Motorul unui IPO

Într-un context tulbure marcat de nenumărate incertitudini pe mai toate planurile, producătorul celebrelor mașini sport Porsche a decis să-și listeze acțiu­nile pe bursă și a avut un imens succes. Cum se ex­plică toată această poveste?

Din capul locului, trebuie precizat că structura acționariatului Porsche este una foarte încâlcită și simplă, în același timp. Înainte de listare, familia Porsche-Piëch controla producătorul printr-o în­cren­gătură de companii (una dintre ele fiind Volks­wagen), ceea ce făcea sistemul de guvernanță extrem de complex. Da, este vorba de urmașii lui

Ferdinand Porsche, inginerul care a creat grupul în prima parte a secolului trecut.

Privite la rece, lucrurile nu arată deloc bine pentru industria auto. Criza de materii prime, precum metalele, blocajele pe lanțurile de aprovizionare sau războiul din Ucraina afectează direct dinamica acestui domeniu. Cu excepția Tesla, de departe cel mai valoros producător auto din lume, atenția investi­torilor nu mai era orientată către nume precum Toyota, Mercedes-Benz, General Motors, Ford,

BMW și, evident, Volkswagen (VW) – grupul căruia Porsche AG îi aparținea formal înainte de listare. Ford a anunțat că profitul său din trimestrul al treilea ar putea să scadă la jumătate față de intervalul similar din 2021, iar start-upurile chineze din zona vehiculelor electrice, precum Nio sau Li Auto, au raportat pierderi trimestriale din ce în ce mai mari.

DETALII TEHNICE. Proprietarii au vândut la sfârșit de septembrie 12,5% din acțiunile fără drept de vot ale companiei către alți investitori pentru 9,4 miliarde de euro, ceea ce a făcut ca listarea să fie a doua cea mai mare din istoria Germaniei. Recordul este încă deținut de oferta publică inițială (IPO) a operatorului de comunicații Deutsche Telekom, din 1996, care s-a ridicat la 13 miliarde de euro. Astfel, Porsche AG devine a cincea cea mai valoroasă companie auto din lume, cu o capitalizare de 75 de miliarde de euro. Pe de altă parte, dacă o raportăm la valoarea de piață a Tesla (900 de miliarde de euro), pare incre­dibil de mică.

Continuând cu detaliile de ordin tehnic, Porsche a emis 911 milioane de acțiuni, ca o trimitere simbo­lică la cel mai de succes model pe care l-a produs vreodată, cu o plajă de preț cuprinsă între 76,5 și 82,5 euro. Investitorii, atât persoane fizice, cât și fonduri, precum Qatar Investment Authority, au avut acces la doar 114 milioane de acțiuni și au licitat la prețul maxim. Restul acțiunilor sunt deținute în continuare de Volkswagen și de acționarii principali ai producă­to­rului – membrii familiei Porsche-Piëch.

În primele ore ale ședinței de tranzacționare, prețul acțiunii crescuse cu aproape 5%, urcând capitalizarea la circa 78 de miliarde de euro – aproape cât a întregului grup Volkswagen, care valorează puțin peste 80 de miliarde de euro.

Ce se va întâmpla cu banii? Aceasta-i, de fapt, întrebarea. Jumătate din cele 9,4 miliarde de euro obținute ar urma să le revină acționarilor sub forma unui dividend excepțional special, iar cealaltă jumă­tate va fi investită în procesul de tranziție către elec­tri­ficare. Putem specula că familia proprietară nu a dorit să rateze momentul de glorie al producă­torului de automobile de lux. Tranziția către mași­nile electrice se va întâmpla cu siguranță – până în 2030, circa 80% din noile unități produse vor funcționa cu baterie –, însă Porsche intră într-o epocă ale cărei dinamici pot fi surprinzătoare.

Compania cu sediul la Stuttgart a luat ființă în 1931, în vreme ce Tesla – al cărei prim automobil ieșea pe poarta fabricii în 2008 – valora în vremurile ei bune (toamna trecută) cât BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Toyota, General Motors, Ford, Honda (și lista nu se termină aici) la un loc.

FANII INVESTITORI. Dacă beneficiile familiei fondatoare sunt evidente, ce câștigă investitorii cumpă­r­ă­tori? Peste jumătate din pachetul vândut a mers către persoane fizice, dintre care o bună parte sunt cel mai probabil fani ai mașinilor Porsche. Mecanismul este valabil și în cazul celor care au cumpărat acțiuni Tesla sau Apple, alte două icoane ale economiei de consum.

Dincolo de percepții stau însă performanțele financiare ale Porsche. Cele 300.000 de automobile produse de companie anul trecut au generat un pro­fit egal cu cel generat de întreg grupul VW (care în 2021 a fabricat 8,6 milioane de mașini) într-un trimestru, potrivit revistei britanice The Economist. Pentru anii următori, Porsche își propune să crească marja EBITDA (profitul înainte de plata dobânzilor, taxelor și amortizării) până la 25-27% din vânzări, față de 17-19% anul acesta. Este un nivel foarte ridicat pentru orice industrie.

Nu în ultimul rând, segmentul premium pe care activează compania crește mai repede decât indus­tria, per ansamblu. Partea proastă este că atunci când o zonă performează azi, mâine se poate trezi invadată de competitori. Într-un asemenea scenariu plauzibil, toate calculele de mai sus nu mai pot rămâne valabile.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.