Piața amenajărilor interioare a trecut de criza sanitară cu motoarele turate, iar loc de creștere încă mai este

Senica Micu 23/08/2022 | 10:13 Companii
Piața amenajărilor interioare a trecut de criza sanitară cu motoarele turate, iar loc de creștere încă mai este

Anul 2022 ar putea să însemne o triplare a businessului pentru Chairry Design & Furniture, odată cu extinde­rea activităților pe noi segmente și re­ve­nirea la normal a domeniului HoReCa.

„Ne pregătim și lucrăm intens la urmă­toarea etapă de creștere“, spune Raluca Dorobanțu, managing partner Chairry Design & Furniture, despre compania spe­cia­lizată pe segmentul de fit out – ame­na­jări interioare complete. În contextul în care aproximativ 70% din cifra de afaceri a firmei provine din domeniul HoReCa, ieșirea din pandemie a însemnat un avans considerabil al volumului de muncă în această direcție și proiecții care vizează segmente noi de business. Puse cap la cap, proiectele pe care Raluca Dorobanțu le dezvoltă astăzi ar urma să ducă aface­rile Chairry Design & Furniture la 3 mili­oane de euro în 2022, de la 1,1 milioane de euro anul trecut, și să netezească drumul spre piața externă.

„Strategia pe care o abordăm pe termen mediu și lung este de a ne consolida experiența în domeniul HoReCA, acolo unde suntem foarte bine poziționați – după estimările noastre, Chairry livrează aproximativ 15-20% din totalul pieselor de mobilier de pe piața HoReCA la acest moment“, detaliază Ra­luca Dorobanțu.

În același timp, compania vizează extinderea pe segmentul medical (unde cere­rea este foarte mare), dar și dezvol­tarea cu proiecte în sectorul educațional, în zona de birouri (care își revine după pan­demie) și cea de retail (centre comerciale).

De asemenea, potrivit spuselor Ralucăi Dorobanțu, este luată în calcul și extinderea înspre real estate – cu soluții de interior pen­tru noile dezvoltări imobiliare –, acesta reprezentând o piață în continuă creștere.

„În 2021 am ajuns la cifra de afaceri de 1,1 milioane de euro, pe fondul unei piețe efervescente pe segmentul de mobilier și amenajări interioare din România, în special în HoReCA, domeniu care a înregistrat o revenire rapidă în comparație cu 2020, când ne aflam în plină pandemie. Pentru 2022 ne propunem atingerea unei cifre de afaceri de 3 milioane de euro, prin extinde­rea activităților“, adaugă Dorobanțu, expli­când că în primele luni ale pandemiei volumul proiectelor a scăzut cu 30-40%.

La nivelul lui 2021, compania a semnat proiecte pentru designul interior a peste 3.500 de metri pătrați de spații interioare, cu o țintă de 10.000 de metri pătrați pentru anul în curs, în sectoarele HoReCa, office, medical și educațional.

În revenire

Anul trecut, atât hotelurile, cât și restaurantele au investit în proiecte de reamenajare, pentru a fi competitive în perspectiva redeschiderii de după lunga perioadă pandemică. În același timp, s-au inaugurat numeroase restaurante și hoteluri, create de la zero. Drept urmare, la momentul de față, aproximativ 70% din cifra de afaceri a Chairry Design & Furniture este generată de acest segment.

„Piața hotelieră a fost puternic afectată de pandemie în ultimii doi ani și se așteaptă să-și revină în totalitate până în 2024. Potrivit estimărilor noastre, aproape 20 de noi hoteluri ar putea fi livrate pe piața din România până în 2023, aproximativ 50% dintre acestea fiind situate în Capitală. Conform unei analize a companiei, doar pe segmentul hotelier, în ultimul an au fost inaugurate sau sunt în curs de livrare cel puțin zece noi hoteluri de patru și cinci stele în România“, mai spune Raluca Dorobanțu.

La nivelul hotelurilor nou-inaugurate în București și în alte orașe mari ale țării, in­vestiția medie în amenajare este între 600 și 1.000 de euro pe metru pătrat, în timp ce în cazul restaurantelor și cafenelelor poate porni de la 400 de euro pe metru pă­trat, po­trivit datelor Chairry Design & Furniture. Cifrele includ conceptul de amenajare, design, fit out și mobilier, fără aspecte care țin de construcție sau renovare. În cazul conceptelor exclusiviste, cum sunt hotelurile de cinci stele, investiția în interior poate urca destul de mult, în funcție de con­ceptul ales și de materialele folosite.

„Câteva dintre proiectele noastre recente, mari, sunt Bacolux Koralio, Alma Re­treat & Spa și restaurantul Ozzy, care au presupus, fiecare, o investiție a beneficiarului de peste 300.000 de euro“, nuanțează Dorobanțu.

Birouri umanizate

În contextul postpandemic, pentru Chairry Design & Furniture au accelerat și proiectele din domeniul amenajărilor de birouri, mai ales cele care promovează concepte adaptate la prezent, precum „umanizarea birourilor sau spații noi care dispun de diferite elemente de atractivitate, pentru a facilita tranziția angajaților de la work from home la revenirea la birou“. Cu 76% din stocul modern de spații de birouri în București, acest segment a ajuns la peste 4,3 milioane de metri pătrați la nivel național în primul semestru al anului 2022, conform raportului Romania Office Destinations 2022, lansat recent de compania de consultanță imobiliară CBRE România. Mai mult, rata de neocupare pe segmentul de birouri este de doar 12%, fiind pe un trend descendent față de aceeași peri­oadă a anului trecut.

„După o perioadă de stagnare în timpul pandemiei, segmentul office își revine pu­ter­nic. (…) Creșterea este susținută de reluarea hibridă a activității la birou, de extinderea companiilor și de intrarea pe piață a unor noi companii. Dinamica pieței de birouri din orașele regionale indică noi modele de migrație într-o piață a muncii limitată și provoacă unele companii să gândească mai larg despre locații, confirmând o distribuție hibridă a forței de muncă“, explica Tudor Ionescu, head of advisory & transaction services office în cadrul CBRE România, cu oca­zia lansării studiului amintit.

În plus, pandemia a creat oportunități pentru domeniile educațional și medical, unde investițiile au accelerat, atât în domeniul public, cât și în cel privat, prin nevoia de echipamente care să respecte standardele de siguranță.

„Pentru anul curent estimăm, cumulat, din segmentele birouri, educațional și medi­cal, un volum de business de aproximativ un milion de euro. Totodată, urmărim să ne mă­rim echipa de profesioniști, pentru a crește volumul proiectelor și a accelera termenele de livrare“, punctează Raluca Doro­banțu. Piața, adaugă ea, este în plină dezvoltare, având în vedere avansul constant din ultimul timp al cererii. Lucru valabil atât în plan local, cât și internațional. „În acest mo­ment nu avem lucrări la extern, dar avem această capacitate dacă se ivește o oportunitate. Dorim să ne consolidăm pe piața externă, iar în viitor nu excludem să ieșim și pe alte piețe“, subliniază Dorobanțu.

De peste un deceniu

Compania Chairry Design & Furniture a apărut în piață în anul 2011, axându-se la început pe comerț cu stofe pentru fotolii și canapele. Între timp a devenit integrator de soluții de design și mobilier, având în vedere potențialul enorm al pieței. Până în prezent, Chairry a importat peste 20.000 de piese de mobilier și a amenajat peste 50.000 de metri pătrați de spații interioare.

„Am pornit cu o investiție inițială de 50.000 de euro, iar primul angajat s-a ală­turat companiei în februarie 2012. Înainte de a începe această afacere, am terminat Universitatea Politehnica, secția de Ingine­rie și Management al Sistemelor de Pro­ducție, după care am lucrat într-o companie românească de distribuție de medicamente, iar mai apoi într-o bancă“, își amin­tește Raluca Dorobanțu. După șase ani în sis­temul bancar, a făcut pasul în antreprenoriat, cu Chairry Design & Furniture, pe care a înființat-o împreună cu soțul său.

Acest articol a apărut în numărul 146 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.