Cum și-au repoziționat businessul furnizorii de mobilă pentru a face față noilor provocări din piață

Florel Manu 08/03/2023 | 10:39 Oameni
Cum și-au repoziționat businessul furnizorii de mobilă pentru a face față noilor provocări din piață

În cei doi ani de restricții sanitare, multe afaceri au fost nevoite să se repoziționeze în piață. Furnizorii de mobilier pentru mediul de business au fost și ei afectați de pandemie, apoi de războiul din Ucraina. Așa că remodelarea afacerii a fost adevărata provocare pentru a supraviețui pe piață.

Chairry Design & Furniture, furnizorul local de mobilier pentru sectorul HoReCa, a început cu o notă de optimism noul an. În 2022 a generat o cifră de afaceri de circa 1,5 milioane de euro, în creștere cu 36% față de 2021. Dacă înainte de pandemie proiectele din zona de hoteluri și restaurante însemnau peste 70% din business, acest sector a generat anul trecut doar 40% din afacerile totale ale companiei. Pentru anul în curs, Raluca Dorobanțu, chief executive officer (CEO) al companiei Chairry Design & Furniture, estimează un nou avans, până la 2-2,5 milioane de euro. Motorul tuturor acestor creșteri: proiecte pe segmente noi, cum ar fi cel medical sau de birouri.

O rețetă nouă

Un pas important în consolidarea businessului Chairry Design & Furniture a fost mutarea showroomului, în 2022, din zona Faur din estul Capitalei, în Nord, într-un spațiu din complexul UpGround, deținut de investitorul imobiliar Globalworth. „După pandemie am luat decizia de a ne muta într-o zonă mai vizibilă și cât mai aproape de mediul de business“, detaliază Raluca Dorobanțu.

Ea spune că noua mișcare a generat mai multe proiecte față de perioada precedentă, compania fiind mult mai vizibilă pentru mediul antreprenorial, modelul afacerii fiind preponderent business-to-business (B2B). A încercat și varianta business-to-consumer (B2C), în pandemie, însă nu a obținut rezultatele dorite. „Am încercat să dezvoltăm asta în 2020 și era ceva diferit, practic, un alt business, și nu era expertiza noastră pe acest segment“, adaugă antreprenoarea. Modelul de business al Chairry Design & Furniture nu presupune și producția proprie a mobilierului, ci doar comandarea acestuia la diverși furnizori, în funcție de tipul proiectului.

Raluca Dorobanțu menționează că, la debutul pandemiei, numeroși jucători din HoReCa aveau investiții începute în 2019, cele mai multe dintre acestea fiind finalizate în 2020. Pentru că din acest segment nu au mai venit proiecte noi, businessul s-a orientat și către zona de amenajări în domeniul medical. Compania avea deja experiență în acest domeniu. „Noi, din 2016-2017, am devenit parteneri ai Regina Maria pe tot ce înseamnă scaune, zonele de așteptare, de recepție, cabinete medicale“, spune Dorobanțu.

Ulterior, compania a reușit să obțină acreditarea din partea Asociației Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România, fapt care i-a permis să extindă în pandemie proiectele din zona de sănătate. Raluca Dorobanțu spune că această acreditare este importantă pentru a intra pe o astfel de zonă, pentru că mobilierul pentru cabinete sau clinici este considerat ca făcând parte din sfera dispozitivelor medicale. Dintre cei mai importanți clienți atrași recent din sectorul medical, amintește Enayati Medical City și Spitalul Marie Curie.

Intrarea pe acest nou segment nu va afecta proiectele din zona HoReCa. Antreprenoarea spune că, după perioada restricțiilor sanitare, multe hoteluri au început să-și regândească interioarele. „Sunt hoteluri care își amenajează zonele de lobby pentru a fi folosite nu doar de către turiștii care vin în hotel, ci și de cei care vor să vină de acasă și să lucreze.“

Din nou la birou

Potrivit Ralucăi Dorobanțu, mișcări în zona de amenajări noi au început să apară, încă de la sfârșitul lui 2021, și în segmentul de birouri. Mulți chiriași și-au regândit zonele de lucru și a fost nevoie de o reamenajare a spațiilor de birouri. Și asta, pentru că multe businessuri s-au relocat din spații mai extinse în spații mai mici. Și aici a fost o provocare, pentru că, odată cu izbucnirea războiului din Ucraina, multe linii de aprovizionare au funcționat mai dificil. Furnizorii au procurat mai greu materialele necesare, iar unii producători au pus o parte dintre proiecte în standby. O altă problemă a fost legată de transporturi – în special cele navale –, care s-au scumpit de patru-cinci ori, pe fondul crizei containerelor, declanșată în perioada restricțiilor sanitare.

Cu o prezență de 12 ani pe piață, compania are în portofoliu peste 50.000 de metri pătrați amenajați, numai anul trecut furnizând circa 1.000 de piese de mobilier doar pentru domeniul HoReCa. Pentru amenajarea spațiilor din hotelurile nou-inaugurate, tarifele variază între 600 și 1.000 de euro pe metru pătrat. În cazul restaurantelor și al cafenelelor, prețurile pornesc de la 400 de euro pe metru pătrat.

Raluca Dorobanțu precizează că pe viitor vrea să consolideze afacerea pe toate domeniile pe care le abordează acum, HoReCa, office, medical și educațional. Chiar dacă acum businessul este concentrat pe piața locală, nu exclude ca pe viitor să abordeze și proiecte din afara țării, dar până atunci va lucra la creșterea vizibilității companiei pe plan intern.

Top 5

Circa 90% din producția de mobilă a României merge la export. O analiză a companiei de servicii financiare RisCo arată că primii cinci producători locali de mobilă au generat în 2021 venituri totale de 657 de milioane de euro.

  • ARAMIS INVEST SRL. Specializată în mobilier tapițat, a realizat o cifră de afaceri de circa 326 de milioane de euro.
  • AVIA SRL. Cunoscută pentru producția de mobilier din lemn masiv, a generat venituri de 110 milioane de euro.
  • ECOLOR SRL. Companie suedeză cu sediul în județul Cluj, Ecolor a raportat o cifră de afaceri de 89 de milioane de euro.
  • PGS SOFA & CO. Producător francez de mobilier tapițat, cu puncte de lucru la Oradea, Biharia, Sărmașu și Șimleu Silvaniei, a realizat venituri de 71 de milioane de euro.
  • ITALSOFA ROMÂNIA. Subsidiară locală a grupului italian Natuzzi, cu o fabrică în Baia Mare, a raportat venituri de 61 de milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 158 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.