Pentru Retargeting Biz, drumul dintre clienții mici și cei foarte mari este pavat cu investiții de milioane de euro

Potențialul de dezvoltare pe care segmentul de e-commerce continuă să îl aibă în regiune creează oportunități și pentru alte domenii cu servicii conexe.
„Pandemia a dus la creșterea industriei online, atât în România, cât și internațional. Cu toate acestea, piața online de la noi nu a ajuns încă la nivelul de saturație al Europei de Vest, mai este drum lung de parcurs“, punctează contextul Rareș Bănescu, chief executive officer (CEO) și fondator al companiei Retargeting Biz, care dezvoltă o platformă de marketing automatizat dedicată acestui segment. Odată cu necesitatea din pandemie a tuturor companiilor care au magazine fizice de a deschide magazine și în online, dar și cu lansarea unor nume noi, piața locală a comerțului digital a trecut anul trecut de șase miliarde de euro, cu perspectiva unor creșteri medii de 10-15% și în anii următori.
„Pe lângă comercianții locali, în România au intrat și mulți comercianți externi, ceea ce a întețit concurența. Se remarcă și o tendință accentuată a magazinelor online românești care își extind afacerile în afara granițelor, în special în țările apropiate nouă“, continuă antreprenorul, Retargeting Biz fiind deja prezent în regiune în Bulgaria, Ungaria și în Grecia. De altfel, tocmai acest din urmă aspect îl determină pe Rareș Bănescu să crească prezența companiei sale și pe alte piețe externe, în paralel cu atragerea de clienți din categoria companiilor „foarte mari“.
Jumătatea din Est
Cu o creștere de 13% la nivel european în 2021, până la 718 miliarde de euro, comerțul electronic a devenit și mai puternic ancorat în economie, după ce în perioada pandemiei de COVID-19 a reprezentat pentru mulți oameni principala sursă de aprovizionare. Cel puțin așa arată ultimul raport despre acest domeniu, publicat recent de Ecommerce Europe, o organizație europeană ce reprezintă sectorul de retail și angro. În România, cifra de afaceri a comerțului electronic a fost evaluată la 6,2 miliarde de euro în 2021, în creștere cu 11% față de 2020, iar pentru anul în curs se mizează pe o creștere de 13%, până la circa 7 miliarde de euro. „Astfel, vânzările realizate în România au reprezentat anul trecut aproape jumătate din totalul realizat la nivelul Europei de Est, estimat la 14 miliarde de euro“, reiese din același raport.
„România este un hub al comerțului electronic în regiune. În aceste zile marcate de majorări ale prețurilor la combustibili și inflație crescută, comerțul electronic vine din nou cu o serie de servicii care îi ajută pe oameni să economisească bani și să navigheze mai ușor acest context incert. Principalii jucători din piață au realizat investiții semnificative în ultimii ani, pentru a-și spori capacitatea de procesare și viteza de livrare“, spune Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online, membră a Ecommerce Europe. De investiții vorbește astăzi și antreprenorul Rareș Bănescu. „Prospectăm în continuare și alte piețe, însă vom lăsa pentru finalul anului decizia de a deschide aceste piețe. În prezent, la fel ca în anii trecuți, avem peste 50% clienți din România, 25% din Grecia, 15% din Bulgaria, 10% din Ungaria și alte țări“, spune antreprenorul, adăugând că este interesat atât de țări din Europa, cum ar fi Italia și Spania, cât și de țări din afara Europei, cu potențial mare pentru comerțul online. Potrivit spuselor sale, investiția într-o piață nouă diferă în funcție de gradul de maturitate al pieței respective, dar și de modelul de extindere pentru care optează – cu echipă locală sau prin coordonarea activității de la distanță. În funcție de modelul ales, investiția poate însemna câteva zeci de mii sau câteva sute de mii de euro.
Pentru a veni în ajutorul celor care vor să își optimizeze vânzările, Retargeting Biz a lansat în urmă cu trei luni o ofertă prin care magazinele online să le poată trimite clienților lor 600.000 de newslettere personalizate în mod gratuit, pe o perioadă de șase luni. Cu o creștere dovedită a ratelor de conversie cu până la 30%, potrivit studiilor, newsletterele personalizate, care au la bază inteligența artificială, dispun de sute de șabloane adaptate tuturor tipurilor de afaceri.
Altfel spus, după doi ani de pandemie care au propulsat sectorul de e-commerce într-o lume din ce în ce mai digitalizată, orice magazin de profil ar trebui să găsească instrumentele de marketing potrivite care să-i aducă vânzări mai mari.
Intern și extern
O etapă importantă în maturizarea companiei Retargeting Biz a fost investiția de trei milioane de euro din toamna anului trecut, când a lansat noua platformă de marketing automatizat all-in-one, pentru piața locală și internațională. „Ceea ce am făcut noi a fost să urmărim tendințele pieței. Produsul actual răspunde practic tuturor nevoilor unui magazin online, atât celor de dimensiuni mici și medii, cât și celor mari și foarte mari. Platforma reunește toate canalele de marketing relevante pentru un magazin online, de la reclame automatizate în Google, Facebook, Instagram, la push notifications, pop-ups, SMS, recomandări dinamice și newsletter dinamic, cu conținut personalizat.“
Retargeting Biz s-a concentrat anul acesta și pe „trecerea din ce în ce mai accentuată de la clienți mici și medii către clienți medii-mari și foarte mari, cu servicii bazate pe inteligența artificială“. Compania are între 700 și 1.000 de clienți anual, în momentul de față adresându-se magazinelor online cu cel puțin 20.000 de vizite lunar, deoarece, pentru a funcționa în parametri optimi și a fi într-adevăr de ajutor pentru clienți, soluția are nevoie de cât mai multe date, astfel încât algoritmul să poată performa.
Pentru cifra de afaceri din 2022, previziunile lui Rareș Bănescu de la începutul anului, care nu au luat în calcul instabilitatea politică din zonă și nici incertitudinile asociate, au fost de creștere cu 30% față de cele aproximativ două milioane de euro din 2021. „Din fericire, nu facem parte dintr-o industrie unde efectele sunt extrem de mari. Resimțim efectele prin intermediul clienților noștri, în special cei mai mici, care au fost afectați atât de criza energetică, precum și de situația politică incertă din prima parte a anului. (…) Cu toate acestea, noi am reușit să ne menținem foarte aproape de cifrele estimate“, notează Rareș Bănescu.
„În ultimii doi ani, retailerii au câștigat multă experiență în digitalizare. În 2022, Europa a devenit, din păcate, scena unui conflict major. Deși încă greu de evaluat, războiul din Ucraina va avea consecințe majore asupra economiei europene, precum și asupra piețelor de comerț electronic“, a detaliat contextul și Luca Cassetti, secretarul general al Ecommerce Europe, cu ocazia lansării raportului deja amintit despre piața de profil.
Scurt istoric
Rareș Bănescu a început afacerea Retargeting Biz în 2012 (într-o perioadă în care și magazinele online începuseră să se dezvolte într-un ritm rapid), dar până la implementarea propriu-zisă a soluției software a mai trecut un an.
După încă un an de prezență pe piață a reușit să atragă și un prim investitor, în persoana omului de afaceri Mugur Frunzetti, fondatorul Floria.ro, care a investit 500.000 de euro pentru dezvoltarea platformei, devenind astfel acționar cu o participație de 30% în companie. Între timp, Frunzetti și-a vândut părțile sociale, în structura actuală a acționariatului regăsindu-se ca acționar majoritar Rareș Bănescu.
Într-o discuție anterioară cu NewMoney, antreprenorul spunea că această afacere s-a concretizat în urma unei nevoi personale de pe vremea când el însuși lucra în e-commerce și își dorea să comunice personalizat cu fiecare utilizator, în funcție de acțiunile acestuia.