După un 2023 cu investiții de peste 20 de milioane de euro, Sameday alocă dezvol­tării și consolidării o sumă de trei ori mai mare în 2024

NewMoney 15/02/2024 | 10:15 Companii
După un 2023 cu investiții de peste 20 de milioane de euro, Sameday alocă dezvol­tării și consolidării o sumă de trei ori mai mare în 2024

Dezvoltarea accelerată a pieței locale de cu­rierat din ultimul deceniu – datorată în principal evoluției segmentului de e-commerce – a creat noi oportunități pentru com­paniile de profil, care au venit la pachet cu noi linii de business. În cazul parti­cular al Sameday, expansiunea europeană și abordarea unor proiecte de investiții, precum rețelele easybox, sunt doar două dintre ele.

„Odată cu creșterea numărului de magazine online în România, Ungaria și Bulga­ria, care adoptă modele de afaceri de tip mar­ketplace sau care se extind în țările în­vecinate, anticipăm o creștere a cererii pen­tru livrări transfrontaliere nu numai în țările în care Sameday are sucursale active, ci peste tot în Europa Centrală și de Est (CEE). Cererea pentru serviciile de curierat va crește în continuare în 2024, pe mă­­sură ce tot mai mulți consumatori adoptă cumpărăturile online“, spune Lucian Baltaru, chief executive officer (CEO) al Sameday Group, unul dintre principalii jucători de curierat de la noi.

Cu o cifră de afaceri de peste un miliard de lei (circa 202 milioane de euro) în 2023, cu 25% mai mult față de anul precedent, compania estimează că își va menține creșterea de două cifre și în 2024, an în care va continua să pluseze în câteva di­recții-cheie.

Pe trei piețe

La nivel de grup, Sameday a investit peste 100 de milioane de lei (20,21 milioane de euro) anul trecut, cele mai mari sume fiind direcționate către im­plementarea unor soluții tehnologice, capacitatea de procesare și rețeaua easybox. De asemenea, numărul de magazine online care au apelat la serviciile sale a crescut cu 43% comparativ cu 2022, ajungând la peste 24.000. În total, compania a livrat în 2023 aproximativ 80 de milioane de colete în România, Ungaria și Bulgaria – cele trei piețe în care este activă –, în vreme ce nu­mărul retailerilor din e-commerce care au optat pentru serviciul de trimiteri cross-border s-a dublat, fiind raportată o creștere de 106%. Cu precizarea că, în 2023, Sameday a încheiat al treilea an de activitate în Ungaria și primul an complet în Bulgaria, piață unde a intrat în 2022.

„Pentru 2024, avem în vedere continua­rea consolidării și dezvoltării prezenței noastre în Ungaria și Bulgaria. Anul acesta intenționăm să ne concentrăm în continuare pe aceste două piețe, investind în extinderea rețelei easybox, dar și în extinde­rea și modernizarea depozitelor“, detaliază Lucian Baltaru.

În acest an, Sameday Group are în plan să investească peste 300 de milioane de lei (60,65 milioane de euro), cea mai mare sumă fiind alocată – la fel ca în 2023 – pentru extinderea rețelei easybox, tehnologie și optimizarea capacității și vitezei de procesare și livrare. „La nivel de grup (România, Ungaria și Bulgaria), la sfârșitul anului 2023, rețeaua transfrontalieră easybox cuprindea 5.009 lockere, cu aproximativ 11% mai multe decât în anul anterior. Extinderea rețelei easybox înseamnă adăuga­rea de noi puncte automatizate de predare și de colectare în cadrul rețelei existente. În orașele din România, distanța dintre două easyboxuri este de cinci-șapte minute de mers pe jos și ne propunem să atingem același obiectiv și pentru celelalte piețe. În 2024 estimăm o creștere de minimum 20% a numărului de easyboxuri active în re­țeaua regională“, continuă Lucian Baltaru.

Prin adăugarea de noi puncte de colectare, compania își extinde baza de utilizatori, crescând totodată aria de acoperire, ceea ce îi va permite să optimizeze rutele de livrare și să reducă timpii de tranzit.

Potențial de creștere

În 2023, Sameday a distribuit peste 41 de milioane de pachete prin intermediul rețelei easy­box, înregistrând o creștere de 47% față de anul anterior. „Rețeaua easybox reprezintă o infrastructură de livrare dezvoltată pentru magazinele online și clienții acestora. Având în vedere tendințele pozitive din industrie și popularitatea în creștere a serviciilor de livrare out-of-home, este rezo­nabil să anticipăm o creștere semnificativă a numărului de colete livrate prin intermediul rețelei easybox în 2024“, punctează Baltaru. Mai mult, pe termen mediu, apro­ximativ 60% dintre coletele trimise sau li­vrate ar putea avea ca destinație un easy­box.

Tot ca parte a strategiei de dezvoltare, compania își propune să exporte și la ni­vel regional produsele sale digitale, precum Sameday App, o aplicație mobilă cu opțiuni diverse pentru controlul procesului de livrare a coletelor, lansată în toamna anului trecut în urma unei investiții de un milion de euro.

Compania de curierat Sameday face parte din grupul eMAG (care dezvoltă cel mai mare retailer online din România), de­ținut de Naspers și de antreprenorul Iulian Stanciu. În momentul în care s-a anunțat achiziția Sameday, în 2017, s-a punctat și fap­tul că evoluția sa va continua ca brand in­dependent în industria locală de curie­rat.

Înființată în anul 2007 de omul de afaceri Octavian Bădescu, Sameday a fost prima companie din piața românească de curierat care s-a extins în Ungaria și în Bulgaria.

În competiție

În ultimii ani, pe fondul in­­tensificării concurenței la nivel local, marii jucători din industrie au început să joace și cartea extinderii în regiune. Este și cazul FAN Courier, companie românească deținută de Felix Pătrășcanu și de frații Adrian și Neculai Mihai, cu afaceri de peste 250 de milioane de euro anul trecut. Pentru 2024, cei trei antreprenori și-au propus la rândul lor o prezență semnificativă în Europa, plănuind investiții în dezvolta­rea de noi puncte de legătură între piața auto­htonă și cea vest-europeană.

Ca o direcție principală, compania a punctat investiția de peste patru milioane de euro în primul hub internațional dedicat exclusiv e-commerce-ului, la Arad.

„Putem caracteriza 2023 ca fiind mai bun decât 2022, în pofida faptului că am avut creșteri importante de costuri, inflație mare și o situație destul de dificilă în apro­piere de granițe. În pofida prelungirii pro­blemelor din 2022, lucrurile s-au mai așe­zat, au fost mai previzibile, astfel că am pu­tut pune în aplicare strategia de inves­tiții pla­nificată și, în plus, am reușit să finalizăm o investiție care nu era în planul inițial: hubul internațional de la Arad“, spunea Adrian Mihai, CEO și cofondator al companiei FAN Courier, la finalul anului trecut. Încă o do­vadă că, în curieratul românesc, sprijinirea e-commerce-ului cross-border și intrarea pe mai multe piețe internaționale dau tonul.

Acest articol a apărut în numărul 181 al revistei NewMoney