Cum reușește un antreprenor român să transporte mărfuri de zeci de milioane de euro fără a avea vreun vapor, avion sau camion

Bianca Dobrescu 08/01/2019 | 11:35 Oameni
Cum reușește un antreprenor român să transporte mărfuri de zeci de milioane de euro fără a avea vreun vapor, avion sau camion

Cum reușește un antreprenor român să transporte mărfuri de milioane de euro fără să dețină vreun vapor, camion sau avion? 

 Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

„Cătăline, începe cu ce știi să faci tu cel mai bine. Ai făcut și coordonat transport maritim în Statele Unite ale Americii, începe cu asta“, îl îndeamnă pe Cătălin Pu­ti­neanu un coleg de la Executive MBA-ul pe care îl urmează în cadrul WU Executive Academy. Acesta, crede el, este cel mai valoros sfat primit vreodată, un sfat pe care l-a urmat cu sfințenie. Și a venit și la timp, chiar înainte de 2008, când a pus temeliile companiei IB Cargo, un transportator de tip freight forwarding, care avea să ajungă zece ani mai târziu la afaceri de peste 30 de milioane de euro.

Înfiinţată în februarie 2008, printr-o investiţie comună a firmelor Interfracht din Germania şi Beyer Logistiek din Olanda, IB Cargo a fost printre primii freight forwarderi din România care au mizat pe potenţialul portului Constanţa ca port de descărcare pentru mărfurile venite din Asia, cu destinaţia Europa de Sud.

Interfracht și Beyer Logistiek controlau 70% din acțiuni, fiecare cu câte un pa­chet de 35%, iar restul de 30% era îm­părțit egal între Putineanu și olandezul Kees Cramer. Structura acționariatului s-a modificat în timp, iar IB Cargo a devenit din perspectiva cifrei de afa­ceri cea mai mare companie cu acționariat majoritar românesc din domeniu – Puti­nea­nu controlează astăzi un pachet majoritar de 56%, restul de 44% fiind deținut de Interfracht.

Început cu o investiție inițială de 150.000 de euro, asigurată de cei doi parteneri străini, IB Cargo și-a încheiat primul an de activitate cu afaceri de două milioane de euro și 17 angajați. „La noi era criză, eram un startup no name și nu știa nimeni cine suntem. Cu toate acestea, la finele anului, când lumea vorbea despre noua criză, mi se părea că «crisis is my middle name»“, își amintește antreprenorul.

Nici în 2009 lucrurile nu erau strălucite pentru multe companii din industrie, dar IB Cargo înregistra o creștere de 57%, ajun­gând la 3,2 milioane de euro, pentru ca în 2010 să reușească să-și dubleze afacerile din 2008.

În 2011-2012, când efectele crizei au început să se diminueze, compania a conti­nuat să crească, depășind vânzări de 6 mi­li­oane de euro. Avansul s-a menținut și în anii care au urmat. Businessul a trecut de 20 de milioane de euro în 2016, iar în 2017 a ajuns la 25,6 milioane de euro. „Nu am mai avut rate de creștere de 30-40%, în contextul în care am ajuns la niște cifre foarte mari“, explică antreprenorul. Până în luna noiembrie a anului trecut, IB Cargo a transportat marfă de peste 30 de mili­oane de euro. Putineanu estimează pentru 2018 o cifră de afaceri de aproximativ 32 de milioane de euro. Adică o creștere de 25-27%.

PLUSUL DE VALOARE. Dar ce face un transportator freight forwarder și cum poate ajunge la astfel de cifre? Răspunsul e simplu: funcționează ca un tip de broker – la care nu mergi să-ți alegi o casă, ci cel mai bun preț –, pentru a-ți transporta marfa. „Cu siguranță, oricine poate merge la un transportator să-și negocieze singur prețul, însă noi avem costuri mai bune, pentru că nu vindem un singur client, ci un portofoliu, pe o anumită pe­ri­oadă“, explică el. Și, dacă ar fi să mențio­neze atuul pe care îl are față de multina­țio­nale, ar fi acela că nu are vreo obligație să lucreze cu o anume companie de transport. „Noi încheiem agreementuri cu cei mai buni pentru industria noastră. Dacă eram multina­țională, birourile noastre ar fi colaborat astăzi cu o firmă bună și cu 17 slabe, cu care nu te poți descurca în fața clienților, dar cu care trebuie să lucrezi, că asta este politica. Aici, noi ieșim în câștig“, adaugă el.

Există însă un mic-mare detaliu care nu îl ocolește nici pe Putineanu. Piața muncii este tot mai competitivă, iar una dintre cele mai serioase probleme cu care se con­fruntă antreprenorii rămâne cea a lipsei forței de muncă. La fel ca alți mulți între­prin­zători locali, Putineanu recunoaște că este dificil să găsești oameni care să îți vină în companie și să își dorească să „facă cumva diferența“. E și motivul pentru care spune că, la angajări, important este carac­terul omului. „Sunt și oameni buni în România, nu a plecat toată lumea. Iar tine­re­tul… este un pic dezorientat“, punctează antreprenorul.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close