Sfaturile antreprenorului brașovean cu afaceri de peste 35 de milioane de euro: „Stagnarea înseamnă moarte”

Cristina Dobreanu 02/07/2018 | 17:51 Oameni
Sfaturile antreprenorului brașovean cu afaceri de peste 35 de milioane de euro: „Stagnarea înseamnă moarte”

Pentru Florin Madar, omul care spune apăsat că dacă oportunitatea nu bate la ușă, ar trebui să construiești una, ieșirea dintr-un impas nu e decât șansa de a duce businessul Temad și mai sus.

Acest articol a apărut în numărul 43 (25 iunie – 8 iulie) al revistei NewMoney

Într-o statistică seacă, 2017 a însemnat pentru brașoveanul Florin Madar (54 de ani) o creștere cu 12% a afacerilor grupului pe care îl conduce. Cu activități în domeniul importului și distribuției de materiale de construcții, Temad Group a ajuns la afaceri de 35 de milioane de euro, iar pentru anul acesta mizează pe o creștere „moderată“, până la 37-38 de milioane de euro. Iar pentru a-și atinge ținta, a făcut la începutul anului un parteneriat strategic cu producătorul grec de vopseluri Vitex. „Compania a renunțat la distribuția pro­prie, inclusiv din România, și noi am preluat distribuția și partea de suport de marketing“, spune antreprenorul brașo­vean, adăugând că acest pas reprezintă „o altfel de creștere față de cea organică“.

Citiți și: După ce au lucrat 20 de ani pentru alții, doi sibieni și-au deschis propria afacere cu bere artizanală

Madar speră astfel că va putea face față unei piețe a vopselurilor concu­rențială, mizând tocmai pe produse premium, cum de altfel și-a structurat întreg portofoliul de-a lungul anilor. „Ținând cont de forța noastră de distribuție (Temad Group are o bază logistică mare, cu 14 filiale la nivel național, n.r.), sunt con­vins că o să facem treabă bună“, crede el.

DECIZIA CORECTĂ. Pentru afacerea sa, creșterea a venit constant, deși au fost ani în care avansul nu a depășit două procente. Pe de altă parte, nu a înregistrat niciodată o scădere a cifrei de afaceri, nici măcar pe timp de criză. Privind retros­pectiv, spune că, dacă ar pune în ba­lanță, cifra de afa­ceri în 2017 este cu 50% mai mare față de cea din 2008 (dacă este calculată în lei) și cu circa 40% dacă ar socoti-o în euro. „Stag­narea înseamnă moarte din punctul meu de vedere, tot timpul trebuie să faci ceva, tot timpul trebuie să te dezvolți pen­tru că altfel o iau alții înaintea ta, ră­mâi în urmă și îți pierzi locul“, argumen­tează brașoveanul.

De fapt, chiar simte o posibilă amenin­țare, care ar putea să vină din zona de pro­ducție. În 2013, a decis să aloce circa un milion de euro într-o fabrică de plasă de fibră de sticlă. „Având deja distribuția, noi am venit din avalul circuitului. Plasa de fibră de sticlă era un produs pe care l-am importat destul de mult timp și am zis că este o oportunitate să îl și producem“, explica acesta într-o dis­cuție ante­rioară cu NewMoney.

Dar uneori socoteala de acasă nu se po­trivește cu cea din târg. Prinsă în triun­ghiul format din lipsa de an­gajați cali­fi­cați, costurile de producție și presiunea pe preț, producția de plasă din fibră de sticlă nu reușește să devină profitabilă. „Culmea este că noi avem piață pentru acest produs. Avem și dis­tribuție, nu aici sunt problemele. Calita­tea nu este nici ea o problemă deosebită pentru producția noastră, ci problema sunt costurile care se reflectă în preț“. Iar într-o piață concurențială, sensibilă la pre­țul cel mai mic, aceasta poate însemna o chestiune de viață și de moarte.

Antreprenorul spune că a luat în calcul toate variantele – să vândă, să închidă sau să facă un parteneriat strategic – și le cântărește atent pe toate până la decizia finală. Vrea să fie cât mai sigur că ia deci­zia corectă: să stopeze pierderile și să ajungă pe linia de plutire. Iar o decizie în acest sens spune că o va lua, cel mai pro­babil, anul acesta. „Dacă intri în panică, nu faci nimic. Dacă nu iei decizia corectă, te poți afunda și mai tare, trebuie să controlezi procesul, pentru că nu poți să zici că se rezolvă de la sine“, punctează el.

STÂLPUL DE REZISTENȚĂ. Totuși, dis­tribuția reprezintă mai mult de 90% din business, iar acest segment este cel care susține grupul. În afară de producție și distribuție, Florin Madar mai are integrat în grup și un business cu energie verde, în care a investit în epoca de aur a cer­ti­ficatelor verzi și pe care a reușit să îl men­țină la suprafață, în condițiile în care multe firme de profil sunt în dificultate după schimbarea normelor legislative.

Nu duce lipsă de planuri, însă preferă să facă totul cu pași mărunți. Astfel, cu toate că spera să aibă finalizată o plat­formă proprie de vânzări online în 2018, pe lista sa au apărut alte priorități. Iar cel puțin pentru moment, partea de pro­duc­ție este mai importantă, în condițiile în care produsele din portofoliul Temad sunt vândute online pe alte platforme, inclusiv eMAG. „Ca să faci o platformă proprie, tre­buie să pui la punct și partea de con­sul­tanță“, spune antreprenorul, un perfec­ționist prin definiție.

Piața principală de desfacere rămâne cea locală – grupul este prezent și în Republica Moldova, unde afacerile se dez­voltă la un nivel „destul de micuț“ –, deși intenționează să-și ducă businessul și mai departe de granițele țării. La un moment dat a fost tentat de ideea de a-și distribui produsele și pe piața georgiană, dar planu­rile nu s-au concretizat încă. Numai că timpul nu e pierdut. O spune chiar Madar: „Tot timpul sunt cu urechile des­chise“.

 

Antreprenoriatul în ADN

În paralel cu jobul pe care îl are într-o companie germană din Brașov, fiul lui Florin Madar, Octavian (27 de ani), își dă acum examenul maturității în antreprenoriat.

  • Experiența. Înainte de a ajunge să se implice la nivel decizional în grupul Temad, fiul lui Florin Madar și-a început aventura antreprenorială prin construirea unei sere de ciuperci. „Trece acum prin furcile caudine. Trebuie să își facă experiență“, spune tatăl.
  • PRIMUL EȘEC. De fapt, a început sera în urmă cu câțiva ani, pe un teren la Râșnov pe care îl aveau de mai mulți ani, însă nu era folosit. Dar afacerea cu ciuperci a fost rapid abandonată. „La început era un copil entuziast, dar fără experiență și do-rința de a asculta de cei cu experiență. E important să înveți din greșeli“, adaugă el.
  • INVESTITORUL. Tatăl a fost cel care a venit cu terenul, însă fiul a fost cel care a decis ce se întâmplă cu businessul. Iar partea de producție pare că i-a dat bătăi de cap și tânărului. „Producția și, în special, cea cu plante, e dificilă. Un grad în plus sau în minus poate schimba totul“, mai spune Florin Madar.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.