Ce fac doi frați din Piatra Neamț cu 4.000 de mașini

Cristina Dobreanu 25/04/2017 | 12:22 Oameni
Ce fac doi frați din Piatra Neamț cu 4.000 de mașini

Pentru antreprenoriatul autohton, modelul companiei de închirieri de mașini și de leasing operațional Auto­nom Rent-a-Car, cu afaceri de peste 18 mili­oane de euro anul trecut, este unul cel puțin ieșit din tipare.

E o poveste (re)scrisă în familie. Marius Ștefan (40 de ani) a pus bazele compa­niei în 2004, la Piatra Neamț, însă a decis că poate crește afacerea doar îm­preună cu fratele său, Dan (38 de ani). Ulterior, cei doi frați au decis să îl coopteze în luarea deciziei și pe directorul operațional al companiei. Motivul? „Fap­tul că suntem trei ajută, pentru că procentele de 50-50 sunt cele mai pă­că­toase: poți ajunge la un moment dat într-un blocaj“, explică Dan Ștefan, man­ging partner Autonom. De altfel, pri­me­le lecții de antrepre­noriat le-au pri­mit tot în familie, chiar de la părinții lor, care au înființat, în 1991, tot în Piatra Neamț, o firmă axată pe vân­zări de componente și service auto. O companie pe care Dan și Marius Ștefan au cumpărat-o anul trecut. „Am făcut o succesiune prin achiziție“, ex­pli­că Dan Ștefan decizia de a integra în afa­cerea lor și firma părinților, cu un rulaj de 2 milioane de euro.

Pentru ei, „modelul texan de capita­lism sălbatic al anilor ’90, stilul Dallas“, pe care mulți încă mai pariază, ar trebui să dispară. „Noi chiar nu credem în po­ves­tea că scopul scuză mijloacele“, măr­tu­ri­sește Dan Ștefan, argumentând că ei cred în modelul „mai umanist“, în care cu cât implici mai mulți oameni, cu atât com­pania devine mai puternică. „Mo­delul acela vechi în care ne raportam exclusiv la valorile acționarilor, în timp ce restul sunt subordonați acestei misiuni de a avea o acumulare de capital, cred că func­ți­o­nează tot mai puțin“, precizează el.

Cei doi frați pun foarte mare accent pe învățare, etică și principii, atribute care par, de multe ori, secundare în businessul autohton. O altfel de dovadă în acest sens este chiar biroul lui Dan Ștefan, plin de rapoarte, dar și de cărți, printre care „Gânduri către sine însuși“, a împăratului-filosof Marcus Aurelius.

Anul 2016 a fost al doilea în care toți angajații Autonom au avut participare la profit, iar acesta a fost de două milioane de euro. Singura condiție: să aibă o ve­chi­­me mai mare de un an în companie. „Nu este vorba doar de sume, care nu sunt mici, ci de filosofie și de a te simți mai puternic. Este un lucru pe care îl facem îm­preună“, mai spune mezinul, care cre­de că acesta ar trebui să fie spiritul unei afa­ceri de familie, de a împărți succesul cu ceilalți.

EXTINDEREA ÎN AFARA GRANIȚELOR. Autonom a ajuns la 41 de agenții în 30 de județe. „Având rețeaua aceasta de agen­ții, putem să facem transferuri din orice punct către orice punct în România.“ Mai mult, frații Ștefan au creat anul trecut o structură de tip holding, Autonom International, în care sunt regrupate atât companiile achiziționate, cât și operațiunile de peste graniță. O structură care îi ajută nu doar la capitolul trezorerie – „este mai simplu să circuli și să aloci bani, inclusiv pentru M&A“ –, dar le și permite să defi­nească mult mai clar misiunea fiecăreia dintre companiile incluse. „Noi suntem mari fani ai specializărilor.“

Extinderea peste granițe a fost gândită la fel de minuțios și a început cu o tato­nare a pieței maghiare. Inițial au luat în calcul integrarea unei companii locale, însă nu au găsit una care să le îndepli­nească cri­teriile, astfel că au decis să intre prin­tr-o investiție directă. Au deschis prima agenție în 2014, la Budapesta. A urmat apoi Debrecen, în 2016, cu o agenție chiar în aeroportul local, iar pentru anul acesta pregătesc intrarea pe piața sârbă. „Nu am fi zis că Serbia este pe lista scurtă; cumva viziunea noastră de dezvoltare este către Vest, nu către pie­țele emergente“, spune Dan Ștefan, care explică totuși decizia prin faptul că au sesizat câteva nișe neexploatate deo­camdată.

Vor începe cu doar câteva zeci de ma­șini, pentru că vor să se dezvolte treptat. Exact așa cum și-au construit și compania. Pas cu pas.

O DISCUȚIE DESPRE CREȘTERE. Unul dintre acești pași a fost reorganizarea businessului pe fondul crizei. Șocul inițial a durat trei luni, interval în care au văzut cum toate companiile au început să își restrângă flotele, iar piața de închiriere pe termen scurt (destinată mai ales turiș­tilor) a intrat în regres. Au decis atunci să se transforme dintr-o companie care lucra majoritar cu clienți persoane fizice într-una orientată spre companii. Privind re­trospectiv, spun că recesiunea i-a ajutat, dar că este nevoie de foarte mult cu­raj să in­vestești atunci când toate companiile din jur par că își restrâng activitatea.

Când au pornit afacerea, în 2004, aveau doar trei mașini. Azi au peste 3.000. Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, în România există aproape 900 de companii cu activități de închirieri de mașini și leasing operațional cu autoturisme și autovehicule rutiere ușoare. Cumulat, acestea aveau la nivelul anului 2015 o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de lei (337 de mi­li­oane de euro) și peste 2.000 de angajați.

Anul trecut, pe piața de leasing ope­ra­țional erau circa 60.000 de mașini, cu 8% mai multe decât în 2015, arată datele Aso­ciației Societăților de Leasing Ope­ra­țional. Majoritatea jucătorilor de pe această piață sunt companiile străine – cum ar fi LeasePlan România, Arval Service Lease România, ALD Automotive, Porsche Mobility sau BCR Fleet Management. Pe segmentul de în­chi­rieri pe ter­men scurt și mediu, Autonom esti­mează o flotă totală de 8.000 de ma­­șini.

Cu un ochi și la aceste cifre, Autonom pregătește o investiție de aproximativ 25 de milioane de euro pentru a-și crește flota cu încă 2.000 de mașini, pentru des­chiderea agenției din Serbia și extinderea în România. Aproape jumătate din mași­nile din parcul auto actual al companiei sunt alocate închirierilor pe termen lung (leasingului operațional), iar flota de în­chiriere pentru termen scurt va fi în sezon de circa 2.200 de mașini.

În ceea ce privește finanțarea, dacă în anii de început s-au bazat pe împrumuturile bancare, în timp, și-au dat seama că nu pot crește în ritmul pe care și l-ar dori dacă se limitează doar la acestea. Astfel au ajuns la un mix de creditări de la fir­mele de leasing financiar și bănci. „Mai avem și alte variante, de câțiva ani suntem transformați în SA și putem emite și obligațiuni. Nu am făcut-o încă. Probabil că va urma o emisiune de bonduri în ur­mă­torii câțiva ani“, explică el.

REPOZIȚIONAREA. În timp, cei doi antreprenori au creat servicii conexe pe care le pot accesa companiile, inclusiv prin abonamente anuale, de la managementul flotei la diverse servicii de externalizare. Practic, au ajuns într-un moment în care nu mai sunt „doar o firmă de închirieri“, după cum spune Dan Ștefan.

Pentru companiile românești, conceptul de leasing operațional este unul relativ nou, mai ales că, în cultura autohtonă, primează conceptul de proprietate. „Se schimbă lucrurile. Asta înseamnă că e loc de creștere.“ Speră ca acest model, adoptat covârșitor de multinaționale, să le intre în reflex și antreprenorilor români.

Pe de altă parte, tot la capitolul diversificare, au început să testeze și închi­rierea de altfel de echipamente – vitrine frigorifice, espressoare sau calculatoare. „Totul este un serviciu“, iar argumentul lor este că închirierea sau leasingul poate reprezenta o soluție mai avan­ta­joasă decât imobilizarea de către o companie a unor bani în active folosite pe o peri­oadă limitată sau care fluc­tuează.

Nu este însă un concept conturat. Deo­camdată, pentru 2017, estimează o creș­tere a afacerilor cu 25%, compania apropiindu-se de pragul de 20 de milioane de euro. Odată cu creșterea afacerii, au intrat și pe radarul poten­ția­lilor investitori. Nu vor însă să cedeze controlul, cel puțin pe businessul principal, din motive „le­gate de viziune, control și agilitate“.

Venirea unui investitor le-ar mai diminua din aceste abilități. „Nu ignor rolul M&A de a deveni mai mare și mai puternic, dar de ce nu ne-am plasa noi de par­tea celor care cresc și care cumpără alte companii dacă este cazul?“, punctează antreprenorul. În fond, businessul a mers până acum ca pe roate.

Frații Ștefan spun că 50% din timp îl petrec în activități care nu au legătură cu businessul principal.

  • INVESTIȚII. Sunt și investitori minoritari (20-30%) în alte companii. Nu vor să dea doar bani, vor să împărtășească și din valorile deprinse în timp. „Sunt deja vreo patru companii, dar sunt și foarte multe discuții.“
  • ÎNVĂȚARE. Cei doi frați merg la conferințe și programe de învățare. Uneori, stau și de partea cealaltă a catedrei. „Eu predau de câte ori am ocazia și învăț la rândul meu de la ei. Este util pentru gândirea strategică“, spune Dan Ștefan.

 


FOTO: Dan Ștefan a pus umărul, alături de fratele său, Marius, la construirea unei companii cu o filosofie atipică Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.