Ce investiții pregătește producătorul apelor minerale Perla Harghitei și Tușnad pentru a-și consolida poziția în piață

Florel Manu 20/03/2024 | 10:16 Companii
Ce investiții pregătește producătorul apelor minerale Perla Harghitei și Tușnad pentru a-și consolida poziția în piață

Fără să aibă salturi neapărat spectaculoase, piața locală de apă minerală conti­nuă să crească. Și e genul de evoluție ce le con­feră unor jucători precum grupul de companii Perla Harghitei și Apemin Tușnad oportunitatea unor investiții multianuale de zeci de milioane de euro.

România deține peste 60% din rezervele de apă minerală de pe continent și ocupă locul al cincilea în Europa în ceea ce privește pro­ducția de ape minerale naturale, potrivit cal­culelor făcute de producătorii din această industrie.

Piața locală de apă minerală este estimată de aceștia la 2,4 miliarde de litri pe an și generează o cifră de afaceri cumulată de 4,37 miliarde de lei (circa 886 de mili­oane de euro).

În această industrie, cele mai cunoscute branduri sunt Borsec, Aqua Carpatica, Dorna, Bucovina și Perla Harghitei și acoperă împreună peste 70% din piața locală de apă minerală, atât carbogazoasă, cât și plată.

Afaceri în creștere

Aflat în top 5 pro­du­cători de apă minerală din România, grupul Perla Harghitei și Apemin Tușnad a anunțat pentru 2023 o cifră de afaceri cu­mu­lată de circa 48,4 milioane de euro. Mai precis, Perla Harghitei a avut anul trecut venituri de 147,5 milioane de lei (29,3 mili­oane de euro), în timp ce Apemin Tușnad a încheiat 2023 cu o cifră de afaceri de 95 de milioane de lei (19,1 milioane de euro).

Grupul din care fac parte cele două companii, deținut de omul de afaceri Gyarfas Kurko, se diferențiază de ceilalți jucători din piață cu producția constantă de apă mine­rală carbogazoasă la ambalaj returnabil din sticlă. „Sunt și alții care dețin linie de îmbu­teliere la sticle returnabile, dar, ca dimensiune, noi deținem undeva la 65% din piața de sticlă de apă minerală returnabilă“, spune Mihai Neagu (47 de ani), director general la Perla Harghitei și Apemin Tușnad, preci­zând că brandurile îmbuteliate la ambalaj returnabil din sticlă sunt Perla Harghitei și Tiva Harghita.

Acesta spune că grupul pe care îl conduce livrează atât apă minerală carbo­ga­zoasă, cât și apă plată, prin toate canalele de vânzare – comerț tradițional, rețele de re­tail și HoReCa. Potrivit jucătorilor din piață, circa 70% din vânzările de apă mine­rală carbogazoasă și plată se fac prin rețe­lele de comerț modern, iar 30%, prin cana­lele tradiționale de comerț și HoReCa. În pri­vința canalelor de vânzare prin care Perla Harghitei și Tușnad sunt prezente în piață, lucrurile stau invers.

„La noi, mixul este de 60% în tradițional și HoReCa, iar restul e în comerțul modern. Și asta, pentru că Perla Harghitei și Tușnad erau prezente în trecut pe canalele tradiționale de vânzare“, adaugă Mihai Neagu. Acesta spune că grupul pe care îl reprezintă va continua sub conducerea sa să-și consolideze pre­zența pe toate canalele de vânzare, însă va pune accent pe apa îmbuteliată la ambalaj returnabil din sticlă, care este preferat în special în comerțul tradițional și în HoReCa.

Carieră de director

Mihai Neagu este absolvent al Universității de Petrol și Gaze din Ploiești, promoția 2007, iar în 2016 a finalizat și un masterat în business, la Universitatea București. Chiar dacă provine dintr-o familie cu posibilități, cu ambii părinți pro­iectanți, Mihai Neagu a lucrat încă de la vârsta de 18 ani, dorindu-și independența financiară.

„Am început ca simplu angajat. Mi-a plăcut zona de vânzări, ținând cont de libertatea pe care o ai. Am fugit tot timpul de ideea programului fix de la 8.00 la 16.00“, mărturisește directorul general de la Perla Harghitei și Apemin Tușnad. Primul loc de muncă l-a avut la un distribuitor din localitatea de reședință, Ploiești. A pornit ca șofer livrator, iar apoi a urcat în ierarhie treaptă cu treaptă.

În 2009 a ajuns director de vân­zări la Grupul Covalact, unde a rămas puțin peste trei ani. În 2012 a schimbat domeniul, ocupând funcția de director comercial la Kandia, companie con­trolată de grupul Julius Meinl și cu tra­diție pe piața locală a dulciurilor.

Aici a rămas timp de cinci ani, pentru ca din 2017 să ocupe poziția de director gene­ral la Mogyi România, companie specia­li­zată în prăjirea, ambalarea și comercializarea semințelor și fructelor oleaginoase. După patru ani și patru luni, în 2021, a schim­bat din nou domeniul, intrând în industria de panificație în calitate de director general la Dobrogea Grup, poziție din care a plecat în august 2023 pentru a prelua conducerea gru­pului de companii Perla Harghitei și Apemin Tușnad.

Accent pe investiții

„În contextul socioeconomic actual, cele mai multe provo­cări ale businessurilor din industria FMCG (fast-moving consumer goods, n.r.) vin din zona comercială. Prioritatea mea în acest mo­ment e consolidarea echipelor de vân­zări și marketing din cele două companii“, sublinia Mihai Neagu în acel moment.

Se întâmpla într-o perioadă în care proprietarul celor doi producători demarase deja un program multianual de investiții, proiectat să se deruleze pe o perioadă de cinci ani. „Investițiile multianuale sunt bu­ge­tate la 47 de milioane de euro. Ele au început. Am finalizat extinderea spațiului de depozitare la Tușnad și suntem aproape de finalizare la Perla Harghitei cu o stație de deferizare care se ridică la șase milioane de euro“, de­taliază Mihai Neagu.

Acesta pre­ci­zează că, potrivit calendarului de investiții, planul mai cuprinde dezvoltarea de noi linii de producție, retehnologizare, digitalizare, dar și dezvoltarea zonei de resurse umane, comunicare și marketing.

Mihai Neagu mai spune că tot în zona de investiții sunt planurile de revitalizare a bran­dului Tiva Harghita, fost Kraiten, una dintre cele mai apreciate ape minerale. Momentan, adaugă acesta, nu se pune pro­blema unei creșteri masive a producției, pentru că un astfel de demers e strâns legat de modul în care sunt exploatate izvoarele de ape minerale, care au nevoie de anumite pauze pentru regenerare.

O altă linie de dezvoltare pe care o vede Mihai Neagu este cea a exporturilor. Acestea nu reprezintă în momentul de față mai mult de 1% din cifra de afaceri, însă vrea să dezvolte grupul și în această direcție. „Pentru a exporta apă mi­ne­rală trebuie să ai în vedere mai multe provocări. Ea nu poate fi cărată ușor și sunt destul de multe costuri în zona de logistică și de transport“, explică el.

Produsele exportate acum de Perla Harghitei și Apemin Tușnad ajung în mai multe țări din Europa, în Statele Unite și în Canada, dar în cantități destul de reduse, iar cererea vine în special de la comunitățile de români. Pe de altă parte, exportul de apă în zonele îndepărtate vine cu costuri financiare suplimentare, lucru care ar face ca pre­țul final să fie unul prohibitiv.

Neagu mai crede că în perioada urmă­toare modul de consum ar putea să cu­noască anumite modificări. Una ar veni în urma aplicării sistemului de garanție-re­turnare RetuRO SGR. El estimează că cere­rea pe piața de apă minerală ar putea să se îndrepte către ambalaje mai mari de trei litri, care nu intră sub incidența reglemen­tă­rilor legate de procesul de garanție-re­tur­nare.

Însă spune că, deocamdată, nu este vizibil în piață un astfel de comportament. El precizează că grupul pe care îl conduce urmărește permanent mișcările din piață, astfel încât businessul să înainteze în continuare pe ape liniștite.

Campioana Europei

Cu 2.500 de izvoare și 60% din apele mine­rale din Europa, România este unul dintre statele cu cele mai bogate resurse de apă la nivel global.

  • EXPLOATARE. ­­Potrivit directorului general al grupului Perla Harghitei și Apemin Tușnad, Mihai Neagu, în România sunt active aproximativ 50 de branduri locale de ape minerale și 75 de izvoare acreditate.
  • CONSUM. ­­Potrivit unui studiu realizat de Euromonitor International, consumul de apă îmbuteliată în România s-a situat la 115,3 litri/persoană/an, o valoare cu 72% peste media înregistrată pentru țările din regiunea Europei de Est, care este de 69 de litri/persoană/an.

Acest articol a apărut în numărul 183 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.