte de franciză, fiind în discuții cu mai mulți potențiali can­di­dați din orașe precum Oradea, Brașov, Constanța și București. Primul magazin în franciză de pe piața românească a fost lan­sat în 2018, la Cluj-Napoca. A urmat unul la Timișoara, în 2021, și altul la București, deschis în 2022 – în zona Calea Moșilor, pe o suprafață de aproximativ 100 de metri pătrați –, printr-o in­vestiție inițială de circa 60.000 de euro.

„La nivel de franciză, cifra de afaceri în România va depăși 1,6 milioane de euro în 2022 (dublu față de 2021, n.r.). Magazinul Used Products din Cluj-Napoca ajunge la vân­zări de peste un milion de euro. Shopul din Timișoara, care a împlinit recent un an de la deschidere, preconizăm că va închide anul cu 385.000 de euro, urmat de cel mai recent magazin, în București, deschis în martie, pentru care estimăm peste 250.000 de euro“, dă Kun Norbert câteva estimări pentru 2022.

Potențial garantat

Și cifrele din ma­gazinul online activ în plan local sunt în creștere, generând peste 250.000 de euro în 2022, față de 157.000 de euro în anul pre­cedent. Printre categoriile de produse care se vând cel mai bine pot fi amintite telefoa­nele mobile, consolele de gaming, laptopurile, jocurile pentru console și echipamentele foto sau video, cu o valoare a bonului mediu de cumpărături care se apropie de 500 de lei. Vânzările jocurilor video pentru console depășesc 500 de bucăți pe lună. Pe segmentul de telefoane recondiționate, în online, este prezent și Flip.ro, parte din grupul eMAG.

Compania a fost lansată de trei antreprenori locali (George Moroianu, Alin Luca și Alex Burghelia), cu un prim pas făcut în ultima parte a anului 2019, după o investiție de 120.000 de euro, urmată în 2020 de o alta, în valoare de 250.000 de euro. Apoi, în 2021, Flip.ro a atras eMAG în acționariat, care a preluat par­ticipația acționarilor minoritari și a anunțat că investește suplimentar 1,5 mili­oane de euro în dezvoltarea companiei alături de fondatori, care păstrează 57,74% din acțiuni. Mișcarea s-a făcut prin eMAG Ventures – un program de investiții pentru companii de tehnologie.

Fondat în 2001, grupul eMAG este un pionier al comerțului electronic din România, fiind prezent în momentul de față și în Bulgaria, și în Ungaria. „Am validat cu succes modelul de business în România și ve­dem oportunități similare în țările din Europa Centrală și de Est. Avem o listă scurtă de țări pe care le analizăm în momentul de față, iar până la mijlocul anului ne dorim ca Flip.ro să fie deja prezent în cea de-a doua țară“, declara George Moroianu anul trecut. În ultimii zece ani, trendul de comerciali­zare a electronicelor secondhand și recon­di­țio­nate, în special a telefoanelor mobile, s-a conturat foarte puternic. Țările din Vest, pre­cum Statele Unite, Franța și Germania, sunt printre primele care au adoptat conceptul de economie circulară și beneficiile acesteia.

Procesele de recondiționare au devenit extrem de avansate cu ajutorul tehnologiei, iar clientul primește, la un preț atractiv, un telefon perfect funcțional – sau orice alt produs din categorii similare – care arată ca nou, cu o garanție de 12 luni și drept de retur în 14 zile.

În etape

Franciza Used Products continuă să se ex­tindă la nivel de regiune și în 2023. Cum a început și unde a ajuns în România?

  • 1997. Este lansată franciza Used Products în Olanda, iar de atunci s-au deschis peste 50 de magazine la nivelul pieței de acolo, cu produse secondhand, dar și noi.
  • 2018. Se lansează primul magazin în fran­ciză din România, la Cluj-Napoca. Între timp, au mai fost deschise două magazine, unul în Timișoara, iar al treilea la București.
  • 2022. Cifra de afaceri din România, la nivel de franciză, se dublează față de anul precedent și depășește 1,6 milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 155 al revistei NewMoney

FOTO: Getty

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.