Povestea antreprenorului care pariază totul pe tehnologie în dezvoltarea afacerilor pe care le deține

Florel Manu 09/02/2024 | 13:11 Digital
Povestea antreprenorului care pariază totul pe tehnologie în dezvoltarea afacerilor pe care le deține

În timp ce unele agenții de marketing online preferă să aibă mulți clienți de la care să obțină venituri medii și mici, alți jucători din piață vor mai degrabă să ofere servicii pentru businessuri mari, cu câștiguri pe măsură. Studiu de caz, agenția de marketing Dare Digital.

Pandemia de COVID-19 le-a demonstrat mai multor companii că pentru a-și putea proteja afacerile trebuie să investească serios în digitalizare. Dar asta nu a fost to­tul. Pentru a rămâne vii în piață, multe și-au consolidat prezența în online. Pre­zență care nu ar fi fost vizibilă fără o îndreptare a campaniilor și a bugetelor de marke­ting către mediul online. Însă nici canalele clasice de publicitate nu au fost neglijate total.

Un raport de la jumătatea lui iunie 2023, Media Fact Book, realizat de agenția de studii de piață Initiative, arată că în 2022 piața de publicitate din România ajun­gea la nivelul de 657 de milioane de euro, în creștere de la 601 milioane de euro în 2021. Un avans relativ mic, de circa 9%, pus de realizatorii studiului pe seama comportamentului din piață influențat atât de războiul din Ucraina, cât și de previziunile economice negative, care au fă­c­ut mai multe businessuri să fie precaute cu bugetele destinate campaniilor de marketing.

Același document estima cifra de afa­ceri a jucătorilor din piața de publicitate locală că va ajunge la 683 de milioane de euro în 2023. Valoarea exactă va fi cunos­cută însă la jumătatea acestui an, când companiile își vor încheia raportările financiare către Ministerul Finanțelor.

Între online și offline

Ciprian Susanu (39 de ani), fondator al agenției de mar­ke­ting Dare Digital, spune că pandemia a în­vățat mai multe businessuri să fie mai flexibile în privința modului în care își stabilesc prioritățile atunci când își cheltuiesc bugetele. De flexibilitate vorbește și când se re­feră la propriul business. „Noi ne-am născut în 2014 ca o agenție online și așa am operat până acum vreo doi ani. Acum ne po­zițio­năm ca o agenție de marketing, cu pre­ferință pe canalele digitale“, spune Ci­prian Susanu. El adaugă că 85-90% din business este concentrat pe publicitatea din on­line, iar restul, pe cea clasică.

Există și o explicație. Chiar dacă publicitatea din online crește, bugete destul de se­rioase sunt alocate de companii și către mediul offline. De exemplu, potrivit studiului amintit, piața de publicitate TV din România a fost la circa 350 de milioane de euro, valoare care stagnează de doi-trei ani și re­prezintă peste jumătate din piață.

Valoarea publicității online a urcat în 2022 cu circa 25% peste cea din anul precedent, la 233 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 35% din piață. Ciprian Susanu estimează că în 2023 valoarea publicității din mediul online ar putea să o egaleze pe cea din TV. Studiul Media Fact Book sesizează o creștere de 23% în 2022 față de 2021 și la pu­­blicitatea outdoor, cunoscută în industria de advertising drept OOH (out of home). În­casările pe acest segment au fost de circa 37 de milioane de euro.

Piața publicității radio a venit și ea în 2022 cu un avans de 10% față de 2021, fiind de aproape 32 de milioane de euro. O scă­dere de 10%, pentru același interval, este în­registrată la publicitatea din print, aceasta fiind de aproximativ 5 milioane de euro. Această dinamică a businessului din indus­tria publicității l-a făcut pe Ciprian Susanu să ia în considerare toate palierele pieței, așa încât să satisfacă cererile clienților care au bugete de marketing atât pentru mediul online, cât și pentru cel offline. „Pe offline, TV-ul e la putere, radio și OOH sunt la un ni­vel foarte bun, iar presa scrisă este un ca­nal care a fost absorbit în mare parte în online“, concluzionează Ciprian Susanu.

De la programare la marketing

Ciprian Susanu este atașat încă de mic de me­diul IT. El a făcut parte din prima pro­moție în care informatica era studiată încă din cursurile gimnaziale. A continuat cu acest domeniu și la liceu, ca în final să fie absolvent al Facultății de Matematică-Informatică de la Universitatea din București. După facul­tate, între 2005 și 2010, s-a concentrat pe zona de programare, însă în crearea de site-uri. „Din 2010 am intrat în zona de publicitate și marketing, industrie care la momentul respectiv avea nevoie mare de înțelegerea tehnologiei“, detaliază Ciprian Susanu.

El a activat într-un grup de firme ca programator, dar în timp a început să înțeleagă și zona de marketing. În 2014 a decis să deschidă Dare Digital, cooptându-i drept par­teneri cu 50% din business pe fondatorii companiei în care lucra ca programator. Cola­borarea a durat până în 2017, când Susanu a preluat și partea de 50% a partenerilor săi, continuând astfel pe cont propriu.

„Marketingul digital era într-o creștere accelerată la momentul 2016-2017 și am luat decizia ca dintr-o companie de performance media să merg mai departe către strategie și creație, conținut pentru rețelele sociale, web development și abia apoi amplificare media“, mărturisește antrepreno­rul. A fost și momentul în care a decis să schimbe total și strategia de business. În 2017, Dare Digital era o companie cu o cifră de afaceri de doar 300.000 de euro. Susanu simțea nevoia de creștere și dorea să aibă în subor­dine salariați seniori, care să cu­noască bine piața. Din 2018 a decis să aducă în companie oameni care să câștige în func­ție de amploarea proiectelor pe care le de­ru­lează. Așa a format un grup de specialiști care s-au implicat în creșterea companiei. „Din 2018 am operat pe acest model de bu­siness, iar oamenii au fost mai interesați în ceea ce privește evoluția agenției“, mai spune Ciprian Susanu.

Pe mai multe fronturi

Odată cu adop­tarea noului model de business, antreprenorul a investit în automatizarea proceselor din companie. A dezvoltat din 2019 inclusiv un sistem de enterprise resource planning (ERP), cu ajutorul căruia a reușit să-și coordoneze mai ușor activitatea, fiind posibil și lucrul remote. Acest fapt l-a ajutat și în pe­ri­oada pandemiei, când multe businessuri, inclusiv cele din zona de marketing digital, au fost nevoite să-și adapteze afacerile la noile provocări din piață. „Este adevărat că am pierdut și noi în martie 2020 cam 35% din business, numai că am reușit cu toții să revenim pe final de 2020 cu o creștere de 15-20%“, menționează antreprenorul.

De la jumătatea lui 2022, Ciprian Susanu a decis să aducă o echipă de top și middle management care să ducă businessul la un alt nivel. Astfel, compania sa a încheiat 2023 cu o cifră de afa­ceri de 1,3 milioane de euro, iar anul acesta Susanu estimează o creștere până la 1,8 milioane de euro. Și toate aceste venituri vin dintr-un portofoliu de circa 30 de clienți, care sunt companii mari sau foarte mari, cu bugete generoase de marketing.

În timp ce echipa sa de management se ocupă de evoluția Dare Digital, el vrea să se dedice creșterii altor businessuri pe care le-a început. Unul este WishMo, o aplicație mo­bilă care centralizează toate tombolele cu premii de la brandurile din România. „E lansată la sfârșitul lui 2022 și în momentul ăsta a stagnat undeva în zona de 10.000 de utilizatori și câteva zeci de mii de descăr­cări“, adaugă Ciprian Susanu. Concret, apli­cația aduce pe aceeași platformă pro­moțiile destinate clienților direcți. Aceștia știu astfel unde se găsesc cele mai avantajoase concursuri care le pot aduce câștiguri.

O altă afacere pe care vrea să o crească este Formula4, un business de educație în zona de marketing online. Există din 2016, însă până în pandemie s-a desfășurat în format fizic, iar acum trebuie adaptat la noile condiții de piață, unde astfel de activități pun accentul pe online. Nu în ultimul rând, are în stadiul de proiect un business prin care intenționează să-i ajute pe consumatori să cumpere din online produ­sele electro-IT care li se potrivesc atât ca preț, cât și din punctul de vedere al nevo­i­lor lor. Și, dacă va găsi modelul câștigător pentru fie­care business, nu se va opri aici.

Acest articol a apărut în numărul 180 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.