De ce amână IKEA deschiderea celui de-al doilea magazin din România, deși a fost construit

Bianca Dobrescu 16/11/2018 | 17:02 Companii
De ce amână IKEA deschiderea celui de-al doilea magazin din România, deși a fost construit

Noul catalog IKEA a fost lansat pe piață încă din luna august. Nu și noul magazin din București al companiei, a că­rui deschidere a fost amânată pentru a doua oară. Să fie ceva greșit în ghidul de asamblare al suedezilor?

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

„Deschiderea magazinului IKEA Pallady şi aducerea gamei noastre de produse de mobilier şi decoraţiuni mai aproape de cei mai mulţi români se află în topul prio­rităţilor noastre. Al doilea magazin din România şi cel mai mare magazin IKEA din sud-estul Europei este un proiect complex şi, din cauza unor factori interni şi externi neprevăzuţi, data deschi­derii sale se va muta în 2019“, reiese din de­clarația oficială a reprezentanților com­paniei, transmisă redacției.

Și cam la atât se rezumă comentariile oficiale des­pre deschiderea magazinului IKEA din Theodor Pallady, anunțată inițial pentru sfârșitul verii, reprogramată apoi pentru această toamnă și în cele din urmă amâ­nată pentru 2019, fără altfel de repere.

Generic, însă, atunci când se vorbește despre proiecte amânate în România, printre motivele cel mai frecvent invocate se află piedicile birocratice, criza forței de muncă și lipsa fondurilor. Care dintre acestea s-ar putea aplica în cazul IKEA Pallady, o investiție de peste 80 de mili­oane de euro? Scenariile nu lipsesc, dar exclud eventuale probleme de finan­țare.

Citiți și: Legăturile IKEA cu Securitatea: care sunt cele mai aprinse controverse din jurul grupului suedez

CRIZA ANGAJAȚILOR. Surse din piață indică în primul rând spre varianta unei crize a forței de muncă, în condițiile în care suedezii au scos la bătaie încă din lunile februarie-martie circa 350 de posturi pentru noul magazin, iar neocuparea acestora poate întârzia automat deschiderea. Pe de altă parte, costurile cu tirurile sunt exorbitante, explică specialiștii, și au nevoie de angajați care să descarce marfa în intervalul zece seara și șase di­mi­neața. „Cred că este destul de dificil să găsești mână de lucru. Oricum, eu nu am văzut nicăieri magazine IKEA în zona de locuințe și cred că statul nu este nea­părat omul negru aici, în contextul în care dacă intri cu tirurile în oraș aduci în discuții subiecte sensibile precum poluarea sau accen­tua­rea traficului“, crede un antreprenor local.

În plus, salariații se găsesc mai greu în perioada Sărbătorilor, iar lefurile trebuie să fie competitive. „Dacă nu scoți pe pia­ță salarii mai mari, nu îți vin oamenii“, ex­plică un specialist în HR. Iar să te angajezi pentru un post care va fi disponibil anul viitor este o soluție doar în con­di­țiile în care acum ai contract pe o peri­oadă determinată.

„Se observă o dificultate din ce în ce mai mare în atragerea anu­mitor categorii de candidați către posturi blue collar în ultimii ani, iar contextul pieței este un factor decisiv în acest proces“, spune Alina Anghel, fondator Great HRs Community și The Basics Agency.

În opinia sa, există o cerere mare de forță de muncă, însă ne confruntăm cu fac­tori precum migrația în alte țări, creș­terea costului forței de muncă, lipsa per­sona­lului calificat și un număr tot mai mic de școli profesionale. Pe listă, mai putem adăuga și meserii pe cale de dis­pa­riție, scă­derea demografică a popu­la­ției, o le­gislație incoerentă care încu­ra­jează anumite categorii să rămână asis­tați social, dar și competiția cu statul, care a devenit un concurent pentru cei mai mari anga­jatori din România.

„Vorbim despre un proiect foarte mare și eu cred că întârzie cu inaugurarea din cauza lipsei de mână de lucru, dar și a ma­­te­rialelor“, crede Mariana Popescu, o tânără care lucrează în imobiliare, fă­când o paralelă cu noul magazin Lidl de lângă Dristor.

„Deschiderea lui a fost amâ­nată până acum de două ori. Mai exact, trebuia să fie gata din august. Și, cu toate că s-a lucrat zi și noapte, nu au reușit să se înca­dreze cu construcția. Uite, de exemplu, nouă în construcții ne lipsesc fierul și cărămida, în mod normal nu poți să previi totul. Apar tot felul de lucruri ne­prevăzute, de la executanți la echipe de lucru“, adaugă Popescu.

HĂȚIȘURILE BIROCRATICE. Birocrația a încurcat, la început, și afacerile fondatoarei unui lanț de magazine din fashion. „Întotdeauna apare ceva la care nu te gân­­­dești“, iar birocrația este cauza „a 7.000 de neplăceri“, de la probleme mici, cum ar fi poziționarea logoului deasupra ma­ga­zinului stradal, la lipsa unor planuri de supraveghere. De curând, povestește ea, dintr-unul dintre spațiile sale s-au furat câ­teva piese de îmbrăcăminte, iar atunci când s-a prezentat la poliție cu înregistrarea nici nu a fost luată în considerare pentru că nu avea planul de suprave­ghere. „Așa că m-am trezit și furată, și amen­­dată (râde, n.r.). Uneori, statul face mai mult rău decât bine și nu încurajează întotdeauna antreprenorii“, spune ea.

În tot acest context în care, la finele lunii octombrie, Stefan Va­no­­­verbeke, CEO IKEA South East Europe (Ro­mânia, Serbia, Slovenia și Croația), declara într-un interviu pentru Adevărul că procedurile pentru deschiderea celui de-al doilea ma­gazin IKEA în România nu sunt finalizate, încă așteptân­du-se unele avize. În paralel, lanțul suedez pregă­tește deschiderea unor magazine mai mici în zonele centrale ale orașelor, dar și a mai multor puncte de ridicare a comenzilor. „Am analizat toți indicatorii ne­cesari de vizi­tare și vânzare și credem că IKEA Pallady va fi un succes. În acest moment ne con­centrăm pe obținerea apro­bărilor finale pentru noul magazin, astfel încât să ne putem în­tâmpina clienții cât mai cu­rând posibil“, explică Stefan Vanoverbeke.

IKEA România a achiziționat în urmă cu patru ani un teren de 13,7 hecatare care a aparținut fabricii Anticorosiv, controlată de fondul de investiţii Broadhurst Investments, care este deţinut de compania New Century Holdings. Noul magazin IKEA de la Pallady este acum construit pe piloni și va avea o suprafață totală de circa 37.000 de metri părtați.

La ora actuală, retailer-ul de mobilă suedez mai deține un magazin în zona Băneasa din Capitală. În peri­oada 1 septembrie 2017-31 august 2018, Ikea a vândut produse de aproximativ 131 milioane de euro, fără TVA, cu 10,6% mai mult față de anul precedent.

 

IKEA, în cifre

La ora actuală, pe întreg mapamondul, IKEA numără 422 de magazine în peste 50 de țări. Doar în anul fiscal 2018, încheiat la 31 august, grupul suedez a deschis 19 magazine.

  • Inovație. Vara aceasta, Ikea a lansat primele puncte de colectare a comenzilor online din țară.
  • Extindere. Următoarele magazine IKEA vor fi inaugurate în Timișoara, Brașov și Cluj-Napoca. Din 2007, IKEA deținea un magazin în nordul Bucureștiului.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.