Robert Berza, Fashion Days: Lansarea unui marketplace va fi marele nostru efort în 2023

Senica Micu 05/12/2022 | 10:05 Companii
Robert Berza, Fashion Days: Lansarea unui marketplace va fi marele nostru efort în 2023

Lansarea unui marketplace este primul dintr-o serie de pași pe care Fashion Days se pregătește să îi facă în 2023.

„Dacă marketplace-ul va fi marele nostru efort în 2023, nu vom investi în stoc – sto­cul e la clienți –, vom investi în tehno­logie, în zona asta. Cu siguranță vorbim de niște milioane de euro pe care le investim în tehnologie pentru acest pro­iect“, spune din start Robert Berza, chief executive officer (CEO) al Fashion Days.

Parte a grupului Dante International, sub umbrela căruia se află și eMAG, Fa­shion Days a avut anul trecut vânzări de aproximativ 130 de milioane de euro, fiind prezent și în Ungaria și Bulgaria. La fel ca în 2022, profitabilitatea va rămâne și în 2023 ținta principală a retailerului. Cu un profit de apro­ximativ 15 milioane de lei (peste trei milioane de euro) anul trecut, retailerul se așteaptă în 2023 la o dublare a acestei sume. „Vom face profit dublu față de anul trecut, într-o piață în care mai toți re­tailerii au profit pe jumătate sau mai puțin“, continuă Robert Berza, referindu-se la anul fiscal 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023.

„Focusul nostru în acest an nu a fost cota de piață, ci profitabilitatea. Mai sunt jucători care au intrat în piață (în ultimii ani, n.r.), iar unii dintre ei au investit sume mari de bani și sunt pe pierdere clară în regiune. Când faci profit, poți accepta aceeași cotă de piață sau o cotă de piață mai mică față de anul trecut“, continuă acesta, admițând că, „în mod si­gur, peste vară am pierdut cotă de piață“.

Strategii în ritm cu piața

Berza mai spune că nu poate da o va­loare exactă a cotei de piață deținute acum de Fashion Days, deoarece piața se schimbă continuu, în funcție de cum se schimbă și stra­tegiile de dezvoltare ale competitorilor. „Dar ne pro­punem iar să creștem“, adaugă el.

Încă din 2020, Fashion Days a pus accent pe comunicarea de brand și pe câști­garea încrederii clienților, derulând mai multe campanii care să crească nivelul in­dicatorilor „top of mind“. În același timp, s-a concentrat pe zona de aplicații și a pa­gi­nilor de produs. „Nu totul este despre creșteri, în anumite perioade. În contextul în care ai un război la granițe, iar inflația crește, businessurile sunt mai atente la profitabilitate decât la creștere. Imediat, în săptămâna de după război, ne-am schimbat toată strategia pe care o construiserăm deja de câteva luni, pentru că am înțeles că focusul nostru trebuie să fie pe profita­bi­litate. Nu poți crește investind aiurea, în condițiile în care contextul poate duce totul în aer“, punc­tează Berza.

Raportându-se la concurență, CEO-ul Fashion Days declara în urmă cu un an că ținta companiei este să devină liderul pie­ței totale de fashion, o piață dominată de Zara (parte a grupului spaniol Inditex) și H&M (parte a grupului suedez Hennes & Mauritz), două branduri puternice la nivel glo­bal care, la rândul lor, odată cu pande­mia, au plusat pe segmentul de e-commerce. Prezente mai ales în offline, cu vo­lume-record de vânzări în toată lumea în anii de dinainte de 2020, cele două branduri au fost nevoite în pandemie să în­chidă sute de magazine la nivel interna­țio­nal și să dezvolte tactici noi pentru creș­terea vânzărilor din online.

Varietate

Strategic, mișcarea prin care Fashion Days va lansa un marketplace în 2023 – diversificând astfel oferta – poate fi un loz câștigător, mai ales că astfel îi va crește notorietatea în țările în care ope­rează. „2023 ar trebui să fie, pentru noi, destul de transformațional. Vrem să lan­săm un mar­ketplace, un proiect la care lucrăm deja de mai mult timp. Acolo vor fi zeci și sute de branduri care vor veni în plus în oferta noastră. Totul depinde de cât de repede vom face tehnologia“, subli­niază Robert Berza, vorbind de investiții de câ­teva milioane de euro pentru acest proiect.

Ca o paranteză, Tudor Manea, CEO al eMAG – cel mai mare retailer online din Ro­mânia –, declara în urmă cu câteva luni, în cadrul unei conferințe de presă, că va crește numărul de angajați în zona de teh­no­logie și în zona de marketplace, pentru a ajuta companiile din platformă să vândă internațional. „Cifra de afaceri a eMAG Ro­mânia în 2021 a fost de 5,682 miliarde de lei (1,15 miliarde de euro), mai mare cu 61% față de 2019. Am făcut comparație cu 2019 întrucât anul 2020 a fost ușor zbuciumat de pandemie. Dante International, com­pania care operează eMAG România, eMAG Bulgaria, parțial eMAG Ungaria și Fashion Days, a înregistrat o cifră de afa­ceri de 7,3 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro), în creștere cu 61% față de 2019“, spu­nea Manea. „O parte din investițiile de anul viitor vor merge în efortul colegilor din grup care ne vor ajuta să replicăm teh­no­logia“, nuanțează acum contextul CEO-ul Fashion Days, Robert Berza.

Tot la nivel de grup, la începutul acestei luni, înainte de campania de Black Friday, a fost inaugurat un depozit logistic la Joița, în județul Giurgiu. Acesta va deservi Ro­mâ­nia, Bulgaria și Ungaria, fiind dotat cu 10 kilometri de bandă transportoare, 28 de stații de picking, 432 de roboți tip „shuttle“ și un braț robotic, ce pot să crească numă­rul operațiunilor de picking de la 450 pe oră – cât poate realiza un om – la circa 750. Investiția totală în tehnologie, în acest centru, a depășit 43 de milioane de euro.

Un viitor mai sustenabil

Pentru Fa­shion Days, viitorul este și despre „un consum în favoarea sustenabilității“, în contextul în care 70% din comenzile de fas­hion de pe platformă sunt livrate în easy­box, cu un procent mai mare în București. „În pre­zent, 80% din comenzile din București sunt în easybox. Vom trece de 90% anul viitor. Pariem pe sustenabilitate. Împreună cu co­legii de la eMAG, am început să investim în păduri, ne-am electrificat flotele“, adaugă Robert Berza. Astfel, sunt reduse conside­rabil livrările curierilor la domiciliul clienți­lor, pentru că „una e să faci un drum pentru câteva colete și alta e pentru zeci de co­lete, care pot fi livrate direct în easybox“. Easyboxurile sunt cutii securizate, amplasate în diverse puncte strategice, astfel în­cât comenzile plasate să poată fi ridicate rapid și ușor de către client.

Lansat inițial pentru ridicarea comenzilor făcute prin eMAG, sistemul a fost extins din februarie 2019 și la Fashion Days. De exemplu, în perioada de Black Friday din acest an (7-13 noiembrie 2022), peste 65% dintre comenzile plasate la nivel nați­o­nal au fost livrate în easybox. În acest in­ter­val, compania a vândut peste 550.000 de produse.

Un motor de creștere pentru Fashion Days este astăzi și serviciul Genius, care oferă extrareduceri pentru clienți. „Am con­struit ecosistemul Genius, am lansat în 2022 un abonament pe patru platforme – structura Genius împinsă de eMAG acum patru ani. E un serviciu puternic. Am ajuns astăzi, în câteva luni de la lansare, ca veni­turile să fie în jur de 50% date doar de clienții Genius. În primăvara sau toamna următoare, un sfert sau o treime din vân­zările noastre vor fi generate prin această metodă de finanțare“, estimează CEO-ul com­paniei.

Referindu-se la costurile totale, retaile­rul Fashion Days este afectat de prețurile mari la combustibili, la energie și gaze. Robert Berza consideră că, totodată, costul forței de muncă va crește în același ritm cu inflația. Și, așa cum arată previziunile, „cel mai probabil, costurile vor rămâne sus și în 2023“.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.