Povestea unei românce și a unui englez care au deschis la București o brutărie franțuzească

Florel Manu 05/03/2020 | 10:48 Oameni
Povestea unei românce și a unui englez care au deschis la București o brutărie franțuzească

O româncă și un englez se întâlnesc la Paris. Lucrează un timp împreună, ca an­gajați într-un restaurant, și apoi vor să deschidă o afacere. Mai exact, o bru­tărie artizanală cu influențe franceze la București. Așa începe afacerea Pain Plaisir, o poveste cu miros de pâine caldă.

În brutăria Pain Plaisir din zona bucu­reș­teană Banu Manta este forfotă mare. Nu este oră de vârf, dar ușa magazinului se deschide la fiecare 30 de secunde. Clienții cumpără atât pâine, cât și spe­cia­lități de patiserie. Când fluxul de clienți crește, pe linia de vânzare apare și Irina Stăncescu (37 de ani), cofondatoare (alături de englezul Tom Rees) a businessului.

„Suntem un român și un englez și facem patiserie și brutărie fran­țuzească la București“, spune Irina Stăncescu. Cei doi antreprenori s-au cunoscut la Paris, în timp ce lucrau într-un restaurant cu trei stele Michelin, deținut de cunoscutul chef francez Pierre Gagnaire.

Pain Plaisir, cifră de afaceri de 1,6 milioane de euro

Apărut pe piață în 2013, Pain Plaisir a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 1,6 mili­oane de euro, în creștere cu 200.000 de euro față de 2018, potrivit datelor Minis­terului Finanțelor Publice și conform esti­mărilor companiei. La în­ceput, în Pain Plaisir au fost trei acțio­nari, cu o inves­tiție inițială de aproximativ 200.000 de euro, bani proprii și împrumuturi de la bănci. Șapte ani mai târziu, investi­țiile totale au trecut de 400.000 de euro.

Privind retrospectiv, Irina Stăncescu recunoaște că a mai avut multe de învățat despre modul în care se construiește un business, chiar dacă provine dintr-o fami­lie care deține mai multe afaceri în Râmnicu Vâlcea. Însă mentoratul pe care l-a pri­mit în cadrul proiectului Antreprenoria i-a arătat că la fel de important ca a face pâine sau produse de patiserie este și modul în care îți conduci afacerea.

Părinții săi au intrat în business cu o consignație și apoi s-au extins cu magazine, restaurant, un atelier de croitorie și in­clusiv o brutărie. Spiritul antreprenorial îl aveau încă de pe vremea lui Ceaușescu, când făceau pantofi pentru păpuși, iar în timpul liber tatăl Irinei, croitor de profesie, confecționa haine.

Afacerile familiei Stăncescu au ajuns la faliment la un moment dat, dar, cu toate astea, Irina a vrut să aibă cândva și o afacere proprie. Îi plăcea încă de mică să gătească și povestește că pe la 12 ani tocise deja paginile unei cărți de bucate a Sandei Marin. „Veneam de la școală și mă opream în bucătărie“, povestește Irina Stăncescu.

Până să se orienteze către antreprenoriat, Irina Stăncescu și-a dorit mult să lucreze în diplomație. A urmat Facultatea de Studii Europene la Universitatea Ro­mâno-Americană de la București. Ca student, a făcut practică la Ministerul Inte­grării, iar după ce și-a luat licența a dat concurs și s-a angajat la Direcția de Fonduri Europene din Ministerul de Finanțe. Munca la Finanțe i s-a părut însă prea statică și voia ceva mai mult. Pentru că îi plăcea să gătească, a decis să se orienteze către gastronomie.

Majoritatea specialităților de la Pain Plaisir sunt făute cu făină din Franța

Experiența din Paris

Pentru a în­văța să gătească, Irina Stăncescu a plecat la Paris în 2007 și s-a înscris la școala de gastronomie Cordon Bleu, unde a urmat un curs combinat de patiserie și bucătă­rie. O școală pe la care au mai trecut și alți tineri antreprenori pasionați de gastronomie, cum ar fi Ioana Burcea, fiica lui Alin Burcea, proprietarul agenției de tu­rism Paralela 45. După școala de la Paris, dar și cursuri prin Anglia, Ioana Burcea a revenit în țară și a deschis o afacere în zona de gastronomie.

După terminarea cursurilor, Irina Stăn­cescu s-a angajat la restaurantul de trei stele Michelin al lui Pierre Gagnaire, unde l-a cunoscut și pe actualul său asociat, Tom Rees. „Munceam 17 ore pe zi. Dormeam pe unde apucam“, descrie antreprenoarea atmosfera de lucru de la Paris. Ea mai spune că în perioada în care a lucrat la restaurantul parizian slăbise mult.

Istoria unui parteneriat

Apro­pierea de Tom a fost destul de ușoară. Fiind singurii străini din acel restaurant, comunicau în engleză. Au înce­put să iasă la bere după program și se gândeau deja la un business comun în stil francez. Și-au dat demisia de la restaurant. „Am luat la puricat tot Parisul“, adaugă antreprenoa­rea, care a ajuns să lucreze la o patiserie de tip boutique, în timp ce Tom s-a angajat la o brutărie.

Provenit, la rândul său, dintr-o familie de antreprenori (tatăl său deținea un restaurant și un hotel în Anglia), Tom Rees a început să facă pâine pe la 16 ani. A gătit o vreme și în restaurantul familiei, iar la vârsta de 20 de ani a vrut mai mult și a luat drumul Parisului, pentru a căpăta ex­periență.

În 2012, cei doi au decis să pornească o afacere pe cont propriu la București. Ini­țial se gândiseră să facă acest lucru la Londra, dar costurile erau foarte mari pen­tru ei. „Nu am avut buget pentru Londra“, recunoaște franc Tom Rees.

Așa că au venit la București, unde au ajuns să aibă două magazine, dintre care unul are și o brutărie. Chiar la începutul businessului, Irina și Tom au fost susținuți de familia Stăncescu. „Tata m-a încurajat și mi-a spus că, dacă nu le va plăcea clien­ților pâinea pe care o facem noi, vom avea totul la dispoziție să facem franzelă clasică“, completează Irina Stăncescu.

Între timp, au des­chis și un laborator, unde prepară o parte din produse. Acum se pregătesc să crească afacerea și să mai adauge un ma­gazin nou în portofoliu. Au ajuns la peste 800 de clienți pe zi și pentru a men­ține calitatea produselor im­portă făină din Franța.

Cu toate că plă­nuiesc un rebranding, vor rămâne în zona de produc­ție artizanală, pentru că, odată cu creș­terea volumelor, și businessul lor cu miros de pâine caldă va deveni mai profi­tabil.

#PariemPeAntreprenori

De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este sus­ținută de grupul de pariuri sportive Superbet.

  • Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antrepre­noriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
  • Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
  • Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
  • Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card, sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.

FOTO: Laszlo Raduly
Acest articol a apărut în numărul 85 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.