Cu scaunele pe mese

Pe nepusă masă, vestea că un templu al mâncării rafinate din Danemarca va trage obloanele, la sfârșitul anului viitor, ne aruncă într-o realitate culinară imposibil de anticipat în momentul în care desăvârșirea gastronomică a devenit o tendință globală: epoca fine dining pare să fi ajuns la ora la care se pun scaunele pe mese.

Motivul transpare chiar din spusele chefului René Redzepi, citat de The New York Times: pur și simplu, e un model de business care nu e viabil. Prea multă muncă pentru un singur fel de mâncare, prea scump ca aritmetica răsplătirii rezonabile a sute de lucrători, pe fondul menținerii unor standarde foarte înalte și a unor prețuri pe care să și le permită piața, să nu dea cu virgulă. O fostă lucrătoare din branșă dezvăluie că era plătită cu 15 dolari pe oră să salahorească 70 de ore pe săptămână pentru a smulge iarbă și a obține reducții din te-miri-ce. E drept, sângele de cerb caramel nu se face cât ai clipi din ochi. Armate de lucrători cu șorț alb trudesc zilnic la felurile de mâncare ale unei cine care ajunge la 500 de dolari fără vin, în timp ce roboteala lor e plătită prost și se încearcă adormirea pretențiilor cu promisiunea unei a doua mese din partea casei.

Am văzut, în sfârșit, „Meniul“ (2022), film disponibil pe o rețea de streaming cu abonament. În calitate de vechi observator culinar, pot confirma că parte a ficțiunilor din film copiază fidel realitatea: în bucătăriile cu ștaif e o disciplină cazonă, vegheată de un despot; se trage ca la galere pentru un preparat ascuns sub o frunzuliță și o mică pată de emulsie; nu s-a ajuns la performanța de a servi pâine fără pâine, dar nici foarte departe nu e; la fine dining nu te saturi, experimentezi, savurezi, testezi. Toate astea, la prețuri astronomice, pe care poate o anumită clientelă și le permite, dar pentru care chefii trebuie să bage mâna prea adânc în buzunar pentru a le crea.

O MICĂ DEGUSTARE. În urmă cu câțiva ani, în calitate de cronicar culinar, am fost invitat la Varșovia, la o cină de gală produsă de primul restaurant din istoria Poloniei recompensat cu o stea Michelin. Cina s-a numit Calendarul Naturii și a cuprins cinci momente din cea de-a 42-a săptămână a anului: păstrăv de mare cu sorb și polen, în formă de fagure; varză călită, în frunză de șofran și sos de alune; somn cu țelină și nap-porcesc; căprioară cu ienupăr și măcrișul iepurelui; vinete cu soc american și halva. Delicios? O, da. Sustenabil, cum sună termenul pe care îl folosește toată lumea fără sensul de durabil, ci după bunul-plac? Probabil. Prea scump, dacă nu era o invitație, și neviabil? Cu siguranță!

O MARE DEGUSTARE. Altă dată, la Milano, m-am numărat printre cei 400 de invitați la o mare cină de gală, pe parcursul Campionatului Mondial al chefilor. Maestru de ceremonii era nimeni altul decât Massimo Bottura, cel socotit cheful chefilor (n-aș exclude ca preparate ale sale să fi fost o sursă de inspirație pentru filmul „Meniul“). Recitalul lui Bottura a debutat cu Linte aproape mai bună decât beluga: într-o cutiuță metalică rotundă, asemănătoare celor cu cremă de ghete, am dat peste boabe miniaturale de linte, negre ca piperul, răcorite la gheață și drese cu crème fraîche (un fel de smântână nepasteurizată) și mărar, ca să semene cu caviarul.

A urmat Latura crocantă a unei lasagna: un fluture multicolor, sub ale cărui aripi fragile, plăcut sfărâmicioase și aproape transparente, erau bucățele de carne răsfățate de sosuri ragu și béchamel. Apoi, Frumosul, psihedelicul vițel pictat prin învârtire și făcut la grătar fără flacără: o falsă friptură, tratată în cărbune, pentru a da iluzia afumăturii, și zugrăvită în culori provenite din clorofilă, piure de cartofi, ardei portocalii și galbeni, emulsie de sfeclă roșie și extra old Villa Manodori Balsamic Vinegar. Următorul fel, Tortellini din Modena, în sos de parmezan Reggiano: tortellini cu ou, gătite în bulion de curcan, cu emulsie de parmezan reggian vechi de 36 de luni. Desertul? Hopa, am scăpat tarta de lămâie!: straturi de cremă de lămâie, șerbet de verbină și meringue, pergamută zaharisită, dată cu lămâie, capere, oregano uscat și ulei de ardei iute.

Mai frapant însă decât toate preparatele făcute de Bottura și de echipa lui la foc continuu a fost însă antreul. Așa-numitul Amuse bouche, care, la competiția respectivă, e realizat în mod tradițional de câștigătorul din anul precedent: preparatul era un cartof copt cu cremă fierbinte de ouă și parmezan. Logica dispunerii tacâmurilor ne-a făcut pe cei de la masă (cu scuzele de rigoare, se presupunea că reprezentam elita cronicarilor culinari) să abordăm cartoful cu furculiță și cuțit. Cleiul dinăuntru s-a scurs imediat și am înțeles că, de fapt, trebuia folosită una dintre lingurițele dispuse în fața farfuriei, cele pentru desert.

Or, dacă nici cei care se pricepeau la fine dining nu știau cu ce se mănâncă un preparat, se cheamă că acest concept ajunsese un pic prea departe. Pentru mine, a fost un argument mai important decât că nu e practic să produci atât de scump un gen de alimente. Și că nu se supără nimeni, de fapt, dacă punem scaunele pe mese și ne gândim la ceva care să funcționeze cu adevărat.

Horia Ghibuțiu este jurnalist tradițional convertit la digital.