Un antreprenor din HoReCa a cumpărat două restaurante chiar înainte de pandemie. Acum luptă pentru supraviețuire

Ionuț Ancuțescu 05/08/2020 | 11:26 Oameni
Un antreprenor din HoReCa a cumpărat două restaurante chiar înainte de pandemie. Acum luptă pentru supraviețuire

Că antreprenorii din industria ospitali­tății luptă pentru supraviețuire ține de do­me­niul evidenței încă de la începutul pan­demiei. Cum arată însă această luptă când ai șase restaurante?

Dacă ne-am lua după zâmbetul larg și aerul degajat pe care le are Radu Dumitrescu (42 de ani), am putea crede că businessul său se desfășoară în condiții normale. Discuția cu el are loc pe terasa unui restaurant din Parcul Regele Mihai I (cunoscut de toată lumea drept Parcul Herăstrău), e aproape ora prânzului, însă puțini clienți ocupă me­sele rarefiate din incintă.

Restaurantul Stadio Park e o achiziție pe care a făcut-o cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Cu totul, a investit în perioada ante­ri­oară închiderii economiei câteva milioane de euro – spune că suma e confidențială – în acest restaurant și într-un altul amplasat la ultimul etaj din City Gate, un proiect de birouri din apropierea Casei Presei Libere, undeva pe partea opusă parcului. Aflat exclusiv într-un spațiu închis, cel din urmă nu funcționează deloc.

Radu Dumitrescu e în afacerea cu restaurante de aproape un deceniu, iar pandemia și criza economică l-au găsit în plină expansiune. În ultimii cinci ani, a devenit un jucă­tor mediu spre mare pe o piață estimată de Ziarul Financiar la 4,2 miliarde de euro în 2018. Anul trecut, cele patru restaurante pe care le avea în portofoliu au generat venituri de aproximativ 7,5 milioane de euro, iar pentru 2020 se aștepta la o creștere spec­ta­culoasă (datorată și celor două achiziții), la circa 13 milioane de euro.

Speranțele toamnei

Nimic din ceea ce era bugetat în decembrie nu mai e vala­bil azi. Cu atât mai mult într-un domeniu care a fost lovit direct de măsurile administrative menite să impună distanțarea so­cială. Spațiile închise din restaurante nu funcționează nici astăzi, de pe 16 martie.

„Cred că la toamnă le vom putea deschide“, spune resemnat Dumitrescu. Însă, chiar dacă restaurantele vor putea primi clienți, are mari rezerve în ceea ce privește afluxul acestora. Incertitudinea locului de muncă și frica de virus îi va ține pe mulți de­parte de mesele restaurantelor, antici­pează el. Acestea fiind datele problemei, o scădere a veniturilor cu 50% față de suma bugetată inițial și o pierdere de 30% ar fi sce­nariul optimist.

În condițiile în care rezervele sale financiare au fost folosite pentru achiziția Stadio Park și 18 Lounge din City Gate, asigurarea lichidităților a devenit problema sa numărul unu. Așa că ajutoarele venite din partea sta­tului sub forma șomajului tehnic sau decontarea a puțin peste 40% din contribuțiile an­gajaților care au revenit la lucru (măsură încă valabilă până la sfârșitul lui august) au fost guri de oxigen.

În continuare, speră ca industriile foarte afectate, cum este și cea în care activează el, să primească sprijin din partea guvernului. Cele șase unități ale sale aveau înainte de criză 350 de angajați, număr care s-a redus cu circa 30% în urma unor plecări vo­luntare. Practic, în lipsa clasicului bacșiș, veniturile angajaților au scăzut dramatic, iar o parte și-au schimbat domeniul.

Marian Alecu, a cărui familie are o deți­nere importantă în City Grill, cel mai mare lanț de restaurante românesc, crede că sta­tul mai poate face foarte puțin pentru indus­tria restaurantelor, având în vedere că deja a susținut șomajul tehnic și a venit cu sti­mu­lente fiscale. Lipsa de încasări pe o peri­oadă lungă a spațiilor închise pune în pericol afacerea în sine, spune Alecu.

Pentru moment, Dumitrescu nu ia în calcul varianta vânzării unei părți din compa­nie, deși investitori interesați există. Chiar în decembrie 2019, a avut discuții cu două fonduri de investiții care erau interesate să vină cu capital suplimentar pentru a acce­lera extinderea. „Discuțiile nu au fost suspendate“, spune Dumitrescu. Antrepreno­rul deține 88% din rețeaua de șase restaurante, restul acțiunilor aparținând unui grup de trei manageri.

În acest moment, pe lângă Stadio Park și 18 Lounge, mai are patru restaurante: Nor, amplasat la ultimul etaj din Sky Tower, Ciș­migiu Bistro, la ultimul etaj din Hotel Ciș­migiu, și alte două sub brandul Stadio – cel inițial, din apropierea Universității, și un altul în apropiere de Palatul Parlamentului.

Stadio a fost, la început, un brand pentru bărbații care ieșeau în oraș pentru a urmări la televizor competiții sportive, însă a reali­zat rapid că acesta nu era un public care să asigure un flux de numerar constant, astfel că a virat conceptul către familiști sau oameni de afaceri care ies să mănânce îm­preună. Și nu e vorba de prânz, pentru că 80% din încasările unui restaurant vin din cină, dezvăluie el unul dintre secretele industriei. În aceste condiții, redes­chiderea restaurantelor din clădirile de birouri nu va fi afectată de schimbarea ra­dicală a regimului de lucru, care presupune o alternanță între domiciliu și locul de muncă.

Statul a dat

Văzute de unii antreprenori din domeniu ca un potențial colac de salvare, livrările la sediile de birouri sau la do­miciliu nu reprezintă o supapă viabilă pentru industria HoReCa, e de părere antreprenorul. Comisionul platformei de livrare ajunge până la 35-40% din valoarea facturii, iar costul cu materiile prime reprezintă încă 30% din total. Practic, vânzarea de o asemenea manieră nu poate fi profitabilă.

O privire de ansamblu ne arată că indus­tria ospitalității din întreaga lume sânge­rează în această perioadă. Cel mai mare francizor global al Pizza Hut și-a declarat falimentul la începutul lui iulie, iar Sphera Franchise – care deține francizele Pizza Hut, KFC și Taco Bell pentru România – a înre­gistrat o scădere a veniturilor cu 7,6% în pri­mul trimestru, când efectele coronacrizei au fost destul de limitate. E de așteptat ca ade­văratele efecte să se vadă în trimestrele al doilea și al treilea.

În SUA, jucătorii mici din indus­tria ospi­ta­lității au beneficiat încă din aprilie de un program de salvare guvernamental, care se ridica la 350 de milioane de dolari. Acesta urmează să fie suplimentat. Iar o replică românească a acestui program e ceva ce Radu Dumitrescu așteaptă în fiecare zi.

Carte de vizită

Radu Dumitrescu are o experiență de aproape un deceniu în industria restaurantelor. În deceniul precedent, a avut un business cu materiale publicitare.

  • ÎNCEPUTURILE. În 2011, face pri­mul pas în domeniul care l-a consacrat, prin achiziția restaurantului DaVinci de pe strada Ion Câmpineanu din Bucu­rești, pe care avea să îl redenumească Stadio. La doi ani după, deschide un restaurant în Cluj-Napoca, împreună cu doi aso­ciați, afacere din care iese în 2015.
  • CREȘTEREA. Între 2015 și 2018 se extinde mult, cu trei restaurante în București: unul în apropiere de Palatul Parlamentului (Social 1), Nor – de la ultimul etaj din clădirea Sky Tower – și Cișmigiu Bistro – la ultimul etaj al Hotelului Cișmigiu. Dumitrescu deține și plat­forma de rezervări Restograf.
  • CU PUȚIN ÎNAINTE. Chiar înainte de începutul pandemiei, a mai achizi­ționat două restaurante, unul la ultimul etaj din clădirea de birouri City Gate și un altul în Parcul Regele Mihai I, Stadio Park.

Acest articol a apărut în numărul 96 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.