De ce a ales Marian Alecu, omul care a adus McDonald’s în România, să investească în industria hotelieră

Florel Manu 20/03/2020 | 11:38 Oameni
De ce a ales Marian Alecu, omul care a adus McDonald’s în România, să investească în industria hotelieră

Este riscant să investești în industria tu­ris­mului? „Nu“, răspunde Marian Alecu, omul care a adus McDonald’s în România și care deține peste 30% din grupul City Grill, cel mai mare jucător cu capital românesc de pe piața locală a restaurantelor.

De la speculații teoretice la practica din piață, Marian Alecu (62 de ani) a decis să-și majoreze investițiile în domeniul hotelier și a inaugurat zilele trecute un bouti­que hotel situat chiar în inima centrului istoric al Capitalei, pe Lipscani. Cu doar două-trei săptămâni înainte, același Alecu parafa o altă tranzacție pe segmentul hotelier, preluând de la fondatorul agenției de turism Paralela 45, Alin Burcea, hotelul Stil, din nordul Bucureștiului. Alecu a mai cum­părat un hotel la Sibiu, Euro 11, care este închis în momentul de față pentru renovări, urmând să fie deschis anul viitor.

Suma plătită pentru Stil nu a fost anun­țată public, însă Marian Alecu spune că in­­vestițiile totale în industria hotelieră făcute de familia sa se apropie de 11 mili­oane de euro, sumă în care este inclus și hotelul Safir din stațiunea Venus, inaugurat în urmă cu mai bine de opt ani, pe care l-a con­struit de la zero și care a reprezentat prima sa experiență pe acest segment. „Nu este o investiție stresantă, a fost făcută doar din resurse proprii, nu avem greutatea băncilor pe cap“, adaugă, relaxat, antreprenorul.

Imediat după preluarea hotelului Stil, clasificat la patru stele și afiliat lanțului Best Western, Marian Alecu a început să investească într-un proces de renovare pen­tru care a alocat aproximativ 300.000 de euro, bani asigurați tot din resurse proprii. Hotelul va rămâne deschis pe întreaga perioadă a lucrărilor, iar antreprenorul pre­cizează că nu se va opri la această sumă dacă evoluția ulterioară a renovărilor va presupune cheltuieli suplimentare.

Fostul proprietar, Alin Burcea, cumpă­rase hotelul în 2007, într-o tranzacție de peste trei milioane de euro. Potrivit de­clarațiilor de atunci ale acestuia, plata a fost făcută în două tranșe. Investitorul în turism a cumpărat hotelul cu gândul de a aduce prin agenția pe care o deține turiști de business. În 2009 însă, Burcea a scos hotelul la vânzare pentru că avea nevoie de lichidități pentru demararea unui pro­iect imobiliar la Snagov. A reușit să o și facă abia un deceniu mai târziu, în con­dițiile în care negocierile cu Alecu au început în octombrie 2019, iar semnarea efectivă a tranzacției s-a făcut după mai puțin de cinci luni de discuții.

„Din punctul meu de vedere vom merge pe un trend crescător după acest boost, pentru că domnul Alecu este decis să in­vestească“, spune acum managerul hotelului, Bogdan Arsene (35 de ani). Potrivit acestuia, Stil a avut anul trecut o creștere de circa 12%, având un grad de ocupare de 68%. Clienții hotelului sunt în proporție de 90% din zona de business, 60% din ei fiind din străinătate. „Urmărim să creștem nu­mărul vizitatorilor străini“, adaugă Marian Alecu.

Marian Alecu, hotelierul

Boutique hotelul din zona Lipscani inaugurat recent de Marian Alecu este clasificat, la rândul său, la patru stele. Aici erau inițial 12 camere, însă după reno­vare spațiului i s-au adăugat alte 3 camere. La fel ca în cazul celorlalte hoteluri, accentul va fi pus pe cazare, și nu pe zona de restaurant. Micul hotel de pe Lipscani va funcționa și el tot sub brandul Stil, iar managementul va fi asigurat de același Bogdan Arsene.

„Pentru că nu vreau să par priceput la toate, i-am delegat lui Bogdan Arsene mana­gementul tuturor hotelurilor pe care le-am achiziționat“, precizează Marian Alecu. Și în acest caz, costurile de renovare au fost suportate din fonduri proprii.

Hotelul Stil. FOTO: Laszlo Raduly

Cea mai veche investiție a lui Marian Alecu în zona de hoteluri este la Venus, unde deține alături de fratele său apart­hotelul Safir, o unitate de cazare cu 25 de locuri și cu un grad de confort de trei stele plus. Hotelul a fost construit de la zero în perioada 2011-2012, iar investiția s-a ridicat de-a lungul timpului la circa două mili­oane de euro, din care 100.000 de euro au fost cheltuiți anul trecut pentru renovarea spațiilor de cazare.

Suma investită în renovare este echi­valentă cu profitul realizat anul trecut de hotelul Safir. Alecu se numără printre pri­mii investitori în stațiunea Venus, chiar din perioada în care aceasta se afla în paragină și avea un grad de ocupare de sub 50%. Treptat, interesul antreprenorilor pentru Venus a crescut constant, iar stațiunea a ajuns pe locul doi într-un clasament al investițiilor atrase, după Mamaia. Printre primii investitori în stațiunea Venus se mai numără și alți oameni de afaceri, precum Luchi Georgescu, proprietara companiei Vincon Vrancea, sau Ioan Niculae, proprie­tar al grupului Interagro, care au renovat hoteluri aflate în paragină și le-au redes­chis în 2012, respectiv 2013. Cel mai mare investitor din stațiunea Venus rămâne însă grupul Mera, deținut de familia Movileanu din Mioveni, cu afaceri în industria auto.

Membrii acesteia au început să cumpere hoteluri în Venus în 2015, după care a făcut o investiție inițială de circa 12 mili­oane de euro în hotelurile Cocorul și Vulturul și într-un ansamblu de 28 de vile, cu scopul de a le renova și de a le reintroduce în circuitul turistic. Din 2017, familia Movi­leanu s-a extins și către stațiunea Cap Aurora, unde a cumpărat și apoi a renovat ho­te­lurile Onix și Safir.

În ceea ce-l privește pe Marian Alecu, investițiile sale în industria hotelieră au trecut și Carpații, în Sibiu, unde a cum­pă­rat un hotel scos de doi ani din circuitul turistic, pe care speră să-l redeschidă la patru stele, cel mai probabil tot sub numele de Stil. Privind retrospectiv, Alecu spune că recentele sale investiții în indus­tria hotelieră au fost impulsionate și de experiența dobândită în cei zece ani de ope­rare a hotelului Safir. Mai ales că aface­rea a crescut de la an la an, în ciuda unui sezon de vară de doar trei luni.

Managerul antreprenor. Cum a adus McDonald’s în România

Marian Alecu a căpătat experiență antreprenorială după 2009. Până atunci a fost directorul McDonald’s România. A fost cooptat încă din 1993 de americani să aducă lanțul de restaurante în România, pe când era director de vânzări la Coca-Cola. A făcut o pre­zentare a pieței românești pentru directo­rul McDonald’s Europa din acea vreme, iar acesta i-a făcut ulterior o ofertă de nerefuzat. Alecu a devenit primul angajat din Ro­mânia – și vreme de mai bine de un an sin­gurul – al companiei americane.

În 1996, lanțul american a deschis pri­mul său restaurant din România, la parte­rul magazinului Unirea din Capitală. Ma­ri­an Alecu avea să rămână la conducerea McDonald’s timp de 14 ani. „McDonald’s a fost o extraordinară școală de business“, mărturisește acesta, adăugând că stilul de lucru cu americanii era unul foarte relaxat și orientat către rezultate.

Recunoaște că o astfel de multinațională plătește foarte bine un director general, dar și caută să obțină cât mai mult de la el. Menționează că presiunea era destul de mare. „Participam la trei cursuri pe an. Dacă nu le treceam, nu mai eram director general“, detaliază Alecu. Și consideră că principiul american care pune accentul pe eficiență este mult mai sănătos decât cutu­mele europene, care pun preț pe orele petre­cute la slujbă. Un principiu pe care îl aplică și acum în business, mărturisind că nu lucrează mai mult de trei-patru ore pe zi.

Din 2009, odată cu încheierea carierei de director la McDonald’s, Marian Alecu s-a lansat în antreprenoriat. După o perioadă de vacanță a decis să investească în grupul de restaurante City Grill, al cărui acțio­nar majoritar este omul de afaceri Dragoș Petrescu. Grupul City Grill este al treilea ju­cător de pe piața locală a restaurantelor – după McDonald’s și KFC –, o piață esti­mată la circa trei miliarde de euro. Raportat strict la businessurile cu capital românesc, City Grill este lider detașat al pieței, cu o cifră de afaceri de 42 de milioane de euro anul trecut, după ce în 2018 a avut venituri de 38 de milioane de euro. Deți­nă­tor al unui pachet de peste 30% din acțiu­nile City Grill, Alecu spune că sectorul HoReCa este printre cele mai afectate de lipsa forței de muncă și dezvăluie că, la ni­vel de grup, City Grill folosește serviciile a 126 de muncitori din Nepal. Chiar și în businessul său, la hotelul Stil, are un salariat din Nepal, intenționând să mai angajeze cel puțin doi.

Un alt business al lui Alecu, după momentul McDonald’s, a fost investiția într-o fabrică și un lanț de magazine de bijuterii. Fabrica de bijuterii se află în apropierea Bucureștiului, la Mihăilești, iar trei dintre cele patru magazine sunt deschise în zone bune ale Capitalei. Unul este chiar pe Lipscani, alte două sunt pe Doamnei și pe 13 Septembrie, iar un altul, în centrul comercial Iris din zona Titan.

Înainte de 1989, Marian Alecu a fost inginer mecanic, la întreprinderea Vulcan, unde era șef de secție. Recunoaște că disciplina în afaceri a împrumutat-o din acea perioadă și chiar îi prinde bine. Povestește că în cei nouă ani petrecuți acolo a fost martor la nu mai puțin de șapte vizite ale lui Nicolae Ceaușescu. Își aduce aminte că pregătirile pentru o vizită de doar 10-15 mi­nute a „celui mai iubit fiu al poporului“ durau cel puțin două zile, timp în care era practic consemnat la serviciu.

Acum însă este propriul lui șef și spune că va continua să se uite către domeniul hotelier, căutând și alte oportunități de a achiziționa noi unități de cazare. Dar prio­ritatea din acest moment este încheierea renovărilor la hotelul Stil din București și readucerea în circuitul turistic a investiției de la Sibiu.

În câteva cifre

Veniturile totale din turism au ajuns anul trecut la circa un miliard de euro, investițiile în piața hotelieră fiind în creștere în ultimii ani. Investitorii sunt inclusiv străini.

  • Pondere. Peste 30% din piața hotelieră din România și mai mult de 40% din afa­cerile cu restaurante se gă­sesc în București, potrivit unui studiu realizat de Frames.
  • Extindere. Peste 200 de milioane de euro vor fi investite până în 2021 în industria hotelieră. Urmează să fie inaugurate 25 de noi hoteluri, majoritatea de trei sau patru stele, cu un total de 3.000 de camere, dintre care 1.500 doar în București.
  • Estimare. Aproape 30% din camerele de hotel din România sunt afiliate la un lanț internațional.
  • Sosiri. Datele oficiale arată că România a fost vizitată în 2018 de 2,8 mili­oane de turiști străini, în creș­tere cu doar un procent față de anul precedent, conform Institutului Național de Statistică (INS).
  • Clasament. În 2018, cei mai mulți turiști au fost înre­gistrați în București (1,55 mi­lioane), Constanța (1,24 mili­oane) și Brașov (1,02 mi­li­oane).
  • Capacitate. Potrivit INS, România avea în 2018 o capacitate totală de cazare de 343.720 de locuri, dintre care 193.280 de locuri în hoteluri.
  • Inaugurare. Una dintre cele mai spectaculoase in­ves­tiții în industria hotelieră va fi încheiată în această vară și presupune relansarea complexului Amfiteatru-Pa­noramic-Belvedere din Olimp, deținut de omul de afaceri Mohammad Murad, unul dintre cei mai mari investitori în industria hotelieră din România.

*NOTĂ: Interviul cu Marian Alecu a fost realizat înaintea declanșării crizei coronavirusului, perioadă în care domeniul HoReCa nu fusese încă afectat grav de situația creată după creșterea numărului de îmbolnăviri cu COVID-19.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.