Povestea antreprenorului român cu businessuri în imobiliare și suplimente alimentare, în Germania și Elveția

Florel Manu 26/01/2024 | 10:54 Oameni
Povestea antreprenorului român cu businessuri în imobiliare și suplimente alimentare, în Germania și Elveția

Daniel Hagen a pornit din Huși, a făcut fa­cultatea la Iași, și-a completat studiile în Germania, apoi a făcut business în Ro­mâ­nia, în Germania și, mai nou, în El­veția. Așa arată pe scurt traseul profesio­nal al antreprenorului de 38 de ani care vrea să facă din nou afaceri în România.

100 de români din diaspora, din domenii ca antreprenoriat, știință, sport și artă, au fost premiați pe 5 octombrie 2023, în cadrul galei „Top 100 români de pretutindeni“, un eve­niment organizat începând din 2018 de RePatriot, organizație care-i încurajează pe românii din afara țării să investească în Ro­mânia.

Printre cei 100 de români premiați, la categoria antreprenoriat se află și Daniel Hagen, care în momentul de față locuiește la Zürich, în Elveția, unde are afaceri în domeniul suplimentelor alimentare, dar de­rulează și un proiect imobiliar în Germania. Povestea antreprenorială a lui Daniel Hagen a început însă în România, la Iași.

Între România și Germania

Daniel Hagen este inginer constructor și a absolvit Facultatea de Inginerie Civilă a Universității „Gheorghe Asachi“, din Iași. Când a terminat studiile, în 2010, domeniul construcțiilor era încă puternic afectat de criza econo­mică din 2008. „Nu se construia, nu se vindea, nu se făcea nimic. Eu trebuia să găsesc o soluție. Aveam colegi care terminaseră înaintea mea și nu-și găseau de lucru“, își amintește Daniel Hagen.

Spune că „de nevoie“ s-a gândit să pornească un proiect antreprenorial pe cont propriu și a deschis o agenție imobiliară. A închis-o după trei luni, pentru a o redeschide după o lună, dar tot pentru doar trei luni.

După o scurtă perioadă s-a decis să mai dea o șansă businessului din domeniul imobiliar. Dar de această dată s-a axat pe închi­rieri. Multe agenții imobiliare din Iași se închideau în acea perioadă din cauza numă­rului foarte mic de tranzacții imobiliare din zona Moldovei. Daniel Hagen țintea mediul universitar și se baza pe închirieri, care îi aduceau venituri atât cât să supravie­țu­iască. Din când în când reușea să mai inter­medieze și câte o vânzare.

În 2013 a decis să plece pentru două luni în Germania, să vadă dacă se poate adapta acolo. În România a păstrat și businessul din domeniul imobiliar. „La un moment dat am început să copiez modele din afară, pe care le adaptam la businessul meu local“, mărturisește antreprenorul. Nu s-a stabilit de tot în Germania, însă călătorea acolo destul de des. De fiecare dată când se întorcea, venea cu câte o mașină pe care o vindea în România.

Acest gen de afacere a mers până în 2015, când vânzarea de mașini nu i s-a mai părut profitabilă. „Când am văzut că vânzarea nu mai merge, am început să închiriez mașinile“, spune el. Așa că s-a orientat către studenții străini care studiau medicina la Iași, pe mulți cunoscându-i de când se ocupa de afaceri în domeniul imobiliar. A pornit inițial cu câteva mașini, iar până în 2017, când a renunțat și la acest business, ajun­sese la o flotă de 42 de autoturisme.

Aventura germană

În paralel cu afacerea din zona de închirieri auto a conti­nuat să călătorească în Germania pentru a căuta oportunități de business. „Tot ieșind din țară, mi-am dat seama că eu vreau să lo­cuiesc în Occident și așa am hotărât să mă stabilesc în Germania“, mărturisește el.

Odată ajuns acolo, a decis să-și deschidă o firmă pentru recrutare de forță de muncă din România. Nu câștiga foarte mult din comisioanele primite de la angajatorii germani. Mai mult, își încasa comisionul dacă muncitorii pe care îi aducea stăteau la locul de muncă cel puțin o lună. Cei mai mulți renunțau în scurt timp de la încheierea contractului cu angajatorii germani. Așa că prin­cipalele venituri din acest business veneau din activitatea de transport a forței de muncă din România în Germania.

În paralel cu acest business s-a gândit să găsească o slujbă bine plătită în domeniul construcțiilor. Însă CV-ul care arăta că a terminat facultatea la Iași nu-l ajuta. Drept urmare, s-a gândit să facă un master, tot în con­strucții, în Germania. Statutul de masterand în Germania l-a ajutat, iar în 2018 a găsit de lucru în Berlin, la un antreprenor cu origini arabe. „Acest antreprenor a văzut repede că nu sunt făcut pentru a fi simplu inginer și mi-a propus să stau câteva luni să învăț modul de lucru, după care să-mi fac echipă proprie, iar el să-mi dea lucrări în subantrepriză“, povestește Hagen. Însă nici asta nu a fost o activitate de lungă durată.

Nu-i plăcea viața la Berlin și dorea să ajungă în landul Bavaria. A avut noroc și a prins un contract de șef de șantier la proiec­tul Therme Lindau, din regiunea adminis­tra­tivă Șvabia, landul Bavaria.

„Captiv“ în Elveția

Noul său loc de muncă era în apropierea graniței dintre Germania și Elveția. Așa că-i încolțise în minte o nouă idee. Aceea de a dezvolta un business în Elveția. Întâmplarea a făcut ca parte­nera sa de viață de atunci, care lucra în industria farmaceutică, să primească o ofertă de lucru chiar din Elveția. A plecat la Zürich alături de ea și a încercat să dezvolte o afacere în domeniul construcțiilor.

„Nu m-am descurcat, pentru că în Elveția nu se construia la fel de mult ca în Germania“, explică antreprenorul. În aceste condiții, a hotărât să revină în Germania, la începutul lui 2020. Nu a mai apucat să plece din Elveția, pentru că, pe fondul restricțiilor sanitare impuse de pan­demia de COVID-19, granițele s-au închis. În Elveția avea să lege o relație de prie­tenie cu un cercetător cu origini în Ku­weit și Egipt, alături de care a devenit asociat în compania acestuia, Swiss Terahertz, care se ocupă de cercetare și produc­ție în domeniul sistemelor laser. În 2022, compania a avut o cifră de afaceri de 2,4 milioane de franci elvețieni (2,5 milioane de euro).

În perioada de izolare din pandemie, Da­niel Hagen și asociatul său au văzut că mulți oameni luau suplimente alimentare. Așa că au decis să dezvolte și ei un supliment alimentar, Mind Nootropics, care să îmbună­tă­țească funcțiile creierului în condiții de efort intelectual intens, stres ori în cazul unui program haotic. Suplimentul a primit acceptul pentru comercializare la începutul lui 2022, iar acum este prezent pe piețele din vestul Europei, în România, Emiratele Arabe Unite, Egipt și Kuweit.

În paralel cu acest business, Hagen are în desfășurare și un proiect imobiliar în zona orașului Waldshut-Tiengen, din Germania, la trei kilometri distanță de granița cu Elveția. Investiția este de circa 800.000 de euro, iar după finalizare, valoarea de piață a proiectului este estimată la 1,7 milioane de euro. Antreprenorul spune că pe viitor nu mai este interesat de domeniul imobiliar din Germania, pentru că țara este în recesiune.

În schimb, afirmă că atât el, cât și alți antreprenori din Occident consideră că în perioada următoare sunt oportunități de investiții în România. De aceea este interesat să încerce să deschidă aici facilități de producție pentru suplimentele alimentare, iar pe viitor chiar intenționează să revină cu afacerile de unde a plecat. În România.

Apetit de investiții

Potrivit lui Daniel Hagen, în ultimii trei ani, pe fondul mai multor investiții în infrastructură, România a devenit mai atractivă pentru investitorii străini, zona de vest a țării oferind deja mai multe oportunități de afaceri.

  • INVESTIȚII. Potrivit analizelor Băncii Naționale a României și ale Institutului Național de Statistică, în 2022, investi­țiile străine directe în România au fost de 10 miliarde de euro, în creștere cu 12% față de anul precedent. Principa­lele investiții străine vin din Germania și din Austria.
  • DIASPORA. Românii care lucrează în afara granițelor au trimis în 2022 în țară 8,6 miliarde de dolari (7,8 miliarde de euro), mai puțin față de 2021, când remiterile au fost de circa 9 miliarde de dolari (8,2 miliarde de euro), conform Băncii Mondiale.

Acest articol a apărut în numărul 179 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.