Anul care tocmai a început stă, fără îndoială, sub semnul Marii Uniri: România aniversează un secol de existență ca „stat național unitar“, dacă e să folosim o sintagmă consacrată în limbajul istoricilor. O primă expresie a festivismului ce ne așteaptă în următoarele luni au apărut deja. Banca Națională a României a introdus în circulație chiar de 1 ianuarie noile bancnote și monede, cu noua stemă a țării (adoptată în 2016). Vor urma cu siguranță și altele.
Ce ne-a definit pe noi ca români în ultimul secol (sau primul, în funcție de cum privim lucrurile) și, mai ales, ce ar trebui să ne definească în următoarea sută de ani reprezintă o preocupare și pentru revista NewMoney. Dincolo de înscrierea în trendul general, demersul este cât se poate de sincer. Împreună cu membrii Romanian Business Leaders (RBL), cea mai importantă organizație antreprenorială de la noi, vom merge în principalele orașe ale țării pentru a colecta idei, inițiative, gânduri, proiecte cu aplicabilitate locală sau națională. Foarte pe scurt, campania își propune să identifice 100 de idei pentru dezvoltarea României în următoarea sută de ani – listă pe care intenționăm să o înaintăm Guvernului și Președinției. (Știu, veți spune că va rămâne îngropată într-un sertar. Vom vedea.)
DIVERSE DIFERENȚE. Prin ce se va deosebi această suită de propuneri de alte zeci de demersuri din același registru? Bazinul de selecție a ideilor va fi format din elita antreprenorială a principalelor orașe – voci îndepărtate de „centru“ care se aud rar și în surdină. De altfel, reducerea decalajelor dintre București și restul regiunilor de dezvoltare va fi un capitol important al campaniei NewMoney și RBL. Prima întâlnire cu antreprenorii locali va avea loc în februarie la Iași. Vor urma evenimente la Vâlcea, Timișoara și Cluj-Napoca.
Discrepanțele dintre regiuni când vine vorba de Produs Intern Brut (PIB) pe cap de locuitor sau câștig salarial mediu sunt pe alocuri imense, dacă ne uităm pe cele mai recente date ale Comisiei Naționale de Prognoză. Vestea proastă este că nici în următorii trei-patru ani, lucrurile nu se vor îmbunătăți semnificativ. De exemplu, nordul Moldovei va rămâne la fel de sărac până în 2021, cu un PIB pe cap de locuitor reprezentând doar 60% din media națională. Nota bene, PIB-ul per capita din zona București-Ilfov reprezintă peste 230% din media națională. Situația nu va fi neapărat mai bună în sud-vestul Olteniei sau în sudul Munteniei. Și în termeni de câștig salarial mediu, diferențele sunt mari (chiar dacă nu atât de frapante).
Contrastele au fost o hibă majoră și pentru România primului secol de existență. În primele decenii de după Marea Unire, „România stătea foarte bine la nivelul de sus al elitei și foarte rău la nivelul de jos al țărănimii“, observă istoricul Lucian Boia în cartea „De ce este România altfel?“. „Din acest punct de vedere – continuă Lucian Boia –, Bulgaria (…) se prezenta mai echilibrat, urmare a faptului că ieșise de sub îndelungata stăpânire otomană fără o clasă de sus, fiind în mare societate țărănească (…), iar țărănimea era, în ansamblu, mai «luată în seamă» de factorii de decizie.“
Și din perspectiva educației, discrepanțele erau uriașe. De exemplu, în 1930, doar 57% din locuitorii României (cu vârsta de peste șapte ani) erau „știutori de carte“. Practic, doar un român din zece trecuse de nivelul școlii primare. Ce-i drept, în materie de educație (mai ales înaltă), România a făcut primii pași destul de târziu. La Praga se înființa o universitate cu 500 de ani înainte de apariția celor din Iași și București.
PROPUNERE APLAUDATĂ. Pe lângă reducerea decalajelor și îmbunătățirea sistemului de educație, e ușor de bănuit că pe lista celor 100 de idei vor mai figura îmbunătățirea infrastructurii (eterna problemă) și, nu în ultimă instanță, împrospătarea mediului politic sau, mai pe șleau, „schimbarea clasei politice“. Propunerea a fost formulată (în aplauzele audienței) de Florin Talpeș, cofondator și CEO Bitdefender, cu ocazia lansării caravanei „Centenar 2018: 100 de idei pentru România“, în noiembrie anul trecut.
Cu ocazia aceluiași eveniment, Iulian Stanciu, acționar și CEO al eMAG, lăsa de înțeles că, în următoarea perioadă, chiar decalajele (de data aceasta dintre România și restul Europei) vor fi sursa salvării noastre. Oricât de ciudată ar părea ideea, Iulian Stanciu are dreptate: creșterea salariilor până la convergența cu nivelul mediu european va fi o sursă constantă de dezvoltare economică. Cu alte cuvinte, norocul nostru că suntem rămași în urmă sau, pentru a-l parafraza pe Petre P. Carp, „România are atât de mult noroc, încât nu-i mai trebuie și oameni politici“.
Nu ar fi rău ca în următoarea sută de ani să ne bazăm mai puțin pe noroc. Caravana națională pe care o vom desfășura împreună cu Romanian Business Leaders este un pas în această direcție. Urmăriți-ne în 2018.