Ce planuri are pentru 2024 Andreea Strugaru, co-owner și marketing manager Kadra
În evoluția Kadra, 2024 ar putea veni cu noi proiecte în țări europene, susținute și de un parteneriat cu grupul EMI.
La finalul unui 2023 considerat „cel mai bun an de la 2018 încoace“ pentru Kadra (furnizor local de soluții automate de management al accesului) a fost bifată o mișcare de strategie care ar putea să se traducă și printr-o creștere a exportului serviciilor sale pe piețele europene. Este vorba despre parteneriatul cu grupul EMI (Equipement Maintenance Industrie), lider global pe segmentul sistemelor industriale de acces.
„Grupul EMI vine cu experiență în special în domeniul industrial, iar Kadra o completează cu cea din domeniul medical, în zona de spitale și clinici, dar și cu soluții integrate de management automat al parcărilor“, spune Andreea Strugaru, co-owner și marketing manager Kadra, companie cu o cifră de afaceri de 62,5 milioane de lei (12,6 milioane de euro) în 2023. „Anul acesta vom continua să ne implicăm în proiecte care să le permită oamenilor să se miște liber și sigur în orice tip de clădire“, continuă antreprenoarea, care estimează un plus de 20% al businessului pentru anul în curs, estimare bazată pe oportunitățile din piață și pe contractele semnate deja.
Timp pierdut
În momentul de față, Kadra are în portofoliul său multiple soluții de reducere a emisiilor de carbon și de optimizare a consumului de energie, segmente de piață cu un mare potențial de dezvoltare în următorii ani. Concludent este și un studiu despre acest domeniu realizat de INRIX, pe care Andreea Strugaru îl dă ca exemplu și potrivit căruia, în Europa, șoferii pierd în medie între 60 și 90 de ore pe an în căutarea unui loc de parcare, medie ce în Statele Unite ale Americii urcă la 107 ore pe an. Totodată, cercetările arată că o singură mașină care se învârte căutând loc de parcare emite aproximativ 1,3 kilograme de dioxid de carbon. În fapt, 30% din emisiile totale de dioxid de carbon sunt cauzate de trafic.
„Printr-o organizare a parcărilor publice sau private cu ajutorul sistemelor automate de management, fluxurile sunt optimizate. Un sistem automat de parcare scutește șoferii de stres și benzină consumată inutil și reduce poluarea“, explică antreprenoarea.
În România, nevoia de sisteme de management automat al parcărilor din zonele urbane, dar și din stațiunile turistice, a condus la o creștere cu 20% a acestui segment din portofoliul companiei, în ultimul an. Mai concret, Parkomatic (sistem dezvoltat de Kadra) a fost implementat în zone turistice precum domeniile schiabile Borșa și Rarău, Câmpulung Moldovenesc, Hotel Ramada Cluj-Napoca, dar și în mari orașe precum Sibiu, Timișoara, Constanța, București, Oradea sau Galați.
Un alt studiu la care face referire Andreea Strugaru a fost realizat de Ministerul Economiei din Țările de Jos și se concentrează pe diferențele de consum energetic la o clădire prevăzută cu ușă manuală versus una automată. Rezultatul? O economie de energie electrică de 43% în cazul utilizării unei uși automate. „În plus, sistemele de ventilație cu volum de aer variabil bazat pe automatizări inteligente pentru ferestre generează economii între 10% și 21% și aduc credite suplimentare la certificarea green building. Încurajarea deplasării cu bicicleta este o altă soluție de reducere a emisiilor de carbon, populară în multe țări europene. Dar, bineînțeles, trebuie dezvoltată infrastructura necesară. Kadra are în portofoliu soluția Bike Tower, parcarea complet automatizată pentru biciclete și echipamentul asociat“, mai spune antreprenoarea.
Mai multe proiecte europene
În 2023, compania a lucrat la mai multe proiecte, printre care și noul spital Medicover, cu 182 de paturi, pentru care a asigurat soluțiile automate de acces. Totodată, a semnat două proiecte prin care a urmărit să obțină surse de energie regenerabilă și eficiență energetică în spațiul de producție, cu cofinanțare din fonduri europene. Kadra are în portofoliu și soluții automate de acces pentru aeroporturi, stadioane sau centre comerciale.
„Digitalizarea și creșterea eficienței energetice au fost două direcții importante ale investițiilor în 2023. Anul trecut am început un proiect de eficientizare energetică a sediului nostru din Cluj. Dispunem de un parc fotovoltaic de 70 de kilowați pe acoperișul clădirii, care va asigura necesarul de consum atât pentru activitatea administrativă curentă, cât și pentru atelierul nostru de microproducție“, adaugă Andreea Strugaru. De altfel, încă din 2021, Kadra a anunțat că are în plan o investiție de 200.000 de euro în creșterea capacității de producție a unității sale din Cluj-Napoca, investiție pe care își dorea să o asigure prin atragerea de fonduri europene.
Acum, în urma parteneriatului cu grupul EMI (din care fac parte EMI România, Decran Belgia și Slovacia și Access Systems Belgia), anunțat la finalul lui 2023, ambele companii vor continua să funcționeze independent din punct de vedere operațional, ca entități juridice separate. „Până în acest moment nu am avut obiective precise în ceea ce privește prezența internațională în proiectele de construcții. Se întâmplă din când în când să avem solicitări din Republica Moldova, Bulgaria și alte țări din proximitate, iar atunci fructificăm oportunitatea de a livra ceea ce așteaptă clienții de peste granițele țării. Nu excludem că este posibil să acceptăm proiecte și în alte țări europene“, detaliază Andreea Strugaru.
La nivel de grup, EMI are afaceri estimate la 38 de milioane de euro și EBITDA de peste 8 milioane de euro în 2023, fiind lider regional în sistemele industriale de acces, pe zona de servicii de montaj și mentenanță. „Vom căuta în continuare noi parteneriate în zonele noastre geografice de tradiție, parteneriate în cadrul cărora le propunem antreprenorilor autonomie operațională, alături de toate beneficiile de a fi parte a unei platforme mari de soluții și servicii pentru automatizarea accesului, alimentată de resurse importante și sprijin financiar din partea partenerilor noștri de la Innova Capital și Morphosis Capital“, a declarat Jérôme France, chief executive officer (CEO) al Grupului EMI.
Aproape de SF
Andreea Strugaru este de părere că evoluția tehnologiei aduce schimbări mari în toate domeniile, inclusiv în zona de automatizări. „Dacă acum 30 de ani, când am început noi businessul Kadra, ușile automate păreau a fi ceva aproape science-fiction, azi ele fac parte din realitatea cotidiană. Cu siguranță, tot ce înseamnă zona de automatizări va cunoaște un avans și mai rapid decât până acum în viitorul apropiat, în plan internațional, dar și național“, detaliază ea.
Referindu-se la conceptele de smart city și smart mobility, dezvoltate mai mult în vestul Europei și prea puțin în Est, aceasta spune că, anual, la Cluj-Napoca este organizat un eveniment dedicat smart mobility, axat pe promovarea soluțiilor de eficiență energetică și energie regenerabilă, management responsabil al resurselor, tehnologii „curate“ etc.
„S-au făcut pași în direcția mobilității urbane sustenabile, dar încă mai este mult de lucru până vedem rezultate consistente. (…) Avem convingerea că sistemele smart de parcare contribuie esențial la dezvoltarea unui smart city, în timp ce Bike Tower este o componentă-cheie a încurajării mobilității urbane sustenabile.“
Cum transportul alternativ devine o necesitate tot mai acută, antreprenoarea spune că Bike Tower încurajează un stil de viață activ și, totodată, contribuie la reducerea poluării, cu impact pozitiv asupra conservării resurselor naturale.
Kadra a fost înființată în 1993 de trei antreprenori, toți ingineri la bază – Andreea Strugaru, Radu Opriș și Monica Sagmar –, care au pornit de la ideea modernizării la standarde occidentale a clădirilor din România. „Această idee am avut-o într-un concediu pe care l-am petrecut împreună și în care am fost pur și simplu fascinați de sistemele de acces implementate în multe dintre clădirile în care intram. Atunci ne-am pus serios întrebarea dacă și cum am putea face să aducem aceste inovații și la noi în țară, astfel încât să nu mai deschidem ușile cu umărul sau cu mâinile, să nu mai fie necesar să ne dăm jos din mașină pentru a deschide porțile sau ușile garajelor“, își amintește Andreea Strugaru.
Investiția de început a constat în „echivalentul a câteva mii de euro și o cafetieră“. Primii clienți au fost o firmă de construcții din Cluj-Napoca (ce dorea să controleze accesul în parcarea proprie și căreia i-au vândut o barieră automată) și o instituție bancară din București (care dorea o ușă pietonală automată la intrarea clienților). De atunci, compania a bifat câteva premiere, cum ar fi primele plăți cu cardul, opțiunea plății contactless cu smartphone-ul la stația automată de plată a parcării sau primele uși automate etanșe pentru sălile de operații din spitale.
Acest articol a apărut în numărul 182 al revistei NewMoney