După ce a implementat mai multe soluții de automatizare și management al accesului, Kadra inovează astăzi și protejarea mediului înconjurător

Cât de repede ar putea fi rezolvată problema traficului intens dintr-un oraș mare? Ce măsuri ar putea fi aplicate pentru reducerea emisiilor de carbon? La astfel de întrebări, Andreea Strugaru, managing partner Kadra, vine cu soluții concrete care se pot integra rapid în orice oraș din România. Antreprenoarea vorbește astăzi despre smart city și smart mobility, concepte dezvoltate mai ales în vestul Europei și prea puțin la noi.
În această direcție, Kadra, un business de 32,5 milioane de lei (6,7 milioane de euro) în 2020, a lansat în ultimul timp mai multe sisteme care ar putea rezolva o serie de probleme, de la descongestionarea traficului până la poluare și lipsa locurilor de parcare. Și nu se va opri aici.
O soluție pe bicicletă
Peste 400.000 de persoane mor anual în Uniunea Europeană din cauza poluării aerului, arată un studiu publicat anul trecut la Copenhaga de Agenția Europeană de Mediu. Potrivit acestuia, în România, fiecare al cincilea deces este pus pe seama factorilor de mediu, care cauzează tot felul de boli. Nu același lucru se poate spune despre Suedia sau Danemarca, țări în care un singur deces din zece este cauzat de poluare.
Cele mai poluate județe din România sunt Covasna, Ilfov și Iași, urmate de Dolj și București, potrivit unui raport realizat de Airly, companie care se ocupă de monitorizarea calității aerului. Ce e de făcut?
„Orașul inteligent are ca scop îmbunătățirea calității vieții oamenilor și protejarea mediului înconjurător. Un astfel de oraș presupune clădiri verzi, sustenabile, parcări inteligente, o calitate bună a aerului respirabil, zone verzi și spații de recreere. E adevărat că România este încă la început de drum în această direcție, însă există și la noi inițiative de proiecte, unele deja implementate în orașe precum Alba Iulia, Cluj-Napoca, Sibiu, Brașov, București“, spune Andreea Strugaru.
Kadra este specializată în soluții de căi de acces, de la segmentul industrial și până la clădirile rezidențiale sau comerciale. Câteva exemple în acest sens ar fi autobuzele electrice (primul autobuz cu zero emisii produs la Baia Mare, omologat deja, va intra în teste și pe străzile Clujului, după ce a circulat și în alte orașe din țară), mijloacele de transport nepoluante (biciclete, trotinete), parcările inteligente pentru mașini și biciclete sau aplicațiile pentru parcări.
Unul dintre proiectele pe care mizează astăzi Kadra este Bike Tower – o parcare de biciclete pe verticală, complet automatizată, formată dintr-o structură din oțel, cu 12 laturi învelite în sticlă securizată și fundație din beton armat, cu o capacitate de 118 biciclete. Sistemul a fost implementat deja în orașele din Cehia, înregistrându-se o creștere cu 40% a numărului de utilizatori de biciclete, potrivit datelor companiei.
Parte a conceptului smart mobility/smart city este și aplicația GoPark, un proiect care se va dezvolta pe termen mediu și pe termen lung și care-i va ghida pe utilizatori în trafic spre cele mai apropiate locuri libere de parcare, oferindu-le în același timp acces la plată online cu cardul. „La această aplicație, care simplifică parcarea, vrem să adăugăm noi funcționalități care să ajute beneficiarii parcărilor off-street, dotate cu sisteme de parcări Parkomatic, să-și monitorizeze eficient spațiile de parcare“, detaliază Andreea Strugaru.
În opinia sa, existența unor fluxuri constante de autovehicule în parcările publice și construirea unor clădiri de birouri și centre comerciale sunt motive care justifică opțiunea de implementare a unui sistem de management integrat al locurilor de parcare.
Tot înainte
O altă linie de business pe care merge Kadra este producția și furnizarea de sisteme automatizate pentru uși. Compania plănuiește în acest sens o investiție de 200.000 de euro în creșterea capacității de producție a unității sale din Cluj-Napoca, investiție pe care speră să o asigure prin atragerea de fonduri europene.
Chiar dacă în primele luni de lockdown multe dintre proiectele sale au fost încetinite, planurile de dezvoltare ale companiei nu s-au schimbat.
„În România, spre deosebire de alte țări din Europa Occidentală, nu au existat impuneri referitoare la sistarea șantierelor de construcții, din fericire. Totuși, factorul psihologic s-a materializat în cazul nostru în două luni aproape fără venituri, chiar dacă aveam multe contracte semnate. De asemenea, anul trecut am avut multe solicitări de amânare a plăților din partea clienților, însă, de îndată ce oamenii s-au lămurit că nu este vorba despre o criză financiară, lucrurile au reînceput să funcționeze în ritmul cunoscut“, mai spune Strugaru.
Dacă în 2019 cifra de afaceri a Kadra a fost de 39 de milioane de lei (8,2 milioane de euro), în 2020 aceasta a scăzut la 32,5 milioane de lei (6,7 milioane de euro). Pentru 2021, Strugaru estimează o creștere cu 20% față de anul trecut, ceea ce se traduce, aproximativ, printr-o revenire la nivelul înregistrat înainte de pandemie.
Kadra a fost înființată în 1993 de trei antreprenori, toți, ingineri la bază – Andreea Strugaru, Radu Opriș și Monica Sagmar –, care au pornit de la ideea modernizării la standarde occidentale a clădirilor din România.
„Această idee am avut-o într-un concediu pe care l-am petrecut împreună și în care am fost pur și simplu fascinați de sistemele de acces implementate în multe dintre clădirile în care intram. Atunci ne-am pus serios întrebarea dacă și cum am putea face să aducem aceste inovații și la noi în țară, astfel încât să nu mai deschidem ușile cu umărul sau cu mâinile, să nu mai fie necesar să ne dăm jos din mașină pentru a deschide porțile sau ușile garajelor“, își amintește Strugaru. Investiția de început a constat în „echivalentul a câteva mii de dolari – pentru că nu existau euro atunci – și o cafetieră“.
Primii clienți au fost o firmă de construcții din Cluj (ce dorea să controleze accesul în parcarea proprie și căreia i-au vândut o barieră automată) și o instituție bancară din București (care dorea o ușă pietonală automată la intrarea clienților).
De atunci, compania – care numără azi 90 de angajați – a bifat câteva premiere cum ar fi primele plăți cu cardul sau opțiunea plății contactless cu smartphone-ul la stația automată de plată a parcării sau primele uși automate etanșe pentru sălile de operații din spitale.
Acest articol a apărut în numărul 123 al revistei NewMoney