Războaiele Boeing, pe pământ și în aer. Gigantul american pregătește un model nou de 10 miliarde de dolari

Mimi Noel 05/04/2018 | 11:51 Global
Războaiele Boeing, pe pământ și în aer. Gigantul american pregătește un model nou de 10 miliarde de dolari

După succesul Dreamliner, dar și o serie de pro­bleme legate de lansarea acestuia, și în contextul unor războaie pe discounturi și tarife fie cu furnizorii, fie cu companiile aeriene sau producători precum Airbus, gigantul industriei americane Boeing pregătește lansarea unui noul model de 10 mi­li­arde de dolari.

Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney

În dezvoltarea unui avion comercial intră atât de multă muncă, miliarde de dolari și milioane de ore de muncă încât, atunci când un model nou este terminat, designerii chiar simt nevoia să dea o petrecere. Așa s-a întâmplat și cu primul model Boeing 777, în aprilie 1994, când mii de angajați au participat la petrecerea de lansare desfășurată într-un imens hangar din Eve­rett (Washington).

Odată cu noul model 282 Dreamliner lansat în 2011, producătorului american Boeing a adoptat un soi de globalism încă și mai larg, bazându-se pe o rețea tot mai mare de fur­nizori externi care nu doar au construit, ci și au con­­ceput multe dintre componentele noului model.

Doar că în ultimul timp, acest spirit s-a temperat în mandatul noului CEO, Dennis Muilenburg. Din 2015, odată cu venirea lui, Boeing a devenit extrem de pragmatic. În ciuda celei mai mari creșteri a vân­zărilor din istoria aviației, Muilenburg insistă ca furnizorii să reducă prețurile și are planuri să preia lucrările de reparații și mentenanță, care sunt de fapt cele mai profitabile pentru aceștia.

Citiți și: Cum arată planul lui Elon Musk de a călători pe sub pământ cu o viteză comparabilă cu cea a avioanelor

Noua abordare a Boeing a fost botezată „Parte­neriat pentru Succes“, parafrazată ironic „Furtul de la Furnizori“. Muilenburg și-a atras și mai multe critici anul trecut, când a acuzat de dumping compania Bombardier, producător de avioane mai mici care are în spate guvernul canadian.

În ianuarie, Comisia Americană a Comerţului Internaţional a respins în mod neașteptat acuzația celor de la Boeing. Fricțiunile cu compania ame­ricană a pus însă în pericol comenzi de aproape 20 de miliarde de dolari angajate de Bombardier, care s-a văzut nevoit să intre într-un parteneriat cu Airbus SE.

FOTO: Guliver / Getty Images

 

PERFORMANȚE. În ciuda faptului că deranjează foarte multe entități din jur, acțio­narii Boeing nu dau semne că ar fi nemul­țu­­miți. Pentru ei, Boeing nu este doar cel mai mare exportator ame­rican și gigant al industriei locale, ci și un viitor mo­del de busi­ness în materie de profitabilitate in­dustrială. În 2017, producătorul de avioane a raportat cifre-record pe toate planurile – venituri, cash-flow, livrări comerciale. Valoarea acțiu­ni­lor s-a dublat de la începutul anului trecut, oferind cel mai bun randament la indicele Dow Jones Industrial Average.

Citiți și: General Electric: creșterea și descreșterea afacerii cofondate de Thomas Edison, în urmă cu 126 de ani

În prezent, motorul acestei mașinării de business este un angajat dintotdeauna al Boeing care vor­bește măsurat ca un inginer de sistem. „Chiar dacă are și aspecte mai dure, îmbunătățește lanțul nostru de aprovizionare“, spunea Dennis Muilenburg în octombrie 2017, vorbind despre „Parteneriatul pentru Succes“ în biroul său din sediul Boeing din Chicago.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close