Cristian Doru Barin, fondatorul Ohvăz, este convins că businessul său poate crește spectaculos, la o cifră de afaceri de șase-șapte milioane de euro

Senica Micu 22/01/2024 | 10:17 Oameni
Cristian Doru Barin, fondatorul Ohvăz, este convins că businessul său poate crește spectaculos, la o cifră de afaceri de șase-șapte milioane de euro

În așteptarea unui exit către un jucător local din zona ready-to-eat, Cristian Doru Barin, fondatorul Ohvăz, este convins că, prin câteva mișcări-cheie, businessul său poate crește spectaculos, la o cifră de afaceri de șase-șapte milioane de euro.

După ce a intrat pe profit în 2023, start-upul românesc Ohvăz – axat pe producția și vânzarea de produse alimentare cu ingrediente exclusiv naturale – își face pla­nuri pentru noi investiții și creșterea afa­cerii. „Cred că Ohvăz poate ajunge la șase-șapte milioane de euro într-un timp foarte scurt, cu ajutorul unei firme mari în spate“, spune astăzi Cristian Doru Barin, fondator și director general al companiei.

Ohvăz a înregistrat o creștere cu aproape 47% a cifrei de afaceri în 2023, până la 720.000 de euro, iar pentru anul în curs, antreprenorul își propune vânzări de 1,2-1,5 milioane de euro, motorul principal al creșterii fiind segmentul online.

În perspec­­tivă, odată cu evoluția businessului, obiectivul lui Barin este un exit complet către un jucător local care fie activează pe zona de ready-to-eat, fie vrea să dezvolte cu acest specific.

„Ce mâncăm astăzi?“

Înființat în no­iem­brie 2018, în București, Ohvăz a reușit să-și creeze propria nișă pe piața alimen­telor sănătoase din România, prin produse fabricate în laboratorul propriu, pe baza unor rețete care combină ingrediente precum ovăz, chia, granola, migdale, unt de ara­hide, miere, fructe și altele. Investiția în primul an a fost de 80.000 de euro.

„Inițial voiam să fim prezenți în toate cen­trele comerciale din București. Am început cu Mall Promenada și am negociat cu alte două locații. La mijlocul anului 2019 am de­cis să pivotăm către online și HoReCa. Ulterior am hotărât că online-ul este cea mai bună opțiune pentru noi“, spune Cristian Doru Barin.

Înainte de Ohvăz, între 2013 și 2018, antreprenorul a avut o firmă de aplicații Android și își amintește că, în perioada res­pectivă, împreună cu echipa sa de lucru, se confrunta des cu deja clasica întrebare: „Ce mai mâncăm astăzi la birou?“. Și cum ceea ce comandau nu se potrivea deloc unui stil de viață sănătos, Barin a început să caute soluții, până când a luat decizia să lanseze un business care să corespundă așteptărilor sale în materie de alimentație. Așa a apărut Ohvăz.

Între provocările cele mai mari pe care le-a avut, acesta punctează educarea pie­ței, găsirea unui mod rapid de transportare a ambalajelor de sticlă la rece (în 24 de ore în toată țara) sau optimizarea pro­duc­ției într-o nișă pe care nu exista niciun fel de experiență anterioară. De altfel, defi­nește această nișă ca fiind „deosebit de grea“, prin prisma faptului că este dificil să educi publicul cu privire la un produs pe care românii, istoric vorbind, nu l-au consumat.

„Se poate observa asta și din lipsa de competiție în acest segment. (…) Toto­dată, opțiunile de transport refrigerat în Ro­mânia sunt foarte limitate sau vin cu pre­țuri exorbitante“, continuă antreprenorul.

În momentul de față se concentrează pe creșterea cifrei de afaceri și consideră că seg­mentul online are cel mai important rol pentru atingerea acestui scop. Compania a avut în 2022 o pierdere de 46.000 de euro, iar în 2023, conform ultimelor estimări, a în­registrat un profit în jur de 30.000 de euro. La finalul anului trecut, comanda medie era de 149 de lei, în creștere cu 12% față de 2022.

„Consider că principala creș­tere va avea loc în online, acolo unde cash­flow-ul este net superior, iar marja de pro­fit este una mult mai sănătoasă. Concret, ne vom concentra să scădem costul de achi­ziție al unui client, să creștem comanda medie, dar și să îmbunătățim recurența. (…) Prin magazinul online realizăm circa 60-70% din vânzări“, detaliază Barin, expli­când că nu crede în magazine fizice proprii. De ce?

„Fiindcă mă plimb mult prin București și observ cât de dificilă este situația. Văd investiții foarte mari în design și decor, dar rata de faliment pe bulevardele principale este imensă. Cu excepția câtorva locații de­o­sebite, nu scalăm brandul Ohvăz prin brick & mortar (punct de vânzare cu amă­nun­tul cu o locație fizică, n.r.). Cred că ajută să fim prezenți în marile rețele de ma­ga­zine și să ne alegem cu mare atenție parte­nerii de tip brick & mortar, deoarece rata de încasare a facturilor este foarte mică, iar noi nu avem capacitatea sau in­tenția de a dezvolta o echipă de vânzări pentru ge­nul acesta de colaborări.“

Astăzi, compania este prezentă în re­țeaua de retail Kaufland, cu produsul granola Ohvăz, 3 SKU-uri (unități de stocare), purtând discuții cu cele mai mari lanțuri de magazine pentru posibile parteneriate. Totodată, „suntem prezenți în câteva zeci de magazine de genul RealFoods sau Hand­­some Monk“.

O producție mai mare

Antreprenorul plănuiește și mărirea capacității de pro­ducție în spațiul actual, cu câteva utilaje-cheie, însă așteaptă „aprobarea sporului de putere“, adică o creștere față de pute­rea aprobată prin avizul tehnic de racordare la rețeaua de energie electrică.

„Am făcut această cerere de mărire a puterii instalate în spațiul actual de peste doi ani. (…) Avem un spațiu de producție mic, de circa 200 de metri pătrați, în sectorul 4 din București, însă prin acest spațiu putem atinge o cifră de afaceri de 1,2-1,5 milioane de euro. Ulterior atingerii acestui prag, putem evalua diverse opțiuni pentru mări­rea capacității de producție. În eventualitatea unui exit, nu consider că spațiul de producție va cântări prea mult în ecuație. Cine va cumpăra Ohvăz va avea resurse semnificativ mai mari pentru a investi într-un spațiu cu adevărat performant“, mai spune antreprenorul.

Ambalajul potrivit

La nivel de in­ves­tiții, anul acesta ur­mează să fie achiziționat un stoc de aproxi­mativ 50.000 de sticle de tip 100% RPET (recipiente fabricate 100% din plastic reciclat). De altfel, cea mai mare investiție va fi direcționată spre schimba­rea ambala­jelor de sticlă cu unele speciale, care să per­mită prelungirea vala­bili­tății produsului în mod natural. „Vorbim despre o inves­tiție de 50.000-100.000 de euro, însă sunt mulți factori la mijloc ce țin de lo­gistică, ana­lize de laborator, parteneriate strategice și tot așa.“

Până acum, în Ohvăz s-au investit în jur de 350.000 de euro. De-a lungul timpului, compania a atras mai multe runde de fi­nan­­țare, de la investitori precum SevenX Ventures (vehicul de investiții controlat de Iulian Cîrciumaru și Leonard Leca), Dan Oros (CEO Creatopy) și Marius Alexe (unul dintre cei mai activi investitori de retail de la bursă).

Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.