Carmen Dascălu, Roserry: ”Producția este și va rămâne în România”

Senica Micu 09/01/2024 | 10:18 Oameni
Carmen Dascălu, Roserry: ”Producția este și va rămâne în România”

După ce în ultimii ani a vândut doar în plan internațional, fondatoarea Roserry, Carmen Dascălu, se reorientează din 2024 și către piața in­ternă. În paralel, vrea să intre pe una dintre cele mai mari platforme de fashion din Statele Unite.

Stabilită de câțiva ani în Noua Zeelandă îm­preună cu familia, antreprenoarea Carmen Dascălu își reconfigurează astăzi planurile de afaceri, care vizează inclusiv retailul ro­mâ­nesc. „Din februarie sau martie 2024 in­ten­ționăm să începem să vindem din nou în România“, punctează ea.

De altfel, până la pandemia de COVID-19, și-a cultivat spiritul antreprenorial în piața internă, compania sa fiind înființată în 2009. Pentru că produsele sale se adresau publi­cului feminin, în mare parte fiind create pen­tru evenimente și ocazii speciale, criza sanitară i-a frânat brusc businessul de la nivel local, ceea ce a determinat-o ca, odată cu mutarea în Noua Zeelandă, să se concentreze doar pe planul extern, în principal cu vânzări online. Dar nu a renunțat să-și facă producția în România, o strategie pe care va continua să o aplice și de acum înainte.

De cinci ori mai mult

„Producția este și va rămâne în România, unde am reușit să formez din nou o echipă in-house, iar când există volume mai mari, putem să exter­nalizăm la alte ateliere. Sunt în contact cu echipa mea patru-cinci ore zilnic – pe fusul orar de România – și vin în țară în fiecare an pentru cel puțin trei luni. Managementul de la distanță este foarte dificil, însă România rămâne cea mai bună variantă pentru pro­ducție. Am analizat și piața de producție de aici (Noua Zeelandă, n.r.) și este mult sub nivelul României ca experiență. Iar costurile de producție ar fi de aproximativ cinci ori mai mult. Nu merită să faci producție aici pentru genul nostru de produs“, detaliază Carmen Dascălu.

La modul general, caracterizând sectorul de producție a textilelor, cu articole de îm­brăcăminte și încălțăminte, potrivit unui stu­diu al companiei de risc și analiză Coface, la fiecare 1.000 de firme active în domeniu, 24 au intrat în insolvență în primul semestru din 2023. „În producția de modă, problemele apar în contextul în care România pierde teren în fața altor țări care sunt mai ieftine și au prețuri mai mici pentru cli­enții lor din retail. Și cum inflația a fost printre cele mai mari în România, din toată Europa, aceste firme e posibil să resimtă și pre­siunea costurilor și, astfel, acești factori să le ducă spre insolvență“, mai arată stu­diul, conform aceleiași surse. În altă ordine de idei, în România se face astăzi producție și pentru branduri de masă (precum Zara sau H&M), cât și pentru branduri premium (Prada, Max Mara), la scară globală.

„Noi, astăzi, ne focusăm mai ales pe cate­goria pentru evenimente cu produsele noas­tre și mergem din ce în ce mai mult pe zona de luxury. La momentul de față mizăm pe rochii, deoarece, în continuare, rochiile sunt produsele cel mai bine vândute în online. De altfel, referitor la segmentul acesta din online, ne centrăm pe listarea în platforme mari de tip marketplace, pentru că acolo generăm cele mai mari volume și pu­tem scala producția în continuare. Expe­riența mea cu dezvoltarea unui magazin offline mi-a întărit și mai mult ceea ce credeam deja și anume că online-ul poate vinde într-o zi de zece ori mai mult decât orice magazin offline. E adevărat că offline-ul ajută pentru brand awareness și pentru fidelizarea clienților, dar, pe termen lung, online-ul ni se potrivește cel mai bine“, punc­tează antreprenoarea.

Potrivit spuselor sale, piața din Noua Zee­landă este foarte diferită de Europa, interesul aici pentru rochii de ocazie fiind destul de scăzut. Nu același lucru crede de­spre piața din Australia, care este similară cu cea din Europa, în sensul că cererile sunt mai mari, iar clientele sunt dispuse să plătească un preț considerabil dacă produsul este premium și sustenabil.

„Vânzările din Noua Zeelandă și Australia sunt undeva la 10% din vânzările totale, însă, referitor la Australia, ne aflăm în dis­cuții cu două agenții care ne vor reprezenta pe piața de acolo și mizăm pe creștere în această direcție, fiind vorba de o piață pe care o considerăm mult mai potrivită pentru produsele noastre decât cea din Noua Zeelandă. De asemenea, în continuare, apro­ximativ 40% din vânzări sunt în Statele Unite, 40%, în Marea Britanie, iar restul, în Europa și Canada, unde am intrat de circa șase luni prin platforma de shopping care e lider de piață acolo – TheBay.com“, con­tinuă Carmen Dascălu.

Efectele inflației

Una dintre provo­că­rile anului 2023 a fost să reușească să men­țină nivelul vânzărilor, care se duc astăzi spre jumătate de milion de euro, cu o marjă de profit de 20-30%, în contextul în care vinde în jur de 500 de rochii pe lună. „In­flația a afectat și industria de fashion, iar vân­zările au scăzut cu 30%. Cred în conti­nuare că soluția cea mai bună este multi-channel sales în diferite țări pentru a crește și menține vânzările la nivelul dorit. Planu­rile pentru 2024 vizează intrarea pe una dintre cele mai mari platforme de fashion din Statele Unite – Revolve.com – și, astfel, să reușim să dublăm vânzările. (…) Vreau să investesc în marketing internațional pentru a facilita listarea pe diverse platforme in­ter­naționale. Ne dorim să atingem vânzări de un milion de euro, dar nu este ușor pe plan internațional“, mai spune antreprenoa­rea.

La noutatea cu platforma din Statele Unite se adaugă și revenirea produselor Roserry pentru publicul din România, de această dată pe segmentul premium, până înainte de 2020 fiind pentru o categorie de public mai largă. Se estimează ca lansarea să fie în februarie-martie anul viitor. În acest sens, primii pași au fost deja făcuți prin amenajarea unui showroom la sediul companiei din zona Unirii (București). Urmează să fie optimizat și site-ul pentru vânzările locale.

Dintre provocările ultimilor ani, pande­mia de COVID-19 a fost, poate, cea mai grea. „În pandemie am pierdut 80% din business – pentru că rochiile de ocazie și cele de cock­tail reprezentau o mare parte din vânzări și nu s-au mai organizat evenimente. Și, infor­mân­du-mă despre site-urile din afară, despre ce se întâmplă pe alte platforme, mi-am dat seama că doar în România era o pro­blemă pe partea asta de vânzări de rochii de ocazie și că site-uri din Statele Unite ale Americii și din Marea Britanie vindeau bine în continuare.“

Carmen Dascălu a înființat compania din România în 2009, iar primele rochii Roserry cusute în propriul atelier au fost în 2014, trecând astfel de la faza în care lucra cu furnizori la momentul în care creștea o nouă linie de business: producția. Așa a ajuns să se dezvolte în retailul online cu propriul magazin și să ruleze afaceri de sute de mii de euro anual.

Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.