Cum reușește un antreprenor român să transporte mărfuri de zeci de milioane de euro fără a avea vreun vapor, avion sau camion

Bianca Dobrescu 08/01/2019 | 11:35 Oameni
Cum reușește un antreprenor român să transporte mărfuri de zeci de milioane de euro fără a avea vreun vapor, avion sau camion

Cum reușește un antreprenor român să transporte mărfuri de milioane de euro fără să dețină vreun vapor, camion sau avion? 

 Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

„Cătăline, începe cu ce știi să faci tu cel mai bine. Ai făcut și coordonat transport maritim în Statele Unite ale Americii, începe cu asta“, îl îndeamnă pe Cătălin Pu­ti­neanu un coleg de la Executive MBA-ul pe care îl urmează în cadrul WU Executive Academy. Acesta, crede el, este cel mai valoros sfat primit vreodată, un sfat pe care l-a urmat cu sfințenie. Și a venit și la timp, chiar înainte de 2008, când a pus temeliile companiei IB Cargo, un transportator de tip freight forwarding, care avea să ajungă zece ani mai târziu la afaceri de peste 30 de milioane de euro.

Înfiinţată în februarie 2008, printr-o investiţie comună a firmelor Interfracht din Germania şi Beyer Logistiek din Olanda, IB Cargo a fost printre primii freight forwarderi din România care au mizat pe potenţialul portului Constanţa ca port de descărcare pentru mărfurile venite din Asia, cu destinaţia Europa de Sud.

Interfracht și Beyer Logistiek controlau 70% din acțiuni, fiecare cu câte un pa­chet de 35%, iar restul de 30% era îm­părțit egal între Putineanu și olandezul Kees Cramer. Structura acționariatului s-a modificat în timp, iar IB Cargo a devenit din perspectiva cifrei de afa­ceri cea mai mare companie cu acționariat majoritar românesc din domeniu – Puti­nea­nu controlează astăzi un pachet majoritar de 56%, restul de 44% fiind deținut de Interfracht.

Început cu o investiție inițială de 150.000 de euro, asigurată de cei doi parteneri străini, IB Cargo și-a încheiat primul an de activitate cu afaceri de două milioane de euro și 17 angajați. „La noi era criză, eram un startup no name și nu știa nimeni cine suntem. Cu toate acestea, la finele anului, când lumea vorbea despre noua criză, mi se părea că «crisis is my middle name»“, își amintește antreprenorul.

Nici în 2009 lucrurile nu erau strălucite pentru multe companii din industrie, dar IB Cargo înregistra o creștere de 57%, ajun­gând la 3,2 milioane de euro, pentru ca în 2010 să reușească să-și dubleze afacerile din 2008.

În 2011-2012, când efectele crizei au început să se diminueze, compania a conti­nuat să crească, depășind vânzări de 6 mi­li­oane de euro. Avansul s-a menținut și în anii care au urmat. Businessul a trecut de 20 de milioane de euro în 2016, iar în 2017 a ajuns la 25,6 milioane de euro. „Nu am mai avut rate de creștere de 30-40%, în contextul în care am ajuns la niște cifre foarte mari“, explică antreprenorul. Până în luna noiembrie a anului trecut, IB Cargo a transportat marfă de peste 30 de mili­oane de euro. Putineanu estimează pentru 2018 o cifră de afaceri de aproximativ 32 de milioane de euro. Adică o creștere de 25-27%.

PLUSUL DE VALOARE. Dar ce face un transportator freight forwarder și cum poate ajunge la astfel de cifre? Răspunsul e simplu: funcționează ca un tip de broker – la care nu mergi să-ți alegi o casă, ci cel mai bun preț –, pentru a-ți transporta marfa. „Cu siguranță, oricine poate merge la un transportator să-și negocieze singur prețul, însă noi avem costuri mai bune, pentru că nu vindem un singur client, ci un portofoliu, pe o anumită pe­ri­oadă“, explică el. Și, dacă ar fi să mențio­neze atuul pe care îl are față de multina­țio­nale, ar fi acela că nu are vreo obligație să lucreze cu o anume companie de transport. „Noi încheiem agreementuri cu cei mai buni pentru industria noastră. Dacă eram multina­țională, birourile noastre ar fi colaborat astăzi cu o firmă bună și cu 17 slabe, cu care nu te poți descurca în fața clienților, dar cu care trebuie să lucrezi, că asta este politica. Aici, noi ieșim în câștig“, adaugă el.

Există însă un mic-mare detaliu care nu îl ocolește nici pe Putineanu. Piața muncii este tot mai competitivă, iar una dintre cele mai serioase probleme cu care se con­fruntă antreprenorii rămâne cea a lipsei forței de muncă. La fel ca alți mulți între­prin­zători locali, Putineanu recunoaște că este dificil să găsești oameni care să îți vină în companie și să își dorească să „facă cumva diferența“. E și motivul pentru care spune că, la angajări, important este carac­terul omului. „Sunt și oameni buni în România, nu a plecat toată lumea. Iar tine­re­tul… este un pic dezorientat“, punctează antreprenorul.

În opinia sa, vânzările sunt segmentul cu cea mai mare nevoie de personal, mai ales că necesită cunoștințe specifice, cum este în cazul posturilor care vizează transportul maritim. Soluția sa este angajarea de oameni nespecializați, pe care „îi crește“ in-house. Iar pentru a-și menține angajații motivați și a atrage noi talente în compa­nie, antreprenorul este conștient că un ca­dru prietenos va fi întotdeauna apreciat. „An­gajații noștri se simt bine să vină într-un mediu plăcut.“ De aici și investițiile continue în amenajări moderne ori în spa­țiul de relaxare menit să emane stări pozitive.

IMPORTURI PESTE IMPORTURI. IB Cargo oferă servicii complete de transport de marfă pe calea aerului, maritim, rutier și servicii logistice în întreaga lume. Anul trecut, compania a avut 82 de angajați, 2.300 de clienți și a transportat în jur de 1.500 de tone de mărfuri pe cale aeriană, peste 36.000 de camioane pe cale rutieră și aproape 30.000 de metri cubi pe cale maritimă.

România consumă mai mult decât produce, spune Putineanu, și atunci importăm mai mult decât exportăm. „Noi exportăm foarte mult lemn, cherestea, bușteni, chimicale, sode și toate chestiile astea. Dar acesta nu este businessul meu. Noi ne uităm acolo unde este nevoie de valoare adăugată și acolo vorbim despre componente auto, textile sau vinuri.“

Antreprenorul își amintește de o livrare, de acum mai mulți ani, în Coreea de Nord. Era o perioadă în care românii sperau să fie primiți în spațiul Schengen, iar una dintre condiții era ca toate consulatele și ambasadele României să se retehnologizeze și să-și implementeze echipamente de ultimă generație pentru acele vremuri. Atunci, IB Cargo a trebuit să livreze în 74 de țări echipamente IT și conexe, printre care și în Coreea de Nord, în care practic nu aveai cum să ajungi, mărturisește antreprenorul. Până la urmă a reușit să plaseze marfa, astfel încât să fie preluată de către coreeni de la vama chinezilor.

Deși pe plan internațional acțiunile trans­portatorilor de mărfuri și-au pierdut 30% din valoarea de piață din ultimul timp, după cum transmite presa europeană, Puti­neanu vede un 2019 optimist, cu creș­teri de circa 15% pentru IB Cargo. Cât des­pre o posibilă recesiune, spune că e un subiect despre care se tot vorbește. Dar semnele concrete nu se văd încă nici în volumul mărfurilor, nici în reacțiile clienților.

 

Cinci pentru toți

Cătălin Putineanu face o scurtă trecere în revistă a cinci lecții de viață și busi­ness pe care le-a învățat în calitate de om de afaceri. El a intrat în business în urmă cu zece ani.

 

  • Comunismul. „Cultura postcomunistă în care am copilărit și mediul economic imprevizibil din acea peri­oadă nu m-au ajutat să-mi pot contura un plan de dezvoltare personală și carieră foarte clar. Am învățat să-mi creez și să profit de opor­tunități în business și în viață abia după ce am început ca antreprenor.“
  • Pasiune. „În business, dar și în viață, să fac mereu ceea ce-mi place, ce mă pasio­nează, și să mă bucur de călătoria respectivă, pentru că doar așa poți face perfor­manță și poți fi mulțumit.“
  • Modestie. „Indiferent de nivelul financiar și social la care ajungi, să rămâi modest, să fii deschis să înveți lucruri de la oricine.“
  • Ajutor. „Să dai mereu înapoi ceva societății în care ai crescut, care te-a ajutat să te dezvolți.“
  • Transparență. „Ca manager și om, să fii mereu onest, integru, transparent, flexibil, pentru a fi de succes pe termen lung, pentru a inspira și a atrage echipa și partenerii potriviți.“

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.