Filosofia Ioanei Romanescu: Cum s-a reinventat Cupcake Philosophy în perioada pandemiei

Senica Micu 10/06/2021 | 10:24 Oameni
Filosofia Ioanei Romanescu: Cum s-a reinventat Cupcake Philosophy în perioada pandemiei

Adaptarea și flexibilitatea sunt elementele-cheie care au stat la baza reinven­tării Cupcake Philosophy în perioada pandemiei.

Până în 2020, Cupcake Philosophy fur­niza anual deserturi pentru peste 600 de evenimente, ceea ce reprezenta aproximativ 90% din cifra de afaceri, însă pandemia a determinat-o pe fondatoarea bran­dului, Ioana Romanescu, să-și concentreze eforturile către livrări la domiciliu prin resurse proprii și parteneriate cu companii de transport.

Cupcake Philosophy a înregistrat astfel o creștere de 10% în vânzările către per­soane fizice, care au ajuns să reprezinte 60% din totalul tranzacțiilor – total care a crescut de asemenea cu 50% față de anul 2019. Dar cum se vor aranja lucrurile de aici înainte?

Înainte de a trasa planurile pe care Ioana Romanescu le are acum, iată și o scurtă istorie a brandului său. După terminarea facultății, Ioana Romanescu a lucrat în zona corporate peste 18 ani, în România și în Canada, por­­nind de la o po­­ziție entry-level și ajun­gând să con­ducă echipe globale cu peste 200 de persoane în zona de management financiar și operațional.

Spune că a făcut cunoștință cu lumea deserturilor în Canada, țara în care a locuit și a studiat timp de trei ani. „Foarte aproape de locuința noastră era un ma­ga­zin care vindea cupcakes. Eram fasci­nată de modul în care aceste prăjituri erau decorate și simțeam de fiecare dată bucuria oamenilor care le cumpărau, precum și a celor care le pregăteau. Îmi aduc aminte și acum că stăteam minute în șir în fața magazinului, admirând vitrina lor cu cupcakes“, povestește ea.

La capătul celor 18 ani de corporație, Ioana Romanescu și-a dat seama că ceea ce își dorește cu adevărat este să aibă propriul business și să exploreze lumea deserturilor, dar nu înainte de a studia la una dintre prestigioasele școli de patiserie din lume – Le Cordon Bleu, din Paris, „cu chefi instruiți la nivel internațional“.

Cupcake Philosophy a prins contur în anul 2014, cu o investiție inițială de apro­xi­mativ 40.000 de euro din surse proprii, su­mă direcționată, în primul rând, către dez­voltarea unui laborator certificat HACCP (sistem de management al sigu­ranței produselor alimentare) și a echipei, angajații urmând cursuri de dezvol­tare și perfecționare. La o distanță de doi ani, și-a amenajat și propriul magazin, printr-o investiție de 20.000 de euro. „La momentul respectiv, piața deserturilor era în plină dezvoltare, iar tranziția de la de­serturile tradiționale la cele moderne se făcea destul de ușor. În tot acest proces era foarte vizibilă influența deserturilor din Europa, însă în același timp partea de originalitate și de creativitate era mai pu­țin prezentă. Consumatorii erau destul de rezervați în a încerca produse noi“, spune antreprenoarea.

Modelul de business al Cupcake Philo­sophy în trei etape

Ioana Romanescu a gândit modelul de business al Cupcake Philo­sophy în trei etape. Prima a însemnat o con­știentizare a produsului în mintea consumatorului, o etapă pe care aceasta a nu­mit-o „riscantă“ – deoarece „produsul-ve­detă (cupcake) exista de ceva vreme în lume, însă acesta trebuia adaptat la piața din România“ –, dar care s-a dovedit a fi, în cele din urmă, „un succes“.

A doua etapă se referă la extinderea ga­mei de produse pentru a deservi evenimente, până la un portofoliu de peste 200 de deserturi, iar a treia acoperă partea edu­cațională, antreprenoarea oferind cursuri de calificare în industria HoReCa, un pro­iect la care spune că lucrează în prezent.

Pentru anul acesta, de exemplu, Ioana Romanescu a bugetat investiții de circa 20.000 de euro în dezvoltarea echipei prin formare profesională. Totodată, zice că va continua să investească „în mod constant“ în echipamente și tehnologie, astfel încât să eficientizeze procesul de producție.

„Ca trainer și catalizator de visuri, îmi doresc să inspir studenții români și străini să adauge cunoștințe și experiență la baza curajului, să-i îndemn să experimenteze cu deserturi proprii, care să le poarte semnă­tura. Mă voi implica și în proiecte care vi­zează arta desertului dintr-o perspectivă sănătoasă, creionând produse fără zahăr, cu un conținut scăzut de grăsimi, dar și în proiecte de sustenabilitate“, detaliază antreprenoarea.

De altfel, potrivit magazinului online Bio­Up, care, printre altele, se ocupă și cu vânzarea de dulciuri fără zahăr, cele mai căutate produse în perioada pandemiei au fost tocmai cele din categoria dulciurilor bio vegane, cu o creștere de 50% a valorii medii a tranzacțiilor zilnice, prin compa­rație cu o perioadă obișnuită.

Mai multe scenarii de business

„Pe parcursul pan­demiei, am trecut de la o abordare holis­tică pe termen mediu și lung la o abordare pe termen scurt și foarte scurt, din cauza lipsei de predictibilitate. În acest context, am generat mai multe scenarii de business, mergând pe principiul «what if» și ne-am ghidat după acestea“, punctează antreprenoarea, care, în același timp, con­si­deră că faptul că s-a concentrat pe cash flow, și mai puțin pe profitabilitate, a ajutat-o să traverseze cu bine perioada pan­demiei. Trăgând linie la finalul lui 2020, după șapte ani de activitate, valoarea to­tală a vânzărilor a ajuns la peste un milion de euro. În primii ani de exis­tență, Cupcake Philosophy a crescut între 150% și 300%, pentru ca în ultimii ani creș­terile să fie de aproximativ 50-60% anual.

„În 2020 am avut o cifră de afaceri care s-a situat la aproximativ 70% din vânzările anului 2019, similar cu ceea ce s-a întâmplat, în medie, în industria HoReCA. Anul acesta, ne așteptăm să avem o cifră de afa­ceri cel puțin egală cu cea din 2020, poate ușor mai mare datorită deciziilor recente legate de ridicarea anumitor restricții, ceea ce implică posibilitatea organizării de evenimente private și nu numai“, detaliază Ioana Romanescu.

Totuși, analizând evoluția evenimentelor din prima parte a acestui an, precum și ceea ce s-a întâmplat cu evenimentele reprogramate din 2020, este clar că în urmă­toarea perioadă segmentul de evenimente va rămâne la un nivel redus, o mare parte dintre clienții cu evenimente private – cum ar fi nunțile cu peste 150-200 de persoane – preferând fie să păstreze numărul de invitați și să mute evenimentele în 2022, fie să le desfășoare în 2021, dar cu un număr restrâns de persoane.

Acum, Ioana Romanescu se concen­trează pe menținerea relațiilor cu clienții actuali și, totodată, urmărește reînnoirea colaborărilor cu locațiile de evenimente și zona corporate. Schimbarea dinamicii pieței și a comportamentului de consum s-a reflectat și în faptul că, pe parcursul lui 2020, Cupcake Philosophy a vândut cu 80% mai multe torturi față de anul precedent, iar clienții corporate de dinaintea pan­demiei s-au transformat în 2021 în „clienți persoane fizice“.

Într-un fel, schimbările din piața muncii, din ultima perioadă, influențează direct afaceri în genul Cupcake Philosophy.

„În ultimul an, testul anduranței l-au trecut doar brandurile care au înțeles că bu­năstarea unei afaceri depinde și de flexibilitatea de care aceasta poate da dovadă în momente cruciale“, mai spune antreprenoarea, dând de înțeles că, în astfel de mo­mente, este extrem de important să dai do­vadă de empatie și să te adaptezi rapid oricărui context.

Înainte și după

Pandemia a schimbat radical mersul normal al multor domenii de business, așa cum este și cel în care se dezvoltă afacerea fondată de Ioana Romanescu acum șapte ani, Cupcake Philosophy.

  • 2014. Printr-o investiție de 40.000 de euro, antreprenoarea lansează Cupcake Philosophy și astfel visul pe care îl avea de mai mulți ani – acela de a le aduce fericire oamenilor prin deserturile sale – devine realitate.
  • 2019. Înainte de pandemie, Cupcake Philosophy ajunsese să furnizeze deserturi pentru peste 600 de evenimente, însă a fost nevoie de o reconfigurare a strategiei de dezvoltare, astfel încât să mențină un echilibru în business.
  • 2020. Tacticile aplicate anul trecut, în plină criză sanitară, au avut ca efect o creștere de 10% în vânzările către persoane fizice, ajun­gând la o pondere de 60% din totalul tran­zac­țiilor, comparativ cu anul 2019. De asemenea, anul trecut a însemnat și o creștere de 50% pentru numărul total al tranzacțiilor.
  • 2021. Odată cu relaxarea restricțiilor, este de așteptat ca și segmentul evenimentelor – care reprezenta o parte extrem de impor­tantă pentru Cupcake Philosophy – să în­ceapă să revină pe un trend crescător, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra afacerii.

Acest articol a apărut în numărul 117 al Revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.