Povestea tânărului care înființează microsere în supermarketuri. Vinde microplante de peste un milion de euro pe an

Florel Manu 21/02/2020 | 10:52 Oameni
Povestea tânărului care înființează microsere în supermarketuri. Vinde microplante de peste un milion de euro pe an

Cifrele mari de afaceri se pot obține și din businessuri mici. O confirmă Cristian Tudor, un tânăr antreprenor de doar 30 de ani care a pariat totul pe microplante. Cu macrorezultate.

În apropiere de Ploiești, cum te desprinzi de Drumul Național 1, intri în comuna Gorgota, o așezare cu puțin peste 5.000 de oameni. Pe un câmp de la marginea satului se disting mai multe sere și solarii. Pe o suprafață de circa 4.000 de metri pătrați se găsesc serele lui Cristian Tudor, un horticultor care de șapte ani face un singur lucru. Sădește și vinde microplante.

Microgreens, venituri de un milion de euro în 2019

Anul trecut, veniturile companiei sale, Microgreens, au ajuns la circa un milion de euro, în creștere de la 755.000 de euro, cât erau în 2018. Produce peste un milion de ghivece cu microplante pe an și vinde cam tot atâtea. Prețul mediu este undeva la 4 lei pentru un ghiveci, chiar dacă tariful de listă este de 5,5 lei. Asta, pentru că antreprenorul este des­chis negocierilor atunci când este vorba de volume mai generoase.

Cristian Tudor se concentrează în pre­zent pe creșterea organică a afacerii și estimează pentru anul acesta un avans de circa 20%, însă ia în calcul și moda­lități de finanțare pentru a-i da un nou impuls. Mai precis, este vorba de atra­gerea unor investiții. Chiar dă de înțeles că a discutat despre o posibilă finanțare cu un fond de investiții, însă decizia o va lua după ce va cântări mai bine acest mod de atragere a banilor.

Din nevoi personale

În urmă cu șapte ani, când Cristian Tudor și-a înce­put businessul, piața românească a microplantelor era practic inexistentă. Ideea i-a venit cu totul întâmplător. Era angajat la o companie grecească producă­toare de răsaduri altoite, iar în timp ce se documenta despre o boală a pepenilor, pe un site american a găsit în partea de jos a paginii un articol re­feritor la microgreens (microplantele, baby legumele sau vlăs­tarii).

Fiind inginer horticol de meserie, i-a încolțit repede ideea dezvoltării unei afa­ceri pe această nișă. „Am început cu 30.000 de euro împru­mutați pentru nevoi personale“, poves­tește antreprenorul.

Inițial, a cerut unor bănci bani pentru business, însă acestea l-au refuzat, consi­de­rând că riscul este prea mare. După o săp­tămână, Cristian Tudor a revenit exact la aceleași bănci și a solicitat de această dată un credit pentru nevoi personale.

„Le-am spus că-mi iau mașină“, adaugă Tudor, care spune că instituțiile de credit nu au mai avut nicio problemă în această situație și i-au acordat sumele dorite. A început cu o seră de 50 de metri pătrați, aflată la câteva zeci de metri de casa pă­rin­ților săi. A investit aproape toți banii și îi mai rămăseseră doar 10.000 de lei.

„Nu știam eu atunci ce este ăla cash flow“, mărturisește tânărul om de afaceri, care între timp a urmat și cursurile organizate de Antreprenoria, proiect susținut de Romanian Business Leaders (RBL). „Eu aveam impresia greșită că în România businessul e făcut de patroni“, mai spune Tudor.

După ce a avut mentori ca Dan Ștefan, de la grupul Autonom, sau Dragoș Dinu, fost CEO la Țiriac Holdings, percepția lui față de business s-a schimbat. A interac­ționat inclusiv cu Dragoș Anastasiu, care până anul trecut a deținut grupul Eurolines, vândut ulterior către Dertour. Acum, Cristian Tudor are de gând să continue alături de Antreprenoria, chiar în zona de mentorat.

Planuri de creștere

Până să ajungă aici, norocul lui a fost că primele plante să­dite de el au ajuns la maturitate după aproximativ zece zile. Și-a găsit primii clienți în zona HoReCa și în doar două săptămâni a reușit să vândă toate plantele, astfel încât să își poată finanța afacerea mai departe.

Treptat, a început să se ex­tindă pe suprafețe tot mai mari, valoarea totală a investițiilor făcute până în momentul de față ridicându-se la 500.000 de euro. Odată cu afacerea sa a crescut și piața, estimată în acest moment la nivelul întregii țări la aproximativ trei milioane de euro.

Microgreens este acum unul dintre ma­rii jucători activi pe această nișă, disputată în general de afaceri mici, de familie. Compania este controlată în proporție de 95% de Cristian Tudor, restul de 5% din acțiuni revenindu-i surorii sale.

Dacă la început s-a orientat către restaurante, Cristian Tudor a descoperit ulterior o nouă oportunitate, în zona de retail. A intrat cu produsele sale în rețelele de cash & carry Metro și Selgros, orientându-se apoi și către lanțuri precum Mega Image și Auchan.

Tot pe segmentul de retail a inițiat un proiect în parteneriat cu Metro, pentru amplasarea de microsere în magazinele retailerului german, proiect pe care îl des­fășoară prin intermediul unei noi companii – Microsera –, înființată special în acest sens, alături de doi asociați.

„Urmă­rim să unim cele două businessuri și să ne conso­lidăm poziția actuală“, explică Tudor, adăugând că speră să obțină o finanțare de cel mult 500.000 de euro sau de minimum 150.000 de euro, cel mai probabil de la un fond de investiții, și că poartă deja discuții în acest sens.

În ceea ce privește viitorul afacerii, antreprenorul crede că va depăși nivelul de un milion de ghivece cu microplante și plante aromatice vândute anual, în con­di­țiile în care înregistrează o pierdere a pro­ducției de circa 10%. Pentru a veni cu pro­duse performante, importă semințe din țări precum Olanda, Italia, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii.

Este și el afectat de criza coronavirusului din China, pentru că de acolo primea ghivecele personalizate cu numele firmei sale. În noile condiții, se va orienta către producători de mase plastice din Europa, însă la costuri mai mari.

Cu ce efecte? Ră­mâne o epidemie de trecut.

Acest material a fost documentat la Gorgota, județul Prahova.

#PariemPeAntreprenori

De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este sus­ținută de grupul de pariuri sportive Superbet.

  • Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antrepre­noriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
  • Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
  • Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
  • Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card, sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.