Cum funcționează Atlas Navi, aplicația romnească de navigație care vrea să concureze cu Waze și Google Maps

Florel Manu 18/11/2022 | 10:30 Digital
Cum funcționează Atlas Navi, aplicația romnească de navigație care vrea să concureze cu Waze și Google Maps

Odată cu apariția dispozitivelor GPS portabile și apoi a aplicațiilor de navi­gație, găsirea celor mai bune rute de că­lătorie a devenit tot mai simplă. Dar să mai fie loc și pentru alte aplicații care să ne ajute mai mult atunci când sun­tem la volan?

Lansată în variantă beta în luna iulie, Atlas Navi, o aplicație de navigație dez­voltată de start-upul omonim, a intrat pe piață pe 11 noiembrie, într-o variantă îm­bu­nătățită pe baza feedbackului primit în tot acest interval de la utilizatorii di­recți. Folosindu-se de inteligența artifi­cială și camera smartphone-ului, apli­cația detectează condițiile de drum, accidentele, traficul pe fiecare bandă în parte, mașinile de poliție etc., astfel încât utilizatorii să evite aglomerația în trafic.

Ambiția fondatorului Atlas Navi, George Grama, este ca în următorii trei ani apli­cația să ajungă la zece milioane de utilizatori la nivel global.

Antreprenor local, încă din anii 2000, cu­noscut mai ales pentru aplicația Star Taxi, Grama a investit până acum în Atlas Navi 2,2 milioane de euro. Descărcată de peste 200.000 de ori din momentul lan­sării și până acum, aplicația are azi apro­ximativ 160.000 de utilizatori înregistrați, generând până la jumătatea lui octom­brie aproximativ 1,2 milioane de dolari. Până la sfârșitul anului, antreprenorul speră să ajungă la vân­zări de peste două milioane de dolari.

Precedentul Star Taxi

George Grama a intrat în antreprenoriat încă din 2009, după ce a preluat de la tatăl său o firmă fon­dată în 1997. Spune că a cochetat cu ideea de antreprenoriat încă de mic, axân­du-se însă pe tehnologie, un domeniu care l-a atras încă din copilărie. „Cred că pasiunea pentru tehnologie vine de la părinți. Tata a fost profesor de matematică, iar mama – de matematică-informatică“, po­ves­tește George Grama, care spune că încă de mic a avut acces la calculator.

Copilărind la Azuga, a studiat la secția de matematică-informatică a Liceului „Andrei Șaguna“ din Brașov. I-a plăcut mult informatica și a vrut inițial să facă o facultate de profil. A optat în cele din urmă pentru studii economice, absolvind Managementul la Universitatea din Surrey, Marea Britanie. După facultate a urmat un an de prac­tică la Ernst & Young, în Londra, unde a făcut audit financiar pe fonduri de in­vestiții listate la bursă. Crede că din poziția în care era la Ernst & Young putea să ducă o viață relativ liniștită, însă era atras mai mult de antreprenoriat decât de ideea de a lucra într-o corporație. Timp de un an a avut o companie de transport cu autocare pentru studenți, un business care a mers bine, dar a decis să revină în țară și să preia compania tatălui său.

În țară a creat un site cu oferte de tip daily deals (cupoane cu reduceri zilnice), care îi genera un profit de 2.000-3.000 de dolari pe lună. După toate aceste încercări a apărut pro­iectul Star Taxi, o aplicație dedicată serviciilor de taximetrie, pe care l-a lansat în 2011, alături de Florin Stoian. Inițial au vrut să vândă softul către companiile locale de taxi, însă în acea perioadă niciuna dintre ele nu era interesată să inve­s­tească într-o astfel de tehnologie. Cei doi s-au finanțat cu ajutorul unor fonduri de investiții și au lansat aplicația pe cont propriu. În 2015 au ieșit din Star Taxi, dar au replicat aplicația în afara țării, sub numele de Mondo Ride, având cli­enți în Arabia Saudită, Italia, Ungaria sau Sue­dia. Într-un final, și aceasta a fost vân­dută unui fond de in­vestiții din Ara­bia Saudită.

Visul american

După ieșirea din Star Taxi, Grama s-a mutat în SUA, la Los Angeles, unde a pus bazele SoftBit Tech­nolo­gies, o companie specializată pe producția de softuri destinate domeniului transporturilor. În scurt timp a ajuns la un por­to­foliu de 80 de clienți, cărora le vindea li­cențe de software pentru activități de curie­rat, transport sau taximetrie. „Vindeam în special către flote, iar de aici am obținut venitul nostru pentru mult timp“, detaliază Grama.

În 2018 însă, pe fondul avansului tehno­lo­giei în domeniile auto și transporturi, antreprenorul a decis să cumpere două ma­șini autonome. „Am cumpărat mașinile au­tonome în ideea de a face research (cerce­tare, n.r.). Pentru a vedea de ce sunt capabile camerele instalate pe acest gen de ma­șini și ce informații pot transmite ele“, adaugă antreprenorul, care spune că încă de pe atunci i-a venit ideea de a lucra la o variantă mai avansată a aplicațiilor de na­vi­gație, bazată pe informațiile transmise de camerele montate pe mașini sau chiar de cele ale telefoanelor mobile.

El spune că datele obținute de la mași­nile autonome au fost utilizate, în primă fază, pentru îmbunătățirea aplicațiilor de transport pe care le dezvolta în Statele Unite. Compania din Statele Unite are două modele de business. Licențele pentru apli­cații pot fi vândute companiilor de transport în funcție de numărul de șoferi, cu un abonament lunar cuprins între 35 și 50 de dolari. Dar există și varianta de a vinde softul cu totul, pentru sume cuprinse între 300.000 și 450.000 de dolari. Practic, businessul derulat de George Grama, atât cu firma din România, cât și cu cea din SUA, este expus 80% pe contracte din afara țării.

Antreprenorul vorbește și despre un con­tract pe care l-a avut cu primăria orașului Lancaster, o așezare de peste 170.000 de locuitori din nordul comitatului Los Angeles. „Le-a plăcut ideea noastră de a detecta anumite lucruri cu camere de luat vederi. Și au vrut să punem camere pe cele 45 de ma­șini ale lor pentru a detecta gropi, gunoaie, graffiti pe clădiri ori alte lucruri prin oraș“, explică George Grama. Din păcate, discuțiile au început cu trei luni înainte de pandemie, iar contractul nu s-a mai derulat.

Proiectul din pandemie

Convins că aceste camere montate pe mașini pot da in­formații în timp real, George Grama a ape­lat inclusiv la fonduri europene, în 2019, pentru a dezvolta aplicația Atlas Navi în Ro­mânia. Banii, circa un milion de euro, au fost aprobați cu doar câteva luni înainte de instituirea restricțiilor sanitare. Cele mai multe contracte cu companiile de transport americane s-au închis pe fondul pandemiei de COVID-19, iar banii obți­nuți prin fonduri europene au salvat practic momentul de debut al proiectului Atlas Navi.

George Grama precizează că aplicația a pornit de la nevoile pe care le au cei cu flote de transport, pentru șoferii obișnuiți fiind suficientă o aplicație de tip Waze. „Cei care fac livrări sau managementul flotelor au posibilitatea de a aloca mai multe comenzi cu până la 20 de opriri, lucru care nu este posibil cu alte aplicații de navigație“, mai spune George Grama.

Mai mult, camerele de pe telefon sau cele montate pe mașină permit raportarea directă, fără intervenția șoferului, a unui accident sau a unui blocaj în trafic. În paralel cu perfecționarea aplicației Atlas Navi, George Grama va continua și studiul pe ma­șinile autonome, una dintre cele două pe care le deține fiind adusă în România. „Am adus acum mașina pentru că în mai s-a pu­blicat în consultare publică testarea de ma­șini autonome pe străzile din România“, adaugă antreprenorul.

Unul dintre proiecte vizează livrarea de comenzi online cu astfel de mașini, care să aibă încorporate cutii de tip easy box, care să poată fi deschise cu un cod atunci când ma­șina ajunge la destinație. Proiectul a fost deja prezentat companiilor de curierat, însă, pe termen scurt, George Grama se concentrează pe per­fec­ționarea aplicației Atlas Navi, ai cărei „ochi“ urmează să ajungă la cât mai mulți utilizatori.

Aplicații de top

De-a lungul timpului au fost dezvoltate mai multe aplicații de navigație, fiecare având câte o funcțiune proprie.

  • GOOGLE MAPS. ­­Este prima aplicație de navigație de tip GPS creată, disponibilă atât pentru șoferi și pietoni, cât și pentru mijloace de transport în comun.
  • WAZE. ­­Este cea mai populară aplicație de tip GPS a momentului. Este cumpărată de Google Maps din 2013, pentru 1,3 miliarde de dolari.
  • IGO. ­­Aplicația este prezentă pe sistemele de navigație GPS, dar are hărți detaliate și ilustrate cu machete 3D ale principalelor clădiri.
Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.