Cum s-au pregătit să facă față inflației și scăderii consumului jucătorii din retailul de bricolaj și materiale de construcții din mediul online

Florel Manu 22/02/2024 | 10:22 Oameni
Cum s-au pregătit să facă față inflației și scăderii consumului jucătorii din retailul de bricolaj și materiale de construcții din mediul online

Anul trecut a fost unul cu mari pro­vo­cări pentru mai toate industriile, iar do­meniile construcțiilor și imobiliarelor au fost printre cele mai afectate. Cum au reușit însă unii jucători cu bu­si­nessuri care depind de aceste indus­trii să-și men­­țină sau chiar să-și crească veniturile?

Dacă în pandemie românii au accelerat rit­mul renovărilor, acum acesta a încetinit, pe fondul inflației și al situației economice tot mai sofisticate. Cumpărătorii dau dovadă de mai multă precauție îna­inte de a lua decizia să facă anumite lu­crări în casă. În plus, dezvoltatorii imobi­liari au pus pe pauză noile proiecte, con­cen­­trându-se doar pe cele aflate în de­­ru­lare. Pe acest fond, și piața materiale­lor de construcții a cunoscut o încetinire, mulți jucători din domeniu fiind preocu­pați de menținerea businessului pe linia de plutire.

Laura Sardescu (32 de ani), cofondatoare a platformei online NeaKaisa.ro, spe­cializată în comerțul cu echipamente sanitare pentru baie, casă și grădină, spune că 2023 a fost un an cu multe pro­vo­cări pentru businessul său. „Sunt foarte multe ansambluri imobiliare finalizate, dar ne­vân­dute, ceea ce ține pe loc dezvoltatorii. Piața chiriilor crește, piața de achi­ziție scade. Iar în chirie nu prea re­no­vezi“, spune Laura Sardescu. Ea adaugă că volumele cele mai mari în cazul afacerii sale vin de la cei care re­no­vează locuințele, dar și de la dezvoltatori care solicită materiale sau echipamente pentru utilarea băilor.

NeaKaisa.ro a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 6,2 milioane de euro, cu o creștere de circa 10% față de 2022. Laura Sardescu spune că anul acesta estimează că va avea veniturile asemănătoare cu cele de anul trecut. Totuși, într-un scenariu op­ti­­mist, afacerile ar putea crește cu 10%.

Repoziționare în business

Antreprenoarea precizează că investițiile făcute în consolidarea businessului au permis ca anul să fie încheiat cu o cifră de afaceri în creș­tere. Este vorba de deschiderea unui showroom în zona Gării de Nord din Bu­cu­rești. „Sunt 11 camere amenajate de 11 de­signeri diferiți. Asta am vrut, să sus­ținem și designeri români cu care cola­borăm foarte bine. Fiecare dintre cei 11 și-a amenajat câte o baie“, descrie Laura Sardescu modul în care este amenajat spa­țiul de prezentare a produselor.

Potrivit acesteia, în cele câteva luni de func­ționare, showroomul a generat 10% din cifra de afaceri înregistrată anul trecut. Laura Sardescu spune că oamenii nu pot cumpăra direct din spațiul de prezentare, ci doar văd produsele, stabilesc coșul de cumpărături, iar comanda este trimisă la do­miciliu prin curier. „Practic, cea mai mare parte a celor care vin până la showroom stau de vorbă cu un consultant și apoi iau decizia de a cumpăra“, explică antreprenoa­rea. Tot ea spune că în showroom nu intră foarte mulți oameni, media zilnică fiind de cinci persoane, însă rata de conversie este foarte bună. Dintre cei care trec pragul ma­ga­zinului de prezentare, 80% plasează comenzi și cumpără diverse produse.

Laura Sardescu spune că această miș­care din business a adus un segment nou de cumpărători, chiar dacă acum acesta nu este foarte mare. Se așteaptă ca vânzările din showroom să crească, însă nu la fel de mult cu cât scad cele din e-commerce. Și asta, în condițiile în care și mediul online se contractă, vânzările fiind vizibil mai mo­deste față de cele din perioada pandemiei.

Nu doar baie

Pentru a compensa din eventualele scăderi, NeaKaisa.ro a început anul trecut să adauge noi produse în portofoliu. Inițial, platforma era dedicată în cea mai mare parte celor care voiau să-și reno­veze sau să-și utileze băile. Astfel a început vânzarea de riflaje decorative (la­mele din lemn care sunt utilizate la deco­ra­rea pereților), tapet, corpuri de iluminat, dar și mobilier de grădină.

„Ușor, planul pe termen mediu și lung era să diversificăm gama de produse, așa încât să ne adresăm mai multor segmente ale pie­ței“, dezvăluie Laura Sardescu o parte din planurile de creștere a businessului. Preci­zează însă că obiectele pentru baie vor ră­mâne majoritare în portofoliul companiei. Se uită cu mare atenție către condițiile din piață și crede că noile măsuri fiscale vor afecta atât companiile, cât și pu­terea de cum­părare a consumatorului final.

Scăderea numărului de autorizații de construire eliberate dezvoltatorilor în mediul urban ridică o nouă problemă celor cu businessuri în zona materialelor de con­­strucții. Potrivit Laurei Sardescu, o parte din­tre jucători aveau parteneriate cu dezvoltatorii. Acum însă mulți dintre aceștia au ales să construiască în zone adiacente marilor orașe, iar amenajările interioare nu mai sunt la standarde foarte ridicate.

NeaKaisa.ro a ales încă de la începutul businessului să lucreze atât cu dezvoltatori, cât și cu arhitecți care le propuneau clien­ților finali soluțiile companiei. Laura Sar­descu mai spune că anul trecut luase în cal­cul o extindere regională, însă a amânat momentul până la sfârșitul acestui an sau începutul anului viitor.

De ce NeaKaisa

Magazinul online Nea­Kaisa.ro a fost fondat în 2014 de soții Laura și Vlad Sardescu (34 de ani). Ea a absolvit Studii Culturale și Europene la Facultatea de Litere de la Universitatea din București și Jurnalismul. Soțul ei, Vlad, a terminat Administrarea Afaceri­lor în Limbi Străine la ASE și are și un master cu specializarea Comerț. După încheie­rea studiilor, cei doi nu au găsit slujbe care să le placă. „Eu lucram consultant în vân­zări pentru materiale de construcții, iar Vlad era între joburi, operator în call center și agent de vânzări pe zona de telecom“, a spus Laura Sardescu într-o dis­cu­ție ante­ri­oară cu NewMoney.

Nemulțumiți cu ceea ce făceau, soții Sar­descu au decis să-și deschidă o afacere. S-au uitat către mediul online, unde zona de comerț era abia la început și se afirmau platforme de genul eMag. La vremea res­pec­tivă, la începutul lui 2014, era în derulare un proiect guvernamental de finanțare a start-upurilor. Era vorba de un grant neram­­bursabil de până la 10.000 de euro și de un credit rambursabil de aceeași valoare.

„Toți ne-au spus să nu aplicăm, că e pe pile. Am lucrat cu un consultant. Am de­pus proiectul, a fost refuzat“, își amintește Laura Sardescu. Cei doi nu au renunțat și au cău­tat să vadă unde au greșit. După ce au luat din nou la mână proiectul, au constatat că nu ei sunt cei care au greșit, ci evaluatorii, care au făcut calcule eronate. Soții Sardescu au decis să trimită con­tes­tația, însă, și de această dată, atât apro­piații, cât și consultantul le-au spus că nu cred că au șanse de izbândă. Drept urmare, au trimis nu mai puțin de 20 de plicuri către instituția care făcea evaluarea, cu gândul că tot va deschide cineva unul singur. În mai puțin de o săptămână a venit și răspunsul. Proiectul a fost acceptat și au primit o finanțare neram­bur­sabilă de 8.500 de euro și un credit bancar de aceeași valoare, derulat prin CEC Bank: în total, 17.000 de euro.

Acum știau că vor face un magazin online, stabiliseră să meargă inițial către zona de materiale de construcții, dar și-au pus pro­blema cum vor onora comenzi de fier-beton de 12 metri cu ajutorul curierului. Așa că s-au gândit și la scule pentru con­strucții și articole pentru casă și grădină.

Însă își doreau și un brand care să atragă atenția. „Tatăl lui Vlad avea expresia «Nea Caisă», pentru muncitori sau in­sta­latori. Așa că de aici ne-am inspirat și am stabilit brandul NeaKaisa“, explică Laura Sar­descu. Un brand care după zece ani de ac­tivitate s-a consolidat și este un reper în mediul online în ceea ce privește achiziția de obiecte pentru baie.

Comerțul din online

Vânzările online din România au crescut cu 3% în 2023 față de anul precedent, potrivit Raportului eCommerce Insights 2024, realizat de MerchantPro, platformă locală de soluții software as a service (SaaS) pentru e-commerce.

  • SCĂDERE. ­­Pe fondul inflației și al reducerii puterii de cumpărare, valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro s-a situat anul trecut în jur de 54 de euro, cu 2,5% mai mică decât în 2022.
  • CRITERII. ­­Prețul rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui comerciant online (45%), urmat de oferte speciale (36%), poli­tica de livrare (34%) și checkout facil (29%).

Acest articol a apărut în numărul 181 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.