Cine este omul de afaceri care are venituri de 8,5 milioane de euro pe an din accesorii și echipamente pentru fabricile de mobilă

Florel Manu 06/02/2020 | 10:38 Oameni
Cine este omul de afaceri care are venituri de 8,5 milioane de euro pe an din accesorii și echipamente pentru fabricile de mobilă

Cum e să îți conduci afacerea după direcția în care merg clienții tăi? Răs­punsul vine de la Dinu Chirica, antreprenorul cu soluții pentru cei care au idei de afaceri pe termen lung în indus­tria mobilei.

„Industria românească de mobilă, do­tată cu cele mai moderne utilaje, produce o vastă gamă de mobilier, putând satisface cele mai exigente cerințe“, suna una dintre reclamele făcute înainte de 1990 industriei locale de mobilă. Pentru a cum­păra o mobilă de calitate, din loturile de export, românii apelau la relații și plă­teau pe măsură. După 1990 însă, mobi­lierul românesc nu a mai fost considerat modern, marii producători nu au mai ținut pasul cu noile vremuri, iar mulți clienți s-au orientat către produsele de import.

Piața locală de mobilă a crescut de la an la an

În timp însă, încrederea în producă­torii locali a revenit și au apărut businessuri mai mari sau mai mici, care au ținut cont de noile tendințe în materie de mobilă. Piața locală a mobilei a crescut de la an la an, în 2018 fiind estimată la 2,65 miliarde de euro. Și producția a intrat pe un trend ascendent, exporturile reprezentând în acest moment aproximativ 80% din vânzările anuale ale fabricilor românești de profil.

Dincolo de aceste cifre, tehnologia și materialele utilizate au fost și au rămas foarte importante. O realitate – și în egală măsură – o oportunitate, sesi­zată și de Dinu Chirica (45 de ani), un antreprenor local care a fondat în 2005 Accesoria, o com­panie care oferă accesorii și echipamente producătorilor români de mo­bilă.

„Până la criză am început să în­țeleg câte ceva din ceea ce făceam“, măr­turisește Dinu Chirica, adăugând că a ajuns pe pro­fit abia în al nouălea an de funcționare. Dar nu pentru că afacerea sa ar fi avut pro­bleme, ci pentru că strategia sa a fost de a investi mai mult decât a produs compania.

Valoarea adăugată

Dinu Chirica spune că a urmărit încă de la început două mari direcții de dezvoltare: echipa și portofoliul. Pe partea de echipă, Accesoria are acum 45 de angajați, mai mult de jumătate fiind specializați pe vânzări și service.

Cât despre portofoliu, accesoriile și echi­pamentele distribuite de companie se adre­sează direct antreprenorilor care produc mobilă, de serie și/sau la co­man­dă, ori subansamble pentru această industrie.

„Cine se ocupă cu lemn, MDF sau PAL este potențial client pentru noi“, detaliază antreprenorul. În 2018 a realizat o cifră de afaceri de aproximativ 7 milioane de euro, estimând pentru 2019 venituri în valoare totală de 8,5 milioane de euro. Ca gamă de preț, produsele Accesoria, indiferent dacă e vorba de echipamente sau de accesorii, nu se adresează zonei de piață cu venituri mici. „Clienții clienților noștri au venituri de circa 1.500-2.000 de euro pe familie“, deta­liază antreprenorul.

Pe lângă vânzarea propriu-zisă de echipamente, Accesoria oferă și consultanță clienților săi. Mai precis, stabilește alături de aceștia direcția pe care companiile lor ar urma să meargă pe termen lung. Practic, soluțiile oferite sunt pentru creșterea productivității, dar și a calității produselor, pe nișa pe care vrea să o aleagă antreprenorul.

„Avem clienți de la ateliere mici care fac circa 200 de repere pe schimb până la companii cu peste 1.000 de repere realizate într-o tură“, explică Dinu Chirica, adăugând că, în momentul de față, raportul de vânzări între echipamente și accesorii este unul echilibrat. Pe viitor însă, crede că balanța se va înclina către vânzarea de echipamente.

Pe acest din urmă segment, Accesoria cola­borează cu firma italiană Biesse, unul dintre cei mai cunoscuți producători de tehnologii pentru industria mobilei. Cu sprijinul acestei companii, urmează să des­chidă în prima parte a acestui an un showroom în care să expună echipamente pentru industria mobilei, echipamente pe care vizitatorii să le și vadă cum funcționează. Momentan, mai spune el, poartă discuții cu un client interesat de o linie de pro­ducție, client care ar urma să lucreze pentru retailerul suedez de mobilă și decora­țiuni IKEA.

O industrie complicată

Cele mai multe produse oferite de Accesoria vin din import, însă Dinu Chirica spune că are deja co­laborări și cu parteneri din România, cu aju­torul cărora vrea să dezvolte por­tofoliul de distribuție. Și spune că are destui posibili clienți, dar și că e interesat ca printre clienții săi să se numere în special companii cu strategie, pentru că stabi­litatea businessului său depinde în mare măsură de cea a partenerilor de afaceri. Pe piața mobilei activau anul trecut aproximativ 4.000 de companii, cele mai multe, de mici dimensiuni.

Lider de piață în industria locală a mobilei este Aramis In­vest din Baia Mare, companie cu afaceri totale de circa 230 de milioane de euro în 2018.

Dinu Chirica crede că, după perioada de criză din 2009, cei care au rămas pe piață văd altfel lucrurile. „Producătorii nu mai au prea multe soluții și trebuie să inves­tească în echipamente, în automatizare, în soluții integrate și în softuri“, completează antreprenorul, care mai spune că nu nea­pă­rat doar jucătorii mari sunt interesați de soluții automatizate, ci și micii întreprin­zători. Și dă exemplul a doi clienți care se întorc în țară din Marea Britanie și din Italia, cu intenția de a investi în mici ateliere de mobilă.

În ceea ce privește piața, spune că există în continuare loc suficient de dezvoltare, în condițiile în care atât importurile, cât și exporturile de mobilă sunt în creștere. Cu paranteza că, în cazul importurilor, acestea nu sunt neapărat de cea mai bună calitate.

Interesat nu doar de creșterea businessului propriu, ci și de cele ale partenerilor și clienților săi, Dinu Chirica este implicat și în programul Antreprenoria, al organi­zației Romanian Business Leaders, program care sprijină creșterea afacerilor locale. Afaceri care pe segmentul industriei de mobilă sunt în permanent avans.

#PariemPeAntreprenori

De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este sus­ținută de grupul de pariuri sportive Superbet.

  • Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antrepre­noriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
  • Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
  • Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
  • Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.

Acest articol a apărut în numărul 83 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.