Mai pare o simplă joacă? Doi tineri urmează să facă un milion de euro în acest an din vânzarea de jucării educative
Acest articol apare în numărul 25 (9-22 octombrie) al revistei NewMoney
„Să te joci nu este un lux, este o necesitate“, spunea psihologul american Kay Redfield Jamison. Sau o oportunitate de afaceri, ar putea completa doi tineri antreprenori care au construit din jucării educative un business ce ar urma să ajungă la afaceri de un milion de euro în acest an.
El a fost dintotdeauna „propriul angajator“. Ea are un trecut în finanțe, iar după mulți ani în care a lucrat ca analist financiar și coordonator de echipă într-una dintre cele mai mari bănci din România, a cedat tentației și a trecut în barca antreprenoriatului. Astăzi, soții Lucian și Anca Leibovici fac echipă și au un business cu jucării educative care va ajunge anul acesta la vânzări de un milion de euro.
Un business creat pe o nișă în creștere, impulsionată de veniturile mai mari ale părinților. De altfel, privită per ansamblu, piața locală a jucăriilor ar putea ajunge anul acesta la un maximum istoric de 170 de milioane de euro, potrivit unei analize a furnizorului de informații de afaceri KeysFin.
Însă cu totul altfel stăteau lucrurile în 2010, când Lucian Leibovici (38 de ani) s-a decis să investească în jucăriile educative. Avea pe atunci o afacere în zona soluțiilor educative pentru traininguri și a mers la un târg de profil în Elveția. Acolo a văzut diferite jucării educative, o raritate în România acelor vremuri. S-a gândit că acestea ar putea reprezenta o oportunitate de afaceri și a început să importe astfel de produse. Astfel, a pus bazele platformei online Edu Class. Investiția inițială a fost de „doar câteva mii de euro“, bani necesari achiziționării primelor loturi de jucării și creării unui site.
„A fost un pariu riscant, era 2010, în plină criză. Vânzările online erau și ele la început. Dar educația este un subiect important“, își amintește Anca Leibovici (35 de ani), care, în 2014, s-a alăturat afacerii începute de soțul ei, atunci când a apărut primul copil în viața lor.
Astăzi, familia lor este compusă din patru persoane, cel mai mic membru având puțin peste o lună. De altfel, în momentul în care a decis să renunțe la corporație si să devină antreprenoare, Anca a venit să completeze oferta site-ului cu produse de puericultură, un fel de „jucării pentru mame“. Nu știa foarte multe despre vânzări, însă, la fel cum a făcut soțul ei cu doar câțiva ani înainte, simțea că este nevoie de aceste produse pe piață.
JOACA ÎN FAMILIE. Sarcinile în business s-au împărțit rapid între cei doi: ea se ocupă de vânzări și promovare, iar el de partea administrativă și de tot ce înseamnă IT. Se consultă atunci când trebuie să ia deciziile importante, însă evită să se suprapună în atribuțiile cotidiene. Aleg împreună jucăriile cele mai potrivite, deși antreprenoarea recunoaște că nu există o rețetă după care un produs se vinde sau nu. Unul dintre cele mai vândute produse ale lor este calendarul magnetic – prima comandă de 1.200 de bucăți fiind epuizată în doar două săptămâni, cu mult mai repede față de așteptările lor. La fel de bine se vând însă și jucăriile din lemn.
Anul trecut au avut vânzări de aproximativ 780.000 de euro și un profit de 120.000 de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe. „Părinții cumpără jucării tot timpul anului, însă partenerul nostru numărul unu este Moș Crăciun“, explică, glumind, antreprenoarea. Profitul este reinvestit, deoarece sunt mereu în căutare de noi parteneri de desfacere, dar și de furnizori de jucării. Deocamdată, au un portofoliu de peste 2.000 de jucării care vin de la producători din Marea Britanie, Belgia, India, dar și din Turcia, Germania și Portugalia, în timp ce produsele de puericultură provin de la o companie din Coreea de Sud.
„Jucăriile pot fi folosite de la zero la 99 de ani“, glumește Anca Leibovici, în sensul în care unele dintre ele pot fi utilizate ca jocuri pentru întreaga familie. Oferta lor cuprinde o gamă mai mică de jocuri digitale, scopul fiind să îi facă pe cei mici să se desprindă de tablete sau telefoane. „Părinții încearcă, prin jucării educative, să compenseze niște lucruri care nu se întâmplă la școală. Jucăriile educative reprezintă o nișă care este în creștere“, mai spune antreprenoarea.
Clienții nu sunt însă doar părinții. Mai au comenzi și de la școli private, care vor să le ofere elevilor lor altfel de materiale didactice, dar și de la unele școli publice, care au început recent să investească în această direcție. Prețurile încep de la 5-6 lei și pot ajunge și la câteva sute de lei, în funcție de produs.
ZARURILE PE OFFLINE. Deși online-ul oferă destule informații despre produse și posibilitatea de a le achiziționa ușor, fără să fie nevoie de deplasare, cei doi au realizat în timp că românii încă își doresc să pună mâna pe jucării și să vadă cum funcționează înainte de a le cumpăra.
În consecință, în paralel cu discuțiile cu furnizorii de jucării, au început să intre treptat și în mediul offline, prin parteneriate cu librării din București și din țară, dar și cu magazine locale. Efectul? 60% din vânzări vin astăzi strict din offline. Totuși, își doresc și un magazin sub brandul lor, pe care speră să-l deschidă anul viitor, în care să vândă jucării și produse de puericultură, dar și să le poată explica vizitatorilor cum funcționează acestea.
„Dincolo de instrucțiuni, interacțiunea umană este importantă“, explică Anca Leibovici. În momentul de față au un showroom în care clienții mai vin să vadă produsele, însă este foarte mic. Deocamdată sunt în căutarea unui loc ideal, iar antreprenoarea își dorește ca acesta să fie amplasat stradal, ușor de accesat cu metroul și în niciun caz într-un mall.
De remarcat că acesta nu este singurul caz de retailer online care se îndreaptă către magazine fizice deschise sub brandul propriu. În acest an, BestKids, unul dintre cei mai mari retaileri online de jucării, jocuri și articole pentru copii din România, cu afaceri de 3,6 milioane de euro în 2016, a deschis un magazin fizic la Cluj-Napoca, în centrul comercial Platinia.
„Pentru retaileri, un prim avantaj este expunerea brandului și către un public care poate fi mai reticent în ceea ce privește achizițiile online“, explica recent, într-un articol pentru NewMoney, Florinel Chiș, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). În plus, o vizibilitate crescută i-ar putea ajuta și în ideea în care vor să comercializeze jucării sub un brand propriu.
„Ar fi ideal să facem o fabrică, însă sunt deja oameni care gândesc și produc aceste jocuri foarte bine“, punctează antreprenoarea, care pentru anul următor vrea o creștere a numărului produselor din zona de puericultură, propunându-și să intre și pe o nișă complementară – a consumabilelor pentru copii (scutece, șervețele etc.) și a accesoriilor utile mămicilor (gentuțe pentru căruț etc.). Ceea ce ar putea însemna o creștere a afacerii cu 25% față de prognoza pentru anul acesta, până la aproximativ 1,3 milioane de euro.
Mai pare o (simplă) joacă?
Cine, ce, cât
Piața globală a jucăriilor este estimată la circa 100 de miliarde de dolari, în creștere datorită orientării industriei și către jocuri pentru adolescenți sau adulți. Piața din România urmează și ea acest trend, potrivit unei analize KeysFin.
- JOCURI ȘI JUCĂTORI. În 2015, în România au fost înregistrate peste 310 companii care produceau sau comercializau jucării, având cumulat aproape 3.000 de angajați. Dintre acestea, 117 erau producători, iar 195 se ocupau doar de comercializarea de jocuri și jucării. Cel mai important jucător din acest domeniu este compania grecească Jumbo, cu vânzări de 48 de milioane de euro în anul fiscal 2015-2016, care controlează 40% din piață. Următoarele două locuri sunt ocupate de Intertoy Zone și Lego România.
- PROFITURI. Cifra de afaceri din producția și comerțul de jucării a atins 161,2 milioane de euro în 2015, o valoare de peste patru ori mai mare față de 2010, când aceasta era de 42,7 milioane de euro. Și pro-fitabilitatea sectorului a avansat spectaculos, de la 2,7 milioane de euro, în 2010, la 16,2 milioane de euro, în 2015.
- LA NIVEL GLOBAL. Cei mai mari jucători din lume sunt giganții Mattel, Lego și Hasbro, companii care au raportat în 2016 venituri de peste 5 miliarde de dolari fiecare. Potrivit estimărilor analiștilor, piața globală de jucării ar urma să depășească 135 de miliarde de dolari până în 2020, susținută de creșterea puterii de cumpărare, de inovație, de avansul tehnologic și de apetitul tot mai mare de achiziții al copiilor și părinților, deopotrivă.