Ce planuri are pentru 2024 Andreea Strugaru, co-owner și mar­keting manager Kadra

NewMoney 08/03/2024 | 10:35 Oameni
Ce planuri are pentru 2024 Andreea Strugaru, co-owner și mar­keting manager Kadra

În evoluția Kadra, 2024 ar putea veni cu noi proiecte în țări europene, susținute și de un parteneriat cu grupul EMI.

La finalul unui 2023 considerat „cel mai bun an de la 2018 încoace“ pentru Kadra (fur­ni­zor local de soluții automate de mana­ge­ment al accesului) a fost bifată o mișcare de strategie care ar putea să se traducă și prin­tr-o creștere a exportului serviciilor sale pe piețele europene. Este vorba despre parte­ne­riatul cu grupul EMI (Equipement Maintenance Industrie), lider global pe segmentul sistemelor industriale de acces.

„Grupul EMI vine cu experiență în special în domeniul industrial, iar Kadra o comple­tează cu cea din domeniul medical, în zona de spitale și clinici, dar și cu soluții integrate de management automat al parcă­ri­lor“, spune Andreea Strugaru, co-owner și mar­keting manager Kadra, companie cu o cifră de afaceri de 62,5 milioane de lei (12,6 milioane de euro) în 2023. „Anul acesta vom continua să ne implicăm în proiecte care să le permită oamenilor să se miște liber și si­gur în orice tip de clădire“, continuă antre­prenoarea, care estimează un plus de 20% al businessului pentru anul în curs, estimare bazată pe oportunitățile din piață și pe contractele semnate deja.

Timp pierdut

În momentul de față, Kadra are în portofoliul său multiple soluții de reducere a emisiilor de carbon și de optimizare a consumului de energie, segmente de piață cu un mare potențial de dezvoltare în următorii ani. Concludent este și un studiu despre acest domeniu realizat de INRIX, pe care Andreea Strugaru îl dă ca exemplu și potrivit căruia, în Europa, șoferii pierd în me­die între 60 și 90 de ore pe an în căutarea unui loc de parcare, medie ce în Statele Unite ale Americii urcă la 107 ore pe an. Tot­odată, cercetările arată că o singură ma­șină care se învârte căutând loc de parcare emite aproximativ 1,3 kilograme de dioxid de carbon. În fapt, 30% din emisiile totale de dioxid de carbon sunt cauzate de trafic.

„Printr-o organizare a parcărilor publice sau private cu ajutorul sistemelor automate de management, fluxurile sunt optimizate. Un sistem automat de parcare scu­tește șo­ferii de stres și benzină consumată inutil și reduce poluarea“, explică antreprenoarea.

În România, nevoia de sisteme de mana­gement automat al parcărilor din zonele urbane, dar și din stațiunile turistice, a condus la o creștere cu 20% a acestui segment din portofoliul companiei, în ultimul an. Mai concret, Parkomatic (sistem dezvoltat de Kadra) a fost implementat în zone turistice pre­cum domeniile schiabile Borșa și Rarău, Câmpulung Moldovenesc, Hotel Ramada Cluj-Napoca, dar și în mari orașe precum Si­biu, Timișoara, Constanța, București, Oradea sau Galați.

Un alt studiu la care face referire Andreea Strugaru a fost realizat de Ministerul Economiei din Țările de Jos și se concentrează pe diferențele de consum energetic la o clădire prevăzută cu ușă manuală versus una auto­mată. Rezultatul? O economie de energie electrică de 43% în cazul utilizării unei uși automate. „În plus, sistemele de ventilație cu volum de aer variabil bazat pe auto­ma­tizări inteligente pentru ferestre generează economii între 10% și 21% și aduc credite suplimentare la certificarea green building. Încurajarea deplasării cu bicicleta este o altă soluție de reducere a emisiilor de carbon, populară în multe țări europene. Dar, bineînțeles, trebuie dezvoltată infrastructura necesară. Kadra are în portofoliu solu­ția Bike Tower, parcarea complet automati­zată pentru biciclete și echipamentul asociat“, mai spune antreprenoarea.

Mai multe proiecte europene

În 2023, compania a lucrat la mai multe pro­iecte, printre care și noul spital Medicover, cu 182 de paturi, pentru care a asigurat so­lu­țiile automate de acces. Totodată, a semnat două proiecte prin care a urmărit să ob­țină surse de energie regenerabilă și efici­ență energetică în spațiul de producție, cu cofinan­țare din fonduri europene. Kadra are în portofoliu și soluții automate de acces pentru aeroporturi, stadioane sau centre co­merciale.

„Digitalizarea și creșterea eficienței energetice au fost două direcții importante ale investițiilor în 2023. Anul trecut am început un proiect de eficientizare energetică a sediului nostru din Cluj. Dispunem de un parc fotovoltaic de 70 de kilowați pe acoperișul clădirii, care va asigura necesarul de consum atât pentru activitatea administrativă curentă, cât și pentru atelierul nostru de mi­croproducție“, adaugă Andreea Strugaru. De altfel, încă din 2021, Kadra a anunțat că are în plan o investiție de 200.000 de euro în creșterea capacității de producție a uni­tății sale din Cluj-Napoca, investiție pe care își dorea să o asigure prin atragerea de fonduri europene.

Acum, în urma parteneriatului cu grupul EMI (din care fac parte EMI România, Decran Belgia și Slovacia și Access Systems Belgia), anunțat la finalul lui 2023, ambele companii vor continua să funcționeze independent din punct de vedere operațional, ca entități juridice separate. „Până în acest moment nu am avut obiective precise în ceea ce privește prezența internațională în proiectele de construcții. Se întâmplă din când în când să avem solicitări din Repu­blica Moldova, Bulgaria și alte țări din pro­xi­mitate, iar atunci fructificăm oportunitatea de a livra ceea ce așteaptă clienții de peste granițele țării. Nu excludem că este po­sibil să acceptăm proiecte și în alte țări eu­ropene“, detaliază Andreea Strugaru.

La nivel de grup, EMI are afaceri estimate la 38 de milioane de euro și EBITDA de peste 8 milioane de euro în 2023, fiind lider regional în sistemele industriale de acces, pe zona de servicii de montaj și mente­nan­ță. „Vom căuta în continuare noi parte­ne­riate în zonele noastre geografice de tra­diție, parteneriate în cadrul cărora le propunem antreprenorilor autonomie opera­țio­nală, alături de toate beneficiile de a fi parte a unei platforme mari de soluții și servicii pentru automatizarea accesului, ali­men­tată de resurse importante și sprijin finan­ciar din partea partenerilor noștri de la Innova Capital și Morphosis Capital“, a declarat Jérôme France, chief executive offi­cer (CEO) al Grupului EMI.

Aproape de SF

Andreea Strugaru este de părere că evoluția tehnologiei aduce schim­bări mari în toate domeniile, inclusiv în zona de automatizări. „Dacă acum 30 de ani, când am început noi businessul Kadra, ușile automate păreau a fi ceva aproape science-fiction, azi ele fac parte din realita­tea cotidiană. Cu siguranță, tot ce înseamnă zona de automatizări va cunoaște un avans și mai rapid decât până acum în viitorul apropiat, în plan internațional, dar și națio­nal“, detaliază ea.

Referindu-se la conceptele de smart city și smart mobility, dezvoltate mai mult în vestul Europei și prea puțin în Est, aceasta spune că, anual, la Cluj-Napoca este organizat un eveniment dedicat smart mobility, axat pe promovarea soluțiilor de eficiență energetică și energie regenerabilă, management responsabil al resurselor, tehnologii „curate“ etc.

„S-au făcut pași în direcția mo­bi­lității urbane sustenabile, dar încă mai este mult de lucru până vedem rezultate con­sistente. (…) Avem convingerea că siste­mele smart de parcare contribuie esențial la dezvol­ta­rea unui smart city, în timp ce Bike Tower este o componentă-cheie a în­curajării mobi­li­tății urbane sustenabile.“

Cum transportul alternativ devine o ne­ce­sitate tot mai acută, antreprenoarea spune că Bike Tower încurajează un stil de viață activ și, totodată, contribuie la reducerea poluă­rii, cu impact pozitiv asupra con­servării resurselor naturale.

Kadra a fost înființată în 1993 de trei antreprenori, toți ingineri la bază – Andreea Strugaru, Radu Opriș și Monica Sagmar –, care au pornit de la ideea modernizării la standarde occidentale a clădirilor din Ro­mânia. „Această idee am avut-o într-un concediu pe care l-am petrecut împreună și în care am fost pur și simplu fascinați de siste­mele de acces implementate în multe dintre clădirile în care intram. Atunci ne-am pus se­rios întrebarea dacă și cum am putea face să aducem aceste inovații și la noi în țară, astfel încât să nu mai deschidem ușile cu umărul sau cu mâinile, să nu mai fie ne­ce­sar să ne dăm jos din mașină pentru a des­chide porțile sau ușile garajelor“, își amin­tește Andreea Strugaru.

Investiția de în­ceput a constat în „echivalentul a câteva mii de euro și o cafetieră“. Primii clienți au fost o firmă de construcții din Cluj-Napoca (ce dorea să controleze accesul în parcarea proprie și căreia i-au vândut o barieră automată) și o instituție ban­cară din București (care dorea o ușă pieto­nală automată la in­trarea clienților). De atunci, compania a bi­f­at câteva premiere, cum ar fi primele plăți cu cardul, opțiunea plății contactless cu smartphone-ul la stația automată de plată a parcării sau primele uși automate etanșe pentru sălile de ope­rații din spitale.

Acest articol a apărut în numărul 182 al revistei NewMoney