Piața amenajărilor interioare și exterioare, un domeniu care s-a adaptat noilor condiții de consum

Senica Micu 16/07/2021 | 10:42 Oameni
Piața amenajărilor interioare și exterioare, un domeniu care s-a adaptat noilor condiții de consum

Va reuși un jucător din piața de ame­na­jări interioare și exterioare să-și crească businessul cu 50% anual, până la 10 mili­oane de euro în 2024? Ritmul în care s-au mișcat lucrurile în ultimul timp arată că totul este posibil.

Este o după-amiază caldă de vară, undeva în București, aproape de Parcul Herăstrău. Cătălina Trupșor, fondatoarea Color Smart Distribution, se pregătește să lanseze oficial un nou showroom, în urma unei inves­tiții de o jumătate de milion de euro. Strategic, spune antreprenoarea, această miș­care se înscrie în ținta compa­niei sale de a crește anual cu 50%, în paralel cu extinde­rea sistemului de distri­buție în locații noi, în magazine și depozite.

Planurile de dezvoltare ale Cătălinei Trupșor nu au suferit modificări în pande­mie, mai ales că domeniul amenajărilor in­terioare și exterioare a fost printre puți­nele care au crescut în ultimul an – „oamenii au stat mai mult în casă și au avut mai mulți bani pentru reparații și reamenajări“ –, dar au fost accelerate în anumite direcții. Este și cazul investiției într-un magazin virtual, un proiect pe care antreprenoarea îl avea pe listă de mai mult timp.

În adolescență

Cătălina Trupșor a intrat în antreprenoriat pe la mijlocul anilor ’90, când avea 16 ani. „Am reușit să strâng 100.000 de euro până la 18 ani dintr-un mic business cu produse de lux. Apoi, în timp, mi-am dorit să fac mai multe lucruri și am mers către această afacere, cu amenajări interioare și exterioare. M-a motivat faptul că atunci lipseau de pe piața locală produ­sele premium și premium plus, iar românii aveau la dispoziție culori puține și șterse. Și mi-am dat seama că trebuie să import gama de produse a producătorului american de vopsea Benjamin Moore“, poves­tește ea.

Dar drumul de la idee până la punerea ei în practică a fost anevoios, pentru că par­tenerii externi erau circumspecți când venea vorba că trebuie să lucreze cu o antreprenoare „foarte tânără – în opinia lor – și la început de drum“. În plus, la prima vedere, nici România nu părea a fi o piață ex­trem de atractivă. Astfel că antreprenoa­rea a avut nevoie de 18 luni ca să-i con­vingă pe viitorii parteneri să-i dea o șansă și de alți câțiva ani până când „aceștia au realizat că, într-adevăr, se poate dezvolta ceva în plan local“.

Povestea Color Smart Distribution, devenit între timp unic importator și distribuitor în România și Republica Moldova al brandurilor premium Benjamin Moore și No­vacolor (producător de vopsea din Italia), a început în 2005, cu o investiție de 200.000 de euro. „Am petrecut multe săp­tămâni în șantiere, muncind cot la cot cu constructorii și aplicatorii, învă­țând multe despre meserie, mentalitatea beneficiari­lor și a celor care le furnizează servicii. Uneori, a fost nevoie să finalizăm în două-trei luni proiecte ce ar fi durat în mod normal șase-opt luni. Am găsit soluții funcționale în situații disperate cu subso­luri care se inundau periodic sau cu clădiri afectate puternic de umiditate“, își amin­tește Cătălina Trupșor.

Plus de 50% anual

Showroomul pe care l-a inaugurat de curând, în zona Aviatorilor din București, printr-o investiție to­tală de 500.000 de euro, se înscrie în strategia companiei pentru următorii ani, de a crește cu un ritm anual de până la 50%, aceeași creștere fiind estimată și în 2021, până la o cifră de afa­ceri de trei milioane de euro și o marjă de pro­fit de 10-12%. În momentul de față, Color Smart Distribution deține două show­roomuri proprii în țară – în București și în Constanța – și comer­cia­­lizează produse prin intermediul a 12 magazine partenere. „Vrem să creștem cu până la 50% pe an. Ne do­rim să ajungem, în trei ani, la 8-10 milioane de euro cifră de afaceri, anual. Creșterea vine din dezvol­tarea și maturizarea sistemului de distri­buție, precum și din proiecte noi, atât cu specialiști – arhitecți, designeri, constructori –, cât și cu clienți finali. Obser­văm dorința clienților de a avea soluții de ame­najări interioare sofisticate, unice, persona­lizate“, continuă Cătălina Trupșor.

Potrivit spuselor sale, pandemia a modi­ficat comportamentul clienților, care au pe­trecut mai mult timp în interior și au in­ves­tit bugete mai generoase în amenajarea propriilor locuințe, trend care se va men­ține și anul acesta, și anul viitor. În context, compania sa lucrează cu proiecte a căror valoare totală depășește, de multe ori, zece milioane de euro. „Avem proiecte de milioane de euro în care ne implicăm, dar asta nu înseamnă că vopseaua acoperă milioane de euro în cazul nostru, ci pro­iectul total. De exemplu, putem spune că, dintr-un proiect de 10 mi­li­oane de euro, implicarea noastră este de 10-15%“, com­ple­tează Cătălina Trupșor.

Potrivit celei mai recente analize a KeysFin, furnizor de servicii de business information, cifra de afaceri a sectorului de con­strucții (construcții de clădiri, inginerie ci­vilă și lucrări speciale de construcții) a crescut în 2019 cu aproape 30% față de 2018, ajungând la peste 108,7 miliarde de lei. Mai mult, pentru 2020, analiștii KeysFin estimează un maximum istoric de circa 126 de miliarde de lei.

„Pandemia nu a închis șantierele din România, ba din contră. Acest sector și-a continuat creșterea acce­lerată atât datorită facilităților fiscale și gu­vernamentale menținute (taxele salariale mici și programul Noua Casă), cât și da­torită schimbării comportamentului de consum de pe piața imobiliară: românii și-au dorit case noi și mai spațioase. Pentru 2021, estimăm o creștere la fel de sus­ți­nută, luând în considerare proiectele re­zidențiale din toate zonele-cheie ale țării“, a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin.

Referitor la piața locală a vopselurilor, aceasta este estimată, în prezent, la 180-200 de milioane de euro, cu un ritm anual de creștere de 5-7%, potrivit datelor Color Smart Distribution.

Piața de amenajări interioare și exteri­oare și-a păstrat tendința de creștere mo­derată cu 5-10% de la an la an. Pe noi, pandemia ne-a prins în creștere. Am dat drumul și la magazinul virtual, în urmă cu un an, astfel încât să putem ajunge mai repede la clienții din zonele pe care nu le aco­peream. Acest magazin, care a însemnat o investiție de circa 12.000 de euro, a ajuns la aproape 15% din total vânzări“, de­­ta­liază Cătălina Trupșor.

Aceasta mai spune că toți cei care ajung în showroomul companiei sunt familia­ri­zați cu brandurile Benjamin Moore și Novacolor și își doresc amenajări unice. Ei alocă pentru decorarea pereților din interior bugete care încep de la 2 euro pe metru pătrat și pot să depășească 200 de euro pe metru pătrat. Pentru pereții exteriori, bugetul începe de la 3,5 euro pe metru pătrat și de­pășește 100 de euro pe metru pătrat. Cele mai vândute produse sunt cele cu finisaj mat, iar nuanțele prefe­rate de români sunt pastelate și reprezintă circa 70% din vân­zări.

Acest articol a apărut în numărul 119 al Revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.