A pornit în afaceri cu câteva borcane de dulceață de cireșe, iar acum a făcut celebru satul în care își derulează businessul

Florel Manu 05/01/2024 | 10:23 Oameni
A pornit în afaceri cu câteva borcane de dulceață de cireșe, iar acum a făcut celebru satul în care își derulează businessul

Nu mulți antreprenori riscă să-și facă o afacere în locuri izolate. Pentru Răzvan Rusu, însă, deschiderea unui business într-o localitate pierdută printre dealu­rile de lângă Reghin a fost o alegere ve­nită na­tural.

În Idicel Pădure, județul Mureș, la 18 kilometri depărtare de Reghin, Răzvan Rusu (34 de ani) a decis să-și deschidă o mică afacere cu „mâncare la foc de lemne“, așa cum îi place lui să zică. Și-a împrumutat și numele său brandului sub care își vinde pro­dusele, pe care l-a alăturat celui al loca­lității în care are mica fabrică de produse tradiționale.

Așa a apărut pe piață brandul Răzvan Idicel, un business de familie care anul acesta a făcut zece ani și a reușit să depă­șească un milion de euro cifră de afaceri. Mai precis, 1,4 milioane de euro, după ce anul trecut a avut venituri de puțin peste 830.000 de euro. „Creșterea de 65% de anul acesta a venit pe fondul investițiilor pe care le-am făcut în zona de e-commerce“, spune Răzvan Rusu.

La capătul puterilor

Antreprenorul spune că anul trecut a fost unul foarte greu pentru afacerea sa. Pe fondul inflației galopante și a situației economice grele, influen­țată și de războiul din Ucraina, Răzvan Rusu spune că a fost la un pas să renunțe la business.

„Dacă mă uit acum în urmă, nici nu știu cum am rezistat. Eu am simțit că nu este în ordine prin luna mai 2022, când prețurile la materia primă au luat-o razna. Noi am reușit să actualizăm prețurile produselor noastre abia în septembrie“, ex­plică el. Într-o afacere ca a sa, continuă antreprenorul, nu pot crește prețurile de pe o zi pe alta, astfel că, în tot acest interval în care a fost nevoit să se replieze, a muncit fără a avea și profit.

Și asta, în condițiile în care pe timp de vară este nevoit să facă achi­ziții masive pentru a-și asigura stocurile de legume și fructe pentru întregul an. Principalele canale de vânzare din acea peri­oadă erau unele rețele de retail și distribui­torii.

De la 1 ianuarie 2023 a schimbat strategia de business și a pus accent pe magazinul on­line pe care îl avea activ de câțiva ani. A investit însă 30.000 de euro în marketing și a văzut că a avut și rezultate. „În online am început cu încasări de 50.000 de lei pe lună, iar acum canalul de e-commerce ne aduce 300.000 de lei pe lună“, spune el.

Decizia i-a asigurat și mai multă siguranță financiară. Până la începutul lui 2023 încasa facturile la 30 de zile sau chiar mai mult. Din momentul în care s-a orientat către online, banii vin odată cu vânzarea produ­se­lor, ceea ce i-a permis să-și refacă stocurile de materie primă și de ambalaje. Este convins că, în perioada ce va urma, vânzările on­line ar putea să crească. A observat că, în online, cei mai mulți clienți vin din mediul urban și sunt în principal femei cu vârsta de peste 35 de ani.

„Peste 50% din clienții din online sunt din București, dar vindem bine în toate orașele mari“, detaliază Răzvan Rusu. Spune că în toți acești zece ani a adăugat permanent produse în portofoliu, astfel în­cât să fie cât mai atractiv pentru piață.

Început dulce

Povestea afacerii sale a în­ceput în 2012, când Răzvan Rusu a absolvit Facultatea de Științe Economice a Uni­vers­ității Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca, spe­cializarea Economie Agroalimentară. Pentru a vedea cum se lucrează efectiv în in­dustria agroalimentară, a decis să facă prac­tică la o familie de fermieri din Idicel Pădure. S-a îndrăgostit pe loc de acea zonă, de care mulți i-au spus că este la capătul lumii, și a decis ca aici să-și întemeieze o afa­cere, iar mai târziu și o familie.

A cochetat inițial cu ideea de a se orienta spre zootehnie, însă a văzut cât de bogate în pomi fructiferi sunt dealurile din Idicel și s-a gândit să înceapă să producă dulceață în mod tradițional, apelând la ajutorul unei femei din sat. „În 2012 am găsit-o pe tanti Ve­ronica (62 de ani) și am început să facem dulceața de cireșe la ceaun. Ăsta a fost primul nostru produs“, spune Răzvan Rusu. Își amintește că a pus anunțuri la magazinul din sat și pe garduri că este interesat să cumpere cireșe. A umblat apoi din poartă în poartă pentru a împrumuta „un ceaun și un linguroi“ pentru a mesteca în dulceață.

În aceeași perioadă a ajuns și în Franța, la un târg de produse agroalimentare, pentru a-și ajuta un prieten român, producător de brânzeturi, care avea acolo un stand. A profitat de situație și a vândut și el câteva bor­cane de dulceață. Așa a fost cunoscut de reprezentanții lanțului de supermarketuri Mega Image, care i-au cerut să producă dul­ceață pentru ei sub brandul Gusturi Ro­mânești.

În 2013 și-a înființat firma, Tra­diții din Natură. A construit și fabrica din Idicel Pă­­dure, atât cu ajutorul familiei, cât și al lo­calnicilor. Inițial, mulți i-au spus că se înhamă la ceva aproape imposibil, însă a mers mai departe.

Pe parcurs a căutat soluții să-și mărească portofoliul cu produse cu valoare adăugată mai mare. „Ne-am dat seama că, dacă faci mân­care, câștigi mai bine decât cu dulceața. Și așa am început cu zacusca“, își amintește antreprenorul. Acum, zacusca reprezintă aproape 60% din veniturile companiei. În primul an de business spune că abia a vândut 8.000 de borcane de dulceață. Acum a ajuns la 110.000 de borcane de dulceață, zacuscă și salate vândute într-un an. Dacă inițial producea dulceață și zacuscă la cinci ceaune, acum a adăugat încă două.

Are de gând să-și extindă în continuare capacitatea de producție și vrea ca în centrul comunei Idicel Pădure să ridice o nouă fabrică. În prima fază a investiției are nevoie de aproximativ 500.000 de euro pentru a construi corpul principal al fabricii.

Relativ timid a început să și exporte. Are deja parteneriate în Franța și în Germania, dar vinde bine și în Marea Britanie. Vrea să mențină businessul în zona afacerilor de fa­milie. Și să demonstreze că se poate face business și la capătul lumii.

Cifrele din retail

Anul trecut, piața de retail alimentar din România a depă­șit cu puțin 22 de miliarde de euro, potrivit unui raport McKinsey intitulat „State of Grocery in Central Europe 2023: The battle for the new shopper“.

  • VOLUM. În 2022, românii au cheltuit pe alimente 21,6 miliarde de euro în magazine fizice și 442 de milioane de euro în online.
  • STATISTICĂ. Valoarea pieței offline de retail a crescut cu 16% în România în 2022, aceasta fiind cea mai mare creștere înregistrată în statele din Europa Centrală. Suntem urmați de Croația, cu 13%, Polonia, cu 12%, și Cehia, cu 9%.
  • TENDINȚĂ. Circa 30% dintre români spun că preferă să facă cumpărături alimentare online pentru că astfel consumă mai puțin timp.
  • CHELTUIELI. În ceea ce pri­vește obiceiurile de consum din 2023, 66% dintre români au declarat că o parte semni­ficativ mai mare din venitul lor este cheltuită pe alimente.
  • COMPARAȚIE. În 2022 versus 2021, vânzările hipermarketurilor au crescut cu 2%, cele ale supermarketurilor, cu 7%, iar cele ale magazinelor de proximitate, cu 6%.

Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.