După ce au lucrat 20 de ani pentru alții, doi sibieni și-au deschis propria afacere cu bere artizanală

Cristina Dobreanu 28/06/2018 | 14:43 Oameni
După ce au lucrat 20 de ani pentru alții, doi sibieni și-au deschis propria afacere cu bere artizanală

Ce faci atunci când ai puțin peste 40 de ani, o carieră atent construită în spate, dar și un dram de nebunie pentru a porni singur la drum? Antreprenoriatul este soluția. (Dar să nu uităm de această dată și berea.) 

 Acest articol a apărut în numărul 43 (25 iunie – 8 iulie) al revistei NewMoney

Consultanță, audit, companii de automotive sau servicii financiare – până în urmă cu aproape doi ani, acesta era universul în care se învârteau sibienii Adrian Mun­tean (46 de ani) și Ciprian Hanea (42 de ani). Unul pe care l-au construit conștiin­cioși vreme de aproape 20 de ani, ajun­gând și în poziții de management. Până când au decis într-o bună zi să iasă din zona de confort și să încerce să constru­iască ceva pe cont propriu: Urban Brewery, o micro­beră­rie arti­zanală în Sibiu, oraș care doar vara tre­cută a atras peste 200.000 de turiști.

DOI PENTRU TREI BERI. După ce a cobo­rât din barca angajaților, Adrian Muntean și-a înființat propria firmă de consultanță în finance management și M&A, însă ini­țial și-ar fi dorit să creeze alături de alți foști colegi cu experiență în domeniu o rețea de mici firme de consultanță răs­pân­dite în diverse orașe ale României. Așa a ajuns să discute și cu Ciprian Hanea, pe care îl știa din copilărie și cu care a și fost coleg la un moment dat. „Și el plecase dintr-o corporație și voia să se apuce de consultanță“, povestește Adrian Muntean, adăugând că Hanea a fost cel care a venit cu ideea de a face bere. Cum amândoi sunt consultanți, au stat mai întâi și au chibzuit dacă este o decizie în­țeleaptă, dar la finalul zilei au hotărât că merită încercat.

Se întâmpla în decembrie 2016. Trei luni mai târziu aveau certificatul de înmatriculare al firmei, iar mai apoi au demarat și investiția, care s-a ridicat în cele din urmă la circa 200.000 de euro, sumă acoperind echipamentele (aduse din Unga­ria), amenajarea spațiului și achiziționarea materiei prime. Au început să facă pri­mele teste în luna septembrie a anului trecut, iar din 2018 au început să producă trei tipuri de bere: Urban IPA, o bere blondă de tip ale (6% alcool), Urban Märzen, o bere germană de tip lager (5,5% alcool) şi Urban Dubbel, o bere belgiană de tip ale (6% alcool). Toate sunt nepasteurizate şi nefiltrate și sunt disponibile în ambalaje de 500 ml și 330 ml.

În momentul de față au o capacitate anuală de producţie de aproximativ 80.000 de litri, care poate fi extinsă în anii ur­mători până la circa 120.000 de litri. Deși au intrat pe piață cu berea de puțin timp, Urban Brewery are circa 50 de clienți din zona HoReCa și magazine specializate, fiind prezentă în Sibiu, Bucu­rești, Timișoara, Cluj-Napoca, Brașov și Suceava, dar și pe site-urile de specialitate. Și au constatat rapid că oamenii con­sumă bere în mod diferit în Sibiu față de București, de pildă. „Se pare că dintre clienții pe care îi avem noi, în București este preferată sticla mică. Nu știm care este motivul, poate că vara este aleasă sticla mică pentru că nu se încălzește atât de repede. În Sibiu, oamenii preferă mai de­grabă can­tități mai mari“, explică el.

ROMÂNIA, O PIAȚĂ (A)TIPICĂ. Chiar dacă segmentul berii premium artizanale prinde încet cotă de piață, odată cu apa­riția unor producători de nișă cum ar fi Zăganu și pe fondul creșterilor veniturilor populației, acesta încă nu depășește 1% din vânzări. Per ansamblu, piața româ­nească a berii a crescut anul trecut cu 2% în termeni de volum, până la 16,1 milioa­ne de hectolitri, depășind ca valoare două miliarde de euro, potrivit Asociației Berarii României. Și consumul anual per ca­pi­ta a crescut ușor anul trecut, la 82 de litri, de la 80 de litri în 2016. De remarcat că românii sunt lideri în Europa la consumul de bere la PET, segment care conti­nuă să genereze aproape jumătate din vânzările de bere, cu toate că în ultimii doi ani a înregistrat un ușor declin, de la 53,4% în 2015 la 50,9% în 2017. Pe de altă parte, piaţa berii din România continuă să îşi păstreze caracterul naţional, ponderea producţiei locale rămânând la peste 97% din consumul intern. În ceea ce privește obi­ceiurile de consum, românii beau mai degrabă bere acasă, spre deosebire, de exemplu, de liderii absoluți la consumul de bere – cehii –, care preferă barurile.

În aceste condiții, să treci de la rigurozi­tatea consultanței la impredictibila lume a producției este un pas destul de îndrăz­neț. „În antreprenoriat nu există reguli. Poți începe și avea succes din liceu, cu zero experiență și cunoștințe sau după mulți ani de lucru într-un domeniu“, ex­pli­că Mihaela Matei, special projects communication officer EY Ro­mâ­nia. Cu toate acestea, ea mai punctează faptul că, deși cei mai vizi­bili an­treprenori sunt „așa-zișii «dropouts», precum Steve Jobs și Mark Zuckerberg, de fapt, modelul cel mai întâlnit este acela al antreprenorilor care au început și dezvoltat o afacere după acumularea unei experiențe solide (cu­noștințe, know-how, dar și conexiuni cu specialiști din domeniul respectiv)“.

Pe principiul „niciodată nu este prea târziu“, nici chiar pentru a deveni antreprenor, mai ales când știi bine „bucătăria cifrelor“ din spatele unui business, Adrian Muntean încearcă acum să iasă din pielea consultantului specializat în analiza de risc și să nu privească strict la cifre și la principalii indicatori. „Nu neapărat așa trebuie să vezi această provocare“, spune el. În timp, a învățat că business planul trebuie ajustat, că nimic nu este bătut în cuie dinainte. „E interesantă și perspectiva asta pentru mine“. Privind strict la cifre spune că 2017 rămâne un an de test – până crește distribuția și notorietatea brandului și, prin urmare, și vânzările –, pentru 2018 estimând venituri de 200.000 de euro. Vara să fie fierbinte! Și berea (la) rece.

Merg pe mâna berii

În Europa, cei mai mari băutori de bere rămân cehii, în vreme ce românii se situează abia pe locul al optulea, cu un consum anual de 82 de litri pe cap de locuitor.

  • Cehia. Cu o producție de bere de peste 20,4 milioane de hectolitri anual, Republica Cehă rămâne cel mai mare consumator de bere din Europa, cu o medie anuală de 143 de litri pe cap de locuitor, potrivit unei statistici a Brewers Of Europe.
  • Germania. În 2016, nemții au fost pe primul loc la producția de bere – cu aproape 95 de milioane de hectolitri –, dar și în ceea ce privește consumul general – cu 85 de milioane de hectolitri. Cu toate acestea, Germania este a doua la consumul per capita, cu 104 litri.
  • Austria. Austriecii nu se lasă nici ei mai prejos când vine vorba de consumul de bere și ocupă locul al treilea, cu o medie de 103 litri per capita.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.