GAFA: între impozitare și știri false

Companiile digitale se află în mijlocul a două mari controverse. Nu sunt noi, dar devin tot mai acute. Pe de o parte, continuă asperitățile dintre state pri­vind impozitarea așa-numitelor companii digitale GAFA (Google, Amazon, Facebook și Apple). Acum, totul riscă să se transforme într-un război comercial între Uniunea Europeană și Statele Unite.

Pe de altă parte, rețelele sociale, care se află între companiile digitale, sunt din nou contestate virulent. După ce au trecut prin scandalul colectării și analizei datelor consumatorilor, apoi prin cel al influențării alegătorilor, s-a revenit la tema „fake news“. Este limpede că, pe rețelele sociale, pandemia „a pus gaz pe focul“ știrilor și comentariilor false, dar și pe cel al teoriilor conspirației. Și atunci, ne întrebăm: se poate găsi vreo soluție?

TAXA FRANCEZĂ. Încă de anul trecut, Franța a aplicat deja o taxă pentru companiile digitale și a înca­sat niște bani. La începutul acestui an, ministrul fran­cez al eco­nomiei și finan­țe­lor a declarat că fir­mele di­gi­tale au plătit în noiembrie 2019, în contul taxei, suma de 280 de mi­lioane de euro, ca urmare a apli­cării noii reguli din iulie anul trecut. Suma trebuia completată în aprilie 2020, iar estimările erau că, anual, taxa va aduce la buget 400 de milioane de euro. Nivelul taxei nu pare foarte ridicat, în compa­ra­ție cu mărimea economiei franceze (a doua din Uniunea Europeană) și cu veniturile companiilor digitale, dar firmele știu de ce luptă împotriva taxării. Aplicarea taxei la nivel european ar face ca suma anuală să fie de trei-patru ori mai mare decât cea aplicată numai în Franța.

De aceea, de la sfârșitul anului trecut până acum, controversele și dezbaterile au fost în toi. Pandemia de COVID-19 nu a oprit negocierile pe marginea taxei GAFA. Sub multe forme. La începutul anului, la Davos, tema a fost pe agenda reuniunii, iar în culise s-a stabilit că Franța va amâna până la sfârșitul anului plata celei de-a doua tranșe din taxa GAFA.

Totodată, sub umbrela Organizației pentru Coo­perare și Dezvoltare Economică (OECD), se caută, de câțiva ani, o cale de înțelegere asupra taxei. Doar că, la începutul verii, până când soluția să fie accep­tată de toate părțile, SUA s-au retras de la negocie­rile sub egida OECD, pe motiv că trenează de prea mult timp. Ceea ce nu i-a împiedicat pe americani să anunțe că vor aplica o taxă vamală cu 25% mai mare decât acum unor mărfuri de proveniență franceză, precum cele cosmetice și gențile, în valoare de 1,3 miliarde de dolari. Aplicarea efectivă a suprataxei a fost amânată până la sfârșitul anului, exact la momentul până la care Franța a amânat plata celei de-a doua tranșe a taxei.

În plus, s-a adăugat o condiție: dacă se va ajunge la o înțelegere și o aplicare a unei taxe sub „umbrela“ OECD, statul francez va rambursa banii plătiți de companiile digitale în contul taxei instituite „unilateral“ anul trecut, în luna iulie. Bineînțeles, dacă va fi cazul. Toate acestea ne arată cât de complicate sunt negocierile internaționale pe teme fiscale și mai ales pe cele care privesc companiile digitale.

Ideal ar fi ca statele europene, împreună cu SUA, să cadă de acord asupra unei variante de taxare, gân­dită de experții OECD, tocmai pentru a oferi neutralitate. Doar că acest lucru se tot amână, iar retra­gerea Statelor Unite de la negocieri complică și mai mult șansa de a se ajunge la o soluție acceptată de toate părțile implicate.

Franța a luat-o înaintea Uniunii și a impus taxa. SUA, în contrapartidă, au anunțat suprataxarea unor mărfuri care vin din Franța, ceea ce aduce din nou cele două blocuri economice, SUA și UE, în situația unor tensiuni comerciale. În această materie, Uniunea Europeană are, însă, nevoie mai mult ca oricând de solidaritate, pentru că, de exemplu, finanțarea fon­dului de relansare eco­nomică mizează pe venituri din taxa aplicată companiilor digitale.

COMPLICAȚII. Modelul de business al companiilor digitale este complicat de taxat. Sediul central al companiei se află într-un loc, banii se încasează din foarte multe state, campaniile de marketing sunt gândite și derulate din câteva jurisdicții fiscale, iar dezvoltarea produsului se face într-o mare economie. Unde și cum taxezi?

Este de notorietate situația unor magazine online care au afaceri în România fără să aibă o firmă înre­gistrată aici și deci fără să plătească vreo taxă. Doar acest exemplu trebuie să ne spună că, în materie de taxare a companiilor digitale, trebuie făcută o schimbare la nivelul Uniunii Europene, sub egida OECD. Poate că Franța s-a grăbit, dar ceva trebuie făcut.

În ceea ce privește bătălia rețelelor sociale cu „fake news“, aceasta pare pierdută înainte de a începe. O demonstrează valul de știri și analize false venit odată cu valul pandemiei. Trecerea de la media tradițională la media socială are ca efect prolife­rarea știrilor false, a teoriei conspirației și a comentariilor aberante. Dacă pentru impozitare se va găsi, în cele din urmă, o soluție, lupta cu „fake news“ nu are multe șanse de succes.

Acest articol a apărut în numărul 95 al revistei NewMoney.

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Constantin Rudnițchi, realizator de emisiuni la Radio RFI România și la televiziunea Profit.ro. De asemenea, a fost redactor-șef adjunct al revistei economice Capital.