Intrat în business cu mici afaceri în comerț, Adrian Voican deține acum unul dintre principalii turoperatori locali care vând, mai ales, vacanțe în România

Florel Manu 12/07/2022 | 10:35 Oameni
Intrat în business cu mici afaceri în comerț, Adrian Voican deține acum unul dintre principalii turoperatori locali care vând, mai ales, vacanțe în România

Adrian Voican (58 de ani) a intrat în 2022 cu ideea că afacerile din turism din acest an ar putea să se apropie de perfor­man­țele înregistrate în 2019, înainte de pan­de­mie. „Anul ăsta am început cu maximum de entuziasm, pentru că ianuarie și februarie au început bine, până a izbucnit războiul“, spune Adrian Voican, cofondator al businessului Bibi Touring.

În urmă cu trei ani, compania genera prin cele două divizii ale sale o cifră de afaceri de peste 13 milioane de euro – Bibi Touring, tur-operator care oferă pachete turistice către agențiile revânză­toare în sistem business-to-business (B2B), și Bibi Vacanța, cu sedii „la stradă“, care vinde sejururi și alte servicii turistice în sistem business-to-consumer (B2C), către persoane fizice.

În 2020, cele două afaceri au înregistrat un recul puternic și au scăzut la circa 6 milioane de euro, pentru a reveni pe o ușoară creștere anul trecut, până la circa 10 milioane de euro. „Pe zona de tur-operator am ajuns la 90% din veniturile din 2019, iar Bibi Vacanța nu și-a re­venit atât de bine“, evaluează situația din 2021 Adrian Voican, cu precizarea că vân­zările direct din agenție își revin mai greu, pentru că nu toate destinațiile externe au fost deschise anul trecut, iar cererea de bilete de avion a scăzut și ea, pe fondul suspendării mai multor zboruri ale operatorilor aerieni.

Scăderi și compensări

Privind retrospectiv, Adrian Voican confirmă că, în 2020, turismul a înregistrat cel mai mare declin din istorie. „La nivel mondial, scă­derea a fost de 74%, iar România a înregistrat un declin de 55%. Punctual, litoralul ro­mânesc a stat ceva mai bine, cu o scă­dere de circa 20%“, menționează antreprenorul, explicând că stațiunile noastre de la Marea Neagră au avut noroc, devenind des­tinațiile preferate ale românilor în pe­ri­oadele de ridicare parțială a res­tric­țiilor sanitare. Un noroc de care nu au avut însă parte și hotelierii din marile orașe, unde nu s-au mai organizat conferințe și evenimente, iar turismul de business a fost aproape zero.

În aceste condiții, mai mulți antrepre­nori din industria HoReCa s-au unit și au format Alianța Pentru Turism, organizație care a negociat permanent cu autoritățile măsurile de sprijin pentru jucătorii din acest domeniu. „Dacă ai scăderi de circa 25%, cu restructurări și cu măsuri ai putea să supraviețuiești. Dar cu scăderi de 50% e greu să supraviețuiești. E ca arsurile pe suprafața corpului. Iar la 75% ești mort di­rect. Singurul ajutor sunt aparatele artificiale, deci statul, în care am pompat taxe“, spune Adrian Voican.

După mai multe discuții cu patronatele din turism, guvernul a aprobat o schemă de ajutor de la stat de aproximativ 500 de milioane de euro pentru afacerile din HoReCa afectate de restricțiile impuse în perioada pandemiei de COVID-19. În plus, adaugă Voican, patronatele din HoReCa au reușit să obțină promisiunea autorităților că în următorii cinci ani guvernul va aproba emiterea de vouchere de vacanță pentru angajații din sectorul public.

În anii anteriori în care au fost acordate acest fel de vouchere, mai spune antreprenorul, numărul de unități de cazare autori­zate s-a dublat, mulți operatori economici renunțând să mai lucreze la negru sau la gri. Tot în aceeași perioadă, hotelierii au făcut mai multe investiții, ridicând gradul de confort al unităților de cazare.

Entuziasmul studențesc

Până să ajungă să se implice la nivel de patronate în turism, Adrian Voican a pornit businessul Bibi de la zero. „Povestea noastră a în­ce­put în 1987, cu trei ani înainte de re­vo­luție. Noi eram studenți și era o portiță să ai un business“, își amintește Adrian Voican, care a fondat Bibi alături de prietenul său Sorin Rădulescu, decedat recent, la vârsta de 60 de ani.

Antreprenorul povestește că partenerul său era proaspăt căsătorit și, alături de soția sa, Mihaela, a obținut o aprobare pen­tru o tarabă în bazarul din Venus, iar ul­terior și în cel din Neptun. În această afacere au intrat și Adrian Voican, și soția sa, Diana. „Ei vindeau la tarabă și noi ne ocupam de fabricatul hăinuțelor pentru copii“, adaugă Voican, precizând că pe tarabă ajun­­­geau și alte produse hand-made.

Absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații la Institutul Politehnic din București, Adrian Voican s-a ocupat permanent în firmă de operațiunile organizatorice, în timp ce partea comercială i-a revenit partenerului său.

Imediat după 1989, Adrian Voican și Sorin Rădulescu, care era inginer petrolist, au deschis la Ploiești un butic sub numele Bibi, unde vindeau diverse articole de îmbrăcăminte. În timp, cei doi au închiriat mai multe raioane în complexul Aurora Vest din Ploiești, diversificându-și portofoliul. „Vindeam tot ce se mai fa­­­­brica atunci în România și era vestit. În­căl­țăminte de la Guban, perdele de la Paș­cani, porțelan de Sighișoara, păpuși de la Oră­deanca“, explică Adrian Voican. Mai mult, compania Bibi aducea inclusiv carne și pre­parate din carne de la combinatul de creș­te­rea porcilor de la Căzănești, județul Ialomița.

În prima jumătate a anilor ’90, businessul Bibi s-a dezvoltat în zona de comerț, treptat fiind adăugate și servicii de distri­buție, în special de produse alimentare. Operațiunile Bibi se desfășurau la Ploiești, Craiova, Timișoara, dar și pe litoral, unde a început aventura studențească a celor doi parteneri de afaceri.

Voican mai spune că businessul Bibi s-a restructurat în timp, pentru că în jurul complexului comercial în care își aveau raioanele au apărut mai mulți mici afa­ce­riști cu tarabe, care vindeau aceleași tipuri de produse pe care le avea și Bibi, dar la pre­­țuri mult mai mici. Astfel, Voican și Rădulescu au ajuns să facă afaceri cu mo­bilă. „Pentru mo­bilă aveai nevoie de spațiu mai mare și nu puteai face lucrul ăsta la tarabă. Pe segmentul mobilei nu se puteau bate cu noi“, glumește Adrian Voican.

Pasul spre turism

În perioada în care își consolida businessul cu mobila, Adrian Voican a fost contactat de fostul său coleg de școală Dragoș Anastasiu. Acesta era me­dic în Germania și se pregătea să pună bazele companiei de transport cu autocarul Eurolines. „El nu prea avea pe nimeni în România și m-a rugat să-i fac o stație de autocar în parcarea noastră de la Aurora Vest“, spune Adrian Voican, povestind că afa­cerea a început cu o cursă de autocar pe săptămână spre Germania, pentru a ajunge la un moment dat la 30 de curse pe zi spre diverse destinații. În perioada cola­borării cu Anastasiu, Voican a deschis în centrul Ploieștiului o agenție pentru vânzarea de bilete de autocar, iar mai apoi și de avion. Pentru a face acest business mai rentabil, a început să vândă inclusiv vacanțe. „În 1999, Bibi a ajuns compania de turism de pe primul loc la Camera de Comerț și Industrie Prahova“, își amintește antreprenorul.

În 1996, cei doi antreprenori au renunțat la afacerile din distribuție, investind totul în Vama Veche, unde avea să apară Bibi Bistro. Ulterior au renunțat și la afacerile cu mobilă, și la magazinele pe care le mai aveau în Ploiești, orientându-se exclusiv către segmentul de turism.

În 2005, în parteneriat cu doar câțiva hotelieri, au început să introducă și în tu­rismul local ideea de rezervări timpurii (early booking), concept pe care l-au per­fecționat în perioada 2008-2009, când Voican a făcut parte din Consiliul Director al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).

Pentru a-și consolida businessul, intrat într-o creștere accelerată, au decis să dea în administrarea altor antreprenori afacerea de la Vama Veche. „Trebuia să ne mu­tăm cu totul pe litoral de la 1 mai, când începea sezonul. Fluxul era așa de mare, încât nu puteai să controlezi această afacere de la distanță“, explică antreprenorul.

Din 2013 a restructurat și fluxul de afa­ceri. Vânzările de vacanțe și bilete de avion în agenție au fost orientate către divizia Bibi Vacanța, în timp ce segmentul B2B – pachete de vacanță către agențiile de tu­rism revânzătoare – a rămas la Bibi Tou­ring. În momentul de față, divizia din urmă are contracte cu peste 1.000 de hoteluri din țară și 1.000 de agenții de turism revân­zătoare, generând cea mai mare parte a cifrei de afaceri. Adrian Voican așteaptă ca piața de turism să-și revină începând din acest an, iar vânzările Bibi Vacanța să înceapă și ele să crească. Nu de alta, spune el, dar românii au reînceput deja să călă­torească.

Cifrele din turism

Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică în anul 2021 au însumat 9,27 mili­oane de persoane, în creștere cu 46,4% față de anul 2020, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).

  • CATEGORII. ­­Din numărul total de sosiri în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare înregistrate anul trecut, cele ale turiștilor români au reprezentat 90,9%. Restul de 9,1% au fost turiști străini.
  • INVESTIȚII. ­­Potrivit platformei Hotel Invest, în România ar urma să fie finalizate anul acesta 940 de unități de cazare noi, cele mai multe fiind în județul Constanța – 140.

Acest material a fost documentat la Ploiești.

Acest articol a apărut în numărul 143 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.