Cum își adaptează companiile de curierat modelele de business la noile trenduri din mediul online

Senica Micu 17/01/2024 | 10:19 Companii
Cum își adaptează companiile de curierat modelele de business la noile trenduri din mediul online

Pentru Cargus, 2024 este și anul unor noi experiențe digitale. Compania a lan­sat recent prima platformă de e-com­merce pentru servicii de livrare din Ro­mânia, în trend cu ritmul accele­rat al comerțului online.

Extinderea portofoliului de clienți la ni­vel de regiune și dezvoltarea unor pro­iecte care au legătură cu domeniul digital sunt astăzi puncte prioritare aduse în prim-plan de compania de curierat Cargus (parte din Fondul de Investiții Mid Eu­ropa Partners) pentru 2024. „Piața de curierat din România s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, datorită creșterii industriei e-commerce, adoptării rapide a so­luțiilor digitale și profesioniștilor cu înaltă calificare. Există încă loc de creș­tere“, spune Yannick Mooijman, chief exe­cutive officer (CEO) Cargus. Acesta con­si­deră că, în momentul de față, încă există „oportunități neexploatate“, inclusiv expansiunea transfrontalieră.

Cea mai recentă investiție anunțată de companie a fost în decembrie 2023, când a lansat prima platformă de e-commerce pentru servicii de livrare din România, de­dicată antreprenorilor și persoanelor fizice cu trimiteri recurente. Bugetul pentru acest proiect a ajuns la aproximativ 150.000 de euro anul trecut, acoperind dez­voltarea de software și design.

Practic, noua platformă Sign & Go eli­mină procesele de negociere și cele administrative, clienții beneficiind de pachete de curi­e­rat cu tarife reduse cu până la 50% față de prețurile de listă. Decizia pentru această investiție – o soluție 100% digi­tală – s-a bazat pe tendințele din piață, în contextul în care peste 60% dintre entită­țile de tip PFA (persoană fizică autorizată), microîntreprindere și IMM (ce reprezintă clienții din target) au expedieri recurente de până în 20 de colete sau plicuri pe lună.

„Din datele pe care le avem în prezent, putem observa că primii clienți provin din regiuni precum Satu Mare, Argeș, Vâlcea, dar și din Iași, Cluj și Ilfov. Profilul clientului care utilizează platforma este în linie cu așteptările noastre: majoritar companii mi­cro și companii înființate în 2023, cu ac­ti­vități în domeniul serviciilor, producției și comerțului cu ridicata, indicând o aliniere strânsă cu segmentul B2B (business-to-business, n.r.) țintit. Această abordare ne per­mite să ne adresăm unui segment de piață care este adesea mai puțin saturat și are potențial de creștere“, detaliază CEO-ul Cargus.

Prin intermediul platformei, clienții au la dispoziție două tipuri de opțiuni: contractarea serviciilor sub forma unui contract de tip „pay as you go“, dacă gradul de predictibilitate al activității desfășurate este mai mic, respectiv preplata unui număr de expedieri, dacă afacerea este într-o etapă mai așezată. „Deși este prea devreme pentru concluzii, până la acest moment ob­ser­văm o preferință egală între cele două tipuri de contractare, iar dacă ne uităm la nu­mărul de expedieri, vedem o preferință ridicată pentru pachetele cu 10-20 de li­vrări pe lună, unde prețul per expediere are un discount de până la 49% față de pre­țul de listă“, adaugă Yannick Mooijman.

Conform spuselor sale, compania va con­tinua să investească în soluții digitale și tehnologice, atât cele destinate expeditorilor, cât și entităților de tip B2B, cu pre­că­dere din e-commerce. Referitor la cifra de afaceri, acesta a estimat o creștere de apro­ximativ 9% în 2023 față de anul 2022, când Cargus a avut vânzări de 472 de mili­oane de lei (aproximativ 95,7 milioane de euro).

Expansiune

Pentru 2024, printre priori­tă­țile Cargus se numără și continuarea ex­tin­derii în regiune, primul pas dincolo de gra­nițele României – în Polonia – fiind anun­țat în vara anului trecut. Totodată, compania și-a extins echipa și în alte țări, precum Germania, Republica Cehă, Slovacia, Unga­ria, Bulgaria și Grecia. Strategic, accentul este pus pe crearea de rute noi în piețele externe, în paralel cu creșterea portofoliu­lui de clienți în țările noi.

„În 2023 am modernizat și relocat depo­zite-cheie din România și Polonia și ne-am mărit echipa. (…). În 2024 avem în plan re­lo­carea și modernizarea a opt depozite, îm­bunătățirea timpului și experienței de li­vrare, creșterea eficienței operaționale, construirea unei rețele operaționale solide în regiune și dezvoltarea de soluții tehnolo­gice care vor optimiza procesele noastre lo­gistice“, punctează Yannick Mooijman. În plan local, Cargus deține cinci centre de sortare și 36 de centre operaționale. Cu peste 3.000 de angajați și colaboratori, com­pania investește pe termen lung în teh­no­logie, printre altele și pentru a reduce procesele zilnice, extinzând totodată aria de recrutare.

„Aducem angajați chiar și de la 100 de kilometri distanță față de locul de muncă. (…) Problema resursei umane este o provo­care care s-a accentuat mult în ultimii ani – de­vine din ce în ce mai dificil pentru o com­panie de curierat să păstreze un număr constant de angajați de tip blue-collar (curieri, sortatori etc.) pe tot parcursul anului. Sezonul cald este perioada cea mai di­ficilă pentru companiile de curierat, pentru că mulți dintre acești angajați migrează către alte sectoare de activitate sau chiar aleg să plece din țară pentru activități sezoniere“, explică CEO-ul Cargus.

Acesta este de părere că, în următorii ani, pentru a ține pasul cu alte piețe inter­na­ționale, industria locală de curierat trebuie să se concentreze mai mult pe big data, inovații tehnologice și soluții care pot crește eficiența și pot oferi o expe­ri­ență mai bună pentru clienți și consumatori. „De asemenea, trebuie să accelerăm adop­tarea opțiunilor de livrare, precum out of home, pentru a veni în întâmpinarea unei categorii de public care își dorește mai mult control și confort. (…) În 2024 es­ti­­măm că vom continua să creștem, susți­nuți de dezvoltarea pieței domestice, creș­te­rea segmentului de business internațio­nal și a segmentului asociat clienților oca­­zionali și companiilor mici“, mai spune Yannick Mooijman.

De altfel, și din datele companiei româ­nești FAN Courier (înființată în 1998 de Felix Pătrășcanu și de frații Adrian și Neculai Mihai) reiese că tehnologia joacă un rol esențial în evoluția pieței de curierat, iar inovația și automatizarea în acest domeniu vor contribui la îmbunătățirea și accelera­rea serviciilor oferite de firmele din domeniu. „Principalul motor al pieței este co­mer­țul online, care nu a ajuns încă la maturitate în România.

În consecință, va con­tinua să se dezvolte. Un alt element extrem de important îl reprezintă dezvoltarea tehnolo­gică și digitalizarea“, sublinia Cornel Mor­cov, chief commercial officer FAN Courier, companie cu afaceri estimate la 260 de mi­lioane de euro în 2023. Cu alte cuvinte, dezvoltarea aplicațiilor mobile a transformat semnificativ activitatea de curierat în ultimii ani, iar opțiunile alternative de li­vrare, gestionarea mai eficientă a retururilor și interacțiunea simplă cu clienții prin intermediul tehnologiei au contribuit la creș­terea industriei.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.