Povestea unui „înger” al investițiilor: cum să te îmbogățești ajutându-i cu bani pe alții

Florel Manu 28/05/2018 | 11:23 Special
Povestea unui „înger” al investițiilor: cum să te îmbogățești ajutându-i cu bani pe alții

Un procent foarte mic dintr-o afacere pe care o crești poate să însemne bani mulți. Un procent ceva mai mare dintr-o afacere pe care o crești ar putea să însemne bani și mai mulți. Acesta este crezul lui Sergiu Neguț, un business angel care investește în afacerile altora și le crește pentru a fi vândute mai departe.

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

La început a fost Unirea. Centrul Medical Unirea. „Doctorul Enayati (Wargha Enayati, fondatorul CMU, n.r.) își căuta o mână dreaptă, un director executiv care să aibă experiență de business“, își amintește Sergiu Neguț unul dintre momentele-cheie ale carierei sale. Noul manager urma să ajute nu doar la dezvoltarea companiei, ci și la construc­­ția unui plan prin care să fie atrași investitori care să contribuie la creșterea acesteia într-un mod mai agresiv. Neguț a fost omul potrivit la momentul potrivit și a reușit ca din această postură să crească de 12 ori businessul CMU, rebranduit mai apoi în Regina Maria și vândut într-un final către fondul de investiții Mid Europa Partnerts, într-o tranzacție estimată la peste o sută de milioane de euro.

A fost (re)startul poveștii sale de business, Neguț continuând după ieșirea sa din rețeaua de sănătate să investească pe cont propriu în companii la a căror creștere participă alături de fondatori și board – FruFru, 2Parale (care a devenit mai târziu 2Performance), Bittnet, Intermedicas, Softelligence și de scurt timp și startup-ul FintechOS. „Cele mai importante contribuții în businessurile în care Sergiu Neguț intră ca investitor sunt mentoratul acordat antreprenorilor și contactele pe care le are“, spune Dragoș Roșca, președinte Romanian Business Lea­ders și venture capitalist. Dar cum a învățat Neguț să facă afaceri?

O ȘCOALĂ ÎN PLUS. În 1995, Sergiu Neguț era proas­­păt absolvent al Facultății de Calculatoare a Institutului Politehnic din București, dar începuse între timp să studieze și Relații Internaționale la ASE. A terminat cea de a doua facultate în 1998, devenind apoi comerciant de oțeluri. A intrat astfel în interacțiune cu o mulțime de oameni din toată lu­­mea și a înțeles repede că, dacă vrea să se pozi­­țio­­ne­­ze la același nivel cu partenerii occidentali, ar tre­­bui să ajungă să studieze la facultăți la fel de bu­­ne și să învețe carte din aceleași surse. „Atunci mi-a intrat în cap să merg la o școală pricopsită și să învăț cum se fac afaceri“, mărturisește Neguț, convins fiind pe atunci că nivelul cunoștințelor dobândite la ASE nu-i permit să obțină performanțe în afaceri.

Citiți și: Comunismul se întoarce: de ce tinerii din ziua de azi își doresc să fie săraci

A căutat în Financial Times un Top 10 MBA-uri și apoi a aplicat la șase dintre ele. A primit de la trei răspunsuri favorabile și a ales să se înscrie la INSEAD, la campusul din Fontainebleau, Franța, despre care spune cum că este „un furnizor important de idei antreprenoriale și business antreprenorial“. Dar mai rămânea o problemă – taxa de 100.000 de euro. „Atunci am decis să-mi deschid o firmă cu servicii de consultanță“, continuă antreprenorul. Ideea a fost bună și a avut printre clienți inclusiv o companie căreia i-a scăzut cheltuielile cu câteva milioane de euro. Și-a câștigat banii de taxe și a terminat studiile în 2003. Pasul imediat următor a fost postul de project manager pentru expansiune interna­­țio­­na­­lă în Europa Centrală și de Est a celor de la Amgen, unul dintre giganții din bio­­tehnologie.

Cum economia românească era pe un trend de creștere, a avut mai multe discuții cu conducerea companiei pentru a deschide o filială și la Bu­­cu­­rești. „Când aproape i-am convins, în ultimul moment, au apărut niște modificări în schemă și mi-au zis că mă voi muta numai eu, nu și firma“, po­­ves­­tește Neguț.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
← Close